הסטרטאפ שרוצה להכריע מתמטית במחלוקות אנושיות 3789
ב-TheMarker התפרסם ראיון עם סער וילף, מייסד הסטרטאפ Rootclaim. מטרתו של רוטקליים הוא להיות כלי עזר למקבלי החלטות כמו מדינאים או שופטים, ולתת להם תשובות הסתברותיות מדויקות ככל האפשר לשאלות עובדתיות שהתשובה להן לא ידועה בוודאות.

בינתיים מתרכז רוטקליים בניתוח ארועים מהעבר (הרחוק, ובעיקר הקרוב) שבמחלוקת. מטרתו העתידית, לדברי וילף, הוא לסייע בקבלת החלטות עתידית.

רוטקליים משתמש בהסקה סטטיסטית בייסיאנית, שיטה לשקלול עוד ועוד פיסות מידע כדי להגיע להסתברות עבור אירוע מסוים בדיוק גדל והולך. הכלי שואף לשקלל לא רק ראיות אוביקטיביות אלא גם השערות בדבר מניעי הנפשות הפועלות, ואפילו תיאוריות קונספירציה, כאשר כל מרכיב כזה מקבל משקל הסתברותי.

האתר של רוטקליים מזמין את הקהל הרחב לתרום כל פיסת מידע או השערה. לטענת וילף, התוצאה בהכרח טובה יותר מקבלת החלטות כפי שנהוג לבצעה במערכת המשפטית והפוליטית - שבה שומעים ראיות מצדדים שונים, ואז השופט או מקבל ההחלטות משקלל את הראיות באופן אינטואיטיבי בעיקרו. בראיון מדגים וילף כשלים ידועים של המוח האנושי בהסקה מתוך ראיות; הוא שואף כי הכלי שלו ינטרל את הכשלים הללו.

באתר של רוטקליים ניתן למצוא ניתוחים של פרשות שכיכבו בתקשורת בשנים האחרונות, ומסקנות הסתברותיות לגביהן. כך למשל טוען האתר כי את התקפת הנשק הכימי המפורסמת בסוריה, שיוחסה למשטר אסד, ביצעו דווקא כוחות האופוזיציה בסבירות של 87%; סבירות של 80% מיוחסת להשערה כי יוסיין בולט לא לקח חומרים אסורים. בראיון מנתח וילף את המקרה של רומן זדורוב, וטוען כי הסבירות שהוא רוצחה של תאיר ראדה נמוכה מאחוז אחד.
קישורים
ראיון עם סער וילף - TheMarker
Rootclaim - אתר החברה
הסקה סטטיסטית בייסיאנית - ויקיפדיה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  שטויות, כמובן • צפריר כהן
  סקפטי • Delver
  ללא כותרת • דב אנשלוביץ
  ללא כותרת • דב אנשלוביץ • 27 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים