הצד האפל של ווייז 3793
בכתבה ב-TheMarker, סוקר אורן דורי את ההשלכות של השימוש באפליקציית הניווט הפופולרית "ווייז" של חברת גוגל.

השימוש המסיבי של נהגי ישראל באפליקציה שינה את דפוסי התחבורה באזורים מסוימים בארץ, ולא תמיד לטובת הכלל. תושבי השכונות הירוקות בכפר סבא, למשל, התלוננו כבר לפני למעלה משנתיים על כך שהאפליקציה שולחת נהגים רבים מכביש 4 לרחובות הצרים של השכונה, ויוצרת כך גודש ובעיות בטיחות באזור מגורים.

בשנה שעברה הוגשה נגד ווייז תביעה ייצוגית, לפיה האפליקציה מפנה נהגים לכבישי אגרה (כביש 6 ומנהרות הכרמל) גם כאשר קיימים מסלולים קצרים ומהירים יותר שאינם כרוכים בתשלום. מן הצד השני, הכנסותיה של החברה המפעילה את הנתיב המהיר לתל אביב צנחו משמעותית לאחר שווייז הסירה את הנתיב מהאפליקציה, והחברה תבעה את ווייז בבקשה להחזירו.

פרופסור אראל אבינרי, מומחה לניהול מערכות תשתית ממכללת אפקה, שרואיין לכתבה, אמר: "אני לא חושב שווייז מטפלת בתנועה לטובת הכלל, אלא מקדשת את טובת הפרט. היא לא תשלח את הנהג למסלול ארוך כדי לשחרר את הפקק, אבל אם היא שולחת הרבה נהגים למסלול הקצר – הוא כבר לא יהיה הקצר". אבינרי תיאר גם תרחיש עתידי אפשרי, שבו תושבים אמידים משלמים לחברות אפליקציות הניווט תמורת צמצום התנועה סמוך לבתיהם.

עם זאת, אבינרי מעריך כי תוכנות הניווט חוסכות למשק הישראלי מדי שנה מאות מיליוני שקלים ועשרות מיליוני שעות אדם.
קישורים
כך השתלטו ווייז וגוגל על כבישי ישראל: "בסוף מיליונרים יוכלו לקנות עדיפות בפקקים" - TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מה אני אמור להבין לגבי התוכנית להנדסה וניהול מערכות תשתית? 695491
אני לא חושב שהוא מבין איך האפליקציה עובדת, אם הוא מציג משפט כמו "היא שולחת הרבה נהגים למסלול הקצר — הוא כבר לא יהיה הקצר" בתור בעיה.
כלומר זה נכון שאם יש 2 מסלולים שונים בזמן הנסיעה שלהם, היא תסיט כמות מסוימת של נהגים למסלול שנכון לעכשיו הוא קצר יותר, אבל א' - זה רק מוכיח שהיא מסייעת להקל על המסלול שעד לפני רגע היה ארוך יותר וב' - היא תפסיק עם זה ברגע שיושג שיווי משקל ביניהם.

וזה פשוט נהדר שמצד אחד הוא מביע *דעה*: "אני לא חושב שווייז מטפלת בתנועה לטובת הכלל",
בזמן שהמחקר (שהוא בעצמו ביצע!) מעלה *נתונים* הפוכים בתכלית: "התוצאות הצביעו על חיסכון של 35 מיליון שעות נסיעה בשנה ו–686 מיליון שקל בשנה".
מה אני אמור להבין לגבי התוכנית להנדסה וניהול מערכות תשתית? 695492
עובדתית אין כאן ניסיון לאופטימיזציה מערכתית אלא לאופטימיזציה פרטנית.

יש נקודה אחרת שמפריעה לי (ולא בפרט בכתבה הזו): התייחסות לווייז כאל „אפליקציה״. היישומון של ווייז הוא רק חלק קטן ממערכת גדולה. לא ברור לי עד כמה הוא זה שמנווט בעצמו.
מה אני אמור להבין לגבי התוכנית להנדסה וניהול מערכות תשתית? 695496
היד הנעלמה (במסגרת המסע בזמן שאנחנו עורכים, אולי הגיע הזמן לעורר אותה מתרדמתה) אמורה לגשר בין שתי האופטימיזציות, אלא אם מתחבאים במערכת הכבישים הרבה פרדוקסים של ברייס ‏1 (ההם מ תגובה 428114).
______________
1 אני ממשיך לחכות ליום בו יימצא כביש שסגירתו תשפר את מצב התנועה.
מה אני אמור להבין לגבי התוכנית להנדסה וניהול מערכות תשתית? 712433
נמצא, אבל בסיאול, קוריאה.
מה אני אמור להבין לגבי התוכנית להנדסה וניהול מערכות תשתית? 712463
מדהים שזה קורה בפועל. אחלה סרטון.
והיא גם אמרה סימולציה!
וייז ואני 695500
כמשתמש ותיק מאד בוייז להלן הערותיי:

מהניסיון שלי אין זה נכון שהאפליקציה מעדיפה את כביש שש על כבישים חינמיים. בנסיעה מהקריות לתל אביב או מזיכרון יעקב לתל אביב הבחירה שלה היא בדרך כלל כביש 2 ורק כשיש עומסים גדולים היא מפנה לכביש 6. לעומת זה, כשנפתחה מנהרת הכרמל, האפליקציה שלחה את הנהג כעט תמיד למנהרות לפעמים ללא כל צורך. אני מכוון את וויז למצב של "ללא כבישי אגרה", ומשחרר את המגבלה הזאת לבדיקה, רק כאשר אני יודע שיש עומסים גדולים ובוחר בדרך שכוללת את כביש שש רק כאשר הפער הוא 15 דקות או יותר.
השנה בספטמבר האחרון השתמשתי בוויז פעם ראשונה בחו"ל. הייתה לי אכזבה די גדולה כאשר האפליקציה שלחה אותי בסביבות לוצרן בשעות הלילה המאוחרות לכביש חסום, והצלחתי להיחלץ מהמצב הביש רק כשנזכרתי שראיתי כעשר דקות קודם שלט ובו גם אפשרות אחרת להגיע לאינטרלאקן. בפשלה כזאת לא נתקלתי בארץ. כאן האפליקציה יודעת אפילו באילו שעות כבישים נחסמים בגלל השבת. הדבר הזה נובע כנראה מכך שמספר המשתמשים באפליקציה בשוויץ קטן, ולא מתקבלים מספיק עדכונים.
וזה מזכיר לי שימוש ב igo לפני עידן וויז, ממש באותו מסלול עם מכשיר gps שקבלתי מבני לפני הנסיעה. לא הכרתי את התכנה והמכשיר היה מכוון ל "ללא כבישי אגרה"‏1 מבלי שידעתי זאת, דבר שגרם להסתבכות נוראה דרך כל מיני כפרים קטנים ופער של כשעתיים בזמן הנסיעה. אז קללתי את עצמי שהשתמשתי בטכנולוגיה הזאת כי לפני כן בעזרת מפות ושלטי הדרך הייתי מסתדר שם בסדר גמור‏1.

1 בשוויץ יש מדבקה שנתית לכבישי אגרה, וכאשר שוכרים את הרכב בשוויץ, המדבקה הזאת כבר נמצאת עליו.
2 אחרי התקרית הזאת, בנסיעה אחרת בחול, igo סיבך אותי שוב, ושוב בגלל שלא הכרתי מספיק את התכנה. כאן זה היה כל כך מביך שאני מתבייש לספר מה קרה.
לטובת הכלל 695604
המונח לטובת הכלל לא מתאים כאן..

גם התביעה של תושבי השכונות בכפר סבא היא לא לטובת הכלל וכך גם התביעה של הנתיב המהיר לתל אביב.
טובת הכלל היא משהו שקשה לנו, בני האדם, להסכים עליו או לקבל אותו אם זה אומר שאנחנו נפגע. כלומר נניח שלא אלגוריתם מחשב אלא עיריית כפ''ס היתה מחליטה לעשות שינוי בכבישי כפ''ס לטובת הכלל אבל שהיה פוגע בתושבי אותה שכונה - אז התושבים היו מוחים ובצדק.

אפשר לדרוש בחוק מווייז ומחברות אחרות לשמור על כללים כאלו או אחרים, זה לגיטימי לגמרי ואפילו טוב. רק הכללים האלו עצמם לא יהיו בהכרח לטובת הכלל אלא לטובת קב לחץ כאלו ואחרות - וגם אז אנשים לא יהיו מרוצים.

אין לי סוף אופטימי לתגובה הזו.
השכונות הירוקות יהיו יותר ירוקות 695611
אם לא תהיה בהן תנועת מכוניות בכלל.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים