איך להכחיד יתושים באמריקה וטורפים בניו זילנד? 3801
ניו זילנד הכריזה על תוכנית להכחדה מוחלטת של שלושה מינים פולשים של יונקים עד 2050: חולדה, סמור ופוסום. מינים אלו מאיימים על מיני ציפורים אנדמיים לניו זילנד, ביניהן הציפור הלאומית, הקיוי.

בעבר הצליחו מדענים להכחיד בכמה איים קטנים חולדות שפלשו והתרבו בהן. התוכנית החדשה שאפתנית בהרבה, שכן היא מתוכננת לאיים גדולים ומיושבים.

בינתיים האמצעי העיקרי הוא מלכודות, והתוכנית מעודדת את תושבי ניו זילנד להציב כאלה בסביבתם. עם זאת ברור כי דרך זו לא תביא להכחדה מוחלטת, והתוכנית מקווה לפריצת דרך טכנולוגית.

שיטה אחת שנשקלה עוררה עניין גדול: Gene drive. זו שיטה של הנדסה גנטית שבה מחדירים לבעל חיים גן שסיכוייו לעבור לכל צאצא גבוהים מחמישים אחוז, והוא מתבטא בצאצאים בעלי שני עותקים של הגן. לגן כזה יכולת להתפשט באוכלוסיה גם אם הוא פוגע בשרידות הפרטים. בפרט, שימוש פוטנציאלי של השיטה הוא להחדיר גן של עקרות, שלאחר מספר דורות יגרום לקריסת האוכלוסיה. טכניקה זו הוכיחה יעילות במעבדה על חרקים, ובסימולציות מתמטיות על אוכלוסיות של חיות בר.

הבעייה הגדולה בשיטה היא סכנה לדליפת הגן לאוכלוסיות של אותו מין במקומות אחרים בעולם, שבהם המין רצוי, ואז הוא יוכחד גם שם. מסיבה זו התוכנית הניו־זילנדית אינה מתכוונת להשתמש בשיטה במצבה הנוכחי, אלא רק אם פיתוחים עתידיים שלה יאפשרו שליטה טובה יותר בהתפשטות.

טכניקת ה-Gene Drive נשקלת גם למטרת הכחדת יתושים נושאי מחלות, אך בגלל הסכנות שבה היא בינתיים פחות פופולרית. במקום זאת, כמה חברות - בהן Verily, חברה־אחות של גוגל - פועלות להדביק יתושים זכרים בחיידק Wolbachia. כאשר זכר כזה מזדווג עם נקבה, הביצים שלהם אינן פוריות. אחד האתגרים בשיטה הזו הוא ברירה יעילה של יתושים זכרים מתוך אוכלוסיה של זכרים ונקבות. כיום נהוגה שיטה של סינון גלמים, אך היא עתירת עבודה; חברות כמו Verily מנסות לחפש דרכים יעילות יותר.
קישורים
תוכנית להכחדה בניו זילנד
Gene drive (ויקיפדיה)
הארץ
להדביק יתושים זכרים בחיידק - Verily ועוד
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  gene drive • אפופידס • 2 תגובות בפתיל
  what could possibly go wrong? • ראובן
  עולם ללא יתושים • אפופידס • 10 תגובות בפתיל
זה פועל! 754372
תוצאות מעודדות בעניין היתושים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים