צפון קוריאה שיגרה בהצלחה טיל המסוגל להגיע לחוף המזרחי של ארה''ב 3803
צפון קוריאה שיגרה אתמול בהצלחה טיל בליסטי בין יבשתי. הטיל נחת סמוך ליפן, אך אילו היה משוגר במסלול אחר, היה מסוגל כפי הנראה להגיע לכל נקודה בשטח ארצות־הברית. בעקבות השיגור הצהיר קים ג'ונג און, מנהיג קוריאה הצפונית, כי מדינתו "השיגה את מטרתה להפוך למעצמה גרעינית". עם זאת, מומחי מודיעין ונשק חלוקים בדעותיהם בדבר היכולת הנוכחית של צפון קוריאה לחמש כהלכה בנשק גרעיני את הטילים שברשותה, ולנווט אותם באופן מדויק.

במאמר שהתפרסם היום ב"הארץ", מנתח אנשיל פפר את השלכות השיגור. לדבריו, "מדובר כמובן בכישלון חרוץ של קמפיין האיומים בטוויטר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אבל חייבים להודות שרוב האשמה צריכה להיות מונחת לפתחם של הנשיאים הקודמים. במשך יותר משני עשורים לא הצליחו נשיאי ארה"ב ... לפגוע באופן משמעותי בגרעין הצפון קוריאני." עוד כותב פפר: "לפיתוח היכולת ארוכת הטווח של טילי הגרעין של צפון קוריאה צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת. זה עלול להוביל לחזרה למאזן הרתעה דומה לזה שהתקיים בשנות המלחמה הקרה. ... לצפון קוריאנים אין מספיק ראשי קרב או טילים להשמיד את ארה"ב, שיכולה להשמיד את כל צפון קוריאה בשבריר מהארסנל הגרעיני שברשותה, אבל גם עם קומץ הטילים שהם צפויים להחזיק בתקופה הקרובה, צפון קוריאה יכולה לגרום להרס בל יתואר ומיליוני הרוגים באחת או יותר מעריה הגדולות של ארצות הברית." לסיום דבריו הוא מציין כי "מעצמות גרעיניות פוטנציאליות אחרות, במיוחד איראן, ילמדו מהתקדים הצפון קוריאני הזה, שאם רק יתעקשו ויתמידו בדרכן, יצליחו להשיג את הנשק הגרעיני הנכסף. זה מה שהוכיח להן קים ג׳ונג און."

קישורים
צפון קוריאה הכריזה על שיגור טיל חדש: "מכסה את כל ארה"ב" - ynet
אחרי שנים של ניסויים, צפון קוריאה סוף סוף הצליחה לשנות את מאזן האימה - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ומפחיד לחשוב 695840
שמי שצריך לטפל בענין הזה הוא דונלד טראמפ.
לטפל בבעיה 695841
אני מתקשה לראות כרגע פתרון מלבד פעולה צבאית כזו או אחרת. קים ג'ונג און מטורף במידה שמציירת אותו כעוף מוזר גם בחוגי המטורפים. הוא גם חסר עכבות וכמעט שלא ניתן להרתיע אותו, כך שעשרות, אם לא מאות מיליוני בני אדם נכנסים לטווח המוות שלו בקצב מזורז. וכמובן ישנו המסר לאיראן ואולי לאחרות.

מתי? יש הרבה נתונים שאיני יודע - למשל במה שנסגר עם המעצמות האחרות וצפוי מצידן, האם צבאו של ג'ונג און שברירי - ציוד מיושן, חיילים הנמצאים בתת תזונה וללא שיקול דעת, או שמא בעת מבחן, הרוח (פחד, מוטיבציה המונעת ע"י שטיפת מוח) תגבר על החומר? מהי יכולת ירוט הגשם שצפוי לנחות על דרום קוריאה ואולי יפן? אם למשל בתוך זמן סביר עומדת יכולת זו להשתפר דרמטית, אולי כדאי להמתין. יתכן גם שמתרקמות התרחשויות נוספות שאיני מודע להן - למשל אירועים פנימיים בצפון קוריאה, כגון הרעה ממשמשת בבריאותו של ג'ונג און.

אפשר כמובן "לתת להם להחליד" - כלומר לא לפעול צבאית מאחר ורוב הסיכויים הם שלעולם לא יעשה שימוש בארסנל הגרעיני התופח של צפון קוריאה. אפשר גם להאשים (בצדק) את הדמוקרטים ולחרוד (כנ"ל) מיכולתו של טראמפ לנהל פעולה כזו, במקום לקחת אחריות על אמירה פוזיטיבית (מה כן צריך לעשות ולמה).

באשר לפעולה, אם ישנה דרך לחסל את השלטון ללא נזקים היקפיים גדולים, עדיף. אחרת, כדאי אולי לגרום לניסיון הפעלת נשק גרעיני של הצד השני כדי לפעול כנגדו בנשק גרעיני, אם כדי לוודא את חיסול השלטון, ואם כדי להגיע למעמקים בהם מצויים המאגרים הגרעיניים.
לטפל בבעיה 695842
תיקון מתבקש: אפשר גם להאשים (בצדק) את הדמוקרטים -> אפשר לתהות (בצדק) על תמימותם של הדמוקרטים
לטפל בבעיה 695843
אלא שהדמוקרטים כן ניסו לעשות משהו - הסכם המסגרת ב-‏1994 של קלינטון. הרפובליקנים נאבקו בהסכם שבוטל ע"י בוש הצעיר (וגם הקוראנים בסוף רימו).
לטפל בבעיה 695845
למיטב ידיעתי בוש הפסיק לספק לצפון קוריאה נפט בעקבות הודאתם בהפרת ההסכם שנחתם עמם. היה חשד שמא הוא לא הבין את הכרזתם, אך לאחר מכן התברר בדיעבד שהם אכן הפרו אותו.
אבל זה נראה לי פחות חשוב כעת.
Left of Launch 695846
כשאובמה נפגש עם טראמפ במסגרת העברת השילטון הוא אמר לו שהנושא הכי חשוב הוא צפון קוריאה. הנשיא אובמה דיבר עם טראמפ על אסטרטגית הגנה נגד טילים בליסטיים שמתבססת על התפיסה שקשה לעצור טיל ששוגר וכדאי להתרכז יותר בתהליך לפני השיגור ובשניות הראשונות של השיגור.
Left of Launch 695847
(היה) כדאי להתרכז יותר בתהליך הפיתוח של הטיל בשנים שלפני השיגור, אז היה עוד יותר קל לעצור אותו. להעביר את תפוח האדמה הרדיואקטיבי הזה הלאה זאת חכמה קטנה מאד וכשלון גדול מאד, לא שהייתי מצפה ליותר מזה מהנשיא הקודם.
כמו שראינו, גם בזירות יותר קונוונציונליות הוא הצליח לעשות את המינימום ולהשאיר נזקים מקסימליים.
Left of Launch 695849
כפי שכתבתי מקודם, קלינטון חתם על הסכם מסגרת עם הקוריאנים, בוש ביטלו, וב-‏2007 בוש (אחרי ששם אותם על ציר הרשע) ניסה להגיע להסכם וזה לא עבד. לחתוך את הזמן מנוחיות אידאולוגית זאת לא שיטה טובה.
Left of Launch 695859
טוב,אין לי שום בעיה להודות שגם בוש לא היה כל כך מוצלח.
לטפל בבעיה 695854
התקפה עליהם לא תתקבל בהבנה מצד סין.
לטפל בבעיה 695857
כל עוד סין, הנושאת באחריות ישירה לשלטון שושלת קים, אינה מאיימת במלחמה גרעינית, זה שווה את זה.
אם אין ברירה אפשר להסכים עם סין שלאחר פירוק השלטון תהפוך קוריאה הצפונית לאזור השפעה סיני. זה עדיין יהיה טוב לאין ערוך מן המצב הקיים הן לאוכלוסיה והן לשאר העולם.
לטפל בבעיה 695860
חשבתי שכשמדינה/מעצמה גרעינית לא מקבלת בהבנה עניינים רגישים ליד גבולותיה, האיום הזה קיים במובלע כל הזמן גם בלי לנפנף בו כמו באקדח טעון.
לטפל בבעיה 695863
בפוטנציה כן, אך ניתן להעריך ואולי לברר אם יש סיכוי שזה אכן עשוי להיות מתורגם לפעולה. אלמלא קטונתי הייתי מעריך שמדובר בסיכוי נמוך מספיק.
לטפל בבעיה 695867
רק שברגע שמעצמה אחרת תוקפת גרעינית מדינה ליד הגבול שלך, זה מאד מקרב אותך לכל מיני קווים אדומים.
לטפל בבעיה 695869
ספר לי על זה (:
עוילם גוילם 748960
איכשהו זה עבר מתחת לרדאר שלי בשעתו. שימו לב, התאריך אינו האחד באפריל.
עוילם גוילם 748974
טוב!

אם זה לא היה העולם שלנו גם אני הייתי צוחק.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים