סין רוכשת ידע טכנולוגי במערב, במרוץ לדומיננטיות 3807
כתבה ב"ניו יורק טיימס" (תורגמה חלקית ב-TheMarker) דנה במגמות בסחר בין סין לארה"ב שכרוכות בזרימת ידע טכנולוגי לסין.

לפני שנתיים הכריזה סין על תוכנית "תוצרת סין 2025", במסגרתה היא מתכננת להפוך לגורם דומיננטי בעולם בתחומי טכנולוגיה מתקדמת, ובפרט שבבים, בינה מלאכותית, רובוטים תעשייתיים ומכוניות חשמליות. ההשקעות בתחומים אלה בסין נאמדות במאות מיליארדי דולרים, חלקן בגיבוי ממשלתי. כך, למשל, רכשה לפני שנה חברת "מידאה" הסינית, שעד אז ייצרה מוצרים כדוגמת סירי בישול אורז, את "קוקה", חברת רובוטיקה מגרמניה, תמורת 3.9 מיליארד דולר.

אחת הדרכים שבהם שואפת סין לסגור את הפער ממדינות המערב היא הדרישה שלה שחברות שמבקשות גישה לשוק הסיני יחשפו את הטכנולוגיה שלהן לפני גורמי הממשל הסיני. הנימוק הסיני הוא הגנת סייבר, אך יש במערב החוששים שסין תנסה לנצל את ההליך כדי לגנוב קניין רוחני.

חוק אחר העומד להיכנס לתוקף קובע כי יצרניות מכוניות שיבקשו למכור רכבים מונעי דלק בסין יחויבו לייצר בסין מכוניות חשמליות. ואכן, ג'נרל מוטורס ופולקסווגן כבר חותרות להקים שותפויות עם יצרניות סיניות למטרה זו.

ארה"ב מנסה לשלוט בזרימת הידע לסין, והטילה לפני שנה מגבלות על מכירת מוצרים מסוימים לסין. יצרנית השבבים AMD עקפה את המגבלות בכך שהקימה חברה בסין, ומכרה לה עיצובי שבבים שהחברה הסינית מייצרת בעצמה. לפי הכתבה ב"ניו יורק טיימס" הסכם זה יכול לקדם מאוד את מחשבי העל שסין כבר מייצרת.

מחוקקים בארה"ב קוראים בעקבות זאת להדק עוד יותר את הפיקוח על מכירה וייצוא של ידע, ולחקור טענות על גניבת קניין רוחני מצד סין.
וילבור רוס, שר המסחר של ארה"ב, אמר לאחרונה "יש מספר חברות אמריקאיות שיותר מדי בקלות חלקו ידע עם מדינות שעלולות להיות אויבות של ארה"ב... זו ראייה קצרת טווח במידה קיצונית לוותר על קניין רוחני יקר ערך בתמורה לכמה רבעונים או כמה שנים של מכירות מוגברות".

מנגד, אחרים חושבים שההשקעה של סין במחקר היא טובה לעולם, בתקופה שבה ארה"ב מפחיתה את השקעתה.
קישורים
כתבה ב"ניו יורק טיימס"
TheMarker - תרגום
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  Tech hunt • אפופידס
  ועוד מהנעשה בסיננו • ירדן ניר-בוכבינדר • 35 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 2 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים