מי יכייל מידות ישראל? 3812
המעבדה הלאומית לפיזיקה, האחראית הרשמית על כיול מכשירי מדידה בישראל, אינה מתפקדת
כתבה ב TheMarker סוקרת את מצבה העגום של המעבדה, בעקבות דו"ח שהפיקה חברת האנליזה ההולדנית KPMG בהזמנת משרד הכלכלה והתעשייה. ב-‏2009 הסיר הארגון הבינלאומי המוסמך לכך, BIPM, את הכרתו במעבדה הישראלית, בגלל תנאים לא נאותים. המעבדה עדיין נותנת שירותים, אך רק לכיול זמן ותדר. לטענת הדו"ח אי־ההכרה, ואי־הפעילות, פוגעים באמינות התעשייה הישראלית בחו"ל. מקור אחר טוען בכתבה שאי־פעילות המעבדה מהווה אף הפרת הסכמים שונים של ישראל מול גופים בחו"ל.

החל מינואר הקרוב תיכנס לתוקף בארה"ב ובאירופה תקינה המחייבת חותמת זמן בכל עסקה דיגיטלית, על־פי השעון המקומי, וזה אמור להיות מכויל על־ידי המעבדה הלאומית בדיוק של 100 מיקרו־שניות. ספק אם מעבדת הזמן והתדר, המעסיקה עובדת אחת, תוכל לעמוד במשימה.

תעשיות שונות, כגון תרופות או ציוד למטוסים, נדרשות להוכחת דיוק גבוה במכשירי המדידה. באופן מסורתי משמשות לכך מעבדות לאומיות; מפעלים בישראל חדלו להשתמש בשירותי המעבדה הלאומית, ובמקום זאת הם פונים לגורמים פרטיים בחו"ל, או למעבדות פרטיות בישראל שהוסמכו על־ידי מעבדות בחו"ל. הכיול בחו"ל סובל מעיכובים, ולעתים מפתיחת המכשירים בשדות תעופה ולקלקול הכיול.

המעבדה אמורה לעבור למקום חדש, סמוך למקום הנוכחי בגבעת רם, שבו התנאים הסביבתיים אמורים לאפשר לה שוב לקבל הכרה. אולם הדו"ח של KPMG ממליץ להגדיל את כוח האדם והתקציב של המעבדה בכסדר גודל.
קישורים
TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

1001 גרם 696368
רק לאחר שראיתי את הסרט הזה התוודעתי לעולם המופלא של מכוני הכיול. מעניין איך נראה יום עבודה שם.
1001 גרם 696428
"הכל לפי מידה"
אולי תהנה מספר זה.
1001 גרם 696429
בשנת 1972? שגיאה די צורמת. טוב שהיא לא הביאה למותו של מישהו.
1001 גרם 696557
נראה מעניין. תודה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים