אלטרנטיבה להחלמה 3816
התפרסם מחקר על מידת יעילותם של טיפולים אלטרנטיביים לסרטן
בחודש שעבר הביא תחקיר ששודר בערוץ 10 את סיפורם של ארבעה חולי סרטן שמצבם הרפואי השתפר מאוד, לטענתם כתוצאה מטיפולים אלטרנטיביים אותם עברו. מקרים מסוג זה מתפרסמים מעת לעת בתקשורת הממוסדת, ורבים נוספים מופצים ברשתות החברתיות. מה שזוכה לפחות פרסום הם המקרים הנפוצים בהרבה, כדוגמת זה של סטיב ג'ובס. בשנת 2003, לאחר שאובחן כחולה בסרטן הלבלב מסוג לא אלים, בחר ג'ובס בטיפולים אלטרנטיביים כגון דיקור סיני ודיאטות מיצים. זאת במקום להסיר את הגידול בשלב בו זה עדיין לא היה מפושט, כפי שהציעו הרופאים. רק לאחר תשעה חודשים, כאשר הגידול כבר החל להתפשט, הסכים ג'ובס לעבור את הניתוח. הוא נפטר מן המחלה שבע שנים לאחר מכן.

במחקר שהתפרסם באוגוסט 2017 במגזין "JNCI" בחנו החוקרים 840 מקרים של חולים בעלי סיכויי החלמה גבוהים, שהגידול שאובחן אצלם לא היה מפושט. החוקרים השוו את שיעורי התמותה בקרב מי שבחרו ברפואה, לאלו של מי שבחרו לוותר עליה, לרוב לטובת טיפולים אלטרנטיביים. התברר ששיעור התמותה בקרב חולות סרטן השד היה גבוה פי 5.6 בקרב הקבוצה השניה, בסרטן הריאות היה היחס 2.2, בסרטן המעי הגס 4.6 ובסרטן הערמונית לא היה הבדל. בממוצע הסיכון למות מסרטן בתוך 5 וחצי שנים מרגע האבחון עבור סוגי הסרטן שנבדקו היה גבוה פי 2.5 בקרב מי שבחרו לוותר על הטיפול הרפואי הרגיל.

באופן אולי צפוי, לא היכו תוצאות המחקר גלים. בקהילה המדעית נבחנו זה מכבר ובאופן נרחב דיקור סיני, הומיאופטיה ושיטות אלטרנטיביות נוספות שהתבררו לכל היותר כבעלות השפעה על תסמינים. שיטות אחרות, כגון צריכת יתר של נוגדי חימצון אף התבררו כמקצרות חיים. סיבה אפשרית היא שהרדיקלים החופשיים שאותם מנטרלים נוגדי החימצון הם למעשה חלק מ"יחידות החיסול" שהגוף מפעיל נגד תאים סרטניים. לעומת זאת, חומרים ושיטות מסורתיים שכן התבררו כתורמים לריפוי, כגון אספירין וארטמיסנין, כבר הוכנסו לרפואה הרגילה.

גם בקרב המטפלים האלטרנטיביים לא היכה המחקר גלים, אולי מכיוון שמלכתחילה רבים מהם אינם נוטים לסמוך על מחקרים סטטיסטיים זהירים והדירים, כמקובל ברפואה.
קישורים
היעילות המפוקפקת של הטיפולים האלטרנטיביים - ארז גרטי
הפנים האמיתיות של הטיפולים האלטרנטיביים לסרטן - ארז גרטי
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  להעביר את המסר • צפריר כהן • 237 תגובות בפתיל
  עוד סיפור • צפריר כהן • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים