פותחה בדיקת דם חדשה לאיתור מוקדם של סרטן 3823
בדיקת דם לצורך אבחון מוקדם של שמונה סוגים נפוצים של סרטן מוצגת החודש בכתב העת "science". הבדיקה, שעלותה מוערכת בכ-‏500 דולר, פותחה באוניברסיטת ג'ון הופקינס, בין השאר באופן שימזער את עלותה עבור הנבדק ואת הסיכוי לזיהוי שגוי. משום כך חיפשו החוקרים קבוצה קטנה ככל האפשר של חלבונים ומקטעי גנים המעידים על התפתחותם של סרטן השחלות, הכבד, הקיבה, הלבלב, הוושט, המעי הגס, הריאות או החזה, שאחראים לרוב התמותה מסרטן בארה"ב.

לאחר בדיקתה של השיטה על 1800 איש עומד דיוקה על כ-‏70% בממוצע, ויותר מכך עבור חמשת הסוגים הראשונים ברשימה שלהם אין כיום אמצעי מספק (או בכלל) לאבחון מוקדם. שיעור הזיהוי השגוי של השיטה נמוך במיוחד ויכולתה להבדיל בין סוגים שונים של סרטן היא בדיוק גבוה מ-‏99%. לצורך מיקום מדויק יותר של הגידול בקרב 83% של המקרים עשו החוקרים שימוש בלמידה חישובית (machine learning).

לדברי פרופ' איתן פרידמן, מנהל היחידה האונקוגנטית בשיבא "זה באמת מחקר פורץ דרך, ובמידה וזה יצליח, זה ישנה את פני הרפואה".
קישורים
ידיעה במעריב
הפרסום באונ' ג'ון הופקינס
תיאור פחות נלהב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

זה בדם שלנו 697274
בחיות כיס דיברו על סטארט אפ ישראלי שמנסה בשיטות דומות(?) לאתר תגובה של הגוף לזיהומים חידקיים וכך לאפשר דיוק רב יותר בטיפול אנטיביוטי. שכחתי מה שם החברה ואין לי מושג אם היא עדיין קיימת.
MeMed 697296
חיה ומגייסת
מזיהוי מקדים פשוט וזול לטיפול פשוט וזול? 697632
ידיעה מעניינת בנושא הריפוי מסרטן. באמצעות הזרקת כמויות זעירות (מספר מיקרוגרמים) של שני חומרים לתוך גידול מסוג לימפומה, הצליחו חוקרי באונ' סטנפורד לחסל גידולים ואת כל גרורותיהם בגוף. החומרים הללו מאפשרים למערכת החיסון להשיג את המודיעין החסר לה כדי לזהות ולתקוף את הגידולים. על-פי החוקרים השיטה היא כללית כך שהיא תהיה יעילה גם עבור סרטנים מוצקים (להבדיל למשל מלוקמיה) אחרים. הטיפול בה אמור להיות פשוט וזול יותר וללא תופעות הלוואי והסכנות המאפיינות שיטות אימונותרפיות אחרות שצוברות תאוצה בשנים האחרונות. לאחר שהטכנולוגיה השיגה הצלחה של 100% על 90 עכברים עם לימפומה, הוחל בינואר תהליך לביצוע הניסויי בבני אדם.

עוד על עכברים. בקיצור, יום של חג לכל עכברה ועכבר.
בדיקה, שליש הריון, מבט אחד מהיר ודי 697840
באונ' ת"א (בשיתוף אונ' בעולם) מצאו באמצעות בינה מלאכותית‏1 סמנים מולקולריים לזיהוי רעלת היריון (שאם היא מתרחשת זה בד"כ החל מן מהשליש השני) כבר בשליש הראשון להיריון - כשהאשה עדיין אינה סובלת מתסמינים כלשהם.
הסמנים הם מבוססי RNA (ולא DNA, שבו בד"כ מחפשים סמנים רפואיים) שנלקח מתוך בדיקת דם. יעילות‏2 הזיהוי היא 85%. לפי רופא הקשור למחקר, זוהי חלק ממגמה עולמית, שמבקשת להקדים את בדיקות ההיריון לשליש הראשון – בניגוד למצב כיום, כאשר מרבית הבדיקות מבוצעות בשליש השלישי. הקדמת הבדיקות תאפשר לרופאים למנוע נזקים לאם ולעובר, ובמידת הצורך להתחיל בטיפול מונע מוקדם ככל האפשר.

בחברת בת של גוגל לעומת זאת די בתמונת הרשתית (וב"מ כמובן) כדי לזהות בעיות סיכון מגוונות - לחץ דם גבוה, עישון, סבירות להתקף לב או שבץ מוחי קרובים.

--------------------------------------
1 אני נוטה להתחיל להשתמש בביטוי הלז בכל התייחסות ללמידת מכונה, בפרט כשישאלו אותי מה מניח את הלחם על שולחני. זאת במקום לומר "למידה חישובית" / "machine learning" / "data scientist" שדורשים הסבר שנשכח רגע לאחר מכן לטובת "משהו עם מחשבים".
2 האם הכוונה ל-recall?
בדיקה, שליש הריון, מבט אחד מהיר ודי 697845
אבחון לפי רשתית העין זה כלום לעומת אבחון לפי קשתית העין.

1 ברגע הראשון חשבתי שיש לך רובוט בבית.
בדיקה, שליש הריון, מבט אחד מהיר ודי 697848
דווקא יש, אך כל עוד אני זה שלובש את המכנסיים, רק אני כאן מניח את הלחם על השולחן והוא מסתפק בפירורים.

אגב, מסתבר שלא רק לקשתית/רשתית יש עתה סוג של עדנה, אלא אולי גם לגרפולוגיה1 ומעניין למה עוד... מי אמר אסטרולוגיה? אידיוט!

1 כזכור, דיון 1421 הבהיר (להפתעתי יש לציין) שגרפולוגיה המסתמכת על בינה טבעית כלל אינה עובדת.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים