צעצועים וקרקורים – השיר של ישראל לאירוויזיון מלהיב ומסעיר 3833
השיר "Toy" של הכותבים דורון מדלי וסתיו בגר, שיבוצע על־ידי נטע ברזילי וייצג את ישראל על בימת האירוויזיון בליסבון, נחשף בתאגיד השידור "כאן" וההתלהבות ממנו גדולה.
נטע בקימונו
נטע ברזילי. צילום: דניאל קמינסקי
בתחילת השבוע פורסם רשמית וידאו־קליפ של השיר שייצג את ישראל באירוויזיון 2018, וכבר השיר מוביל בטבלאות ההימורים. השיר, שנכתב על־ידי דורון מדלי וסתיו בגר, נקרא "Toy" והוא יבוצע על בימת האירוויזיון על־ידי נטע ברזילי, זוכת התכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון". השיר נבחר מתוך יותר ממאה ושלושים שירים שהוגשו לוועדה לבחירת השיר לאירוויזיון.

השיר כמעט כולו באנגלית למעט מילים אחדות בעברית בבית השני. השיר עוסק בעוצמה נשית וב"העמדת הגבר במקומו", והאטיטיוד הכללי בוטה ומחוצף.

השיר מורכב ממספר קטעים בעלי אופי מוסיקלי שונה אך עם אותו מפעם (טמפו), אשר משתלבים זה בזה ומובילים לפזמון. הפתיחה נותנת טעימה מכל אחד מהקטעים של השיר באופן משולב, באמצעות הלופר המפורסם. הבתים משלבים פופ ו-R&B עם נגיעות מזרחיות של דרבוקות, וכך גם קטעי המעבר המגוונים אשר בחלקם שקטים ובחלקם מתעצמים ומובילים לפזמון. בולט במיוחד קטע המעבר שבו השיר לועג לגבר באמצעות חיקוי של קרקורי תרנגולות, שם נטע מפגינה יכולות ביטבוקס מרשימות. קטע המעבר הזה מוביל לפזמון סוחף בסגנון דאנס קצבי המזכיר מוסיקת מועדונים. לפזמון מלודיה קליטה ובולטים בו קולות ליווי, כינורות ובאסים.

נטע מבצעת את השיר באופן יוצא מן הכלל ומפגינה וירטואוזיות בקטעי הביטבוקס. השיר בהחלט נותן ביטוי לקולה וליכולותיה. הופעתה של נטע בווידאו־קליפ מרשימה, ובכלל הווידאו־קליפ דינמי, עדכני, מסקרן, וזרוע אלמנטים הצדים את העין. בימוי הקליפ נעשה על־ידי הבמאית קרן חכמה, והכוראוגרפיה - על־ידי מיכל שי.

השימוש בלופר אינו רב - כנראה נעשה בו שימוש רק בפתיחה, ואולי גם בשורה "אני לא בובה" בבית השני. עולה תמיהה מדוע הוא אינו דומיננטי בשיר, כמצופה. אפשרות אחת היא חשש שהלופר "יגנוב את ההצגה", וממילא נטע חזקה ובולטת גם ללא הלופר. אפשרות אחרת היא שחוקיות השימוש בלופר שנויה במחלוקת, והשימוש המצומצם נועד להקטין את הסיכון לפסילת השיר.

בניגוד לשיר הזוכה בשנה שעברה באירוויזיון, "Amar Pelos Dois", כאן הדגש אינו במלודיה, אלא בתחכום מקצבי שנבנה על גבי המלודיה. בחלק מקטעי המעבר מתרחשים שינויי מקצב פנימי, ואלה מצטרפים לאלמנטים מתוחכמים אחרים כמו הלופר והקרקורים.

זו תהיה הפעם השלישית שבה שיר של דורון מדלי מייצג את ישראל בתחרות. "Golden Boy" שביצע נדב גדג' היה הראשון, ו"Made of Stars" בביצועו של חובי סטאר היה השני. שני השירים סיימו במקומות מכובדים בגמר האירוויזיון. הבחירה שוב בשיר שמדלי בין כותביו עוררה שיח על אופן תהליך בחירת השירים. בתגובה למבקרים נמסר מ"כאן" ל"וואלה! תרבות" כי השירים נבדקים באופן אנונימי וכי נערכים בוועדה המקצועית סבבי הצבעות בתהליך מתועד ומקצועי. כעת, לאחר חשיפת השיר, אין ספק שמדובר בבחירה המוצלחת.

מהמהמרים ומהמהמרות

מספר שעות לפני הפרסום הרשמי דלף השיר והופץ ברשתות החברתיות. השיר שדלף יצר עניין רב, וכבר לפני הפרסום הרשמי טיפס השיר למקום הראשון בטבלאות ההימורים, לפי אתר EurovisionWorld.com, אשר מרכז תוצאות מאתרי הימורים שונים ברשת. גם כעת, מספר ימים לאחר החשיפה הרשמית של השיר, הוא עדיין מוביל בפער גדול ביחס לשאר השירים, מה שמצביע על כך שהמיקום הגבוה איננו נובע רק מההתלהבות הראשונית של חשיפת שיר חדש, אלא מהערכה שקולה של המהמרים שהשיר אכן ראוי לניצחון, או בעל סבירות גבוהה מאוד לניצחון.


החמישייה הראשונה בסוכנויות ההימורים בשעת כתיבת המאמר, על־פי EurovisionWorld.com



אף שישנה קורלציה מסוימת בין מיקומם של השירים בטבלאות ההימורים לבין הצלחתם באירוויזויון, אין בטבלאות ההימורים הבטחה שהשיר המוביל אכן ינצח. לעיתים קרובות שיר שהוביל בטבלאות, וטרם התחרות נדמה היה שינצח, לא ניצח בסופו של דבר בתחרות עצמה. כך למשל בשנה שעברה השיר האיטלקי "Occidentali's Karma", שהוביל לאורך כל הדרך באתרי ההימורים, סיים בתחרות במקום השישי. לעומתו השיר הזוכה, שייצג את פורטוגל, אמנם מוקם גבוה בטבלאות ההימורים, אך לא הוביל אותן. שיר נוסף שהוביל בטבלאות ההימורים ללא עוררין ולא זכה הוא השיר שייצג את רוסיה בשנת 2016 "You Are the Only One", אשר סיים במקום השלישי.

אם עולה מן הדוגמאות הללו שההפרשים בין טבלאות ההימורים לבין התוצאה הסופית בתחרות הם מינוריים, חשוב לדעת שיש מקרים חריפים של חוסר הלימה, ולעתים שיר שלא בלט כלל באתרי ההימורים מסיים במקום גבוה להפתיע, מה שמכונה "סוס שחור". כך למשל השיר של ההרכב "Sunstroke Project" שייצג את מולדובה בשנה שעברה סיים, לתדהמת הצופים, במקום השלישי אף שבטבלאות ההימורים הוא לא מוקם אף לא בעשירייה הראשונה. עם זאת, במקרים רבים אתרי ההימורים דווקא מצליחים לנבא מהו השיר המנצח, כמו בשנת 2012 עם השיר "Euphoria" של שוודיה וכמו בשנת 2013 עם "Only Teardrops" שייצג את דנמרק. יש לקוות לטובת ישראל שהשנה הזכייה בתחרות תגשים את החיזוי האופטימי שבטבלאות ההימורים.

לאור ההייפ סביב השיר, ניתן לסמן אותו כמועמד לניצחון, או לפחות להעריך שיתברג בחמישייה הראשונה. ביצועיה המוצלחים של נטע בהופעות החיות ב"כוכב הבא לאירוויזיון", וניסיונה על הבמה בכלל, מעצימים את ההייפ ואת הציפייה לביצוע מוצלח גם על בימת האירוויזיון בליסבון.

חצי הגמר הראשון, שבו תשתתף ישראל, יתקיים ב-‏8 במאי, והגמר הגדול יתקיים ב-‏12 במאי. אלו ישודרו בשידור חי בכאן-‏11, ברדיו כאן-‏88 ובפייסבוק של כאן.
קישורים
וידאו־קליפ של Toy
הלופר של נטע - מאמר קודם באייל
eurovisionworld.com/
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מוזיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 2 תגובות בפתיל
וואו! 698101
השיר הזה הוא לא בדיוק כוס התה שלי, אבל אני בהחלט מתפעל מכמות יחסי הציבור שהוא מקבל ולא רק כאן באייל‏1. זאת כבר אמנות בפני עצמה.

__

1. שני מאמרים אוהדים בטירוף, שנכתבו ע"י גד, שכתב רק אותם. האם אלו רק שתי מאמרים של גד בסדרה על מוזיקה ישראלית? אם כן, סחתיין על הפרגון! אבל אולי כדאי להציג עוד יוצרים?
וואו! 726823
צודק. הרבה יחסי ציבור והרבה הייפ לשיר ברמה נחותה (רמה גאנגה סטייל).

גם גאנגה סטייל, למרות מיליארדי הצופים , הוא שיר נחות: מוסיקה שיטחית ומשעממת. קצב לא משהו. מקסימום בגאנגה סטייל יש קצת ידע בריקודים והצגת קליפ גרפית. לא משהו שיותיר רושם לשנים.

כנראה בעידן האינטרנט של ימינו אפשר לקדם שירים נחותים על ידי "חווות דעת מלומדות" שלדעתי הן סוג של פלצנות.

היום, כשנתיים (?) אני אפילו לא מצליח לזכור את שם השיר המדובר של הגברת אזולי (שכחתי אפילו את השם הפרטי שלה). מי זוכר שהיה שיר כזה, לא הותיר כלום אחריו ? הלך ההייפ ונותר לא כלום.

אילולא האינטרנט היה זוכר הכל , השיר הזה היה נעלם לגמרי מהתודעה היום. אילולא השיר המוצלח "דינה ברזילי" לא הייתי מצליח לזכור את שם המשפחה של הזמרת השמנה.

בהשוואה: השירים העילגים של "פילפל אל מסרי" עדיין זכורים יותר. כל מי ששומע היום את
השיר "בתשלומים" ("כל המשכורת הולך ליל מכולת") של פילפל אל מסרי נהנה ממנו, מי ששומע היום את שיר האירווויזיון של ברזילי מפהק משיעמום.

התלונה שלי אינה רק נגד הגברת ברזילי, היא בכלל נגד ההידרדרות ברמה של האירווויזיון. פעם היו שם שירים עם איכות (נאמר "בובה על חוט") . היום כל השירים שם הם
או גימיקים או דייסה בטעם סכרין.
וואו! 726824
או קיי . ריעננתי את הזיכרון: שם השיר הוא toy שם הזמרת הוא נטע ברזילי.
וואו! 726825
אני מאוד אהבתי את גאנגנם סטייל. משום מה מזכיר לי את יקה יקה. בשניהם לא הבנתי מלה אבל מאוד אהבתי. יקה יקה בתורו מזכיר לי את פאטה פאטה שהיה אחד השירים הכי אהובים עלי כילד.
האירוויזיון תמיד היה דייסה בטעם סכרין. זה לא מפריע ליהנות ממנו, למי שרוצה.
ל"טוי" הגיע לזכות.
וואו! 726829
לטוי הגיע לזכות ? בתור מה ? בתור ראש לשועלים ? זה שבארוויזיון היום הרמה הכללית על הפנים לא עושה את טוי למשהו ששווה.

שני השירים שהזכרת איכותיים. במיוחד שיר הזמרת הנוקשת בלשון (מרים מקבה). בשיר הראשון יש מקצב מצויין, בשיר של מרים מקבה יש גם מיקצב טוב וגם מלודיה טובים (שניהם סגנון כושי אפריקאי).

בשיר טוי אני לא מזהה שום מיקצב מעניין, שום מלודיה ששווה משהו. יש גימיקים של קולות משונים, שום דבר מעבר לזה. בזמנו הדעה שלי היתה זהה למה שאני אומר עכשיו אבל לא רציתי להגיב אז כי במצב ההייפ של אז לא היה טעם להתמודד מול ההייפ.

היום במרחק של שנתיים רואים שטוי לא השאיר שום חותם .

מבחן הערך של יצירה הוא מיבחן החותם: מה שלא משאיר חותם בזכרון הציבור הוא דבר סתמי חסר ערך. לא סתם הזכרתי את השיר "בתשלומים" זה כדי להדגים שלמרות העילגות שלו יש בשיר ערך אומנותי, שניתפס אפילו בשמיעה ראשונה.

מכיוון שאיני מאמין שוויכוח על אמנות אמור להיות במישור המילולי (שבלשון בוטה אני קורא לו פלצנות) — אלא בבדיקה ישירה של היצירה — אני רוצה להביא דוגמא לשיר איכותי. יצירה אמנותית טובה לא צריך להסביר במילים, היא מסבירה את עצמה ובזה כוחה.

אני סוגר כרגע את ההודעה, מעכב מתן לינק לשיר איכותי כי אין לינק תחת ידי. אבל אביא כזה אם לא אסתבך מדי.
וואו! 726830
קצת הסתבכתי אבל מקווה שהלינק יעבוד.

השיר הוא "זן זן זן סה" שמלווה את

סרט האנימציה היפני your name.
וואו! 726832
בדיוק. הגיע לו לזכות בתור ראש לשועלים.
השיר היה תפור היטב למידות התחרות, ונטע ברזילי היא מבצעת יוצאת מהכלל.
מעטים שירי האירוויזיון שהשאירו חותם. עוד יותר מעטים כאלה שלא זכו בתחרות‏1. אני חושב ש"הללויה" היה רמה אחת מעל התחרות.

לא התחברתי לשיר שקישרת, אבל הציורים היו נהדרים.

_________
1 ג'ינגיס חאן!
וואו! 726861
השיר שקישרתי הוא סוג של קאבר. האנימציות היפות אינן רלוונטיות לשיר (הן רלוונטיות לבמאי של הסרט שאותו מלווה השיר). הגירסה המקורית לדעתי טיפה יותר איכותית מהקאבר אבל לא בהרבה. התקשיתי למצוא לינק לביצוע המקורי, עכשיו קצת מאוחר לעשות זאת כאן.

השיר באיכות גבוהה מאוד, זה לא ניקלט בשמיעה ראשונית כי הוא מורכב במיקצת מבחינה מוסיקלית. אחרי שתיים שלוש שמיעות הוא ניקלט יותר.

השיר זכה לצפיית שיא ביפן (לא בקליפ שנתת לו לינק). מספר הצפיות בעיקר ביפן היה 250 מיליון צפיות עד היום.
וואו! 727078
אני גם די אהבתי את גנגנאם סטייל, ודי אוהב את פאטה פאטה, ואני מבין מה אותה אומר על הקסם שירים שלא מבינים בהם מילה. אבל קשה לי לשים אותם משני הצדיים של יקה יקה כשווים. פאטה פאטה הוא פופ אנגלו-אמריקאי של תקופתו, בתיבול אפריקאי מאוד קליל; גנגנאם סטייל הוא ראפ-פופ אנגלו-אמריקאי של תקופתו‏1 אפילו בלי תיבול למעט השפה. יקה יקה הוא הצצה לתרבות פופ אחרת, אני חושב שעשירה יותר מוזיקלית מהאנגלו-אמריקאית, או בערך מה שכתב צעיר מתלהם אחד בתגובה 15472. זה היה סוג של נס שהוא הפך ללהיט, ויום אחד אני אחרוש באופן יותר מעמיק את תוצרי הסצנה שבתוכה הוא יצא, אני חושב שיש הרבה מה לגלות.

1 או לא של תקופתה קודמת? אני לא מומחה בסוגה, הוא נשמע לי עכשיו עם שטיקים מוזיקליים של עשור-שניים קודם.
2 יכול להיות שהזרות שלו מטה אותי לטובתו. הערכים שבהם הוא עולה על האנגלו- קופצים לאוזן שלי, בעוד שאם יש ערכים שבהם האנגלו- מגיע להישגים גדולים יותר, הם שקופים לאוזן שלי.
וואו! 727082
לדעתי פאטא פאטא (מרים מקבה בשפת נקישות הלשון) זה שיר דרום אפריקאי כאשר שפת הנקישות היא שפה קוהיסנית (יש כמה דיאלקטים). למרות השפה הסגנון המוסיקלי אינו קוהיסני ספציפי אלא סגנון מוסיקלי אפריקאי נפוץ. מן הסתם הסגנון האפריקאי יובא כפי שהוא לארצות הברית דרך שוק העבדים הכושים.

הקוהיסאנים הם גזע עתיק שאינו משלושת הגזעים הגדולים (קווקזי, מונגולי, נגרואידי). הם היו בעבר הרחוק מאוד נפוצים באפריקה אבל נידחקו לשוליים של דרום אפריקה על ידי הגזעים הנגרואידים.
וואו! 727085
אני חשוד בניגוד עניינים לגבי "פאטה פאטה" כי זה שיר ילדות שלי.
ל"יקה יקה" יש מקצב יוצא מהכלל, ואני נתפס כדג בחכה בכל שיר שמצליח להפתיע אותי. ביקה יקה ההפתעה היא בתזמון הכניסה והיציאה של השירה בתוך התיבות (יש בו כמה דברים שמזכירים לי שירים מרוקאיים).
גם לגנגנאם סטייל יש מקצב יוצא מהכלל והפתעות קטנות בכניסות וביציאות של השירה.
וואו! 727111
1 לא נעים, אבל גאנגנאם סטייל עצמו חוגג כמעט עשור...
וואו! 727114
הילדים שלי, בגילאי עשר ומטה, עדיין מכירים קלאסיקות(?) כמו גאנגם סטייל או נומה נומה היי. בזכות הפסטיגל.
וואו! 727142
ברור, אני חושב שהיום הוא נשמע די בבירור מיושן. הערת השוליים שלי השתבשה קשות - כוונתי היתה שכשהוא יצא לפני שמונה שנים, למרות שמן הסתם היה בו משהו מספיק רענן ועדכני כדי לחרוך את ענני יוטיוב, יש לי חשד (לא ברור) שהצלילים שלו היו סוג של רטרו.
וואו! 727146
בהחלט. יש בגנגנאם סטייל רפרורים לשנות התשעים. למשל שני האקורדים העולים ממש לפני הבית הראשון, שאני לא מצליח לזכור לאיזה להיט שנות התשעים הם שייכים.
pump it up, yo pump it 727149
פאמפ אפ דה ג'ם?
pump it up, yo pump it 727150
בינגו!
וואו! 727153
ההתרשמות שלי הוא שכל כולו תוצר פופ מהונדס שגנב מכל מה שהוא מכיר ולא עשה שום דבר חדש או מעניין (חוץ מלהיות ויראלי).
על הדרך גנב גם מהעבר היותר רחוק ולא רק הקרוב, אבל אני מתקשה לאפיין אותו כרטרו.
וואו! 727154
אני שומע ביקורת בין השורות...
וואו! 727162
למה ביקורת? בתוך הז'אנר שבו הוא פועל ועל פי המטרות והתמריצים של אותו ז'אנר, הוא היה תלמיד מצטיין.
רק כדאי להתייחס אליו ככזה, ולא כמשהו יותר מזה או משהו אחר.
האמת, ייתכן שהוא היה מצליח גם באירוויזיון.
וואו! 727184
אני מסכים להבחנות המוזיקליות שלך. השאלה שנשאלת במקרים כאלה היא, שאם הוא חסר כל ייחוד חוץ מהיותו ויראלי, מה גרם דווקא לו להיות ויראלי. אולי המתח בין המוזיקה הכל כך מוכרת באופיה לבין המראה והשפה של הזמר שכל כך שונים?
וואו! 727195
הוא שיר טוב. לפיכך בהגדרה הוא לא חסר כל ייחוד.
וואו! 727199
לא מסכים שחוסר יחוד הוא תנאי להיות השיר שיר טוב.

לשירי פופ הטובים ביותר יש ייחוד (+ היותם קליטים). לפעמים הצירוף "יחוד+קליט" מצליח ומותיר חותם שנים רבות. לא תמיד זה מתבטא במיליארדי צפיות ביוטיוב תוך שנה, אבל במהלך השנים הם זוכים לצפיה מצטברת של עשרות מיליונים.
וואו! 727210
כתבתי ההיפך, אז אנחנו כנראה מסכימים.
וואו! 727224
היום הוא נשמע לי שיר גרוע. אז הוא נשמע לי שיר די טוב, אבל שמעתי אותו בקושי פעמיים, אולי אם הייתי מנסה פעם שלישית...
וואו! 727196
א. התיזה שלך נראית לי אחלה.
ב. בנוסף, אני תומך בתיאורית הויראליות הכאוטית‏1: ההתפרצות של משהו לויראליות עשוי להיות כאוטי ולא צפוי כטורנדו ממשק כנפי פרפר, כשבמקרה בדיוק באותו יום הצטרפו הרבה גורמים אקראיים לחלוטין כדי להפוך אותו לכזה.
התיאוריה המאד מבוססת הזו נסמכת גם על ההתנסות האישית היחידה שלי בתגובה (בquora, כן, אני יודע) שהפכה ויראלית.

1 שם רשום, כרגע המצאתי
וואו! 727227
מסכים עם תזת הכאוטיות. העובדה שהאינטרנט כל הזמן מדרג את תכניו לפי פופולריות, ומציף טרנדים, יוצרת לולאת משוב חיובי לויראליות, וזה מתכון לכאוטיות.
וואו! 727231
> התיאוריה המאד מבוססת הזו נסמכת גם על ההתנסות האישית היחידה שלי בתגובה (בquora, כן, אני יודע) שהפכה ויראלית.

נו?
וואו! 727374
ובכן, עניתי תשובה קצת מתחכמת אבל מדויקת מסוגה לשאלה שנושאה הכללי קשור לתגובה 727371 שמופיעה היום בפתיל מקביל באייל‏1.
תחילה היא צברה את המספר החד ספרתי של upvotes שאני צובר שם במקרה הטוב, ומתי שהוא - התיאוריה שלי היא שזה היה הפרפר, אבל מי יודע - קיבלתי upvote ממישהי עם אלפי עוקבים. מכאן והלאה החלו מספרי הצפיות וההצבעות החיוביות לעלות בקצב ממש אקספוננציאלי, שהכפיל את עצמו מדי יום כמדומני. 100 הפך ל-‏200 שהפכו ל-‏400 ומשם זה לא הפסיק עד יותר מ-‏4,000 הצבעות ומעל 100 אלף צפיות‏2.
בעצם זה הפסיק כי האתר איכשהו החליט שהתשובה שלי לא מנוסחת היטב וסוג של חסם אותה מקבלת תגובות נוספות. Bastards.

עכשיו, לא רק שזה היה מקרה חד פעמי מבחינתי, אלא שאני גם לא חושב שזו היתה תגובה כל כך מבריקה. היא היתה קצרה, ודי בסדר בתור התחכמות שגם משעשעת וגם מתארת את המציאות, אבל לא יותר מזה.
לא הסבר מקורי ופשוט להבנה של סופרפוזיציה, לא תיאור מפעים של למה פיי הוא אי רציונלי, לא סיפור מחמם לב על ילד שאיבד את החתול שלו ומצא אהבת אמת בעקבות זה, לא גילוי קורע לב על טרגדיה אישית‏3, לא פרט מידע מסעיר שאף אחד לא הכיר עד היום, שום דבר מכל אלה.

האם התגובה היתה "ראויה" להתפשטות הויראלית יותר מאחרות? לא חושב. במקרה כמה מטבעות נפלו על הצד הנכון ויצרו avalanche שלפי הרגשתי מרגע שהוא עובר מסה קריטית מסוימת, הוא כבר מעצים את עצמו בלי קשר לאיכות התוכן המקורי. מרגע מסוים, העובדה שתוכן מסוים קיבל 1000 לייקים יותר חשובה להמשך הצבירה מאשר התוכן שלה.

1 יותר מזה וגם כאן יהיה אאוטינג. אבל צירוף המקרים הזה עודד אותי לחזור לכאן.
2 כדי להבהיר - לכותבים רבי תוכן ועוקבים בQuora אלו לא מספרים גדולים, אבל אני מגיב מאד מאד בדלילות שם (לאחרונה כמעט בכלל לא), וממוצע ההצבעות לתגובה שלי שם הוא חד-ספרתי.
3 נושאים שצוברים בדרך כלל יותר קהל אוהד.
מיאו! 727377
נראה לי שסיפור על ילד שאיבד אהבת אמת ומצא את החתול שלו בעקבות זה, יחמם הרבה יותר את לב הגולש הממוצע.
#עילאיים ומתנשאים 727378
אבל כאן מדובר בגולשי Quora :)
#עילאיים ומתנשאים 727387
מי הם קוראי קוורה ? האם זה סוג של "קוראי הארץ".

לגבי לינקים שקיבלת בסוג של התלקחות. לא אופתע אם זה חלק מהאלגורימים של האתר שמעודד התלקחויות כדי לסחוף צפיות.
#עילאיים ומתנשאים 727396
האמת - אין לי מושג. זה אתר שמטרתו לענות על שאלות של אנשים במגוון תחומים (וכל אחד יכול לעקוב אחרי תחומי עניין מסוימים כדי לראות בעיקר את השאלות שם - מה שעוד יותר מצמצם את קהל היעד האישי של כל אחד.‏1), משהו כמו stackoverflow אבל פחות טכני ויותר ברמת במדע הפופולרי (לפחות בתחומים שאני רשום אליהם, פיזיקה וכאלה). עדיין בהחלט אתה יכול להיתקל בתשובות עם פירוט טכני נרחב, כולל טנזורים כשצריך (או לא צריך).

אני דוקא לא חושב שזה עידוד וירטואלי של האתר. האתר אגב הוא עם שמות משתמש שאני מניח שרובם אמיתיים. הכל יכול להיות, אבל לא נראה לי שזה המקרה. מהמעט שאני מבקר שם לאחרונה, נראה לי שעם חלוף הזמן הוא נעשה יותר מוטה פרסומות מאשר קודם, אבל כשקרה המקרה הנ"ל זה היה לפני כמה שנים טובות.

1 למשל אם אתה עוקב אחרי קוונטים, יחסות, מתימטיקה ומדעי מחשב, תהיה חשוף לקבוצה אחרת מאשר אם תעקוב אחרי גיבורי על, הלבשה או פוליטיקה אמריקאית.
#עילאיים ומתנשאים 727520
מכיר את האתר הזה והוא עדיף על ויקיפדיה כשאתה ממש משועמם או פורנו כשאתה עצבני.
מיאו! 742791
הכותרת שלך קיבלה וריאנט.
מיאו! 742793
באתר ששנים מעמודי התווך שלו תרגמו את הופשטטר לעברית (דיון 3374), MU הוא בן בית (לדוגמא, ראה כאן: MU_puzzle [Wikipedia]).
מיאו! 742803
אני יותר בכיוון של MU כזה מר שכג שהוא אקטאולי בנסיבות אלו.
וואו! 727201
בהתחשב במדיום בו השיר התפרסם, בוודאי שהקליפ שיחק תפקיד משמעותי.
וואו! 727225
גם נכון. צפיתי עכשיו בקליפ כולו, ואני תוהה אם בו יש משהו מיוחד. אני מתקשה להבחין, אבל מרגיש כאן על קרקע עוד פחות בטוחה מאשר במוזיקה. יכול להיות שבקליפ כמו במוזיקה, השילוב של השפה האסתטית הדי מוכרת (מקליפי פופ אנגלוסקסיים) עם הזרות הקוריאנית המסקרנת עושה את הטריק.
וואו! 727230
שמעתי את השיר מספר פעמים ברדיו לפני שראיתי את הקליפ, ואהבתי אותו.
יש שירים שתופסים אותך משמיעה ראשונה, במיוחד כשאתה בגיל הנכון (12-16). אני זוכר את הפעם הראשונה ששמעתי את Follow you follow me והייתי מוקסם. היום, ממרומי גילי, זה בהחלט לא נשמע כמו פסגת היצירה של ג'נסיס.

לעניין הויראליות- אני חושב שאם היה יוטיוב בשנות השבעים השירים של אבבא היו זוכים גם הם למיליארדי צפיות. הם היו שירי פופ יוצאים מהכלל, וגם הויזואליות של הלהקה היתה מוצלחת לזמנה. אני לא חושב ששיר זוכה למאות מיליוני צפיות במקרה. זה שקשה לשים על הדבר את האצבע לא אומר שאינו קיים. על כן שמו ז'ה נה סה קוואה.
וואו! 727233
אתה חושב שאבבא היו מצליחים בעידן היוטיוב עם שיר כמו Waterloo ?
וואו! 727234
אלא שלפסיי יש שיר אחד שכולם מכירים, ולאבבא יש עשרות.
אי אפשר להשוות ביניהם ולגזור גזירה שווה.
וואו! 731116
אגב, מורי קנטה - שם המשפחה במלרע, נראה - נפטר ממש במאי האחרון (והעולם שתק).
רושם ראשון מהאזנה לשני אלבומיו הראשונים - הרבה חומר טוב, שום דבר שאי אפשר לשמוע כבר ב''יקה יקה''.
וואו! 726840
כשאתה כותב ''אני אפילו לא מצליח לזכור את שם השיר המדובר של הגברת אזולי (שכחתי אפילו את השם הפרטי שלה)'' בתגובה למאמר קצר שמכיל את הפרטים האלה, אתה מביא את אמנות העצלות האינטלקטואלית לשיאים חדשים.
וואו! 726854
זה עוד יותר מרשים כשזה מופיע בתת-הכותרת של המאמר שניתנת לקריאה גם כשהוא סגור.
וואו! 726858
העדר הבדיקה נובע מבעיות טכניות. (קרה לי שחיפוש ברשת תוך כדי כתיבת תגובה גרם למחיקת התגובה לכן אני מסתמך רק על זכרון. כאמור העובדה שאני לא זוכר היא בעיקר מפני שאינני מעריך את השיר טוי, לכן לא התאמצתי לזכור אותו.) את אבאניבי והללויה אני זוכר יותר ללא צורך בתיזכורות.
וואו! 726887
תגובה בטאב חדש (אבל בשלב מסוים צריך מנוע חיפוש משוכלל כדי למצוא את הטאב עם התגובה שהתחלתי לכתוב לפני שבועיים).
וואו! 726891
לא יודע למה כוונתך. בכל אופן, מאוד לא נוח לי לבדוק דברים ברשת בזמן כתיבת תגובה.

לפיכך קודם כתבתי תגובה תוך שהסתמכתי רק על הזכרון, אחר כך בדקתי ברשת וכתבתי תוספת תגובה כהשלמה לזכרון.
וואו! 726933
תראה, אני לא מנסה לחנך אותך או משהו כזה (אם כי בל נשכח ש*אני* הבאתי את ההורים שלך מרומניה!) ואתה רשאי, כמובן, לכתוב בכל צורה שעולה על דעתך. אני רק רוצה להביא לידיעתך שהנוהג הזה שלך מפריע לי כקורא להתייחס אליך ברצינות הראויה, ויש לי הרגשה שאני לא היחיד.
וואו! 726943
לא מבין טענותיך.

הסברתי מה הסיבה הטכנית שבגללה אני לא יכול לבדוק פרטים (משניים בעיני) תוך כדי כתיבת תגובה. זה לא ניתן לשיפור ככל שזה תלוי בי.

הטענה החשובה בעיני הייתה שהשיר טוי הוא אפיזודה חולפת, חסרת חשיבות. אי הזכירה של שם הזמרת הוא
*תוצאה* של חוסר החשיבות.

יחוס חשיבות לשיר טוי למרות שהוא חסר ערך (לדעתי) היא בעיה יותר חשובה בעיני מאשר התעסקות בפרטים של שם הזמרת.

אני נוהג להציג את עמדתי, גם אם היא לא נילקחת ברצינות, כי איני מחפש אהדה אלא רוצה לאמר מה שנראה לי חשוב לאמר.
וואו! 726949
מה כל כך בעייתי בייחוס חשיבות (אם בכלל מישהו עשה את זה) לשיר טוי?
האם הבעיה שאתה רואה היא ספציפית לשיר הזה, או כללית לשירי פופ שלא מוצאים חן בעיניך?
וואו! 726956
בעייתי לשיר הזה ספציפית.

היה הייפ גדול לשיר הזה.

לשירים אחרים לא היה הייפ, לכן לא משנה אם מישהו העריך אותם או לא.

אנשים מתנהגים בצורה שמחנכים אותם. כאשר מחנכים אותם שששיר שעיקרו הוא גימיקים הוא שיר מוצלח הם מאבדים את יכולת שיפוט.

אגב מצאתי לינק לביצוע "המקורי" של השיר זן סן זן זה.

הוא שונה במקצת מהביצוע שנתתי הלינק הראשון. אולי הביצוע המקורי (שקיבל 250 צפיות) ימצא חן בעיניך יותר.

וואו! 726964
הרבה יותר טוב.
חטיבת הקצב מצאה חן בעיני.
  שיטת הבחירה • שוקי שמאל
  הערת שוליים • רון בן-יעקב • 12 תגובות בפתיל
  עברית ! • דב אנשלוביץ • 2 תגובות בפתיל
  כשמגיע, מגיע! • שוקי שמאל • 2 תגובות בפתיל
  לופ של 70 • הפונז
  הימורים • שוקי שמאל • 7 תגובות בפתיל
  הראשון לזהות • הפונז • 3 תגובות בפתיל
  איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים • רון בן-יעקב • 14 תגובות בפתיל
706149
עידו דוד כהן דן (הארץ בגילוי של דורון מדלי לפיו ב-Toy מסתתרת ביקורת על טראמפ (בגדול: "פאם פאם פאהו / טראם פאם פהו" מכיל את רצף הצלילים "טראמפ", וההקשר והביצוע אכן יכולים להתפרש כלעג למחפצן הנשים מהבית הלבן. ולמרות שאפשר לחשוב שזה דרש שהומצא בדיעבד, אז כשחושבים על זה היו הרבה בחירות אפשריות להברות שנטע תשיר שם, ונראה סביר מאוד ש"טראמפ" נבחר בכוונת מכוון. זה לא טריוויאלי, מציין כהן דן, כי חוקי האירוויזיון אוסרים על מסרים פוליטיים בשיר (וכבר היו שירים שנפסלו על כך), כך שהיה צורך להשתמש בהסוואה.

ואני אומר, נחמד, אבל הטון הנלהב של כהן דן מחייב לצנן אותו טיפה בשתי הערות, די מובנות מאליהן: (א) ביקורת מאוד מעמיקה על טראמפ זה לא, (ב) זה לא שמדלי ונטע הם דיסידנטים שהצליחו להגניב מסר חתרני תחת אפם של קומיסרי התרבות של סטלין, תחת איום בגולאג. מחוץ למילות השיר של האירוויזיון (למשל, בשירים אחרים ובראיונות) הם יכולים להשתלח בטראמפ בצורה מפורשת הרבה יותר, בלי להפסיד אף טיפת כסף שלא לומר חירות. having said that - פיסה נחמדה של טריוויית אירוויזיון.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים