פסיקה: טיפים ייחשבו כהכנסה החייבת במס ובתנאים סוציאליים 3836
בית הדין הארצי לעבודה קבע שלשום (ב') כי טיפים, מהם נהנים מלצרים ועובדים אחרים בענף המסעדנות, ייחשבו להכנסה מטעם המעסיק. המשמעות של קביעה זו היא כי העובדים יידרשו לשלם בגינם מס הכנסה, והמעסיקים יידרשו לשלם בגינם תשלומים עבור זכויות סוציאליות, כגון דמי הבראה. ההסדר החדש אמור להיכנס לתוקף בינואר 2019.

יגאל פליטמן, נשיא בית הדין לעבודה, כתב בפסק הדין: "אנו ערים לכך שפסיקתנו משנה את ההלכה הקיימת, לרבות זו שנפסקה שלא על ידי בית דין זה. אלא שחוסר המעש של המחוקק במשך חמש שנים לשינוי הדין הבעייתי הקיים, והמציאות שחייבה אותנו לתת מענה ראוי לתביעות התשר הרבות, חייבו אותנו להסדיר סוגיה זו מכוח סמכותנו הכללית במקרים המתאימים ביצירת משפט מקובל".

אסף בריט, הבעלים של קפה התחתית בתל אביב, אמר בתגובה לפסיקת בית המשפט: "כולנו מאמינים שצריך להסדיר את עניין הטיפים כי כרגע זה מערב פרוע, אבל העניין בחוק הזה שהוא אומר שכל הטיפים יוכרו כהכנסות של העסק, שאני אצטרך לשלם עליהן מס וכל הטיפים שייכים למצרים כמשכורת שלהם. אם אני לא רוצה לשלם כפל קנס, אני צריך לגרוע מס מהמשכורת — מה שיפגע במלצרים ויגרום להם לא לרצות לעבוד במלצרות. אפשרות אחרת היא שהעסקים יגידו 'נספוג גם את זה', והעלויות שלהם יעלו בצורה משמעותית בתחום שהרווחיות בו נמוכה מאוד, וזה יכול להיות מכה אנושה. כרגע זה נראה לא מאוזן — המסעדנים לא יספגו, והעובדים לא יסכימו להרעת תנאים".

נועם שמש, מלצרית במסעדה בתל אביב, אמרה: "אני בת 21, השתחררתי מהצבא, ואני רוצה להרוויח כסף כדי לחסוך לטיול. אין לי המון זמן, ומלצרות בשבילי היא הדרך הקלה ביותר לחסוך. הפסיקה כעת אומרת שהכסף שלי יעבור דרך המעסיק ויירד ממנו מסים ופנסיה — וזה יגרום לי להרוויח פחות כסף לשעה. זה גם ככה עבודה שאני מתכננת לעבוד בה לאורך מקסימום שנה, ופנסיה עוד רחוקה ממני. לכן, לדעתי, בי הפסיקה הזאת רק תפגע — אני חושבת שלא אעבוד במלצרות אחרי שההסדר החדש ייכנס לתוקף כי הכסף כבר לא יהיה קל זמין ומהיר".

קישורים
ענף המסעדנות סוער: "מהפכת הטיפים תרסק אותנו. כבר ספגנו אינספור מכות" - TheMarker
פסיקה דרמטית של ביה"ד לעבודה: טיפ של מלצר ייחשב כחלק משכר העבודה - כלכליסט
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

תרבות הטיפים לא תיפסק 698274
זה מושרש מדיי חברתית, חבל.
מחיר חצי כולל שירות 698320
במסעדת הבית שלי המחיר לא כולל שרות, אבל המסעדה מעדיפה שהתשלום עבור דמי השירות יהיה באותו אמצעי תשלום של שאר החשבון (כרטיס אשראי, 10-ביס וכו׳) כך שדמי השירות עוברים במילא דרך הקופה ומחולקים בין העובדים בהתאם למדיניות המסעדה ולא ישירות למלצר ששירת את השולחן.
מחיר חצי כולל שירות 698323
תשלום הטיפ דרך אותו אמצעי תשלום של שאר החשבון זה הסטנדרט בארה''ב, והאמת - יותר נוח למשלם.
תהֱנו 701695
כתבה במרקר: 2019 תהיה שנה מאתגרת במיוחד למסעדות. שלוש "גזירות" חדשות:
1. פסיקת הטיפים מהדיון למעלה, שתיכנס לתוקף ב-‏2019,
2. הזכות להתארגנות עובדים במסעדה, שקיבלה רוח גבית מפסיקת בית הדין לעבודה במארס, לפיה "קפה נואר" תשלם 300,000 שקל לעובדיה שתבעו אותה על הפרעה להתארגנותם,
3. היטל של 20% על העסקת עובדים זרים ומבקשי מקלט, בנוסף לניכוי 16% משכרם, כאשר תשלומים אלה מועברים לקרן שהתושב הזר פודה עם עזיבתו את ישראל. זו פסיקה של בית המשפט העליון מ-‏2017, וב-‏2019 ייאלצו לראשונה המסעדנים לשלם שומות מס לפי פסיקה זו. לפי מנכ"ל איגוד המסעדות שי ברמן, מסעדנים נאלצים לספוג את ההפסד לזרים, בגלל תחרות על כוח האדם.

הרווחיות בענף נחשבת נמוכה, ושליש מהמסעדות נסגרות מדי שנה, לפי איגוד המסעדות.
תהֱנו 701696
שמתי לב לאחרונה שבמסעדות אין בעיה להוסיף טיפ לכרטיס האשראי, אחרי שבמשך שנים ידעתי שברוב המסעדות אי אפשר או שזה גורר פרצוף חמוץ. חשבתי שזה בעקבות פסיקת הטיפים לעיל, אבל אם היא נכנסת לתוקף רק ב-‏2019 אז אני פחות בטוח.
תהֱנו 701721
הגיע הזמן, במסעדות בארה"ב (דגימות תכופות מהחוף המזרחי) זה היה נהוג כבר לפני 12 שנים - עם שורה מיועדת על החשבון/קבלה בשביל להוסיף את התשר.
תהֱנו 701723
גם לפני 35 שנה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים