פסיקה: טיפים ייחשבו כהכנסה החייבת במס ובתנאים סוציאליים 3836
בית הדין הארצי לעבודה קבע שלשום (ב') כי טיפים, מהם נהנים מלצרים ועובדים אחרים בענף המסעדנות, ייחשבו להכנסה מטעם המעסיק. המשמעות של קביעה זו היא כי העובדים יידרשו לשלם בגינם מס הכנסה, והמעסיקים יידרשו לשלם בגינם תשלומים עבור זכויות סוציאליות, כגון דמי הבראה. ההסדר החדש אמור להיכנס לתוקף בינואר 2019.

יגאל פליטמן, נשיא בית הדין לעבודה, כתב בפסק הדין: "אנו ערים לכך שפסיקתנו משנה את ההלכה הקיימת, לרבות זו שנפסקה שלא על ידי בית דין זה. אלא שחוסר המעש של המחוקק במשך חמש שנים לשינוי הדין הבעייתי הקיים, והמציאות שחייבה אותנו לתת מענה ראוי לתביעות התשר הרבות, חייבו אותנו להסדיר סוגיה זו מכוח סמכותנו הכללית במקרים המתאימים ביצירת משפט מקובל".

אסף בריט, הבעלים של קפה התחתית בתל אביב, אמר בתגובה לפסיקת בית המשפט: "כולנו מאמינים שצריך להסדיר את עניין הטיפים כי כרגע זה מערב פרוע, אבל העניין בחוק הזה שהוא אומר שכל הטיפים יוכרו כהכנסות של העסק, שאני אצטרך לשלם עליהן מס וכל הטיפים שייכים למצרים כמשכורת שלהם. אם אני לא רוצה לשלם כפל קנס, אני צריך לגרוע מס מהמשכורת — מה שיפגע במלצרים ויגרום להם לא לרצות לעבוד במלצרות. אפשרות אחרת היא שהעסקים יגידו 'נספוג גם את זה', והעלויות שלהם יעלו בצורה משמעותית בתחום שהרווחיות בו נמוכה מאוד, וזה יכול להיות מכה אנושה. כרגע זה נראה לא מאוזן — המסעדנים לא יספגו, והעובדים לא יסכימו להרעת תנאים".

נועם שמש, מלצרית במסעדה בתל אביב, אמרה: "אני בת 21, השתחררתי מהצבא, ואני רוצה להרוויח כסף כדי לחסוך לטיול. אין לי המון זמן, ומלצרות בשבילי היא הדרך הקלה ביותר לחסוך. הפסיקה כעת אומרת שהכסף שלי יעבור דרך המעסיק ויירד ממנו מסים ופנסיה — וזה יגרום לי להרוויח פחות כסף לשעה. זה גם ככה עבודה שאני מתכננת לעבוד בה לאורך מקסימום שנה, ופנסיה עוד רחוקה ממני. לכן, לדעתי, בי הפסיקה הזאת רק תפגע — אני חושבת שלא אעבוד במלצרות אחרי שההסדר החדש ייכנס לתוקף כי הכסף כבר לא יהיה קל זמין ומהיר".

קישורים
ענף המסעדנות סוער: "מהפכת הטיפים תרסק אותנו. כבר ספגנו אינספור מכות" - TheMarker
פסיקה דרמטית של ביה"ד לעבודה: טיפ של מלצר ייחשב כחלק משכר העבודה - כלכליסט
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  תרבות הטיפים לא תיפסק • Delver
  מחיר חצי כולל שירות • easy • 2 תגובות בפתיל
  תהֱנו • ירדן ניר-בוכבינדר • 4 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים