הבנק האירופי אוסר על לטביה לפטר את נגיד הבנק המרכזי 3840
בחודש פברואר האחרון הכריז האוצר האמריקני על הבנק הלטבי ABLV כ"מוסד להלבנת הון מאורגן". זאת לאחר שהתברר שהבנק הפך לחוליה מרכזית בשרשרת אירופית להלבנת כספים ממזרח אירופה וכן לצינור להעברת כספים הקשורים לתוכנית הטילים של צפון קוריאה, דבר שחמק מעיני הבנק האירופי כמו גם מאלו של הרשויות הלטביות.

במסגרת המאבק הגובר בלטביה בשחיתות המוניטרית, נעצר באותו החודש אילמרס רימסביץ, נגיד הבנק המרכזי במדינה והואשם בקבלת שוחד של 100,000 יורו. כאשר ביקשו הרשויות הלטביות להדיחו מתפקידו, מסר להם הבנק האירופי לתדהמתם כי אין הדבר בסמכותה של לטביה, מאחר והדבר פוגע בעצמאותו של הבנק המרכזי שלה וכן בגלל שהמושב של לטביה שבו מחזיק רימסביץ בחבר הנגידים האירופי שייך לו ולא לה.

אירוע זה הינו חוליה נוספת במגמה אירופאית גוברת להפקיע את הזכויות הדמוקרטיות מידי האזרחים לטובת מוסדות שאינם נבחרים. הדבר מעורר זעם גובר ביבשת והיווה מרכיב מרכזי בהחלטת בריטניה לפרוש מן האיחוד האירופי.

יונתן קירשנבאום כותב ב-"דבר ראשון" על פרשיית הנגיד: "הפרשה מהווה העמקה של הקרע בין הממשלות הנבחרות והדמוקרטיה במדינות האיחוד האירופי לבין מוסדות האיחוד...כדי לשמור על שלטון החוק, ולהבטיח את קיומה של דמוקרטיה בריאה, על רשויות המדינה לדאוג להעניש מקרים של שחיתות, ובייחוד כשזו מתבצעת בדרגים הגבוהים של השלטון."

קישורים
בנקים לפני מדינות - יונתן קירשנבאום
פרשיית ABLV - גלובס
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  News • אריק • 2 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים