האם הוויקינגים ניווטו בים בעזרת אבנים? 3842
לפני הגעת המצפן מסין לאירופה בימי הביניים ניווטו הימאים האירופים לפי השמש והכוכבים, אך היו חסרי אונים בימים מעונניים. אך הוויקינגים הגיעו להישגים מרשימים בשיט מאות שנים לפני המצפן, גם באזורים הנוטים לעננות כבדה. כיצד? זו תעלומה ארוכת שנים.

באגדה ויקינגית עתיקה, "הסאגה של המלך אולף", המלך מסתכל דרך אבן על שמיים מעוננים ומוודא את מקום השמש. ב-‏1967 הציע הארכיאולוג הדני תורקילד רמסקו כי מדובר במכשיר ניווט המשתמש בגביש, אך לא ידע להסביר בדיוק כיצד מכשיר כזה עבד. כמה שנים אחר כך הובא לידיעתו כי נווטי מטוסים משתמשים ביריעות מקטבות כדי לנווט בגבהים שבהם מצפן אינו אמין. רמסקו ידע על כמה גבישים מקטבים, והסיק שייתכן שהוויקינגים השתמשו בטכניקה כזו. גבישים כאלו נקראים "אבני שמש", והמראה שלהם, או מעבר האור דרכם, משתנים כאשר הם בזווית מסוימת לשמש. כך ניתן לדעת בקירוב מסוים את כיוון השמש, ולהסיק מכך את כיוון רוחות השמיים.

ב-‏1977 התגלו שרידי אניה בתעלת למאנש ובהם, בין מכשירי ניווט, גביש מסתורי שכבר היה עמום בגלל בליה, אך בהמשך התברר כפצלת איסלנדית ממשפחת הקלציט, אחת מאבני השמש. ב-‏2011 הראה צוות מחקר בראשות הפיזיקאי הצרפתי גי רופאר כי בעזרת אבן כזו ניתן להגיע לדיוק של 5 מעלות גם באור דמדומים. עם זאת, הספינה היא אנגלית ומתקופת המלכה אליזבת.

חיזוק נוסף לתיאוריה ניתן לפני כמה שבועות, במחקר של הפיזיקאים ההונגרים גאבור הורבאט ודנש סאש. אלו הריצו מודל ממוחשב של הפלגה מנמל ברגן בנורבגיה לעבר גרינלנד, שבו הימאים בדקו את הגביש בתדירות נתונה, השתדלו לכוון מערבה, הפליגו במהירות קבועה, תנאי העננים משתנים אקראית, ודיוקו של הגביש בשעות שונות הוא לפי ממצאיו של רופאר. המודל בדק האם הם הגיעו לטווח ראייה של ההרים של גרינלנד. בהנחה של בדיקת הגביש מדי 4 שעות בשעות האור, סיכוי ההצלחה היה בין 32% ל-‏58%. אולם עם בדיקה מדי 3 שעות, הסיכוי עולה ל-‏92%. החוקרים מקווים לבדוק בהמשך אילו תנאים גורמים לניווט כזה להישבר. אפשרות מעניינת היא כי סטייה דרומה במסלול לגרינלנד הביא ויקינגים לגלות את אמריקה.

"האקדח המעשן" של התיאוריה הוא אבני שמש שיימצאו בשרידים ארכיאולוגיים ויקיניגיים, ובפרט בסירות שבהם קברו הוויקינגים את מתיהם, עם חפצים. סירות רבות כאלו נמצאו עד כה, ללא אבני שמש.
קישורים
ארס טכניקה
המאמר של הורבאט וסאש
המאמר של רופאר
הארץ - תרגום מאמר מהאקונומיסט, בעקבות רופאר
הארץ - תרגום מאמר מהני"ט, בעקבות הורבאט וסאש
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים