קשיים בהקמת קריית המודיעין של צה''ל באזור לקייה 3844
בשנים האחרונות שוקד צה"ל על העברת בסיסיו הגדולים מאזור המרכז לנגב, כדי לפנות נדל"ן יקר מאזור המרכז. קריית ההדרכה הוקמה מדרום לבאר שבע, והקמת קריית התקשוב בתוך באר שבע מתקדמת. החלק השלישי והיוקרתי תוכנן להיות הקמת קריית המודיעין באזור לקייה (צומת שוקת).

לאחרונה התברר כי כבר לפני חצי שנה הוקפאה התוכנית, בעקבות חשש שאנשי קבע חשובים ב-‏8200 יעדיפו לפרוש מצה"ל ולא לעבור למקום החדש. המיקום ליד צומת שוקת נחשב לא אטרקטיבי, כיוון שהוא רחוק לא רק מגוש דן אלא אפילו אינו בתוך באר שבע (כ-‏10 דקות נסיעה). מדובר באנשים שצה"ל מתחרה עליהם מול משרות נחשקות בהייטק. לפי TheMarker, הרמטכ"ל אייזנקוט ביקש לדבוק בתוכנית, ואילו ראש אמ"ן וסגן הרמטכ"ל ביקשו לשנות אותה ולמקם את הקרייה מצפון לבאר שבע; לרעיון זה התנגד ראש עיריית באר שבע דנילוביץ', מחשש לחסימה בהתפתחות העיר ולגודש בכבישים.

אתמול הודיעו איינזקוט ושר הביטחון ליברמן על החלטה סופית להקמת הבסיס בלקייה, אך רק בתנאי שתיסלל מסילת רכבת מהמרכז ישירות לבסיס. עלות מסילה כזו, לפי הערכת האוצר, 3 מיליארד שקלים, והיא תשרת רק כ-‏1500 אנשים. זאת בנוסף לתקציב של 1.3 מיליארד שקלים לתמיכות שונות במשפחות קבע שיעברו לגור בבאר שבע.

סמי פרץ ב-TheMarker מעריך כי הדרישה הזו מצד ליברמן ואיינזקוט אינה אלא מסווה להתנגדות למעשה לתוכנית.
קישורים
TheMarker
עוד ב-TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מה לקית 698835
מה קורה בינתיים עם הרכבת לעיר הבה״דים?
מה לקית 698842
כלום.
ואם יורשה לי ניחוש מושכל- גם לא יקרה כלום עד שייפתר צוואר הבקבוק של המסילה הרביעית החסרה במסילת איילון [ויקיפדיה]. נתיבי ישראל קוראים לו "צוואר הבקבוק הרכבתי הקריטי ביותר של מדינת ישראל".
המסילה הרביעית תאפשר להגדיל ב–43% את תדירות הרכבות באיילון — מ–28 רכבות בשעת שיא ל–40 רכבות.
כבר בשנת 2005 הגישה חברת PB דו"ח ובו מסקנה מרכזית שיש להשלים בהקדם את הנחת המסילה הרביעית על מנת שרכבת ישראל תוכל לעמוד ברמות הביקוש החזויות לה בשנים הבאות (2010 והלאה).
הפרויקט הוגדר כבר בשנת 2007 על ידי הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות כ"פרויקט לאומי בעל חשיבות ממדרגה ראשונה, המהווה נדבך מרכזי במדיניות הארצית לתגבור התחבורה הציבורית"
תכנון הפרויקט נגרר במשך שמונה שנים. הבעיה התכנונית המרכזית של הפרויקט הייתה תכנית הניקוז, שדרשה שיתוף פעולה מצד מספר רשויות. אחרי שלוש שנים וחצי של דיונים, שעיכבו את כל תוכנית המסילה, התקבלה בוות"ל בדצמבר 2016 החלטה אופרטיבית בעניין תכנית הניקוז, אבל לאחרונה החזירה הוות"ל את התהליך שלב אחד לאחור. תאריך היעד הנוכחי ב 2025, שמסתמך על התחלת עבודות בשטח כבר עכשיו, נראה שהולך להתרחק שוב.

נראה לי שכל עוד צוואר הבקבוק באיילון קיים לא יניחו את המסילה לעיר הבה"דים, למרות שעברה את כל שלבי התכנון, וזאת על מנת שלא להעמיס עוד אלפים רבים של חיילים על צוואר הבקבוק באיילון בימי ראשון בבוקר העמוסים לעייפה ממילא.

חלופה הגיונית היא שהקווים מהצפון לבאר שבע (ולעיר הבה"דים) יעקפו את הפקק ויעברו דרך המסילה המזרחית [ויקיפדיה]. תוואי המסילה אושר על ידי הוות"ל בינואר 2012, ולמרות שהוא פרויקט פשוט (יחסית לבעיות התכנוניות של המסילה הרביעית באיילון, או של הקו המהיר לירושלים), הוא תקוע כבר שש שנים בשלב אישור התב"ע. על פי הערכת רכבת ישראל ונתיבי איילון הקו לא ייפתח לפני שנת 2026.

אז אני מהמר שרכבת לעיר הבה"דים לא תפעל לפחות עד 2025.
מה לקית 710785
בינתיים שני הפרוייקטים לא צפויים להסתיים לפני 2026, אז ההימור שלי די בטוח.

ותיקון טעות: כעת, עם שלוש מסילות באיילון, הקיבולת היא 14 רכבות בשעה. שדרוג מערכת האיתות יאפשר להעביר 17 רכבות בשעה על אותן מסילות בשנת 2023, מסילה רביעית תגדיל את הקיבולת ל 26 רכבות בשעה ב 2026, ו 6 מסילות יאפשרו 40 רכבות בשעה ב 2040 אי"ה.
מה לקית 710790
נושא הקיבולת מוזר בעיני. בברלין, הקו המעגלי שמקיף את מרכז העיר מורכב מזוג מסילות שעליהן נעות 15 רכבות בכל כיוון בשעה (כלומר 4 דקות בין רכבת לרכבת). באיילון בין תל אביב סבידור ובין תל אביב ההגנה, על שלוש מסילות נעות בשעת השיא 12 רכבות בשעה בכל כיוון, 8 על זוג המסילות ו-‏4 על המסילה הבודדת. למה בברלין אפשר להעביר כמעט פי 2 רכבות על מסילה מאשר בתל אביב?
מה לקית 710793
האמת היא שמתבקשת כאן תגובה על היעילות של רכבות גרמניות, אבל אני מניח שלא זה הענין. אולי בברלין זה מסלול מעגלי שרכבות לא נכנסות ויוצאות אליו וממנו ולכן גם לא צריכות לעקוף, אין המתנה לעיתוק או לרמזורים אדומים וכיו"ב?
מה לקית 710806
בערך חצי מהרכבות הן רק בקו המעגלי (קווים S41 ו-S42) והחצי השני הם או קווים שחוצים את העיר ועוברים בין רבע לחצי מהמעגל או כאלה שמתחילים או מסתיימים בתחנות הראשיות שעליו.
מה לקית 710815
ועוד יותר מתבקשת תגובה על זה שבגרמניה הרכבות חוזרות ריקות, או משהו בכיוון...
מה לקית 710841
אכן מוזר. מסתבר גם שיש נתונים סותרים.
סט אחד של נתונים אומר שהקיבולת הנוכחית של 3 מסילות באיילון היא 14 רכבות בשעה (17 אחרי שיפור מערכת האיתות)‏1, ושל 4 מסילות היא 26. הסט השני טוען שהקיבולת הנוכחית היא 20 רכבות (28 אחרי שיפור מערכת האיתות) ושל 4 מסילות היא 40‏2.

___________
1 מסילת איילון [ויקיפדיה]
2 מהירות רכבות בין-עירוניות בארץ ובאירופה ובחינת הצעדים הנחוצים לשם העלאת מהירות הרכבות בארץ מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מאי 2011, עמוד 7. לפי המסמך המידע נלקח מאתר הרכבת, אבל הקישור שבור.
מה לקית 710851
אם תסתכל בלוח הזמנים (למשל בין תחנות סבידור וההגנה) תראה שבשום שעה אין יותר מ-‏12 רכבות לכיוון.
מה לקית 710853
רגע, אולי סט אחד סופר לכיוון אחד והשני לשני הכיוונים?
כך המספרים של הקיבולת הנוכחית מסתדרים- 14 לכוון או 28 לשני הכיוונים (כאשר השיפור מ 20 ל 28 מדבר על שדרוג קודם של מערכת האיתות)
מה לקית 710792
מעניין שהנתונים שאתה מביא מתיחסים לשדרוג מערכת האיתות אבל לא מזכירים את החשמול. אני סברתי שהחשמול אמור לייעל את המערכת במקטעים העירוניים כיוון שרכבת בהנעה חשמלית מאיצה הרבה יותר מהר, ובמסלול מרובה עצירות כמו האיילון זה משמעותי מאד.
מה לקית 752035
זה היה קל מדי.
אני מעלה ל 2029.
מה לקית 752049
או כמו שאומרים אצלנו: בהד"ה - בהד"ה 2025.
מה לקית 765496
הות"ל אישרה את תכנית המסילות החמישית והשישית באיילון.
יש מצב שב 2040 מדינת ישראל תהפוך למדינה מודרנית מבחינת מערכות להסעת המונים.

בינתיים לפי האתר של רכבת ישראל פרויקט המסילה הרביעית צפוי להסתיים בשנת 2029.
זה אומר שאפשר יהיה לחבר את עיר הבה"דים באותה שנה. אפשר זה לא אומר שיעשו. אני מעלה ל 2030.
מה לקית 766329
אה, אבל לא. באמצע כתבה בדה מרקר מלפני שבוע מתחבאת פסקה שמסתיימת בהאי לישנה- "... סיום הפרויקט מיועד ל- 2030, אבל כבר כעת מעריכים המתכננים שהשלמתו תידחה בשלוש שנים לפחות." טוב, הגענו ל 2033 (לפחות).

להזכיר- בשנת 2006 נחנכה המסילה השלישית באיילון, וכבר אז התחזיות (שאכן התממשו) היו שבשנת 2010 כבר יהיה צורך דחוף במסילה רביעית. ולא סתם תחזיות, אלא של חברת תכנון בינלאומית רבת מוניטין שנשכרה על ידי הממשלה אאז"נ עוד ב 2004. בשנת 2007 פרויקט המסילה הרביעית הוכרז ע"י הממשלה כפרויקט בעל חשיבות לאומית. אחר כך הוא נתקע בשלב התכנון במשך שנים בגלל התכתשויות בין הרשויות השונות. בדצמבר 2016 הפרויקט אושר בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל). אני התחלתי לעקוב אחריו ב 2017 מאז הדיון על ביצועיו של ישראל כץ כשר התחבורה. היה נראה כאילו הפרויקט יצא לדרך לפני שנתיים אבל שוב הוא נתקע.

מאידך מצאתי כתבה משנה שעברה לפיה פרויקט המסילה המזרחית דווקא עומד בלוח הזמנים ואמור להתחיל לפעול ב 2026. אני תולה בו תקווה שאכן יוריד את העומס ממסילת החוף ויאפשר את השלמת קו הרכבת לעיר הבה"דים, אותם 10 ק"מ שתוכננו מראש יחד עם עיר הבה"דים לפני 20 שנה, עברו את כל האישורים ואפילו תוקצבו, אבל לא יצאו מעולם אל הפועל.
Funiculì, Funiculà 698836
עמק הסיליקון של ישראל
צה"ל עובר דרומה
אני לא רוצה להיות תמים וברור שעניין תחנת הרכבת הוא רק פינה של הבעיה, אבל דומה שהנקודה הזו לא היתה מתרחשת אם היו לוקחים את עניין תכנון תחנות הרכבת ביותר רצינות.
הנחת עוד מסילה שתעבור דרך צומת שוקת לב"ש, לא נראית לי כזה סיפור גדול. כמה רכבות בבוקר שיתעכבו בדרך לב"ש בכמה דקות לא ימוטטו כלכלית את הקו לב"ש. נראה לי שהבעיה שמוצגת בלשון נקייה היא חוסר רצון לבנות את התחנה ביישוב הבדואי לקייה. זה נראה לי קצת חוסר אמונה. כביש 6 עובר דרך יישובים ערביים. זה לא מציאה גדולה אבל גם לא נורא. דוקא תחנה כזו יכולה להיות חלק מהפתרון ולא מהבעיה. יותר השקעה באבטחה ו-‏8200 תאלץ לתרום יותר מאנשיה לשמירות (הכוונה לאלו שלא מחפשים אותם בשוק ההיטק) וזה יעבוד.
יתכן וגם הגיע הזמן שיתיחסו לחיל מודיעין יותר כמו חיל האויר. חלק מהמשימות יוצאו לשוק האזרחי ואת החלק המזערי שבשום אופן אי אפשר להוציא מצה"ל יאיישו באמצעות אנשים שיקבלו תנאים כמו הטייסים כולל מגורים בתוך הבסיס.
לא צריך להבהל מן העלות. מספר האנשים במודיעין שאין להם תחליף קטן בהרבה ממספר הטייסים בחה"א.
עוד אני חושב, שמה שמוצג כאן כבעיה, יכול להיות חלק מן הפיתרון. אני מבין שראש העיר כעת תומך בהקמת הבסיס במקומו והמחיר יהיה שה"טעוני פיתוח" האלו יגורו במיתר ובעומר ולא בב"ש. יש בטח כאלו שרואים במקומות הללו חורים, אבל גם מצפה רמון היא חור.
זה גם לא נורא אם חלק מהפעילות ישאר במרכז הארץ. זה יקרה ממילא והשאלה אם זה ינוון את הסניף בלקית תלוייה רק באופן הניהול של צה"ל את העניין.
Funiculì, Funiculà 698838
עיון במפה מראה שצומת שוקת לא נמצאת בדרך לבאר שבע.
בערך כמו ששוהם לא נמצאת בדרך לתל אביב בכיוון ההפוך.
Funiculì, Funiculà 698848
נםו טוף. הצלחת להוציא אותי טפש.
נראה אם תצליח להסביר לי משהו יותר מעניין. מדוע מסילת עוקף ב"ש (להבים-שוקת-נבטים-צומת הנגב) כל כך לא כלכלית כאשר היא מאפשרת גם להגיע מת"א לעיר הבה"דים ורמת חובב (עוקף ב"ש), גם להגיע מלהבים לב"ש בעוד מסילה, גם להגיע מב"ש לצומת שוקת וגם להוסיף עוד קטע בדרך למסילה לאילת?
התשובה היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא שאפשר לנצל את הכסף כדי לבנות מסילה לאריאל או קרית-ארבע.
בערבות הנגב, הסתובב הפונז 698853
אל דאגה, אנחנו הבאר שבעים (במקור) לא מצפים משאר העם לשלוט בצפונות הגיאוגרפיה המקומית.
698841
אני חייב להצטרף לתגובית הראשונה באחד המאמרים במרקר: המקום הראוי לקריית המודיעין הוא, well, מודיעין.
יהודה הפרימוס 698843
אם כבר: מודיעין עילית.
698854
יאללה, משחקים ב"המקום הראוי ל":
חיל הים כמובן בבת ים,
בסיס הפלמ"ח בפלמחים,
הרבנות הצבאית בראשון לציון,
מפקדת חילות השדה במשאבי שדה,
מי עוד?
השם והמקום 698855
הנשיא צריך לשכון בכפר הנשיא במקום ברחובות. סמוך לכפר הנשיא נמצאת גדות, ובתרגום לאנגלית הייתה נמצאת כמקום ראוי למוסדות שונים.

ויש כמובן את בית אל.
השם והמקום 698857
רוה"מ, שנחשב בשיח האמריקאי החביב עליו למנכ"ל המדינה, קרי CEO, קרי קצין מעש ראשי, יכול לשכון ב...
698858
אני גדלתי במקום שנקרא ''יובלים''. באמת.
707914
בינתיים, צה"ל מתמהמה, ועם או בלי קשר, התוכנית הממשלתית להפוך את באר שבע לבירת הסייבר דועכת בשטח, מדווח TheMarker.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים