קרן נאמנות המשקיעה בחברות שעובדיהן מרוצים הרוויחה 9% בחודשיים 3861
קרן נאמנות חדשה המתבססת על מודל של הכלכלן ההתנהגותי דן אריאלי, והמשקיעה בחברות שעובדיהן מפגינים שביעות רצון גבוהה, השיגה תשואה של כ-‏9% בחודשיים.

אריאלי בנה בעבר תיק השקעות וירטואלי, אשר כלל חברות אמריקאיות שעובדיהן הפגינו מוטיבציה ושביעות רצון גבוהה ממקום עבודתם. התיק השיג תשואה גבוהה ב-‏17% ממדד S&P 500. בסוף אפריל הנפיק בית ההשקעות אי.בי.אי קרן נאמנות בשם "אי.בי.אי D.A Model", המתבססת על מודל של אריאלי והמשקיעה בחברות שנכללות במדדים MSCI World ,S&P 500 ו-Russell 1000. הקרן הציגה עד כה תשואה של כ-‏9%, לאחר ניכוי דמי ניהול.

בתשקיף הקרן נכתב: "המודל, בהיותו אסטרטגיה המבוססת על מדע ההתנהגות, עושה שימוש בנתונים ייעודיים בנוגע למערכות היחסים בין עובדים (מנהלים ועובדים שאינם בתפקיד ניהולי) לבין מעסיקים (חברות ציבוריות נבחרות) תוך שימוש במגוון רחב של פרמטרים, לרבות חישוב המתאם, תקשורת, מוטיבציה, התנהגות, שביעות רצון ואמון". הקרן מחזיקה, בין השאר, במניות של חברת הביטוח אקסה, חברת ההשקעות KKR, אמריקן אקספרס, חברת הצעצועים הסברו וחברת המסעדות ציז' קייק פקטורי.

לדברי אריאלי, "מרכיב עיקרי במוטיבציה זה Good will, כלומר כמות שעות העבודה לא מוגדרת רק על פי השכר שאתה מקבל אלא בעיקר לפי הרצון שלך לתרום לחברה. כשההנהלה מראה לך שאתה בורג ומוחלף על ידי בורג אחר — זה פוגע במוטיבציה ובאיכות המוצר שאתה מייצר. היחס של מעביד לעובד מאוד משפיע על תוצאות החברה".
קישורים
קרן "העובדים המרוצים" של דן אריאלי: תשואה של 9% בחודשיים - TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

לא מספיק זמן? 700278
בטווח זמן כזה זה עדיין יכול להיות מודל שבמקרה (או לא) תפור לכמה חברות שכרגע מצליחות.
לא מספיק זמן? 700282
קרנות נאמנות עם קריטריונים אתיים להשקעה כמו אקולוגיה או אחריות חברתית אינן חדשות. כאן מסופר על כמה מהן, נכון ל-‏2008. הוותיקה שבן קיימת מ-‏1982 עם תשואה שנתית של 7% בעשר שנים.
לא מספיק זמן? 700297
א. לפי הכתבה בדה-מרקר, לפני הקרן הנוכחית אריאלי הרכיב תיק וירטואלי שהיכה את ה-S&P 500. זה לא כתוב שם במפורש, אבל אני מעריך שבדקו את הביצועים של התיק על פני יותר מחודשיים.

ב. אם התכוונת ל"או לא" שבסוגריים, אז להצליח לבנות מודל שעושה 9% בחודשיים על בסיס זה שהוא "תפור לכמה חברות שכרגע מצליחות", זה תרנגולת שמטילה יהלומים.
לא מספיק זמן? 700307
ב. כתוב שהתיק מורכב גם מראסל. ראסל השיג תשואה דומה מיום השקת התיק.
לא מספיק זמן? 700308
(טעות, הסתכלתי על 2000 במקום על 1000).
לא מובן לי 700289
בהנחה ששביעות הרצון של החברות שנכללות בקרן לא השתנתה לטובה בזמן האחרון באופן משמעותי, אותה שביעות רצון לא מסבירה את התשואה כי היא היתה אומרה להשפיע על הרווחיות והציפיות לרווחים גם בעבר. אולי בגלל הפרסום של דן אריאלי עצם הקמת הקרן גרם לציבור להתעניין באותן חברות, ואולי זאת סתם מקריות בהתאמה לתגובה של צפריר. חבל שבמקביל לאריאלי מישהו מפורסם כמו כהנמן לא פתח קרן שמשקיעה דווקא בחברות שעובדיהן אינם מרוצים, זה היה יכול להבהיר קצת את התמונה.
700312
אני מחבב את אריאלי ואפילו קניתי את משחק הקלפים שפיתח לא מזמן, אבל -
לקחת פרק זמן כל כך קצר בתקופה שהשוק מאז פברואר נמצא במאניה דפרסיה עמוקה ולהתיימר ללמוד מזה משהו זה טיפה לא רציני.

לדוגמא, חברת אפל שלא בדיוק ידועה במסירות וחדוות החיים של עובדי מפעליה הראתה עליה גבוהה יותר באותו פרק זמן, אותו הדבר לגבי חברות רנדומליות אחרות כמו טבע שעלתה בכ-‏40 אחוז באותה תקופה בזמן שעובדיה העלו את צריכת הפרוזאק העולמית בצורה משמעותית, אותודבר לגבי איי.אמ.די ושאר חברות שהעובדים שלהן מפנטזים על קפיצה מהחלון.
700322
מסכים, דגימה חסרת משמעות לחלוטין.
אביב ערכית 700811
ראיתי היום ראיון עם ארז צדוק, מנכ"ל קרן ההשקעות "אביב ערכית". הקרן מתמקדת בחברות המתנהלות באופן ערכי. לדבריו, בחמש השנים האחרונות השיגה הקרן תשואה מצטברת של 58%, בעוד השוק‏1 השיג תשואה של 32%. אני מתחיל לתהות שמא הטרנד של "ערכים" הולך לתפוס, ומחשב מחדש את צעדיי (:

1 מדד ת"א 35 ככל הנראה
אביב ערכית 700813
מתוך התיאור בדף:

> החברות נבדקות בצורה מעמיקה ויסודית הן בפן הכלכלי והן בפן הערכי. התהליך מתחיל בחיפוש כללי אודות החברה והכנת ניתוחים ודוחות אודות החברה (לא מפורסמים – לצרכים פנימיים בלבד). בהמשך אנחנו נפגשים עם כל חברה, מכירים את ההנהלה וממלאים יחד איתם את שאלון ההוגנות שלנו, ממנו אנחנו ממשיכים ללמוד לגבי הביצועים החברתיים – סביבתיים – ערכיים של החברה. לפי כל הפרמטרים האלו, אנחנו מחליטים האם ובאיזה אופן להשקיע בחברה.

יש בהחלט אפשרות שלמעכת השיקולים נכנסת (בצורה לא לגמרי מודעת) גם הבנת מצבה של החברה והפוטנציאל שלה.
אביב ערכית 700816
זה נראה לי מובן מאליו. סביר שהשיקול העסקי מקדים את הפילטר הערכי. אחרת, קשה לי להאמין שהקרן היתה מגיעה לביצועים כאלו.
אביב ערכית 700817
כשבאותן שנים מדד עלום בשם נאסד"ק 100 השיג 143%, בלי לנפנף ב'ערכים' מעבר לערכי המניות, הייתי ממליץ לך אולי לשקול את צעדיך, אבל לא על פי טרנדים חולפים ומתחלפים כגרביים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים