בימ''ש קיבל תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח שלא גבתה תשלום מנשים על החלפת גלגל 3877
בית המשפט המחוזי בלוד קיבל לפני כשבועיים תובענה ייצוגית, וקבע כי חברת הביטוח איי.די.איי הפלתה לקוחות בכך ששיווקה פוליסת ביטוח מקיף לרכב שבה נשים נהנו משירותי החלפת גלגל חינם, בעוד גברים נדרשו לשלם 80 ש"ח עבור השירות.

השופט שהכריע בתביעה הוא עופר גרוסקופף, אשר קודם לאחרונה לבית המשפט העליון, וזוהי פסיקתו האחרונה כשופט מחוזי. לדברי גרוסקופף בפסק הדין, "גם אם נניח כי מחמת הבדלים פיזיולוגיים יש שוני סטטיסטי בין נשים לבין גברים בהיזקקות לשירות של החלפת גלגל, עדיין לא היה בכך די כדי להצדיק יצירת הבחנה בתנאי הביטוח, שכל פועלה הוא כגימיק שיווקי". בתגובה לטענת איי.די.איי כי "המדיניות שנקטה נבעה מטעמים עסקיים־שיווקיים" וכי "נשים מייחסות ערך רב לשירות זה והוא אף נחוץ להן בעוד עבור גברים הוא סוג של מותרות", כתב גרוסקופף בפסק הדין כי גישה זו היא "ביטוי לתפיסה אנכרוניסטית באשר לתפקידי המינים", וכי "משמעותה הלכה למעשה היא הדרה של נשים מביצוע פעולת החלפת גלגל, בניגוד להעדפה מתקנת אשר נועדה לקדם נשים להשתתף בפרקטיקה הנדונה."

בטור דעה ב"הארץ" מחה היום נחמיה שטרסלר נגד פסק הדין. לדברי שטרסלר, גרוסקופף "טעה כאשר קבע שגבר 'ממוצע' יכול להחליף גלגל בדיוק כמו אשה 'ממוצעת'. זוהי סתם אמירה חנפנית מבית המדרש המזויף של הפוליטיקלי קורקט. לאשה ממוצעת הרבה יותר קשה להחליף גלגל מאשר לגבר ממוצע." עוד כתב שטרסלר: "ראוי להבין, שהעובדה כי לגבר יש יותר כוח לא גורעת מאומה מנשים. להן יש יתרונות אחרים, רבים ומגוונים. ויותר מכך, שוויון בין גברים לנשים איננו מתמטי. הוא לא חצי־חצי בכל פעולה. שוויון פירושו שכל מגדר מנצל את יתרונו היחסי, תוך שיתוף פעולה. למשל בבית, אין בעיה אם האשה בוחרת לעסוק במלאכת הבישול, בעוד שהגבר מעדיף לעשות קניות, לסחוב סלים ולנקות כלים אחרי הארוחה. בהסכם הלא כתוב הזה, אפשר שהאשה תעשה כביסה, בעוד שהגבר יתקן סתימה או יתקין מדפים. השוויון האמיתי הוא חלוקה הוגנת בסך המאמץ להחזקת הבית והמשפחה, ולא בחלוקה מלאכותית שאינה מתחשבת ביתרונות של כל מגדר."
קישורים
האם לנשים קשה יותר להחליף גלגל? ביהמ"ש קבע שלא - ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  יש עורך דין בקהל? • אח של אייל • 9 תגובות בפתיל
  ממוצע? • שוטה הכפר הגלובלי
  מותר לחברת ביטוח לתת הנחה בפרמיה לנשים? • easy
  אולי הבעיה בחוק • דב אנשלוביץ • 16 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים