שעון הקיץ במגמת ירידה? 3881
כתבה של אבי וקסמן וקורין דגני ב-TheMarker סוקרת מגמה עולמית של ביטול הזזת השעון העונתית.

בקיץ האחרון ערך האיחוד האירופי סקר, לו השיבו 4.6 מיליון אנשים מהאיחוד, וראה תמיכה גורפת בביטול הזזת השעון. נשיא הנציבות האירופית ז'אן ז'אק יונקר הודיע כי לפיכך יימשך שעון הקיץ כל השנה. השינוי עדיין טעון אישור של הממשלות ושל הפרלמנט האירופי.

רוב מדינות אירופה אימצו את הזזת השעון בשנות השבעים או קודם לכן, במטרה לחסוך באנרגיה. מחקר מהעת האחרונה של הפרלמנט האירופי מצא כי הזזת השעון חוסכת 0.5% עד 2.5% מצריכת האנרגיה, כתלות במדינה. מחקרים שונים במקומות שונים הראו גם שאין כל חיסכון, או אף נגרמת עליה בצריכת האנרגיה. שני מחקרים המצוטטים במאמר מראים על עליה בשיעור התקפי הלב בימים הראשונים לאחר הזזת השעון, אולי בגלל ההפרעה בשינה.

בישראל חל חוק מ-‏2013 המסדיר את שעון הקיץ. החוק יישם את מסקנות ועדה בראשות שמואל אבוהב. אחד מנימוקי הועדה לתזמון שעון הקיץ היה הסנכרון עם אירופה. כך שביטול הזזת השעון באירופה יכול לקדם מהלך דומה גם בישראל.

בארה"ב מזיזות רוב המדינות את השעון; יוצאת הדופן הבולטת היא אריזונה. בקליפורניה יתקיים משאל בנונמבר האם לבטל את שעון החורף. בפלורידה הוחלט כבר במארס לבטל, אבל לא ברור אם הדבר ייתכן ללא אישור הממשל הפדרלי.
קישורים
TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701694
וכמובן בלי שעון קיץ/חורף. פשוט עובדים עם זמן אוניברסלי. הנה הרעיון: https://goo.gl/83uNfL
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701704
הצעה דומה - ואולי עדיפה - עלתה כבר קודם: Swatch_Internet_Time [Wikipedia]

חסרון אחד של מערכת "זמן אחיד בכל העולם" היא שקשה מאוד לדעת אם עכשיו זו שעה סבירה לפנות למישהו שנמצא בצד השני של העולם. בעבודה שלי זו בעיה אמיתית; המערכת הפנימית בחברה אומרת לי, עבור כל עמית, מה השעה אצלו עכשיו. ואם הזמן הוא אחיד, מה עושים? השעה אצלו עכשיו 17:23. אולי זה קצת אחרי אמצע הלילה? טוב, אז נחליף את זה ב"כמה זמן אחרי הזריחה אצלו עכשיו". רגע, אבל אולי הוא באזור צפוני יחסית והזריחה מאוחרת? טוב, אז נחליף את זה ב"כמה זמן אחרי אמצע הלילה אצלו עכשיו". אבל רגע, קיבלנו שוב אזורי זמן.

חסרון אחר הוא התחלת היום. אם אצל כולם אותה השעה, אז אצל כולם גם אותו היום (כי היום מתחלף בשעה 0:00, וזה קורה בבת-אחת בכל העולם). אבל אז בחלק גדול מהעולם, היום יתחלף באמצע היום. נדמה לי שהמשפט הזה מעיד על הבעיתיות של עצמו.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701706
גם אני חשבתי שזה שהיום יתחלף באמצע היום זה בעייתי. עד שנזכרתי שבלאו הכי היום מתחלף באמצע היום, מ am ל pm והספירה של השעון מתחילה מחדש. רוב האנשים מסתדרים עם זה מצוין למעט כמה בלבולים פה ושם. אם המעבר ילווה במעבר לשעון של 24 שעות, או של 1000 דק כמו שסוואצ רצו, נראה לי שהבלבולים האלה יהיו זניחים.

לגבי מתי זה שעה סבירה לפנות אל מישהו.. ובכן, גם היום זה לא נוח במיוחד לעבוד עם מישהו שנמצא באיזור זמן אחר, נכון? בכל מקרה אם היומן שלך יראה שהוא נמצא במשרד בין שעה x ל y ביום רביעי, למה מעניין אותך אם הוא מגיע ב x כי הוא מלווה את הבן שלו לרופא או כי הוא בצום רמאדן או כי זה שעות העבודה בטורונטו בחורף. כך או כך - אם יש ספק בדוק ביומן, או פשוט תשאל אותו מה שעות העבודה שלו ואז הוא יגיד לך ישירות: 2-11 (לדוגמא) ולא יהיה את הרגע המביך שהוא אומר לך שהוא באיזור זמן Mountain standard ואז אתה צריך לשבור את הראש למה הוא מתכוון.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701785
זה מאד לא טריוויאלי שיש לך גישה לשעות שבהן מישהו נמצא במשרד או לא, מה גם שזה מתעלם מהעובדה שלמרבה השמחה חלקנו בכל זאת מנהלים תקשורת גם עם א/נשים שלא על רקע מקצועי.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701810
לא חושב שהתעלמתי.. למען הסר ספק: מי שמנהל תקשורת על רקע אישי עם מישהו בחוײל פשוט יכול לשאול אותו (נניח בהודעת מנשמע) - מתי נוח לך לדבר. פשוט, מנומס ולא מאד שונה מהיום.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701822
לדעתי חוסר סנכרון קיצוני שכזה בין השעה הנומינלית לשעות היום/לילה הוא מאד מאד לא נוח, הרבה יותר לא נוח מהפסאודו-בעיה שהוא בא לפתור.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701848
למה פסאודו-בעיה? הרי זה בדיוק אותה בעיה שאיזורי הזמן ניסו לפתור מלכתחילה, רק שאיזורי זמן פותרים אותה בצורה חלקית.

לפני שהיו איזורי זמן, לכל עיר היה זמן מקומי משלה שהיה מותאם באופן אופטימלי לשעות היום והליה המקומיים.
ואז במאה ה 19 התפתחו איזורי זמן כי זה היה יותר נוח לרכבות, לטלגרם וכו'
עברו עוד שנים והתברר שלרוב מדינות האיחוד הארופי נוח להיות באותו איזור זמן, למרות שמבחינה גיאוגרפית הם מכסים 2.5 שעות. ושלכל סין נוח להיות באותו איזור זמן, למרות שסין מכסה מבחינה גיאוגרפית 4 שעות.
אז מסתבר שכבר היום בהרבה מדינות מעדיפים סטיה לא מבוטלת בין השעה הנומינלית לשעות היום\\לילה - לטובת סנכרון נוח יותר בין אנשים.

ההצעה של "זמן אוניברסלי" לוקחת את הרעיון הזה צעד אחד קדימה. יכול להיות שזה קצת קיצוני? אולי.

יש פה 2 סוגים של התנגדויות.

התנגדות 1: לאנשים לא יהיה נוח שהבוקר שלהם יתחיל בשעה 16 (אם אתה חי באוסטרליה למשל) במקום בשעה 7.
תשובה: הטענה של מצדדי ההצעה היא שזה רק שינוי בתוויות ומהר מאד אנשים יתרגלו לכך - בדיוק כמו שאפשר לעבור מפרנהייט לצלזיוס או להיפך.

התנגדות 2: בלאו הכי שימושי לדעת מהו "איזור הזמן" של מקום רחוק (אם אתה צריך להתקשר עם מישהו שם) כדי לקבל מושג על מחזור היום-לילה שלו. אז איזור הזמן הוא שימושי גם לצורך זה ולכן לא כדאי לבטל אותו.
תשובה: הבעיה היא שכבר היום "איזור זמן" הוא דרך לא מוצלחת לדעת מה מחזור היום לילה של מקום מסויים - כי הוא לא נועד לזה. בדיוק להיפך! הוא נועד לצור סנכרון בין אנשים שגרים באותו איזור *במחיר* של שיבוש או סטיה במחזור יום-לילה.
אם יאמצו זמן אוניברסלי, אולי תתפתח מוסכמה אחרת לציין מה מחזור היום לילה של מקום מסויים - והיא תהיה הרבה יותר מוצלחת ממה שיש היום. למשל, בין מדריד לוינה יש פער של כשעה וחצי למרות שהיום הן באותו איזור זמן.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701852
יש לך טעות מאוד בסיסית בתאור של התהליך שהחל בזמן מקומי, ארצי ואיזורי. כאשר מדינה יצרה איזור זמן אחיד היא למעשה גרמה לכך שרוב האוכלוסיה שלה נעשתה מתואמת - כולם קמו בערך באותו הזמן, הלכו לעבוד באותו הזמן, חזרו מהעבודה באותו הזמן, הלכו לישון באותו זמן וידעו שזמני הפתיחה או הסגירה של חנויות, מוסדות ציבור, שירותים עירוניים וממשלתיים הם אותו הדבר פחות או יותר בכל איזור הזמן שלהם. זה נכון בגדול לאיחוד האירופי - איזור הזמן של רוב אירופה מאפשר לאזרח ספרד לדעת את זמני הפתיחה של שירותים ושל אתרים שונים בפינלנד וכיום, כשחלק גדול מהפעילות שלנו היא גלובלית, יש בכך יתרון לא קטן. המעבר לזמן אוניברסלי יבטל את היתרון הזה, ולמעשה יחזיר אותנו לזמן עירוני-מקומי שכל מוסד וכל חנות יקבעו לעצמם באופן שרירותי את זמני הפתיחה שלהם לפי נוחות הבעלים או העובדים, הרי ממילא אין קשר בין השעה ובין זמני הפעילות של האנשים.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701870
אני לא מקבל את התיאור ההיסטורי שלך. זה לא שלפני שהיו איזורי זמן, במדריד עבדו בשעות הבוקר, ואילו בפריז עבדו בשעות הלילה. אנשים עובדים פחות או יותר באותם שעות בגלל מחזור היום-הלילה. שנית, גם היום כל מוסד קובע לעצמו באופן שרירותי את שעות הפתיחה, אבל באיזשהו טווח סביר שמתאים למחזור יום-לילה מקומי. במקום שאני גר, הבנק נפתח ב 8 וחצי בבוקר, בית הספר ב 8, הסופרמרקט בשעה 7 והעירייה ב 9 (נפתחת בכאילו. אבל זה סיפור אחר). אם אני כולל מוסדות שנמצאים בערים אחרות (כמו למשל משרדי ממשלה), אז המצב נהיה מסובך עוד יותר. אז בפועל מה שקורה היום הוא שמי שמעוניין לדעת שעות פתיחה, פשוט מחפש אותם באינטרנט (ואני מדבר מנסיון..). הדבר הזה לא ישתנה לא לרעה ולא לטובה בעקבות המעבר לזמן אוניברסלי.

אבל שעות הפתיחה האלו מבלבלות אם הן באיזור זמן אחר. וזו בדיוק דוגמא לבעיה שזמן אוניברסלי כן פותר. אם מישהו מספרד יבדוק מה שעות הפתיחה בפינלנד הוא יקבל נתון מבלבל! כי דווקא פינלנד באיזור זמן 2+ ואילו ספרד באיזור זמן 1+ . ואפילו אם אתה זוכר את העובדה הזו בעל פה (אני בטוח שרוב הספרדים לא זוכרים), הם לא יכולים להיות בטוחים באיזה תאריך מופעל שעון קיץ או שעון חורף בפינלנד. זמן אוניברסלי פותר את כל זה.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701873
לפני שהיו איזורי זמן גם במדריד וגם בפריז עבדו בשעות הבוקר, אבל בפריז התחילו את יום העבודה מוקדם יותר, ואותו הדבר נכון למעבר מזמן מקומי לזמן מדינתי או לאיזורי זמן. הרעיון של קביעת אזורי זמן מיועד לפשט את התיאום בין אנשים שלא גרים באותו ישוב, בהתחלה במדינה ואחר כך באיזור הזמן כולו, בלי לפגוע יותר מדי בסינכרון הטבעי בין שעות האור ובין שעות הפעילות. לי נראה שזמן אוניברסלי רק יבלבל את האנשים ויקשה על התיאום ביניהם, אבל אולי אני פשוט זקן מדי בשביל שינויים מהפכניים כאלה.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701933
אולי אני אתן אינטואיציה למה זה כנראה לא יבלבל.

1. קודם כל, להרבה אנשים זה לא שינוי מהותי. למשל, אם יגידו לכל האירופאים - מהיום מזיזים את השעון שעה אחת אחורה, וזו הפעם האחרונה שזה יקרה - זה לא ביג דיל. גם בישראל, אגב.

2.אנחנו רגילים בארץ שינואר זה חורף, ואוגוסט זה קיץ. אבל בארגנטינה העונות הפוכות, ויש מדינות שאין בהן לא חורף ולא קיץ. זה לא מבלבל, אם טסים לאנשהו פשוט מבררים מה העונה/מזג אוויר שם. אבל זה שיש את אותו תאריך גם בישראל וגם בארגנטינה - זה הכי טבעי בעולם. זה יראה לנו מוזר לברר ײמה התאריך בארגנטינהײ כדי להסיק איזה עונה שם והאם צפוי שם גשם. כנײל מי שעובר לארגנטינה: הוא מהר מאד יסתגל לרעיון שינואר זה אמצע הקיץ.

3. שעה אוניברסלית תהיה דומה במידת מה לתאריך אוניברסלי. במקום לשאול מה השעה בארגנטינה או אולי מה איזור הזמן, אז נשאל: מה שעת השקיעה והזריחה בארגנטינה, או אולי מה שעות העבודה או איזה חלק יממה זה עכשיו (בוקר/צהריים וכו). כנײל מי שעובר לארגנטינה: הוא יצטרך גם להתרגל שהבוקר שלו מתחיל בשעה 3-4. אבל הוא יסתגל לזה די מהר, בכל זאת זה משהו שקורה כל יום..
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701939
אתה מודע לעובדה יש לכדור הארץ רק שני חצאים, אבל 24 איזורי זמן. מין הבדל קטן כזה.
אני מסכים שלרוב תושבי אירופה זה כנראה לא ממש ישנה המעבר משעון מרכז אירופה לשעון גריניץ’. לעומת זה לתושבי סין או ארה”ב זה כן מאוד ישנה. הרעיון שקמים ב-‏12 או ב-‏15 pm לעבודה וחוזרים הבית ב-‏7 pm או ב-‏10 pm היה מבלבל אותי.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701941
יותר מ 24 איזורי זמן כמובן, והרבה יותר מורכב. פרטים בויקיפדיה. אבל זה רק מגדיל את המוטיבציה להשתמש בזמן אוניברסלי.

הוריאציה בעונות השנה בין מדינות שונות על הכדור היא מורכבת לא פחות. יש מדינות בחצי הכדור שלנו שהקיץ בהן ממש קצר. יש מדינות שבכלל אין קיץ וחורף אלא עונה גשומה ועונה שחונה, יש מדינות שבהן יש עונת מונסונים ואחרות בהן כל השנה נראית אותו דבר בדיוק. עצם העובדה שבדיוק באותו תאריך - במדינה אחת קיץ, באחרת חורף, באחרת חמסין, באחרת מונסון - העובדה הזו לא נשמעת לנו מבלבלת ולא מהווה מחסום משמעותי למי שרוצה להגר למדינה אחרת.

המחברים של ההצעה נתנו את הדוגמא של המעבר מפרנהייט לצלזיוס בקנדה, ואיך האמא המבוגרת של אחת מהם הסתגלה לכך. כן, אני בטוח שבהתחלה היה לה מבלבל לשמוע ש 30 מעלות בחוץ וחם. אבל היא התרגלה.

אבל אם ללכת לעבודה בשעה 15 נשמע לך מבלבל, מה דעתך שעל הדרך נעבור גם לבסיס עשרוני? כלומר נפגש בשעה 05:70.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701945
איכשהו השינויים במזג האוויר משפיעים פחות על ההתנהגות היום-יומית של רובנו לעומת ההבדלים בין יום ולילה. גם בחורף, גם כשיורד גשם וגם כשיש שרב רובנו הולכים לעבודה בבוקר, חוזרים אחר הצהרים או בערב וישנים בלילה. מה גם שמזג האוויר במקומות רבים משתנה מיום ליום גם בתוך עונה ספציפית, כך שזה לא ממש משנה. ההצעה שלך נשמעת כמו הצעה לעבור לטמפרטורה אוניברסלית כך שבכל מקום בעולם הטמפרטורה הממוצעת תהיה 20 מעלות צלזיוס וכשיגידו לך שבניו יורק יהיו מחר 40 מעלות תצטרך לברר מה הממוצע שם כדי לדעת שמדובר בטמפרטורה של 35 (נגיד, אין לי מושג מה הממוצע שם) מעלות צלזיוס.
לגבי ההצעה האחרונה שלך, אני נגד.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701954
הדוגמא של טמפרטורה היא בדיוק הפוכה!
איזורי הזמן היום, נקבעים לפי השעה שבה השמש נמצאת בשיא הגובה בקו רוחב מסויים. זה כמו שתגיד שהטמפרטורה 20 מעלות תקבע בכל קו רוחב, לפי הטמפ השנתית הממוצעת באותו קו רוחב.
כך תהיה רצועה סביב קו המשווה שבה 20 מעלות אומר "30 מעלות צלזיוס".
ועוד רצועה באיזור של סהרה בערך, שבה 20 מעלות אומר "28 צלזיוס"
ועוד רצועה של הים התיכון שבה 20 מעלות אומר "26 צלזיוס". אבל הוא אומר 26 מעלות רק בקיץ! כי בחורף מזיזים את המדחום 2 מעלות אחורה!
ואם אתה טס לרומא, אתה צריך לברר באיזה רצועת טמפרטורה היא ואז לעשות המרות.

לא. טמפרטורה (לפחות בסולם של צלזיוס) היא משהו אחיד, ואיכשהו אנחנו חיים עם העובדה שבאלסקה 10 מעלות זה טמפרטורה חמה ונעימה, אבל בארץ ב 10 מעלות שולפים את המעילים.
ובחייך, זה באמת לא מסובך. רוב האנשים לא זוכרים את איזור הזמן של תאילנד. כשהם טסים לבנגקוק הם כותבים באינטרנט "מה השעה בתאילנד", או מסתכלים על אפליקציה.. האפליקציה שאומרת האם כרגע בתאילנד בוקר, צהריים או ערב כבר כתובה. הנה: https://www.timeanddate.com/ios/day-and-night-map/
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701962
איכשהו אתה הופך את הדברים לגמרי. אנשים יודעים ש-‏7 בבוקר זאת השעה שאנשים קמים בתאילנד, אנגליה או מקסיקו ו-‏23 זאת השעה שהם הולכים לישון. מי שטס לתאילנד בודק פעם אחת מה הפרש הזמנים ומכוון את השעון שלו בהתאם ואז חי לפי שעון תאילנד כשהוא לא צריך כל פעם לבדוק ולהזכר מתי הזמן לאכול ארוחת בוקר ומתי הזמן שגן החיות סגור.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701964
מה זה 23? אנשים הולכים לישון ב-‏11pm.

אני מצטרף להערכה שאנשים יתרגלו לשעון אוניברסלי במהירות ובקלות, וגם להערכה שזה יהיה יותר נוח.

(אין לי נימוק מנצח)
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701966
בינתיים, גם לא נימוק מנצח: הצעה לשעון שמש (ממישהו שלא שמע על זמני כניסת ויציאת השבת במקומות שונים בארץ).
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702542
אין לך נימוק מנצח כי הוא אינו קיים. אם יחליטו לקיים ועידה שתחליט על זמן אוניברסלי, הדיונים יתפוצצו על הויכוח מי ישאר לפי המצב הנוכחי: תחילת עבודה ב-‏7-8 .
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701967
זה לא מדוייק, הרגלי השינה משתנים בין מדינה למדינה...
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701971
נו באמת, לפי הגרף שם בכל המדינות קמים בין 6:45 ל-‏7:45 והולכים לישון בין 22:45 ל-‏00:00. זה רק מחזק את הטענה שלי.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701992
יש ביממה 24 שעות, אבל שעת השינה תהיה מן הסתם אחרי שעת השקיעה (הממוצעת) ושעת ההשקמה תהיה, מן הסתם, אחרי שעת הזריחה (הממוצעת), וכמות שעות השינה לאדם במוצע תהיה גבוהה משש שעות, מה שמשאיר אותנו עם בערך שש שעות באופן תיאורטי ובאופן מעשי עם מרווח של ארבע שעות (עם ממצעים על פני כל השנה). אם יש הבדל של שעה (25%) בין הממוצע של מדינות זה הבדל ענקי.

גם אם הפער היה של 10 דקות אני לא משוכנע שזה היה מחזק את הטענה שלך ועם הפער היה של שש שעות אני לא בטוח שזה היה מחליש אותה. בסופו של דבר שעת ההשקמה והלינה תלויים בשעת הזריחה והשקיעה (שפחות או יותר מוצמדים לשעון המקומי) ולשעת פתיחת יום העבודה בבתי הספר והמשרדים הממשלתיים (שגם כן תלויים בשעון המקומי) לכן זה היה מאד מפתיע עם באוסטרליה היו הולכים לישון בשלוש לפנות בוקר בשעון המקומי או עם בספרד היו קמים בארבע אחרי הצהריים.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701995
זה כבר ממש לא נכון. ברוב אירופה ובחלק גדול מצפון אמריקה בחורף קמים לפני הזריחה והולכים לישון הרבה אחרי השקיעה ובקיץ קמים הרבה אחרי הזריחה ורק בזכות שעון הקיץ הולכים לישון סביב שעת השקיעה.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702004
אכן, היתה זו דוגמה מצוינת לכשל בהנחה שהתופעות הפיזיקליות הלוקליות בסביבתך מהוות אינדיקציה גלובלית תקפה.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702040
נו, באמת, "ממש לא נכוו"?!

הרי גם אם לא הייתי כותב "ממוצעת" בכל מקום שצריך (וכתבתי) היה צריך להיות ברור שמסובר על ממוצעים, אף אחד לא חושב שהדנים ישנים 20 שעות בחורף ושלוש שעות בקיץ. אבל אחרי שהוספתי "ממוצעת" בכל מקום שצריך במיוחד אי אפשר היה להתעלות מעל הניטפוק המיותר הזה?! מצטער, כן, זה ממש נכון, בחורף הם קמים לפני הזריחה, אבל בממוצע שעת הזריחה הממוצעת היא 6:30(בבוקר) ושעת השקיעה הממוצעת היא 7:15 (בערב) והם הולכים לישון ב-‏11 (בערב) וקמים ב-‏7 (בבוקר) בדיוק, אבל בדיוק, כמו שתיארתי שיקרה.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702017
אתה צודק בכך שכיום 7 בבוקר היא ~פחות או יותר~ השעה המקומית שבה אנשים קמים בכל העולם. אני מבין את זה. אני פשוט חושב שהתכונה הזו היא לא חשובה מספיק בהשוואה ליתרונות של ההצעה. ברשותך, במקום להמשיך לזרוק אנלוגיות אחד על השני, אני אסכם את היתרונות והחסרונות של ההצעה, בעיני.
הבה נדמיין שבהסכמה בינלאומית נדירה, כל מדינות העולם (עד כדי צפון קוריאה וכל מיני יוצאי דופן אחרים) עוברות לזמן אוניברסלי. נניח UTC.

תרחיש א. פעילות יומיומית בתוך המדינה שלך
דוגמא: איש מן היישוב שהולך לעבודה, לסידורים וכו' בלי מגע עם חו"ל
יתרון: אין
חסרון: בעיקר במדינות רחוקות מגריניץ, תהיה תקופת הסתגלות. אבל אחריה - זה יהיה יותר דבר. פשוט צריך להתרגל להוסיף +X או -X לשעה הקודמת. זה לא יותר מסובך מהמעבר משקל ישן לשקל חדש, ולא יגרום למכולת שלך להפתח אך ורק בצהריים.

תרחיש ב. פעילות מתוך המדינה שלך מול חו"ל
דוגמא: קשר עם אנשים או מוסדות בחו"ל במסגרת עבודה, תכנון של זמנים במקומות שונים בעולם (לוגיסטיקה, מחשוב, בנקאות ומדע)
יתרון: הקלה עצומה על התקשורת בין אנשים.. הקלה על תכנון זמנים, בפרט אם צריך לחשב הפרשי זמן בין אירועים במדינות שונות.
חסרון: אין ממש חסרון. יש הסתגלות - שינוי של סדרי עבודה מסויימים:
- כמו שקל מאד היום לבדוק "מה השעה בבנגקוק", קל מאד לבדוק "מה שעות היום בבנגקוק" או "מה שעות העבודה בבנגקוק" או שאפשר לבדוק "מה הפרש שעות העבודה מול בנגקוק" (ובכלל, לי נשמע הגיוני יותר לבדוק מה שעות העבודה של המקום הספציפי בבנגקוק).
- מדינה שעדיין רוצה לשמר את האפקט של "שעון קיץ" מסונכרן בכל המדינה, יכולה להחליט שבתי הספר ומוסדות ציבור נפתחים בקיץ שעה קודם או חצי שעה קודם. לא מאד מסובך. אבל זה גם לא הכרחי.
כבר היום יש מקומות עם שעות פתיחה שונות בחודשים שונים - מסעדות, בריכות, בתי קולנוע...

תרחיש ג. תייר שמבקר במדינה רחוקה
יתרון: יתרון קטן יחסית. קל יותר להסתדר ביום של הנסיעה עצמה (בטח אם יש טיסת קונקשן) וקל יותר לתקשר עם הבית - הרי השעה שלך והשעה בבית היא אותה שעה.
חסרון: חסרון קטן, אולי בינוני לאנשים מסויימים. את אותה הסתגלות שהמקומיים כבר עשו בסעיף א, אתה צריך לעשות מאפס. אישית, לא נראה לי מורכב: הרבה יותר קל מאשר להתרגל למחירים במטבע זר. וכמו מטבע זר, הרי קל מאד לדעת מה הולך להיות *לפני* שאתה עולה על הטיסה. השעון המעורר שלך כנראה יזיז את עצמו לבד (פיצ'ר של אנדרויד). למען הסר ספק, תשאל בקבלה‏1 של המלון מה שעות ארוחת הבוקר - אני מניח שרוב האנשים עושים את זה בלאו הכי.

לסיכום, לדעתי יש יתרון גדול בתרחיש ב' וחסרון קטן בתרחיש ג' ואני מאמין שהרווח עולה בהרבה על ההפסד (ועל הבלאגן של ההסתגלות).
למרבה הצער, זה לא משהו שאפשר להגיד בוודאות גבוהה. הרי אין עולם שבו שניסו את זה בעבר (למעט סין, וזהו ניסוי מאד מוגבל). הנה משהו שכן אפשר להגיד בוודאות גבוהה מאד: יש התחממות גלובלית, וזה אשמת הפעילות האנושית :-)

1 כן, אני מודע לכך אנשים שמתאכסנים ב airbnb ואין שם קבלה. אז תשאל את הבעלים של ה airbnb באיזה שעה בתי קפה נפתחים. כן, אני יודע שיש אנשים שמתארחים אצל המשפחה, כן אני יודע שיש אנשים שישנים באוהל וצריכים לדעת באיזה שעה להדליק את הגזיה.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702020
ײמדינה שעדיין רוצה לשמר שעון קיץײ שייך לתרחיש א כמובן..
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702026
זה יותר מסובך מהמעבר משקל ישן לשקל חדש, כי זה אדיטיבי ולא כפלי.
זה שקול למעבר למטבע שבו סרט עולה מינוס 12 שקלים, סטייק עולה שלושים שקל והמבורגר עולה אפס שקלים. ממש עולם מופלא.
וכל זה בשביל ששני האחוזים מהאוכלוסיה שמקיימים קשר תדיר עם ארצות רחוקות לא יצטרכו לחסר ולחבר כמה שעות מדי פעם? תמהני.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702031
על מה התמיהה?

הסתנכרנות עם בני-אדם המפוזרים בעולם היא עיסוק תדיר של הרבה מאד אנשים. כנראה שבכל סטארט-אפ שמעסיק מעל 30 עובדים ובכל תאגיד בינלאומי, יש רבים שעושים זאת כל יום. ברמה האינדווידואלית, אני יודע מניסיון אישי שמעקב אחרי משחקים חיים מענפי-ספורט בחו"ל עלול לפעמים לגרום לכאב ראש רציני, וכנ"ל בנוגע לסמינרים והרצאות חיות. אני בטוח שאחרים יכולים לספק עוד הרבה אנקדוטות בסגנון.

אבל הנקודה העיקרית (בעיני, אני לא מכיר את המוטיבציה של המציעים) היא בכלל אחרת: חלק גדול (התכוונתי לכתוב "רוב", אבל אני לא בטוח) מהכלכלה המודרנית נשען על ענפים בהם סינכרון גלובלי הוא גם קריטי, גם מאד נוכח ביום-יום, וגם קשה. לפעמים מאד קשה. זה מצב עניינים נפוץ לכל-הפחות בפיננסים וב-e-commerce, ומן הסתם בעוד מקומות והקשרים.

בכל מקרה, הסיפור על השעה הראויה להרים טלפון לדודה מניו-יורק תופס פחות מפיקסל בתמונה הגדולה.

אני רוצה להבהיר שכלל לא השתכנעתי שההצעה שווה את הטרחה, או שיש לה סיכוי ריאלי להתקבל. אבל את הרף המינימלי של "יש בזה משהו" היא בעיני חוצה בקלות, ואת החשש שעולה כאן מהקשיים שאימוצה יעורר אני בכלל לא מבין. ההערכה שלי הוא שאנשים יתרגלו לשיטה ולשגיונותיה מייד, בדיוק כמו שהם רגילים עד-כדי-שקיפות לכל אלפי הקונבנציות והפרטוקולים השרירותיים האחרים שכבר מיושמים סביבם.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702034
ברמה האישית, בתור מי שעובד מול לקוחות בחו"ל כבר עשרות שנים, כולל בעשרות פגישות סקייפ ועשרות נסיעות עבודה‏1, הפרשי השעות מעולם לא טרדו את מנוחתי. מלבד כמובן ההשפעות המשניות הפיזיולוגיות של ג'ט לג שלא יושפעו כהוא זה מההצעה הנדונה. כנ"ל גם לא שמעתי תלונות מעשרות הקולגות שלי בנידון.
כולם ידעו שביפן וקוריאה מוסיפים חמש שעות, בניו יורק מורידים שבע ובחוף המערבי עשר. ובאירופה זה די חסר משמעות. לא ביג דיל.

ברמה הפחות אישית, אם נוציא את הראש מהבועה, אחוזים בודדים מהאוכלוסיה עוסקים בהייטק ושאר עסקים בינלאומיים, וגם מתוך אלה בדרך כלל חלק קטן של האנשים הם אלה שבאמת מקיימים מגע תדיר מעבר לים. אז אם נכפיל את שני אלה נקבל אחוז שניים מהאוכלוסיה, שעבורו על פי ההצעה הנדונה אמורים שאר 98 אחוזים מהאוכלוסיה לסבול תקופת מעבר מערערת, ועוד יותר ערעור כשיסעו לחו"ל ויגלו שהם משכימים בארבע אחה"צ.

נ.ב. - יומני הפגישות באאוטלוק יודעים כבר מזמן לחשב את הפרשי השעות בין שני צידי האוקיינוס ולתאם להפליא את הזמן ביומן המקומי של כל משתתף בפגישה. טכנולוגיה, זה מדהים מה שהיא יודעת לעשות.

1 שלאחרונה התמעטו, לשמחתי ולשמחת משפחתי
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702060
דומני שכל מה שצריך הוא שרשימות אנשי הקשר יכילו את השעה במקום בו אשת הקשר נמצאת - למשל על התמונה שלה. למי שמסרב למסור את מיקומו יופיע הזמן במקום מגוריו, ועבור מי שגם מקום מגוריו אינו ידוע יופיע "?" או כלום.

(למה יש לי הרגשה שהפיצ'ר הזה קיים מקידמת דנא ושוב אצא טמבל?).
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702068
פתרון סביר מאד.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702072
לא יודע אם זה קיים מקידמת דנא, אך בהחלט קיים בלוחות השנה (במסננת?) של גוגל ומייקרוסופט בווריאציה קלה. אתה יכול להגדיר את שעות העבודה המקובלות עליך, ומי שקובע פגישה מקוונת רואה את גבולות הגזרה. בהתאמה לזמן מקומי, כמובן.

אבל בלי קשר לפתרונות, קשה לי להעלות על דעתי מקרה בו אתקשר ללא תיאום מראש למישהו, כאשר ההכרות שלי איתו כל כך רופפת עד שאינני יודע את איזור הזמן בו הוא נמצא.

(ובאופן אישי, מכיוון שלא כולם כמוני, לטלפון שלי מותר לצלצל בלילות רק אם כשמתקשרים פעמיים רצופות בהפרש של כמה דקות)
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702101
זה יותר נחוץ בטלפונים, והייתי מצפה מווטסאפ למשל לאפשר את זה אם ''אנשי קשר'' האנדרואידי לא. נסיוני העגום עם הצעות דומות לחברות שונות הוא שהן אפילו לא עונות למכתב, כך שהפסקתי לטרוח. לפעמים אני לא מודע לכך שמישהו ממכרי נמצא באזור זמן אחר.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702125
רק אני חיה באזור האופורי שבו מי שנמצא באזור זמן אחר לא רק עונה, אלא מתנצל(!) על כך שהוא בחו"ל ומבקש אם אפשר שנעבור לשיחה קולית בווטסאפ?
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702126
אצלי דווקא מי שחוזר ארצה מתנצל ומבטיח שזה לא יקרה שוב.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702032
כאמור, בקנדה עברו מפרנהייט לצלזיוס. אם זה היה משתלם ואפשרי, קל וחומר המעבר לשעון אוניברסלי.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702035
א. זה המעבר הקל - פרנהייט היא מערכת הזויה. כשאני עשיתי רילוקיישן לשנתים לארה''ב, השימוש בפרנהייט היה קוץ בתחת, גם אחרי שנה.
ב. האדם הממוצע מתעניין בטמפרטורה פעם ביום, במקרה הטוב, ואת השעה הוא בודק עשרות פעמים ביום. ולצלזיוס אין חסרונות אינהרנטיים, בניגוד לשיטה שאתה מציע.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702037
אני יודע שטמפרטורה וזמן הם לא אותו דבר. זה נכון. בזמן משתמשים כל הזמן.. אבל יש כאן נק עקרונית. לפעמים משתלם לגרום לכל האוכלוסיה אי נוחות זמני קל, לטובת שיפור שהם לא מודעים אליו (אבל לאו דווקא זניח. ראה בהמשך). לא יודע, אולי יש לקנדה יתרון כלכלי להיות מסונכרנת דווקא עם יתר העולם ולא עם ארהייב.

אגב, זה שמשתמשים בזמן כל הזמן, דווקא אולי יגרום לכך שההתסגלות תהיה יותר מהירה.

ונכון, יש לזמן אוניברסלי חסרונות. אז מה. גם לאיזורי הזמן הנוכחיים יש חסרונות. ומה שניסיתי להראות בתגובה למעלה הוא שהיתרונות של זמן אוניברסלי עולות בהרבה על החסרונות. איזה חסרון יש לאיזורי הזמן הנוכחיים? במאמר הזה מצוטט כלכלן ספרדי שטוען שספרד סובלת מכך שהיא באותו איזור זמן של מזרח אירופה. ושזה גורם להגדלת שעות השינה ולירידה בפריון. בהמשך יש ראיון עם אחד מהאנשים שהציעו את ההצעה. ובאמת המראיין שואל אם ההצעה לא רק עוזרת לחברות הטכנולוגיה שהן כבר עשירות וחזקות. מעניין לקרוא את התשובה שלהם.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702039
נראה שאמרנו מה שאפשר, אבל אסיים בדיעה אישית. דוקא בתור מי שנוסע לעיתים לעסקים בחו"ל, זה נראה לי כמו טרחה נוראית. היום, אני מזיז את השעון פעם אחת - כשאני נוחת בשדה התעופה, וחסל.
בעולם שלך, אני לא מזיז את השעון, אבל צריך לחשב מתי קמים, מתי אוכלים בוקר, מתי מתחילה העבודה, מתי ארוחת צהרים, מתי מסתיימת העבודה, וכן הלאה עשרות פעמים ביום. ובחודש הבא עשרות פעמים נוספות במקום אחר עם שעות אחרות.
רק המחשבה על זה מתישה אותי.

כמה טוב שעכשיו עשר בערב, ואני יודע שלילה. הידד!
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702098
איך בריטניה התכוננה בשנת 1971 למעבר למטבע עשרוני.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701968
הטענה שלך הגיונית, אבל שעון אוניברסלי (UTC) כבר קיים ומוכר, ובכל זאת אף אחד לא משתמש בו - למה?
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702016
קודם כל, האנשים שהציעו את ההצעה טוענים שבתחום התעופה עובדים רק עם UTC. אני לא מכיר, אבל נשמע הגיוני.
שנית, אין הרבה מדינות עם כמות גדולה של איזורי זמן, אבל אחת מהן - סין - החליטה לעבוד עם איזור זמן אחד בכל המדינה.
שלישית, אין שום יתרון למדינה בודדת לעבור ל UTC לבדה (אלא אם כן מדובר על מדינה גדולה מאד כמו סין). כל היתרון בהצעה הוא שכל המדינות יעברו לאיזור זמן משותף אחד.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702042
מדינות זה נחמד, אבל השאלה היא למה האנשים במדינות לא משתמשים ב-UTC? אפילו כשמדברים עם אנשים ממדינות זרות על שעות משתמשים באחד השעונים המקומיים ולא ב-UTC.

אולי זה בגלל הקושי המנטלי במעבר יום באמצע יום העבודה?
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701973
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 702021
תודה.

בספר של אסימוב ײמערות הפלדהײ ובספרי ההמשך, יש איזור זמן גלובלי בכדור הארץ, בגלל שכולם גרים מתחת לאדמה.

ובספר הבא יש פרצה קטנה שקשורה לאיזורי זמן: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dayworld

קל מאד לשבור את ההפרדה בין 7 העולמות על ידי תקשורת לאיזור זמן אחר (למשל אני אתקשר מניו יורק לסיאטל בשעה 23:30 והם ימתינו עד שיהיה בניו יורק 00:30 ויעבירו את ההודעה). אני לא זוכר אם המחבר התייחס לזה..
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701825
יש אנשים שמתעוררים מצליל נוטיפקציות (על הודעה/מייל/סמס חדש) ככה שגם זה לא פתרון מיטבי (ובאופן כללי אני לא מבינה למה לחפש לשנות את השיטה אם בסופו של דבר מגיעים חזרה לצורך לתאם אזורי זמן מהותית).
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701850
אז האנשים האלו שמים את הטלפון על שקט בלילה.. מצטער, אני מרגיש שזה קצת מערכון על נימוסים והליכות.

- איך אתה יודע מה השעה אצל הדודה שגרה בבוקלין? מתקשר אליה ושואל? אבל אם היא ישנה בין 2 ל 4 בצהרים?
- אז שולחים הודעת טקסט.
- אבל מה עם הצפצוף יעיר אותה?
- אז שתשים את הטלפון על שקט.
- אבל זה טלפון קווי, אי אפשר לשים על שקט.
- אז אז.. אז תכתוב בגוגל "מה השעה בברוקלין" וככה תדע אם מנומס להתקשר.
- תפסתי אותך! אם תכתוב בגוגל מה השעה בברוקלין זה יהיה לא רלוונטי אם תבטל את איזורי הזמן!
- אז תכתוב בגוגל "מה קורה בברוקלין" ותקבל תשובה: "עכשיו יום שני אחר הצהריים ומעונן חלקית ומנומס להתקשר לכל אדם עד גיל 65 כולל"
- אבל אם היא טסה לבקר את הנכדים בטקסס?
- אז תשלח מייל
- אבל איך אני אדע את המייל שלה?
- תברר במשפחה
- אבל אם זוהי הודעה דחופה?
- תתקשר למשטרה

די :-) אם יש לך מכר אתה תמצא את הדרך לדעת מתי אפשר להתקשר עם או בלי איזורי זמן.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701851
''מה אם''
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701882
הנקודה שלי הייתה שהיום אין קוד-נימוס אחד ברור. לאנשים שונים יש חיוויים שונים והרגלי שימוש שונים בסלולרי שלהם. אני למשל מנתקת בדרך כלל את החיבור לאינטרנט כשאני הולכת לישון ומשאירה את המכשיר כטלפון בלבד (כדי שאפשר יהיה להשיג אותי במקרה חירום - אין לי טלפון קווי בבית) וזה היה נראה לי כל כך טבעי לעשות את זה שהרשיתי לעצמי לשלוח מיילים והודעות דומות (שאינן במסגרת צ'ט/וואסאטפ) בכל שעות היום עד שחברים הבהירו לי שהשימוש שלי שונה משלהם (וגם אצלם לא הייתה דרך אחת עקבית אלא כל אחד והרגליו) *ושאין לי דרך לדעת מי משתמש/ת איך*, אז אלא אם אני יודעת פוזיטיבית על הרגלי השימוש של מישהו, חזרתי להתייחס לשעות היום כאל הפרמטר הרלווטי.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701900
מוזר, מעולם לא העלתי על דעתי להימנע משליחת דוא"ל בשעות הלילה. נראה היה לי שכמו בשליחת דואר רגיל, המקבל יפתח ויקרא בזמן המתאים לו.

___

והבדיחה המתבקשת על שעת שליחת התגובה לאייל. סליחה אם הערתי מישהו.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701910
ככה גם אני חשבתי, עד שגיליתי שיש אנשים שיש להם חיווי צליל בסלולרי לכניסה של מייל חדש.
אפשר גם בלי אזורי זמן בכלל 701911
דואר יכול להגיע בשעת הלילה (שעת נפש?) גם בלי קשר אלייך. אני לא רואה בכך שום בעיה.
למה צריך שעון קיץ? 701697
עד כמה שאני מבין, הרעיון הוא לנסות לסנכרן כמה שאפשר את שעות הפעילות של רוב הציבור עם שעות האור. באירופה זה לא ממש יעיל, כי בחורף קמים בחושך וחוזרים מהעבודה בחושך ובקיץ קמים באור והולכים לישון באור בין אם מזיזים את השעון ובין אם לא. התקופה היחידה ששעון הקיץ מביא תועלת היא בעונות המעבר שבהן הוא מאריך את שעות האור בערב באביב ומאפשר לקום באור יום בסתיו, אבל מדובר בתקופה קצרה יחסית.
בישראל לעומת זה, הזזת השעון מביאה לכך שרוב האנשים קמים זמן לא ארוך אחרי הזריחה לאורך כל השנה ובכך משפרת את הסנכרון בין שעות האור ושעות הפעילות של רוב הציבור, כך שלדעתי הוא מועיל לנו. אולי שעון קיץ מועיל רק בשתי הרצועות שבהן אורך היום (או הלילה) המקסימלי הוא 17-13 שעות ובשאר האזורים הוא מיותר.
כל אחד והזמן שלו 702431
במשך כשני עשורים אחרי מלחמת העולם השניה כל אחד בארה"ב היה יכול לקבוע לעצמו מה השעה. בקומה אחת השעה היתה 4 אחה"צ ובקומה אחרת 5 אחה"צ. נסיעה קצרה בת שעה לאורך 50 ק"מ עברה דרך שבעה אזורי זמן. ב- 1966 הנשיא ג'ונסון העביר את חוק הזמן האחיד ששם קץ לבלגן.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים