ארה''ב נוקטת צעד להפחתת שיעור הכליאה 3900
בית הנבחרים האמריקאי אישר חקיקה שתפחית במידת־מה את עונשי המאסר. החוק עבר בתמיכה רחבה של שתי המפלגות ושל הנשיא טראמפ. טראמפ הבטיח בבחירות יד קשה בענישת עבריינים, אך השתכנע אחרת, בין השאר בהשפעת חתנו ויועצו ג'ארד קושנר.

החוק כולל צעדים להפחתת עונשי המאסר, בעיקר על עבירות סמים; הרחבת אפשרות להקדמת שחרור בגין התנהגות טובה; ועידוד אסירים להשתתף בפעולות שיקום, שבעקבותיהן יוצע להם להמיר חצי מתקופת המאסר במעצר בית או בדיור שיקומי.

כמו כן החוק כולל שיפורים בתנאי הכליאה: הבטחה לכליאה קרוב למשפחת האסיר, איסור על כבילת אסירות בעת לידה, והבטחת מוצרי הגיינה לאסירות.

ארה"ב ידועה בשיעור האסירים שלה, שהוא הגבוה בעולם, וגבוה בסדר גודל ממרבית המדינות המפותחות. הגורם המרכזי לכך הוא לאו דווקא שיעור המאסרים אלא בעיקר משכם. השפעת החוק לא תהיה דרמטית, גם מכיוון שהתיקונים הם קלים, וגם מכיוון שהם נוגעים רק למערכת הענישה הפדרלית, בעוד שרוב האסירים בארה"ב (בערך 1.9 מתוך 2.1 מיליון) הם במערכת המדינתית או המקומית. 

בישראל שוחררו לפני כשבוע כ-‏1000 אסירים שחרור מוקדם, כדי לציית להחלטת בג"צ הקובעת שטח מחייה מינימלי של 3 מ"ר לאסיר, והעלאה בהדרגה של המינימום ל-‏4 מ"ר. כתבות שונות הבליטו את העובדה כי בין המשוחררים עברייני אלימות במשפחה שלא עברו שיקום. הסנגור הציבורי יואב ספיר מבקש להרגיע: משוחררים רק כאלה שריצו לפחות מחצית מעונשם, שנגזרו עליהם לכל היותר 4 שנות מאסר, והקיצור הממוצע בעונש הוא 40 ימים. עם זאת הוא מפציר במדינה לענות על החוק בדרכים מושכלות יותר: שימוש רב יותר בחלופות למעצר ולמאסר.
קישורים
vox על ההחלטה בארה"ב
יואב ספיר על השחרור בישראל
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים