לראשונה: בית דין רבני ביטל נישואין של מסורבת גט משום שבעלה הסתיר ממנה את עברו האלים 3915
בהחלטה תקדימית, בית דין רבני בירושלים ביטל בדיעבד את נישואיה של מסורבת גט, בשל העובדה שבעלה הסתיר ממנה לפני נישואיהם את עברו האלים.

האישה, שתוארה כ"שומרת מצוות, הלכתית ודתייה", נישאה לבעלה ב-‏2011. חייה של האישה לאחר הנישואין היו רצופי "אירועי אלימות גופנית, נפשית ומינית רבים שהחלו כבר ביום חתונתם", ובני הזוג נפרדו ב-‏2014. הבעל סירב לתת גט לאשתו, ואף הצהיר כי בכוונתו להשאיר אותה עגונה לפחות עשרים שנה.

המקרה הגיע לבית דין רבני פרטי חדש להתרת עגונות, שבראשו עומד הרב פרופסור דניאל שפרבר. לאחר שהתגלה כי הבעל נהג באלימות כלפי אשתו הראשונה, ואף נגזר עליו בשל כך ב-‏2016 עונש מאסר של 18 חודשים, כתבו הדיינים בהחלטתם: "האישה מצהירה - וכמובן שהדבר סביר ואינו צריך לראיה - כי לו הייתה יודעת על כך שבעלה הינו אדם אלים בצורה קיצונית, וגם סרבן גט בעברו, ודאי שלא הייתה מתחתנת עמו ... עובדות אלו מובילות אל המסקנה הברורה כי אכן היה כאן מקח טעות... נראה שפשוט שיש להתיר את האישה מכבלי עיגונה".

זוהי ככל הנראה הפעם הראשונה שבה בית דין רבני בארץ משתמש בטיעון ממין זה על מנת להתיר מסורבת גט מעגינותה. בכמה מקרים בעבר בוטלו נישואין מסיבה דומה כאשר הבעל נעדר, או כאשר מצבו הרפואי לא אפשר לו לגרש את אשתו. משמעות החלטת בית הדין היא שהאישה חוזרת לרווקותה ואינה נחשבת גרושה.

בית הדין בראשות הרב שפרבר הוא מוסד פרטי, שאינו מוכר על ידי הרבנות הראשית. ד"ר סוזן ווייס, מנכ"לית "מרכז צדק לנשים", אמרה: "לשמחתנו, בית הדין שהקמנו, בראשותו של הרב דניאל שפרבר, נתן בפעם השלישית פסק דין שמבטל את נישואיה של אישה, מבלי להיזדקק להסכמתו של בעלה לגט ... במקום שבו נכשל בית הדין הרבני מזה שנים ונכשלת מדינת ישראל, בכך שהיא מגבה את המונופול שלו, בית הדין הרבני הפרטי מעניק פתרונות ומזור לנשים שאינן מצליחות להתגרש מבני זוגן. מדובר בצעד חשוב לנשות ישראל, להלכה היהודית ולדמוקרטיה הישראלית". עו"ד ניצן כספי שילוני, אף היא מ"מרכז צדק לנשים", אמרה: "מדינת ישראל מגבה את המונופול של הרבנות הראשית, וזה פוגע בעיקר באזרחי ישראל ובנשים בפרט. הרבנות הראשית נוקטת לרוב בעמדה מחמירה מאוד, ולא מוכנה לקבל פתרונות להתרת נישואין ללא הסכמת הבעל, גם אם הם קיימים בתוך ההלכה היהודית".
קישורים
באופן תקדימי: בוטלו נישואיה של מסורבת גט בשל "טעות" - ynet
מדוע הקמתי בית דין רבני פרטי? - מאמר מאת הרב שפרבר באתר "כיפה"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  עוד פרוורסיה של אי הפרדת דת-מדינה • רון בן-יעקב • 4 תגובות בפתיל
  כבר באירופה • הפונז
  יש פה פוטנציאל לפתרון קבע • יוסי
  כן יירבו "ממזרים"בישראל! • ממזר • 2 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים