בית המשפט אישר למשטרה לקחת בכוח טביעת אצבע מחשוד כדי לפתוח את הטלפון שלו 3916
לפני כשלושה שבועות אישרה שופטת בית המשפט המחוזי בתל־אביב למשטרה לקחת בכוח טביעת אצבע מחשוד כדי לפתוח את מכשיר הטלפון שלו ולחפש בו ראיות. החשוד נעצר בגין החזקת חשיש.

ההחלטה לא פורסמה תחילה, ולאחר שבועיים פורסמה לבקשת "כאן 11".

עד כה היה מקובל כי בית המשפט מעניק לעתים למשטרה צו חיפוש במכשיר טלפון של חשודים, אך כדי לפרוץ למכשיר נעזרה המשטרה בחברות פריצה שזו מומחיותן.

סנגורים טוענים כי ההחלטה מפרה את הזכות של חשוד להימנע מהפללה עצמית, זכות שממנה נגזרת גם זכות השתיקה.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

704074
מה ההבדל המשפטי בין לקחת טביעת אצבע לבין להשתמש בחברת פריצה?
טלפון פרוץ זה טלפון פרוץ.
האם החשש הוא שהמשטרה תנצל את טביעת האצבע לצרכים אחרים שהם אינם פריצה לטלפון?

אגב הכותרת בעיתון היתה צריכה להיות: תביעת אצבע
תובעים השניים מן האחד 704079
מעבר להבדל העקרוני, נראה לי שיש הבדל פרקטי מאד משמעותי.
שוטר שיודע שבשביל לחטט לך (לי, לכולנו) בטלפון הוא צריך צו מסודר, ואז לקחת אותו לחברת מומחים, ולחכות כמה ימים כדי לקבל אותו חזרה, ישקול היטב את צעדיו ועד כמה שווה לו המאמץ הנלווה - וזאת מול שוטר שפשוט מבקש ממך במקום לשחרר את הטלפון ותוך 5 שניות הוא רשאי לחטט בכל חייך האישיים כאוות נפשו.
האופציה השנייה מהווה יד קלה מדי על הדק החדירה לפרטיות. והרי טלפון הוא לא רשיון נהיגה.
תובעים השניים מן האחד 704081
זה לא איך שהמקרה מתואר. המשטרה ביקשה צו מסודר בבית משפט ועבור חשוד ספציפי. היא לא ביקשה הרשאה גנרית. רק שהבקשה היתה שונה מהבקשות הסטנדרטיות. במקום הרשאה לשלוח את הטלפון לפורצים, ביקשו הרשאה לקחת בכח טביעת אצבע.

אז נכון.. זה הליך טכני זריז יותר ולכן נוח יותר לשוטר להשתמש בו ולכן עדיין הטענה שלך נכונה רק שצריך לתאר אותה אחרת. באופן פרקטי המשטרה תבקש יותר צוים כאלו, אולי אפילו באופן אוטומטי תגיש ביחד עם כל בקשת חיפוש גם בקשת חיטוט בטלפון. בדיוק כמו שבארומה אתה לוקח מפית גם אתה לא בטוח שתצטרך. סתם כי זה קל.

אז יש לי הצעה פרקטית לבעיה הפרקטית.. אם רוצים להקשות על זה אז שיקשו על הבירוקרטיה. למשל, צו חיטוט בטלפון חייב לבוא רק אחרי צו חיפוש רגיל. והוא ידון בפני שופט מומחה לפרטיות, וצריך לחכות לפחות שבועיים מאז שאושר הצו הקודם‏1.

---
אגב ברגע שתגדיר את זה, אז כבר באופן טבעי יצטרכו קודם להגיש את הבקשה לבודקת שתבדוק אם עברו שבועיים מאז הצו הקודם. ואז היא תניח את התיק שלך בערמה ואז תצטרך לבוא אחרי שבוע לאסוף את התיק ולסוע למהנדס שיאשר שמדובר בטלפון סלולרי ולא במצנם. והמהנדס נמצא ברחוב שאין בו חניה בכלל ואז הוא יגיד לך לשלוח פקס עם הבקשה הקודמת ואז תגיד לו ששכחת את הפקס שלך ב 1985 ואז הוא יתעצבן. כל מי שהיה פעם בסידורים בעירייה יודע שזה מה שיקרה.
תובעים השניים מן האחד 704082
ואולי כדאי להבין שיש בעיה בנעילה עם טביעת אצבע. זה נוח, אבל די קשה להסתיר את טביעת האצבע.
תובעים השניים מן האחד 704083
הנעילה של טלפונים נעה לכיוון ביומטרי, קודם טביעות אצבע, עכשיו בהדרגה זיהוי פנים. אם היה לחשוד זיהוי פנים בטלפון המשטרה לא היתה נזקקת לצו, היא פשוט היתה מחזיקה את המכשיר מול פני החשוד ופותחת אותו. יצרניות המכשירים לא מחפשות לנעול את המכשיר נגד חיפוש משטרתי אלא נגד גנב או מציצן מזדמן, והנוחות מבחינתן גוברת על החשש לפרטיות. מי שמבחינתו זה קריטי צריך להתקין בעצמו שכבת אבטחה נוספת - להשתמש גם בנעילה בקוד, לאפשר גישה ליישומים רגישים רק דרך נעילה נוספת, או ללכת רחוק יותר ולהתקין הצפנה על המכשיר. רוב המשתמשים לא מעונינים בבלגן הזה.
704084
גם אני גם תהיתי על זה. מתוך התגובות של אנשי זכויות הפרט המתנגדים, שדיברו הרבה על הזכות להימנע מהפללה עצמית, היתה לי הרגשה שמדובר בעניין רגשי יותר מאשר מעשי: זה שמכריחים אותך לעשות במו ידיך (פשוטו כמשמעו) את האקט שיביא לחורבנך.
704085
והרי יש סעיפים אחרים בחוק שמטרתם לשים מגבלות על הפללה עצמית, רגשי או מעשי לשיטתך - למה דוקא כאן אתה בעד הפללה עצמית?
(ואגב - זה מאד דומה לכניסה למחשב אישי: האם המשטרה רשאית לגרום לך בכח להכניס סיסמה למחשב האישי שלך כשהיא עורכת חיפוש בביתך?)
704086
אני חושב שהדגש בידיעה הוא על ''בכח''.
זה שהתכלית ראויה, זה ברור, אבל האמצעי הרבה יותר פוגעני.
זה לא כמו לחטט לך בניירת.
ואסור להם לחלץ ממך את הסיסמה למחשב בעינויים. (לשב''כ מותר)
704096
מי אמר שאני בעד?
704091
חשבתי על זה עוד. ייתכן שהמניע של אנשי הזכויות הוא פשוט זהירות מונעת. המשטרה משתמשת בטריק חדש ועוד על עבירה בנאלית יחסית. שום דבר טוב לא יצא מזה.

וייתכן שהמניע של המשטרה הוא שהתוצאות של חברות הפריצה שהמשטרה נהגה להשתמש בהן הולכות ומתדרדרות. זה מכיוון שהטלפונים משתפרים בקצב מהיר וכך גם המודעות של העבריינים.
704092
עד כמה שהבנתי מה שהקפיץ אותם היה העובדה שהמשטרה השתמשה בסעיף בחוק שנועד ללקיחת טביעות אצבע בכח במצבים שבהם טביעת האצבע עצמה עשויה לשמש לפענוח פשע וניצלה אותו כדי לקחת טביעות אצבע לשימוש לא ישיר. הרחבת סמכויות כזו תמיד אמורה להקפיץ אנשי זכויות.
האם כולם כאן חושבים כמו משפטנים, ורק אני כמו פושע? 704087
בהנחה הסבירה שהחשוד יודע במשך כמה ימים שהמשטרה רוצה לחטט לו בטלפון (אולי קודם כל ביקשו בנימוס), כמה קשה לו לצלק את האצבע המורה?
האם כולם כאן חושבים כמו משפטנים, ורק אני כמו פושע? 704089
יותר פשוט להשמיד את הטלפון, במקום לפגוע בעצמך פגיעה פיזית לא הפיכה.
האם כולם כאן חושבים כמו משפטנים, ורק אני כמו פושע? 704090
קשה להאמין שהמשטרה השאירה את הטלפון ברשות החשוד/עצור בזמן החקירה.
האם כולם כאן חושבים כמו משפטנים, ורק אני כמו פושע? 704094
לא חייבים להשמיד. אפשר לשים אותו בכספת סודית אצל חבר טוב.
האם כולם כאן חושבים כמו משפטנים, ורק אני כמו פושע? 704098
או אשה לשעבר
האם כולם כאן חושבים כמו משפטנים, ורק אני כמו פושע? 704099
באזינגה!
חידוד קטן.. 704210
"אח של אייל" תגובה 704074 ו-"תשע נשמות" תגובה 704083 ,יש לזכור, מכשירים חדישים מחברות ששמות דגש על פרטיות (וזו המטרה של רוב החברות), מדגישות כמה המכשיר שלהם מאובטח ובלתי פריץ.
יש חברות שדואגות שאחרי זמן מוקצב או לאחר הפעלה מחדש של המכשיר(או הדלקתו), המכשיר יסרב לקבל טביעת אצבע כאמצעי לזיהוי- וזוהי הוכחה מובהקת שהכוונה הראשונית של החברות בעת הגדרת אמצעי ביומטרי כאמצעי לפתיחת נעילת המכשיר הייתה למנוע כל כניסה שהיא לא של המשתמש, לרבות משטרה. כך בעצם נמנעת האפשרות של כל אדם שהוא לא בעל הטלפון להשתמש בטביעת האצבע של בעל המכשיר כדי לפתוח אותו.
ולעניין, המשטרה בחרה לבקש טביעת אצבע ולא לתת את הטלפון לחברת פריצה מכיוון שיש טלפונים שהם אינם פריצים (אייפון לדוגמא, מכשירי Samsung שמותקנת עליהם הגנת Knox וגם מכשירים שמריצים אנדרואיד 6 ומעלה ובעלי סיסמא עוברים הצפנה פנימית לכל הקבצים).
אמנם יש מכשירים שאפשר למחוק את זכרונם (Wipe) ולהשתמש בהם כרגיל, אך מטרת המשטרה היא לקרוא את תוכן המכשיר.

לדעתי האקט שעשתה המשטרה הוא לא מוסרי, היא בעצם השתמשה בבורות מערכת המשפט הישראלית בתחום וכנראה שכנעה אותה בכך שהמקרה דומה לכך שטביעת האצבע בכח במצבים שהיא עשוייה לשמש לפענוח פשע. (כפי ש"תשע נשמות" אמר תגובה 704092 )
חידוד קטן.. 704302
כל הסלולרים ניתנים כיום לפריצה פשוטה גם על ידי חיבור ישיר לחומרה וגם בשליטה מרחוק.
704216
אני מסכים איתך לגבי המניע של המשטרה (אם כי לא הייתי משתמש במונח לא פריץ. לא פריץ בתנאי שאתה מקפיד על כמה כללי אבטחה).

אבל חשבתי על שאלה מעניינת מעבר לעניין של פרוצדורה לא תקינה של המשטרה.
1.האם זה ראוי שבמקרים מסויימים יתאפשר למשטרה לחטט בטלפון?
2. במקרה וכן, איך?
לדעתי התשובה ל 1 היא כן, אם זה עוזר לפתור או אולי למנוע פשע חמור. ולגבי 2 - אולי גביית טביעת אצבע זו הדרך העדיפה? כי עדיף שהטלפונים יהיו בטוחים מפני כל מיני פורצים להשכרה שלחשוד אין דרך לדעת האם המשטרה פנתה אליהם.
מגיעה לו תגובה 704217
מה קורה? הפסקנו לענות כמו שצריך? אני מניח שרצית לענות לתגובה 704210 של ראלפ הבנאי.

בכל מקרה, צריך לזכור שיכולת הכפייה של בית המשפט היא מימוש של טכניקת פריצה חלופית: Rubber-hose cryptanalysis [Wikipedia].
מגיעה לו תגובה 704220
מישהו פרץ לי לטלפון..
704224
אני אחדד את הנימוק ל 2. המטרה שלי (לא של המשטרה) היא שהמשטרה תוכל לחטט רק כשצריך, אבל שלא תנצל את היכולת לרעה. ברור שאלו דרישות שמתנגשות. לדעתי דרך טובה לצמצם את הניצול לרעה, שזה יהיה כמה שיותר נקי. כלומר, קודם כל צריך לתת הזדמנות לחשוד לספק את המידע בעצמו. ודבר שני, אם כבר פורצים אז לא בדרכים מפוקפקות.
...What if I gave you the finger 704256
אולי כאן המקום לומר שכבר מזמן טענתי שלטביעת אצבע יש חסרון שלא דנים בו שמונע פריצה למחשב/כספת וכו'.
הפתרון המאפיוזי הטריויאלי שלו הרבה פחות רצוי לבעל האצבע מאשר ענין הסיסמאות המקובל.
זה מפתיע שעוד לא נתקלתי בסצינה שמשתמשת בזה.
אבל דומני שבטביעת עין כן נתקלתי.
בסצינה כמובן.
...What if I gave you the finger 704274
מבלי לגלות ולקלקל, אתה מתכוון לספר לבד בתאיטרון המוות?
...What if I gave you the finger 704276
אני התכוונתי לסצינה בסרט, אבל לא בטוח אפילו איזה. אולי 'דו"ח מיוחד'?
...What if I gave you the finger 704277
אכן בדוח מיוחד היה שימוש בזיהוי לפי העין, אבל שימוש כזה הופיע בקולנוע הרבה קודם, למשל בסרט Runaway (1984 American film) [Wikipedia] (תורגם לעברית כ"מרדף מתוכנת).
...What if I gave you the finger 704278
אז אני ממליץ על הספר. מותחן יעיל במיוחד‏1, שיש בו גם זיהוי לפי טביעת עין.

1 הלכתי להתייעצות עם רופא מומחה והוא ראה שיש עימי ספר. הוא סיפר לי שגם הוא קורא ובדיוק סיים את "לבד בתיאטרון המוות". כדי לזכות בחסדיו הטובים קראתי את הספר לקראת הפגישה הבאה שלנו (ולא התאכזבתי)
I can get you a toe by 3 o'clock 704283
האסוציאציה המיידית שלי.
I can get you a toe by 3 o'clock 704296
קלאסיקה.
וכמו שבטח כבר הזכרתי כאן - הסרט היחיד של האחים כהן שאהבתי.
...What if I gave you the finger 704291
ב-Die Another Day, אם אני לא מתבלבל בבונד, כורתים למישהו את כל היד כדי להיכנס, אבל נדמה לי שרק אחרי שהורגים אותו ממילא, והוא התחיל (העוזר הראשי של הנבל, אבל אני לא סומך על הזיכרון שלי).
708050
מכיר את הבחור אם יש משהו לעשות
אשמח לשמוע

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים