הקץ להמתת בעלי חיים בשל מינם? חוקרים פיתחו שיטה לקביעת המין של עוברים 3947
קבוצת חוקרים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב – בהובלת פרופ' אודי קימרון, ד"ר עידו יוסף וד"ר מוטי גרליץ – פיתחו שיטת עריכה גנטית חדשה, איתה ניתן לגרום ליונקים ללדת רק זכרים או רק נקבות. לשיטה ייתכנו שימושים בתעשיית המזון, בה מומתים מדי שנה מיליארדי בעלי חיים בגלל העדפת המגדלים למין מסוים, והיא לכן עשויה להיות בעלת תועלת כלכלית, סביבתית ומוסרית.

במאמר שפירסמו החוקרים השבוע בכתב העת EMBO Reports, הם תיארו כיצד עבדה השיטה על עכברי מעבדה ביעילות של כ-‏95%. לדברי קימרון, הרעיון למחקר עלה בראשו לאחר ששוחח עם אחד מעמיתיו על ההמתה הסיטונית של אפרוחים ממין זכר, שלעולם לא יטילו ביצים והם לכן חסרי ערך כלכלי ללולנים. במינים מסוימים של פרות חולבות מעדיפים החקלאים נקבות, ואילו במינים אחרים, המיועדים לתעשיית הבשר, החקלאים מעדיפים פרים זכרים.

השיטה משתמשת בכלי העריכה הגנטית "קריספר קאס-‏9”, ובבסיסה עומד הרעיון להחדיר למטען הגנטי של הנקבות חצי אחד של רעלן המשבש את ההתפתחות של ביצית מופרית, ולהחדיר את חציו השני של הרעלן לכרומוזום Y של הזכרים. כך, רק כאשר הביצית של הנקבה מופרית על ידי תא זרע המכיל כרומוזום Y – שזהו בדיוק המקרה שבו נוצר עובר ממין זכר – הרעלן נכנס לפעולה, ומונע את התפתחות העובר הזכר ואת לידתו. וריאציה אחרת על שיטה זו תמנע התפתחות של עוברים ממין נקבה.

קימרון הוסיף כי הדרך עדיין ארוכה עד ליישום מסחרי של השיטה. בין השאר, יהיה צריך להתגבר על החשש בציבור וברשויות הבריאות מפני צריכת מזון מבעלי חיים מהונדסים גנטית. הוא ציין כי מינהל המזון והתרופות האמריקאי אישר השנה לראשונה גידול מסחרי של דגי סלמון מהונדסים גנטית.
קישורים
חוקרים מצאו דרך למנוע הולדת זכרים - הארץ
A genetic system for biasing the sex ratio in mice - EMBO Reports
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  what could possibly go wrong • ראובן • 29 תגובות בפתיל
744957
נראה שאותו רעיון עלה בדעתם של מדענים גויים באיחור של כמה שנים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים