משחקות כדורגל מלהיב, אבל מרוויחות פחות מהגברים 3948
במאמר ב"הארץ", כותבת נטע אחיטוב על פערי השכר בין גברים לנשים בענף הכדורגל.

גביע העולם בכדורגל נשים, שהסתיים שלשום (א') בנצחונה של נבחרת ארצות הברית, קבע שיאים חדשים בפופולריות של הענף. בארה"ב לבדה צפו במשחק הגמר בשידור חי כ-‏18 מיליון צופים – מספר גבוה משמעותית ממספר הצופים בגמר גביע העולם בכדורגל גברים שנערך בשנה שעברה (נבחרת הגברים של ארצות הברית הודחה בשלב המוקדמות ולא העפילה לטורניר זה).

אך שכרן של שחקניות הכדורגל נמוך בצורה ניכרת מזה של השחקנים הגברים. שחקניות נבחרת ארצות הברית תבעו לפני ארבעה חודשים את פדרציית הכדורגל האמריקאית על אפליה מינית הנוגעת לשכרן ולתנאי העסקה אחרים, לרבות הטיפול הרפואי שהן מקבלות. למשל, שחקניות הנבחרת מקבלות 3,000 דולר כבונוס על כל ניצחון בטורניר גביע העולם, בהשוואה ל-‏12,500 דולר שמקבלים הגברים. נבחרת הנשים של דנמרק נעדרה כליל מהטורניר לאחר ששחקניותיה מחו על חוסר השוויון בתנאי ההעסקה שלהן, סירבו להופיע לאחד ממשחקי מוקדמות גביע העולם, והנבחרת כולה נפסלה. הפדרציה הבינלאומית לכדורגל (פיפ"א) הקדישה 30 מיליון דולר לפרסים בגביע העולם לנשים, בהשוואה ל-‏400 מיליון דולר לגברים.

לדברי אחיטוב: "אם בגביעי העולם הראשונים לנשים היו צריכות השחקניות להוכיח שהן בכלל מסוגלות לשחק באותם תנאים כמו הגברים, בטורנירים האחרונים זה כבר מובן מאליו. במונדיאל הקודם ובזה הנוכחי הן הוכיחו שהן מביאות קהל ליציעים, צופים בבית ומגלגלות תעשיית מרצ'נדייז רווחית ביותר. לכן, המאבק של המונדיאל הזה הוא כבר לא על עניין או אהבת הקהל, אלא על הדבר הכי מובן מאליו - שוויון."
קישורים
הנשים הרימו מונדיאל כמו של הגברים. הגיע הזמן שגם ירוויחו בהתאם - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

והנה זה ממשיך 707867
לוקחים דבר מרהיב ויפה - ספורט הישגי, העצמת נשים ומפגש מרתק של קבוצות טובות מכל העולם, ושוב לוחמות הצדק מתערבות והופכות את זה למאבק כוח לקושש תקציבים ממשלתיים על חשבון כולנו, ונלחמות ב"פטריארכיה" בטענות מופרכות (על קצה המזלג: אם זה היה באמת ניצפה כמו הספורט הגברי, מרוויח כמו הספורט הגברי, עם כמות משחקים כמו אצל הגברים, ומרתק באופן קבוע צופים כמו אצל הגברים, כנראה שהן היו כבר מרוויחות כמו הגברים ואפילו יותר - בדיוק כמו שקורה במקצועות אחרים בהם יש שיוויון בתשומות ובביצועים).
והנה זה ממשיך 707868
נצפה כמו הספורט הגברי: הגמר נצפה יותר מגמר המונדיאל הרגיל.
והנה זה ממשיך 707869
רק בארה"ב, ורק פעם בארבע שנים. כל יתר המשתנים שונים מאוד.

ובכל מקרה: הדרישה לשיוויון מיותרת - אם המצב הוא כפי שהן מתארות, מייד המשקיעים, הספונסרים וכל מי שרק מריח רווח פוטנציאלי - ישלם להם בהתאם לערכן בשוק.
והנה זה ממשיך 707870
רגע, לא ניתן להבין מתגובתך למה להבנתך שחקני כדורגל אמריקאים מרוויחים מה שהם מרוויחים, כשרמת העניין בהם כל כך נמוכה, לא רק פעם בארבע שנים אלא כל הזמן...
והנה זה ממשיך 707871
לדעתי זה קצת איש קש.

זה לא שוק חופשי. זה נבחרת. השכר בנבחרת לא מתנהל לפי רייטינג, ושחקנים באופן כללי לא הולכים לנבחרת בגלל כסף.

הן לא ײלוחמות צדקײ, והן לא תובעות את הפטריאכיה. אלו שחקניות שתבעו של המעסיק שלהן על אי שיוויון בהשוואה למועסקים גברים של *אותו מעסיק*. ואני מניח שהן מעדיפות לשחק כדורגל. ובין היתר מדובר על תנאים רפואיים - לפחות לגבי זה ברור שאין שום מקום לאפליה.
הפו 707872
מה זאת אומרת אין מקום - יקבלו תנאים רפואיים ומיד ייכנסו להריון ויסחטו את המערכת עד תום. ראית פעם כדורגלן מתנהג ככה?
והנה זה ממשיך 707873
ואגב עוד טעות - למיטב הבנתי הפדרציה לכדורגל בארהײב היא ארגון שכלל לא תלוי בתקציב ממשלתי. הוא מרוויח מחסויות, זכויות שידור וכו. אז אף אחד לא מקושש תקציב ממשלתי.
והנה זה ממשיך 707889
זה לא איש קש, והן לא תובעות רק את הנבחרת, אלא את כל השוק, בתביעה ממש ל"אפליה מתקנת". קצת על תגובה מהצד השני לטענות בסרטון הזה:

והנה זה ממשיך 707891
ײשחקניות נבחרת ארצות הברית תבעו לפני ארבעה חודשים את פדרציית הכדורגל האמריקאית על אפליה מינית הנוגעת לשכרן ולתנאי העסקה אחרים, לרבות הטיפול הרפואי שהן מקבלות.ײ

לפחות עכשיו אתה לא טוען שהן תובעות את כל הפטריארכיה, אלא את ײרקײ כל השוק.. ולא ראיתי שהן דורשות ײאפליה מתקנתײ אלא טוענות לאפליה מינית מצד המעסיק שלהן - המנוגדת לחוק.

הנה כתב התביעה.
ציטוטים נבחרים; PLAINTIFFS’ COLLECTIVE ACTION COMPLAINT FOR VIOLATIONS OF THE EQUAL PAY ACT AND CLASS ACTION COMPLAINT FOR VIOLATIONS OF TITLE VII OF THE CIVIL RIGHTS ACT OF 1964

The United States Soccer Federation, Inc. (“USSF”) is the single, common employer of female and male professional soccer players who play on the United States Senior Women’s National Soccer Team (“WNT”) and the United States Senior Men’s National Soccer Team (“MNT”). Despite the fact that these female and male players are called upon to perform the same job responsibilities on their teams and participate in international competitions for their single common employer, the USSF, the female players have been consistently paid less money than their male counterparts. This is true even though their performance has been superior to that of the male players – with the female players, in contrast to male players, becoming world champions.
והנה זה ממשיך 707893
התביעה תיכשל כי הטענה שהנשים עושים ''אותה עבודה'' היא טענה מוטעית.

כדי שהן תבצענה ''אותה עבודה'' עליהן לשחק נגד גברים ונשים, לא רק נגד נשים.
והנה זה ממשיך 707895
אף אחד לא כתב בתביעה ײאותה עבודהײ, אין שום זוג אנשים שעושה בדיוק אותה עבודה. חוק שיוויון בשכר קובע שהשכר צריך להיות שווה בהנתן התנאים הבאים:

ײ... the performance of which requires equal skill, effort, and responsibility, and which are performed under similar working conditions... ײ ‏1

וזה מה שהתביעה מדברת עליו. ועל פניו נשמע לי סביר להגיד שנבחרת הנשים עובדת בתנאים דומים לנבחרת הגברים ודורשת אותו סוג של כישורים, אחריות וגו.

---

1 מקור. יש גם כל מיני חריגים (למשל שכר על פי ותק או על פי ביצועים) אבל זה כנראה לא רלוונטי לכאן.
והנה זה ממשיך 707900
אם כבר נכנסים לפורמליות: אני לא בטוח שהשחקניות שם עומדות בתנאים דומים של נבחרת הגברים (או ליתר דיוק: יכול להיות שבמקרה כן. אך לא ידוע לי על מישהי מהן שמתיימרת לכך).

יש נבחרת נשים. בעיקרון אין נבחרת גברים, אלא נבחרת כללית שבה מותר לכולם לשחק. למיטב זכרוני היה איזשהו מקרה בודד של שחקנית כדורסל ב־NBA, וגם שם היא הייתה על תקן חצי קוריוז.
והנה זה ממשיך 707906
הטיעון שלך נשמע קלוש. טוב שלא אמרת שהתנאים לא דומים בגלל שגברים לא לובשים חזייה.
והנה זה ממשיך 707938
בשח יש משום מה אליפות נפרדת לנשים. למיטב ידיעתי אין עד היום הסכמה על סיבה פיזיקלית לכך שהרמה של הנשים הטובות ביותר בשח נמוכה בהרבה מזו של הגברים. יהודית פולגאר בחרה שלא להתחרות בתחרויות הנפרדות לנשים ולא ידוע לי‏1 על אף שחמטאית בכירה אחרת שמתמודדת לא בליגת הנשים.

מה שאני אומר הוא שפורמלית באותה מידה אין מניעה שנשים ישחקו בליגות ובאליפויות ה„גברים״. בפועל נשים לא מגיעות לרמה הנדרשת.

ואם בפועל יש מניעה של נשים לשחק: זה משהו שצריך לתקן. וכאן אפשר לתבוע. בטח גם יש כל מיני קבוצות בליגות נמוכות שבהן נשים יכולות להשתלב.

----
1 מה שלא אומר הרבה, כי אני לא עוקב אחרי שח.
והנה זה ממשיך 707939
האם אתה טוען שהקריטריון החוקי של *עיסוק דומה באופן משמעותי* אינו חל על נבחרת בגלל שבאופן כללי הרמה של אליפות הנשים יותר נמוכה? או בגלל שבאליפות הגברים מותר (עקרונית בלבד) לנשים להשתתף ואילו אליפות הנשים היא רק לנשים?

הטיעון השני ממש חלש. זה לא הבדל עקרוני.
הטיעון הראשון יותר מעניין - אבל זה לא רוח החוק, אתה יכול לפתוח את אחד הלינקים שצרפתי. הדרך של מעסיק להתייחס לײרמהײ היא לתת שכר אישי על פי ביצועים - וזה לא קורה בנבחרות. בכל מקרה לא סביר שהנתבעים יטענו את זה בביהמײש (שהרמה באליפות הנשים יותר נמוכה) - הרי הם מעוניינים לקדם את האליפות הזו וכנראה ההכנסות שלהם ממנה משמעותיות מאד.
והנה זה ממשיך 707941
האם כיום נבחרת הכדורגל הלאומית ונבחרת הכדוריד הלאומית מקבלות תנאים שווים? איפה כאן יש הבדל בכישורים, מאמץ ואחריות?
והנה זה ממשיך 707948
זה לא אותו מעסיק. החוק שיוויון בשכר הוא לגבי אותו מעסיק.
והנה זה ממשיך 707998
"אין נבחרת גברים, אלא נבחרת כללית שבה מותר לכולם לשחק"

טענה זו אינה נכונה. הליגות ופיפ"א אינם מאפשרים לנשים לשחק בקבוצות גברים, כפי שניתן לראות בכתבה זו:

בין השאר מתוארים בה שני מקרים של שחקניות שהוחתמו בקבוצה של גברים (כלומר מבחינת רמתן התאימו לקבוצה, לדעת המאמן) אבל לא יכלו לשחק בשל מדיניות הליגה.
והנה זה ממשיך 708024
זאת, לדעתי, סיבה הרבה יותר טובה להתלונן על אפליה מאשר שאלת השכר. מעניין מה הרציונל של הגופים האלה.
והנה זה ממשיך 708181
יכול להיות שהרציונל הוא שרוב השחקנים הגברים יהססו להפעיל על יריבות נשים את אותה פיזיות שהם מפעילים על יריבים גברים. אני נורא רוצה להתנגד לרציונל הזה, אבל לא קל לי.
והנה זה ממשיך 708201
חה. אנחנו מדברים על כדורגלנים, כן?
והנה זה ממשיך 708205
לא הבנתי. אתה אומר שכדורגלנים לא יהססו להפעיל על כדורגלניות את אותה פיזיות וגו'?
והנה זה ממשיך 708212
אני משער שעל כל כדורגלן שיימנע מפיזיות יימצאו שבעים ושניים שלא יוכלו לשאת את החרפה שאיזו נקבה1 תעבור אותם בכדרור, ויראו לה מיד מה זה "כדורגל גברי". אבל אולי המוסדות פוחדים מכך שאחרי כיבוש שער ע"י כדורגלנית והאורגיה הספונטנית שמתלווה אליו השחקנים יהיו חשופים לתביעה על הטרדה מינית.
_____________
1- המינוח וההדגשה שלהם, לא שלי
והנה זה ממשיך 708215
אני חשבתי על הפיזיות המתלווה למאבק על הכדור, לפני שכדורגלן אחד עובר את יריבו או חוטף ממנו. זה השלב שבו החינוך או הטבע של הגבר עלול לגרום לו להתייחס אחרת ליריב גבר או אישה.

אתה מתייחס לפיזיות-יתר בעקבות פגיעה באגו, אחרי שהמאבק על הכדור כבר הוכרע. זה ממילא משהו לכל הדעות שלילי בכדורגל, לא?
והנה זה ממשיך 707909
אז הטיעון נופל בגלל שפע המלל שנועד לאמר שזו "אותה עבודה" בגלל הדמיון בתנאי העבודה ועוד שלל נימוקים מסביב (שנועדו לערפל את המונח "אותה עבודה" ולרדד אותו).

במקום עבודה ש"דמיון" בתנאי העסקה מחייב שוויון בשכר מדובר במשרה בפתוחה לשני המינים. ברגע שהמשרה יעודית לנשים בלבד זו משרה _אחרת_ שלא מחייבת אותו שכר או שכר דומה. כדי לחדד את האבסורד, ניבחרת הוקי קרח (אם יש כזו) תידרוש גם היא אותו שכר כמו כדורגלני הניבחרת בגלל השוויון במאמץ הפיזי למנאמץ הפיזי של כדןרגלנים.

ספק אם יצליחו בתביעה למרות הנסיון המתחכם לאמר באותו משפט "אותה עבודה"= "עבודה בתנאים דומים".

ואם יצליחו בתביעה - יבטלו את ניבחרת הנשים לכדורגל כל עוד הן מתעקשות על אותו שכר עבור עבודה נחותה יותר. (ןכן, כבר אמרו אחרים שהעובדה הקוריוזית שבמסגרת ארוע בודד או שניים או אפילו עשרה אירועים הייתה הצלחה - אינה הופכת את העבודה לשווה בערכה). הערך של כדורגל לגברים ניגזר מכך שהוא פופולרי בחזית רחבה מאוד של משחקי כדורגל.
והנה זה ממשיך 707912
"שפע המלל" הזה הוא החוק, והמונח "אותה עבודה" זוהי המצאה שלך. סביר להניח שבית המשפט ילך לפי הראשון.

בראש התביעה כתוב: "VIOLATIONS OF THE EQUAL PAY ACT" והחוק הזה - Equal pay act - הוא אותו שפע מלל בתגובה הקודמת שלי (בדיוק 18 מילים באנגלית שציטטתי קודם).

הטענה שלך שמשרה ייעודית לנשים בלבד זוהי משרה _אחרת_ היא מעניינת אבל שגויה. מנוגדת לחוק. בית המשפט בארה"ב כבר פסק בעבר נגד מעסיק שהיה לו משרה לנשים בלבד שמרוויחה פחות ממשרה דומה מאד לגברים בלבד. זה הרבה מלל, אז הפרטים מופיעים למטה ‏1

המשפט האחרון "אם יצליחו בתביעה - יבטלו את ניבחרת הנשים.." - הוא הזוי. התובעות הן לא נשים חצופות שרוצות חס וחלילה להכריח גברים לראות את המשחקים המשעממים שלהם. הן לא תובעות את הגברים ולא את הכדורגל הגברי ולא את המדינה. הן שחקניות כדורגל תובעות את המעסיק שלהן - הפדרציה האמריקאית לכדורגל, בגלל שהשכר שלהן הוא נמוך פי 2.5 מזה של נבחרת הגברים. כן, פי 2.5. הנה ציטוט מתוך התביעה:

During his 2017 campaign for president of the USSF, current President Carlos Cordeiro ... admitted, “Our women’s teams should be respected and valued as much as our men’s teams, but our female players have not been treated equally.”

אז גם מצד המעסיק מודים שהנבחרת הנשית שווה לא פחות, אבל לא התייחסו אל השחקניות הנשים באופן הוגן. וגם (לפחות על פי המספרים של התביעה) ההכנסות מהנבחרת הנשית אפילו גבוהות יותר מההכנסות מהנבחרת הגברית (זה לא מפתיע, הנבחרת הנשית מגיעה רחוק יותר). אז למה שהמעסיק ירצה לסגור את הנבחרת אם הוא יפסיד בתביעה? כי הן חצופות?

-----

1 Schultz_v._Wheaton_Glass_Co . [Wikipedia] במקרה הזה היה מפעל זכוכית שהעסיק נשים בתור selector-packers וגברים בתור selector-packer-stackers . בית המשפט קבע שמשרות שהן "דומות באופן משמעותי" מוגנות ע"י חוק שיוויון בשכר, אפילו אם הכותרת או הגדרת התפקיד היא אחרת. הנה אתר של ממשלת ארה"ב לגבי החוק הזה. כתוב שם בפירוש: The jobs need not be identical, but they must be substantially equal. It is job content, not job titles, that determines whether jobs are substantially equal.
והנה זה ממשיך 707945
אני לא מוצא שום טעם להמשיך לטחון מים. ובכל זאת אחזור על דברי במילים אחרות.

"אותה עבודה" זה הדבר היחיד שמצדיק שוויון בשכר ו"המלל" נועד כדי לפרשן מאפיינים שונים של "אותה עבודה". אבל ברגע שהעבודה אינה "אותה עבודה", המלל שנותר (בהעדר האלמנט של "אותה עבודה ממש") מפרשן שום כלום ולכן אין לו חשיבות. נתתי את הדוגמא של שחקניות הוקי קרח שיכולות לדרוש שכר שווה בגלל שטענתן מוצדקת על ידי ה"מלל", אבל הן בוודאי שלא תקבלנה כי מדובר בעבודה שונה. אם שחקניות הכדורגל תטענה בבית משפט שהעבודה שלהן היא "אותה עבודה" טענתן תידחה בוודאי על ידי בית המשפט. כדורגל גברי מתאפיין באתלטיות גבוהה במאמץ פיזי גדול, סיבולת, אגרסיביות על גבול האלימות, ( יש לכדורגל גברי גם יכולת לבצע "תרגילים טכניים" ואולי לכדורגל נשים אין נפילה בקטע הזה אבל זה לא מספיק). אם אין את שאר האלמנטים הכוחניים של כדורגל גברי שהזכרתי - המקצוע כדורגל נשי שונה מהותית מכדורגל גברי ולכן מדובר בעבודות שונות שאינן מצדיקות אותו שכר.

מישהו כבר אמר שאם מעמידים ניבחרת גברים זוטרה מול ניבחרת נשים ברמה הכי גבוהה, הניבחרת הזוטרה של הגברים תביס את ניבחרת הנשים, זו המחשה לעובדה שכדורגל גברי וכדורגל נשי הם דברים שונים מהותית למרות שפורמלית זה כאילו אותו דבר.

כדורגל נשי לא זכה מעולם לפופולריות כמו כדורגל גברי בגלל המאפיינים הכוחניים שהזכרתי.

לא קראתי את הלינקים שהבאתה בדבר מעסיק שנתן שמות שונים לאותה עבודה ובכך יצר מראית עין של עבודה שונה. אם זה המצב פסקי הדין שם לא רלוונטיים לענייננו, כי ההבדל בין כדורגל גברי לבין כדורגל נשי הוא הבדל שאינו "למראית עין" אלא הבדל מהותי.

אשר להכנסות הגבוהות יותר לנבחרת נשים כדורגל באולימפידה. כבר אמרתי שזה עניין אנקדוטלי (השתמשתי בטעות במונח "קוריוז אבל תכוותי לאמר "אנקדוטה"). לא קובעים שכר שווה על סמך הצלחה אנקדוטית במסגרת מוגבלת, זה ליקוט דובדבנים, השכר ניגזר מהכנסות ודומיהן בשוק הרחב של כדורגל במסגרות רבות (שהן, נאמר, בהיקף פי 100 מהכנסות מכדורגל נשי).
והנה זה ממשיך 707946
במסגרות מקצועניות שכר הספורטאים הוא אינדיבידואלי, אבל בספורט ייצוגי לא כך. התגמול על מדליה באולימפיאדה, לא רק בישראל, הוא שווה ולא משנה באיזה ענף הצטיין הספורטאי.
והנה זה ממשיך 707953
====> המקצוע כדורגל נשי שונה מהותית מכדורגל גברי ולכן מדובר בעבודות שונות שאינן מצדיקות אותו שכר.

אני מרגיש שכל חוסר ההבנה נובע מהטעות הזו. התביעה היא לא על "האם כדורגל נשי הוא שווה ערך לכדורגל גברי" וגם לא על "כמה כסף מגיע לנשים המשחקות כדורגל בכלל". המשפט הוא תביעה של נבחרת הנשים האמריקאית לקבל אותו שכר כמו נבחרת הגברים האמריקאית, לפי חוק "שיוויון בשכר. זהו! זה שאלה מאד ספציפית שמתייחסת לחוק מאד ספיציפי, ולא ל"האם זו אותה עבודה". זה כמו שאתה תגיד "מי ששם את הכדור ברשת מגיע לו גול!" ואני אומר: "רגע אבל אם יש נבדל, השופט יפסול את השער, אם הכדור הוא אחרי שריקת הסיום, השופט יפסול את השער" ואתה תגיד, "לא מה פתאום - הדבר היחיד שמצדיק שער זה כדור ברשת, ומה שאתה אמרת זה מלל חסר חשיבות. ולכן שופט הכדורגל תמיד יאשר גול כשיש כדור ברשת". אז כשם ששופט כדורגל לא שורק "באופן עקרוני" לפי מה שאתה חושב, אלא שופט לפי החוקים של כדורגל‏1, ולפי המשחק הספציפי שהוא מנהל - ככה השופט בבית משפט. לא מעניין אותו כדורגל גברי מול נשי. אפילו לא מעניין אותו מה "מגיע" לנבחרת הנשים. מגיע להם כיפק היי מבחינתו. מה שמעניין אותו הוא האם הפדרציה עברה על החוק "שיוויון בשכר" וכדי לדעת את זה, צריך לדעת מה כתוב שם ולכן זה ממש ממש לא "מלל חסר חשיבות".

====> נתתי את הדוגמא של שחקניות הוקי קרח שיכולות לדרוש שכר שווה בגלל שטענתן מוצדקת על ידי ה"מלל"
טענתן לא מוצדקת ע"י החוק. קודם כל בפועל הן לא עובדות באותו מקום, אז הן בכלל לא יכולות לדרוש את זה. שנית, אם היית קורא את החוק היית איך בדיוק הקריטריונים נקבעים. יהיה קשה מאד לפי החוק הזה לטעון שהוקי וכדורגל זה עבודה דומה באופן משמעותי. יתרה מכך. יש הרבה מקרים שזו בדיוק *אותה עבודה* לפי ההגדרה שלך - אבל אי אפשר לדרוש שכר שווה. למשל, אם נותנים שכר לפי ביצועים אישיים כמו בקבוצת כדורגל מקצוענית. או אם נותנים שכר לפי וותק. סתם לדוגמא, מאמנים בנבחרת ישראל יש להם חוזה אישי. אם כך גם בארה"ב, אז מאמנת של נבחרת הגברים לא תוכל לדרוש את אותו שכר של המאמן הקודם לה בתפקיד - אפילו שזו "אותה עבודה" בדיוק ואפילו אותה נבחרת בדיוק.

=====> " לא קובעים שכר שווה על סמך הצלחה אנקדוטית במסגרת מוגבלת"
פספסת לגמרי את ההקשר של מה שכתבתי. אתה כתבת, ואני מצטט: "אם יצליחו בתביעה - יבטלו את ניבחרת הנשים לכדורגל". ואני כתבתי - בתגובה למשפט הזה - שנבחרת הנשים שווה ל*מעסיק הספציפי הזה* יותר כסף מנבחרת הגברים. אין לו שום אינטרס לבטל אותה אפילו אם הוא יאלץ לשלם לה שכר הוגן על פי החוק. המעסיק הזה לא יכול לטעון (כמו שבעלי מסעדות בארץ, טוענים למשל) - "אין לי ברירה, אני חייב לעבור על החוק ולשלם פחות אחרת אני מפסיד כסף". אם אתה חושב אחרת, תסביר בבקשה למה הפדרציה האמריקאית לכדורגל תעדיף לסגור את נבחרת הנשים - ובכך לצפצף גם על בית המשפט וגם על האוהדים וגם להפסיד הרבה כסף.

----------------
1 אוקי זו רק אנלוגיה, שופטים של בית משפט יותר צמודים לחוק מאשר שופטים של כדורגל
והנה זה ממשיך 708348
אני מתעניין מעט מאד ומכיר עוד פחות את התקנון והחוקים של פיב''א, אבל לטעמי אתה צודק גם ברמת השכל הישר ולא רק בהיבט החוקי.
אקבל על עצמי את הסיכון שמישהו יצליח לסתור אותי באמצעות עובדות ומספרים, אבל להתרשמותי הבלתי מגובה, האיצטדיונים במונדיאל הנשים לא היו מלאים ומשחק הגמר בכלל זה.
בכלל, כאשר ''כוכבים'' מתחומים שמהות עיסוקם היא משיכת קהל (שחקני בידור וספורט וכיוב') דורשים העלאות שכר בתוקף זכויות וחוקי שיוויון, איני נוטה להסכים.
מלבד זה שמדובר בשכר ובתנאים שהאדם הרגיל יכול רק לחלום עליו, לכאורה למגזרים הללו יש כלי הרבה יותר טוב מחוקים ותקנות. בניגוד לשאר האנושות, אין חולק על כך שכוכבי הקולנוע והספורט הם המביאים את הקהל לקופות הכרטיסים ולא המאמנים, במאים והתסריטאים ובודאי לא המנהלים והעסקנים. לא התקנון ולא הצדק החברתי הם שצריכים לפרנס אותם. ממילא כאשר מישהו אוחז בטיעונים אלו, אני מייד חושד שהוא לא ממש מצליח באמת להרשים את האוהדים. כאשר שחקניות הטניס מהדור של בילי ג'ין קינג רצו להשוות את שכרם לגברים, הם פשוט פרשו מאיגוד הטניס והקימו ארגון וליגה משלהם. בסופו של דבר הן השיגו את מבוקשן.
בהזדמנות זו אני רוצה לשתף באכזבתי ממונדיאל הנשים. כדורגל הגברים בעשורים האחרונים,מאופיין ע''י הגנות פיזיות חזקות. המשחק הפיזי ה''גברי'' משחק לעיתים קרובות לרעת הכדורגל הגברי מבחינת היופי במשחק.
והנה זה ממשיך 708352
מי שראה את הגמר של אליפות אפריקה בכדורגל בין אלג'יר לסנגל, ראה משחק שהוכרע ע''י גול ''ממוזל'' בדקה השנייה והיה יותר אלים מאשר פיסי. היה צריך לראות את המשחק של אלג'יר נגד נבחרת חלשה כמו גאנה, כדי להבחין ביכולת הטכנית הנפלאה של אלג'יר. היכולות האתלטיות והפיזיות של ההגנות החזקות, מונעות מקבוצות טובות להסתכן ולהפגין משחק טכני ויפה לעין וגורמות להן ל''התבצר'' במרכז השדה.
קיויתי שדוקא בכדורגל הנשי שהוא פחות פיזי, יהיה אפשר להפגין משחק טכני יותר. אבל זה לא היה. הרמה הטכנית של נבחרות הנשים עדיין נמוכה. נבחרת ארה''ב, באמת נבחרת מצויינת שכל השחקניות בה ברמה גבוהה וחלקן דוקא די פיזיות. אבל סגניתה, הולנד, היא כבר נבחרת עם שתי שחקניות ברמה גבוהה והשאר פחות.
נחזור לשאלת השכר. כל האמור לעיל אינו אומר שכדורגלניות נשים צריכות להרויח פחות מגברים. אם יש לכדורגל הנשים מספיק אוהדים ושעות צפייה, הן יכולות להשיג זאת במאבק מקצועי רגיל ולא בטיעונים של פמיניזם וזכויות נשים. משכורות עתק לכוכבות כדורגל הנשים, אינן נושא חברתי ואתי כמו ייצוג פוליטי הולם לנשים.
והנה זה ממשיך 708355
===> הן יכולות להשיג זאת במאבק מקצועי רגיל ולא בטיעונים של פמיניזם וזכויות נשים.

הן יכולות לנסות להשיג. והן ניסו. פרטים בפתילון הזה: תגובה 708162
והנה זה ממשיך 707894
תודה על הסרטון. החל מ02:10 הדוברת עוסקת בטענת קש. המניפולציה שהיא עושה בציטטות שהיא מביאה ברור. (היא טוענת שהנשים מבקשות לבצע אפלייה מתקנת ולתת יותר חשיפה לספורט נשים מתוך הנחה שבסיס האוהדים ייתרחב מכאן.)

ואם כבר סרטונים, עדיף את זה. הוא לא רק יותר מבדר, אלא מציג את טענות הספורטאיות בצורה יותר מדוייקת.

אגב, חלק מהדרישות שלהן זה לשחק על דשא אמיתי, כמו שנותנים לגברים.
707884
אמיר ענבר בטור ב"הארץ": מי שכל כך מתלהב ממונדיאל הנשים, וטוען שהוא מוכיח שכדורגל הנשים שווה לא פחות מכדורגל הגברים, מתבקש לא לשכוח לצפות בליגות הכדורגל לנשים גם בין מונדיאלים. אחרת הוא חשוד בתפיסת טרמפ פמיניסטי.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707896
ראיתי את משחק הגמר, ולקרוא לו ''כדורגל מלהיב'' הוא עלבון לאינטליגנציה, אפילו לזאת של אוהד כדורגל ממוצע. אמנם יש חן מסוים בכדורגל נשים שהוא מעין גירסה של המשחק בהילוך איטי, אבל זה הכל. לדעתי המלומדת, כמומחה מטעם עצמי למשחק, אלופת העולם לא הייתה מנצחת קבוצה ממרכז ליגה ב' בארץ גם אם החוקים היו משתנים לביטול היתרון הפיזי המולד של גברים בהתנגשויות גוף אל גוף.

בזאת אינני מביע עמדה בשאלת השכר או הבונוסים שמן הראוי לתת לכדורגלניות או בכלל לגבי היחס בין משכורות ספורטאים וספורטאיות. לא שזה יעזור לי להימלט מאשמת היותי מיזוגן חשוך, אבל חשבתי שלא מיותר להבהיר.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707899
מעניין. התכוונת ברצינות ל"אלופת העולם לא הייתה מנצחת קבוצה ממרכז ליגה ב' בארץ"?
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707925
יש כאן תרגיל נחמד לסטטיסטיקאי (שבטח מסוכן לתרגל אותו באקדמיה, או לפרסם אותו בראש חוצות, אבל כאן באייל אנחנו במסגרת אינטימית; בטח עושים אותו לפעמים). במקצועות המדידים - אתלטיקה, שחייה, הרמת משקולות - אפשר להשוות את "אחוזוני" הנשים לאלו של הגברים. אני יודע, "אחוזונים" הוא לא הדבר הנכון להשוות כאן ובכלל לא מוגדר היטב, אבל אני בטוח שסטטיסטיקאי ידע מה הדבר שכן נכון ואפשרי להשוות. (נקודת התחלה - האישה הטובה בעולם שקולה לגבר מספר X בעולם. אבל אני מניח שרוצים לקחת, נניח, את חמש הנשים הטובות בעולם, או את האישה החמישית בעולם, כדי לקבל משהו יותר תקף סטטיסטית).

האם סביר לטעון שהפער באתלטיקה וכו' הוא כמו הפער במשחקי כדור? יש פנים לכאן ולכאן‏1, אבל ממילא מעניין בהתחלה לראות אם הפער דומה בין המקצועות השונים באתלטיקה, שחייה ומשקולות (ניחוש פרוע: ממש לא. אני מצפה שהפער במשקולות, למשל, גדול הרבה יותר מאשר בריצה ובשחייה לכל מרחק שהוא. אני גם מנחש, פחות בביטחון, שהפער בריצות קצרות גדול יותר מבארוכות, כוח מתפרץ לעומת סיבולת).

חשבתי על עוד מחקר מעניין בהקשר זה, אם כי הנתונים בו לא זמינים לסטטיסטיקאי היישר מהאינטרנט, אלא דורשים ראיונות עם אנשי מקצוע. בג'ודו שומעים לפעמים על נשים ברמה אולימפית, שבהיעדר יריבות אימונים ראויות בארצן או בעירן, מתאמנות מול גברים. אני מנחש שמעדיפים לצורך זה יריבים גברים שברמתם ובכוחם דומים לאותן נשים מצטיינות וליריבות הפוטנציאליות שלהן - לצורך העניין, לטובות בעולם באותו משקל. ואם כך, יש מי שיודע להגיד "הנשים שבין המקום ה-‏5 ל-‏10 בעולם דומות ברמתן לגברים שבין המקום ה-X למקום ה-Y".

1 אפשר לחשוב, כמובן, על המאפיינים הפיזיולוגיים והקבוצתיים של כדורגל, אבל עוד לפני כן, פן קוואזי-מתמטי. אפילו אם נרכיב את נבחרת הנשים של האנושות כולה, בסדר ראשון היא לא מקבילה לרצת ה-‏10000 (וכו') הטובה ביותר, אלא (באיזשהו קירוב) לאיזשהו שקלול של 11 הרצות הטובות ביותר (נניח שמדברים רק על הרכב פותח...). ובהכללה, אם נסדר את כל אלפי הרצים והרצות לפי סדר, אז כדי להסיק על כדורגל נצטרך לקבץ אותם באחד-עשריות (ולשקלל כל אחד-עשרייה איכשהו, לפי עוד הנחות מפוקפקות). אם באותו סידור דמיוני גרף האיכות של נשים דועך יותר לאט משל הגברים, זה יתרון לנשים בתחרות המשוערת בכדורגל, ולהפך.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707937
ואם כבר סטטיסטיקה: למה לא אנקדוטות? הקשה הזכיר כאן את בובי ריגס. בשנות ה־40 של המאה העשרים ריגס היה אחד בכירי הטניסאים וזכה במספר תארי גרנד סלאם. ב־1973 הוא הכריז שהוא ינצח כל טניסאית. הוא הביס את מרגרט קורט (בטניסאית שזכתה בכמעט כל תארי הגרנד סלאם ב־1973) אבל הובס בהמשך על ידי בילי ג’ין קינג (טניסאית בכירה אחרת).

אז יש כאן טניסאי עבר בן 55 שהיה בערך באותה רמה כמו אלופות הטניס של זמנו.

(וכן, הוא היה גם שוביניסט לא קטן)
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707983
1 גם אם הגרף הנשי דועך לאט יותר מהגברי (ברור שזה המצב לפחות בחלק מהנקודות מאחר והגרף הגברי מתחיל הרבה יותר גבוה ושניהם נגמרים באפס) זה לא אומר כלום לגבי מה קורה במקום בו נמצאת נבחרת ארה"ב - אפשר להניח שהיא לא רחוקה מדי מהמקום הראשון בגרף התיאורטי שלך. אגב, זה לא אומר יותר מדי גם לגבי המצב בחלקים אחרים של הגרף; בגלל שהגברים מתחילים הרבה יותר גבוה ייתכן שלמרות הדעיכה המהירה יותר הם שומרים על יתרון בכל נקודה, ונראה לי שאכן זה המצב.

ניסיון לסדר את האתלטיות הטובות ביותר במקצוע אתלטי כלשהו - טוב, לא בדקתי את כולם - לא מנבא טובות לקבוצות כדורגל נשיות במפגש עם קבוצות גברים. לדוגמא, בריצת 10 ק"מ שהיא הדומה ביותר לכדורגל מבחינת הדרישות הפיזיולוגיות, רק שלוש אתלטיות ירדו אי פעם מ-‏30 דקות, ולא בהרבה, בשעה שיותר מ-‏100 גברים עשו זאת‏1. שיא העולם לנשים איטי יותר משיא ישראל לגברים, ובמקרה הטוב ישראל היא במרכז ליגה ב' של האתלטיקה העולמית.
___________
1- ניחוש פרוע. לפי ויקי 23 גברים ירדו מ-‏27:22 ואפשר בטח לעשות איזו אקסטרפולציה ולהגיע להערכה טובה יותר לנקודת ה-‏30 דק'. השיא הנשי הוא 29:43, מתאים לשיא העולם של הגברים בסביבות שנת 1940.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707957
כן. לפני שנים שיחקתי במסגרת ידידותית עם מישהו ששיחק באותו זמן בליגה ב' ולהערכתי הוא שיחק בבירור טוב יותר מהנשים המובילות בנבחרת ארה"ב.

ייתכן ששוביניזם גברי ו/או זיכרון מעוות מטעים אותי, אבל אם היתה אפשרות לארגן משחק כזה הייתי מתערב לטובת הגברים בלי היסוס.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707958
הייתי מהמר נגדך.
יכולת אישית היא רק מרכיב אחד. אני משוכנע שהמשמעת הטקטית והקבוצתית של אלופת העולם לנשים תהיה רמות מעל שחקני ליגה ב', וסביר להניח שגם הכושר הגופני. לדעתי הקבוצה הנשית תביס אותם אפילו אם יכולותיהם האישיות של שחקני ליגה ב' יהיו עדיפות.
הייתי מהמר על משחק שקול מול קבוצת תחתית הליגה הלאומית.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707984
עם קצת מזל ואיזה מיליארדר תמהוני עם עודף כסף ייתכן שנוכל לממש את ההתערבות. מילצ'ן, פאקר, אדלסון, אפסטיין - איפה אתם כשצריכים אתכם באמת?
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707986
אם תספר לאפסטיין שבסוף המשחק השחקנים והשחקניות מחליפים חולצות על המגרש, יש סיכוי שהוא יסכים לממן משחק כזה.
(יש לי זיכרון עמום של מערכון בריטי שבו שני גברים צופים במשחק כדורגל נשים. הם לבדם ביציע ואחד מהם מקטר שהמשחק משעמם ולמה השני גרר אותו לזה והשני אומר לו לחכות בסבלנות. הפואנטה, היא החלפת החולצות בסוף המשחק. היום מערכון כזה לא היה עובר)
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707988
עם החזיות מודדות הדופק זאת לא אטרקציה גדולה כל-כך.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708020
כאילו שלא ראיתם תחרויות אתלטיקה לנשים בעשר עשרים שנה האחרונות?
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707959
אני תוהה ומספקלץ האם יכולה להיות כאן בעיית הערכה-תלוית-מדיום. שזה אומר שהצילום הטלויזיוני פוגע בתפיסת המרחב/מהירות של שחקנים וכדורים.
זה פשוט מתקשר לתופעה ששמתי לב אליה השבוע בשידורי הטניס מווימבלדון: בשידור, חלק מהחבטות נראות 'איטיות' יחסית, ולדעתי באופן מטעה בגלל זווית הצילום. כשחקן טניס חובב (מאד, ולשעבר דה פקטו), זכורה לי התחושה של חבטות מהירות או איטיות בתור משתתף על המגרש.
זכורני שפעם, בהיותי בשיעור טניס בארה'ב, התארח בשיעור שחקן חצי מקצועי. זו היתה חוויה מאלפת ומעוררת ענווה. כל מכה שלו היתה, מה שקראו בשכונה בכדורגל 'פצצה' - שטוחה, מהירה, וקטלנית. עכשיו, אין לי ספק שחבטת כף יד של נדאל, שנראית איטית על המסך, היתה משאירה אבק לאותן חבטות שנראו לי אכזריות של אותו שחקן. והתיזה שלי היא שהמסך מעוות את תפיסת המשחק, ולכן מטעה את הצופה, או לפחות את השיפוט של הצופה לגבי איכות המשחק.
אולי, רק אולי, זה נכון גם בכדורגל.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707977
לי היתה חוויה הפוכה עם כדורסל: לפני שלוש שנים הייתי במשחק NBA (משחק קדם עונה של הסלטיקס נגד הניקס), ולמרות שישבתי במקום לא רע, לראות את השחקנים משחקים במציאות היה פחות מלהיב מלראות אותם על מסך בבית.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707985
אין לי מושג איך נראה משחק של ליגה ב' בטלוויזיה (או בחי, אם יש צורך להוסיף) כך שאין לי אפשרות לסתור את האפשרות. מכל מקום, ההתערבות שלי בתוקף והנה אנקדוטה מלפני שנה שקשורה לענייננו.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707902
יש כאן סמכות מקצועית שטוענת שאתה טועה: לפי שופטת כדורגל בליגה הלאומית (גברים) הרמה לא נופלת מזו של הליגה שבה היא שופטת (אך היא לא מרחיבה).
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707987
מעניין. האינסטינקט שלי הוא לטעון שהיא אינה אובייקטיבית אבל זה כנראה נכון גם כלפי - חייתי את רוב חיי בידיעה שכדורגל נשים הוא ספורט איזוטרי שמעניין שניים וחצי אנשים בכל העולם. כל מה שאני יכול להגיד הוא שאני עדיין מוכן לשים את כספי במקום בו פי נמצא (אחרי חיטוי כמובן).
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707913
בובי ריגז? אהלן!! התגעגענו
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707961
תחת הדיסקליימר שכדורגל מכל סוג שהוא לא מלהיב אותי, בכל זאת אתערב - מכך שכדורגל גברים הוא אלים יותר לא נגזר שהוא מלהיב יותר. אולי הוא מלהיב יותר אותך, אולי הוא מלהיב יותר רבים אחרים, אבל אין בזה שום דבר שאינהרנטי להגדרה של המשחק (או של מידת ההתלהבות). תשווה לתחום ספורטיבי אחר - התעמלות מכשירים אצל גברים ואצל נשים נראית אחרת (ולא רק פיזית - מתעמלות נדרשות להגיע בבגדים נוצצים ולחייך), ועדיין קומנצ'י וביילס הלהיבו קהלים עצומים, לא פחות (ואולי יותר) מ[השלם שם של מתעמלים מהשורה הראשונה פה‏1].

מעבר לזה, ושוב אני חוזרת לדיסקליימר למעלה, כשאני מסתכלת מהצד על אוהדי כדורגל (ושאר משחקי כדורספורט קבוצתיים) אני מקבלת את הרושם שעיקר ההתלהבות קשור במידת החיבור הרגשי לקבוצה. אם יש משהו בהתרשמות הזו שלי, ואם אני צודקת בהנחה שלי שזה המשחק הראשון שראית באליפות אין פלא שמשחק הגמר לא הלהיב אותך. חבורה של ספורטאיות שאין לך מסורת משותפת איתן משחקת באופן ששונה מהסגנון שאתה רגיל לו.

השורה התחתונה היא שמייגן ראפינו ואלכס מורגן מלהיבות קהלי ענק, בארצות הברית ובעולם. לא צריך ללכת מכות בשביל זה.
פיף. בנים.

1 מצחיק, אני אפילו לא מצליחה לחשוב על מתעמל אחד מהעולם ששמו מוכר לי.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707963
מספר הערות:
- כדורגל, פוטבול וראגבי הם משחקי מלחמה. הפיזיות האלימה שלהם היא חלק מהעניין.
- נכון שקורבוט וקומנצ'י נחרתו בזכרוני יותר מאשר המתעמלים הבנים‏1 אבל זה להשוות תפוחים ותפוזים. ענף יחידני ואסתטי מול ענף קבוצתי ואלים (וזה עוד בלי שדיברתי על הסימבוליקה של הכדור ברשת).
- מסכים שהחיבור הרגשי לקבוצה הוא מעורר העניין וההתלהבות הראשי. הואיל והבנות שאמרת מלהיבות קהלי ענק אולי אפשר באמת להסתדר גם בלי המכות.
- מן הסתם גם סוג קהל האוהדים יהיה שונה כי כפועל יוצא גם הוא יצטרך להסתדר בלי המכות.

________
1 נובמת- צוקהארה!
מה שקורה 707974
- ההשוואה לא הייתה בין ביילס לבקאהם או בין התעמלות לכדורגל, אלא בין הגרסה הנשית לגרסה הגברית של התעמלות מכשירים - כמו שכדורגל נשים וכדורגל גברים הם אותו משחק אבל עם דגשים שונים. זה לא הופך אותו לפחות כדורגל. רוצה לומר - לא השוואה בין תפוחים לתפוזים אלא בין פינק ליידי ליונתן.
- ''אולי''
- ''יצטרך להסתדר בלי המכות'' זו דרך אחת להגדיר את זה. ''תיחסך ממנו ההתמודדות עם המכות'' יכולה להיות מדויקת לא פחות, לפחות עבור קהלים מסוימים שעד היום הדירו את רגליהם ממגרשי הכדורגל (וכפועל יוצא - את כספם מחשבונות הבנק של בעלי הקבוצות). ולא, הכוונה בהחלט לא רק לנשים (לא שהכסף שלנו מריח אחרת).
מה שקורה 707979
>> כמו שכדורגל נשים וכדורגל גברים הם אותו משחק אבל עם דגשים שונים.

מחזיר להערה הראשונה שלי, שהמהות של כדורגל היא משחק מלחמה ולכן משהו נפסד ממנו כאשר יורדת רמת הפיזיות. האמת- גם שחמט הוא משחק מלחמה, שאינו פיזי בכלל. לפיכך כנראה מדובר על קהלי אוהדים שונים. כדורגל פחות פיזי כנראה יפנה לקהל אוהדים שונה. אולי אפילו זה לא בדיוק אותו משחק. בהקצנה- תוציאי מ MMA חלק מאפשרויות המגע וקיבלת האבקות אולימפית.

__________
אני לא מכיר מספיק כדורגל נשים להעיד על רמת הפיזיות שלו. אם החוקים אותם חוקים ורק היישום שלהם על ידי השחקניות שונה, אז זה אותו משחק, ולדעתי בסופו של דבר כאשר רמת התחרותיות בו תגבר גם היישום של החוקים יהיה דומה לזה של כדורגל גברים.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708000
״כדורגל, פוטבול וראגבי הם משחקי מלחמה. הפיזיות האלימה שלהם היא חלק מהעניין.״ אני בכלל לא בטוח שאתה צודק. אם בצד אחד יש לך משחקים אלימים כמו הוקי קרח, ופוטבול, באמצע יש לך לא כל כך אלימים כמו ראגבי וכדורסל, ובצד השני יש לך משחקים לא אלימים כמו בייסבוק וקריקט, אז כדורגל (לפחות הכדורגל המקצועי) הרבה יותר קרוב לבייסבול מאשר לכדורסל ומאד רחוק מפוטבול. כמה שחקני כדורגל מקצועי נפצעו כתוצאה מאלימות במגרשים בשנה האחרונה?
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708006
ראגבי נראה לי המשחק הכי פיזי ברשימה, היינו משחק שנשים פשוט יירמסו בו. פוטבול שני קרוב.
אבל בכדורגל נפצעים הכי קשה. אולי גם הכי הרבה. נראה שמבחינת האלימות הבנויה בו הוא שני רק להוקי קרח.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708016
יש הבדל בין פיזי לאלים. הטור דה פראנס נראה לי מאד פיזי אבל בכלל לא אלים.

נראה לי שהפציעות הכי קשות הן בפוטבול. אני לא חושב שהפציעות בכדורגל הן קשות יחסית למקצועות ספורט אחרים, ומעט מאד מהן הן תוצאה של אלימות.

"נראה שמבחינת האלימות הבנויה בו הוא שני רק להוקי קרח" אני בכלל לא מסכים, גם פוטבול וגם כדורסל אלימים בהרבה. למעשה, שחקן כדורגל שיתפס כשהוא עושה תוך כדי משחק את מה ששחקני כדורסל ושחקני פוטבול עושים בכל משחק בלי שתשרק נגדם עבירה יקבל כרטיס אדום (ז"א, לא רק שהוא יורחק מהמשחק, אלא שהקבוצה שלו תמשיך את המשחק בנחיתות מספרית) ומן הסתם יורחק לכמה משחקים ויקבל קנס מהמועדון שלו.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708032
יכולות להיות כמה סיבות לפציעות הרבות:
א. רגלים יותר חזקות ופחות מדויקות מידיים. בעיטה שהחטיאה את הכיוון (בכוונה או שלא), יותר מזיקה מהנפת יד מגבילה.
ב. צורת התיקול בכדורגל היא מסוכנת מאד. אחד המהלכים המקובלים הוא החלקה עם הרגליים קדימה אל רגלי היריב, ותוצאה נפוצה היא מכה איומה וצידית בברך. מובטחני ששיטוט יוטיובי יעלה לך הדגמות חיות, אם כי קשות לצפייה. קל לשער את התוצאות של פציעה כזו וכמה ארוכות טווח הן עשויות להיות.
ג. התמרוץ לתיקול לא חוקי - בכדורגל התקפה אחת טובה יכולה שקבוע את תוצאת המשחק, אז כדאי יותר לסכל אותה גם במחיר גבוה. בכדורסל, התקפה בודדת חשיבותה מעוטה יותר - והרי במשחק ממוצע יש כחמישים כאלה.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708039
זה בדיוק העניין. יכלו לאסור את הגליצ'ים בחוקי המשחק ואז המשחק היה הופך לפחות אלים ופחות כדורגל. יותר קט-רגל.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708045
אני נוטה לא להסכים. כל הדברים היפים שאנחנו רואים בתצוגות כדורגל כמו במונדיאל, לא היו מופלאים פחות אם היו מפסיקים לשבור אחד לשני את הרגלים.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708049
אני חושב שזה כן חלק מהעניין.
קרויף, מראדונה, רונלדיניו ומסי היו צריכים לחולל את הקסמים שלהם בזמן שחוליית ההגנה של הקבוצה היריבה מנסה (לקחת להם את הכדור) לשבור להם את הרגליים. לדעתי זה מה שנותן את הטעם המיוחד של הכדורגל.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708060
טוב, תעלול רטורי יפה, אבל רק תעלול - כל הענין הוא שניתן לנסות לקחת ממישהו את הכדור בלי לשבור לו את הרגליים. הנחת היסוד המובלעת שלך ששני הדברים זהים היא הבעיה.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708061
אם ראית את הקטעים המקושרים אני לא מבין איך אתה לא רואה שאם המגינים מתאמצים לקחת את הכדור בהכרח נוצר מגע פיזי, לעתים אלים. בעיקר אחרי 70-80 דקות של משחק, כשהעייפות מערפלת את שיקול הדעת והאיברים מתקשים לציית במדויק לפקודות.
זה חלק בלתי נפרד ממהות המשחק. קח ממנו את הפיזיות וזה כבר לא כדורגל תחרותי- זה לכל היותר משחק ידידות.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708062
ברור שיש כאן שטח אפור. והרי לא לחינם קיימים הכרטיסים האדומים והצהובים - לסמן מתי מישהו עבר את הגבול.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708074
ואם תוציא כרטיס אדום על כל גליץ' שפוגע גם ברגליים של השחקן, המשחק יהפוך למשחק של בלרינות.
אגב- בדקתי, וגליצ'ים אכן אסורים בקט רגל‏1. זה אכן משחק שונה.

___________
1 למעט כאשר הכדור לא אצל הקבוצה היריבה (גליץ' להציל כדור מיציאה לחוץ, לדוגמה, מותר).
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708150
זה דווקא מעניין בהקשר הדיון. נניח שגם שחקני הקטרגל היו מאוגדים בהתאחדות הכדורגל, האם היו זכאים לשכר שווה לזה של שחקני הכדורגל?
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708157
אני לא מבין את השאלה. יש שכר קבוע לשחקני כדורגל?
אם מדובר על נבחרת אולימפית- אף אחד לא מקבל שכר. אם על קבוצות מקצועניות- השכר הוא אישי.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708189
על הנבחרת, כמובן. להבנתי, זה העניין בכתבה נשואת הדיון.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 708067
או, כדברי המשורר: לקטוע את הכדרור או את הקריירה.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707980
אני מסכים עם "מכך שכדורגל גברים הוא אלים יותר לא נגזר שהוא מלהיב יותר", והייתי מוכן להסכים אפילו עם טענות חזקות יותר כמו למשל "מכך שכדורגל גברים הוא מהיר יותר לא נגזר שהוא מלהיב יותר" או "מכך שכדורגל גברים הוא טכני יותר לא נגזר שהוא מלהיב יותר" וכד', אילו היתה לכדורגל נשי איזו איכות מקורית משלו שיכולה לפצות על החסרונות בדומה למה שקיים בהתעמלות נשים‏1. אם אכן יש כזאת, לא מצאתי אותה מלבד אותה האטה בקצב המשחק שלפחות בעיני רחוקה מלהיות "מלהיבה".

להערכתי רוב ה"התלהבות" בארה"ב היא על רקע פטריוטי ופוליטי ולא על רקע ספורטיבי.
_____________
1- אתלטיקה קלה נופלת אי שם בין שני הקצוות האלה.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגרת אחראית? 707981
מה השאלה שאנחנו דנות בה? האם כדורגל נשים מלהיב יותר מכדורגל גברים? אם זו השאלה, אין רלוונטיות למקור ההתלהבות - פטריוטיזם, לאומנות, ספורט או יופים של בקהאם מול מורגן. אם השאלה היא האם שחקני ושחקניות הנבחרת זכאים לשכר שווה, מקור ההתלהבות בטח ובטח שאינו רלוונטי.

אני חלוקה על ההנחה שמתעמלות צריכות "לפצות" על "חסרונותיהן" ביחס למתעמלים. באותה מידה הרי אפשר לטעון שמתעמלים הם פחות קלילים ומרחפים ולכן הם צריכים לפצות על החסרונות האלה בכוח פיזי.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגרת אחראית? 707991
כפי שהצהרתי בהודעה הראשונה שלי, אני לא דן בשאלת השכר הראוי אלא בשאלה אם הכדורגל שהוצג באליפות העולם לנשים היה ''מלהיב''. עם כל הכבוד לעניינים חברתיים, השאלות הגדולות באמת קשורות לכדורגל המזוקק כמושג אפלטוני נצחי, לא לשכר של הגב' ראפינו. פמיניזם, שוויון, ליברליזם, קידמה - כבודם במקומם מונח אבל נא לא לבלבל ביניהם לבין שאלות שעומדות בבסיס ההוויה האנושית.

את צודקת לגבי הניסוח הלא אופטימלי בנוגע להתעמלות נשים. כשכתבתי ''בדומה למה שקיים בהתעמלות נשים'' לא התכוונתי לעצם הפיצוי אלא לחלק של ה''איכות ייחודית'' שקיימת בהתעמלות נשים (וגברים). הקישור שסיפקה ''היא'' מציג את הייחודיות הזאת בצורה יפה.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגרת אחראית? 708025
טוב, אפשר להתייחס ל"מלהיב" גם במישור הוצאה - כמה כסף זה הביא? דברים מלהיבים יותר צריכים להביא יותר כסף.
בארץ למשל, שחקני כדורסל מצליחים הרבה יותר ברמה הבינלאומית, אבל מביאים פחות קהל, ולכן משלמים להם פחות משחקני כדרוגל.

בארה"ב, ספציפית בנבחרת, השחקניות הרוויחו *יותר* מהשחקנים. לכן נראה לי לא מוצדק לשלם להן פחות.
אז זה מה שקורה כשמשאירים אתכם בלי מבוגר אחראי? 707990
1 אני מצליחה רק לזכור את פול האנט, בגלל הופעות כאלו.
כדורגל זה לנשים 707993
מה שהרוב מפספסים כאן זו העובדה שבניגוד לשאר העולם, כדורגל גברים הוא ספורט חדש ושולי יחסית בארה"ב, ובמשך שנים רבות (ובמקומות רבים גם היום) הוא נחשב לספורט נשי (הגברים משחקים פוטבול, בייסבול וכדורסל). זאת הסיבה לפער העצום בין ההשגים של נבחרת הגברים האמריקנית (שבשיאה מגיעה לסיבוב השני במונדיאל, כלומר בים 30 הגדולות בעולם) לנבחרת הנשים (אלופת העולם). מההבדל הזה נגזר הכל - יותר התלהבות מכדורגל הנשים, יותר חסויות, יותר הכנסות למעסיק. וזאת בעצם הנקודה החשובה ביותר: כדורגל, כמקצוע, הוא בעצם סוג של בידור; אם קבוצת הנשים של ארה"ב מייצרת למעסיק רווח גבוה יותר בפורמט זהה, אין שום סיבה שהעובדות יקבלו שכר נמוך יותר.
דמיינו למשל מועדון סטנד-אפ שבו הנשים משתכרות פחות, על אף שההופעות שלהן מושכות יותר קהל. זה לא משנה אם הסטנד-אפ הנשי שונה באופיו מהגברי (פחות פיזי?) או אם שוטה הכפר נהנה ממנו יותר. מה שחשוב הוא מי מושך יותר קהל - בארה"ב, לא אצלנו.
כדורגל זה לנשים 708004
(אין לי מה להוסיף לדיון, חוץ מאשר:)
ברוך שובך!
708001
״... למשל, שחקניות הנבחרת מקבלות 3,000 דולר כבונוס על כל ניצחון בטורניר גביע העולם, בהשוואה ל-‏12,500 דולר שמקבלים הגברים...״ אני לא מבין איך הדוגמה הזאת מצביעה על אפליה. ז״א אתרי ההימורים נותנים (נכון להיום) 100 שקל על כל שקל של השקעה אם האמריקאים יזכו באליפות העולם, בזמן שלנבחרת הנשים אפשר היה לקבל 7 שקל על כל שקל של השקעה, אז נראה לי די ברור שהנשים אמורות לקבל פחות מאותו מעסיק.
708003
נכון, אבל מכיוון שכל כדורגלן צריך לממן חברה דוגמנית, אז מכל 100 שקל נשארים רק שניקל במקרה הטוב. ולכן עדיין הימור על נבחרת הנשים משתלם יותר לטווח הארוך.
708047
עלית על משהו: שוויון אמיתי בכדורגל דורש שדוגמניות ישתדכו גם לכדורגלניות!
709131
ולסוגייה אחרת לגמרי בתחום חלוקת הפרסים בספורט: מפל חלוקת הרווחים נהיה תלול יותר ויותר עם השנים, כותב אמיר ברנע, מרצה למימון, וזה חלק מתרבות מצערת של "המנצח לוקח הכל" שהולכת וקונה שליטה בעולם.

אני תוהה איך באמת מחליטים טורנירים על המפל, האם זה השתנה עם השנים (הטור המקושר קצר ולא מעמיק בנתוניו וטיעוניו) ולמה - סתם הטעם של המארגנים, או שכוחות שוק פועלים כאן, ואילו?
התחנה הבאה - פורמולה 1 709135
מרוץ המכוניות הבינלאומי הראשון לנשים, במכוניות מסוג פורמולה 3, הסתיים. 350 מליון צופים ב-‏50 מדינות, והמנצחת ג'יימי צ'אדוויק האנגליה זכתה ב- $500,000. המטרה - נהגת ראשונה במרוץ פורמולה 1 מאז ללה לומברדי שהגיעה שישית במרוץ 1975.
התחנה הבאה - פורמולה 1 709167
זה כנראה יעבוד כל עוד לא מבקשים מהן להחנות את המכוניות בסוף המירוץ.
התחנה הבאה - פורמולה 1 709171
בראוו על חוש ההומור, הומור?!, הירוד.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים