חוקי עבירות הרצח וההמתה עודכנו 3949
ביום ד' השבוע נכנסו לתוקפם חוקים חדשים הנוגעים לעבירות רצח והמתה. את מקומן של שתי עבירות ההמתה החמורות שהיו קיימות עד כה – רצח והריגה – תפסו ארבע עבירות חדשות: רצח בנסיבות מחמירות, רצח, המתה בנסיבות של אחריות מופחתת, והמתה בקלות דעת. העבירה של גרימת מוות ברשלנות נשארה ללא שינוי.

עבירת הרצח בנסיבות מחמירות תחול, בין השאר, על רצח שתוכנן מראש, רצח של הורה את ילדו מתחת לגיל 14, רצח שהוא פעולת טרור, רצח אכזרי במיוחד, רצח ממניע גזעני, ורצח של עד או שופט במשפט פלילי במטרה להכשיל את החקירה או המשפט. העונש על עבירה זו הוא מאסר עולם.

הגדרתה החדשה של עבירת הרצח היא "גרימת מותו של אדם בכוונה או באדישות". היא תחול, למשל, על דקירה למוות במהלך קטטה, או יידוי אבנים קטלני שלא נועד להרוג, אך מבצעו ידע כי יתכן וזו תהיה תוצאת המעשה. בית המשפט יוכל לגזור מאסר עולם על מבצע עבירה זו, אך בניגוד לעבר, לא יהיה מחויב לעשות זאת. ההגדרה החדשה של עבירת הרצח מהווה שינוי משמעותי ביחס לחוק הקודם, ותאפשר לגזור מאסר עולם גם על מי שהרג אדם אחר ללא תכנון וכוונה מפורשת.

עבירת המתה בנסיבות של אחריות מופחתת תחול במקרים בהם עומדות לזכות הנאשם נסיבות חריגות מקילות, כגון התגרות מצד הקורבן או הפרעה נפשית חמורה אצל הנאשם. העונש המרבי על עבירה זו יהיה 20 שנות מאסר.

עבירת המתה בקלות דעת תחול במקרים בהם מבצע העברה פעל באופן מסוכן במידה בלתי־סבירה והביא למותו של אדם אחר, למרות שקיווה כי הדבר לא יקרה. העבירה תחול, למשל, במקרים של גרימת מוות בנהיגה מסוכנת, משחק בנשק, או בנייה מחומרים זולים ובלתי־בטיחותיים תוך מודעות לסיכון שבדבר. העונש המירבי על עבירה זו יהיה 12 שנות מאסר.

כאמור, עבירת גרימת מוות ברשלנות לא השתנתה. היא תחול במקרים שבהם הנאשם לא חזה שמעשיו עלולים להביא למותו של אדם אחר, אף שאדם סביר היה מתנהג אחרת. העונש המקסימלי על עבירה זו נשאר שלוש שנות מאסר.
קישורים
רצח בנסיבות מחמירות בפנים, הריגה בחוץ: העבירות החדשות - ynet
הרפורמה בעבירות רצח והמתה נכנסה לתוקף: אילו שינויים כלולים בה והאם תחול בדיעבד? - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • יובל נוב • 2 תגובות בפתיל
  סנונית ראשונה? • יובל נוב • 13 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים