התרמית הגדולה בתולדות ויקיפדיה: מחנה השמדה לפולנים בורשה 3968
כתבה של עומר בן יעקב ב"הארץ" חושפת כיצד הערך "מחנה הריכוז ורשה" בויקיפדיה האנגלית הכיל במשך 15 שנה מידע שקרי, לפיו במחנה זה הושמדו מאות אלפי פולנים, בהשמדה שיטתית בתאי גזים. האמת היא שמחנה כזה התקיים, ולפי הערכות כמה אלפי אסירים נרצחו בו ובצעדת מוות עם חיסולו - מה שלא היה יוצא דופן בפולין. 

תוכנו השקרי של הערך נחשב להטעיה הגדולה בתולדות ויקיפדיה, כיוון שמידע זה צוטט במקומות רבים, בויקיפדיה ומחוץ לה. רק לפני כמה שבועות תוקן הערך.

כאסמכתא למידע המטעה שימש ספר עיון מ-‏2002, שבעצמו התבסס על שמועות. הספר נדחה על־ידי האקדמיה, אך חוגים רוויזיוניסטיים בפולין המשיכו לדגול בו. ברקע העימות על ההיסטוריה עומד מאמץ של פולנים רבים ושל ממשלת פולין לבסס נראטיב המגדיל את סבלם של הפולנים במלחמת העולם השנייה, מאדיר מאמצים של פולנים להצלת יהודים, וממעיט מחלקם של פולנים בהשמדת יהודים.

חושף התרמית הוא עורך ישראלי שכינויו IceWhiz. לפי הכתבה עורך זה ממשיך במאבק נגד קבוצת עורכים מפולין ומאסטוניה, שממשיכים להוסיף ולשכתב ערכים בויקיפדיה כדי לתמוך בנראטיב זה. קבוצה זו, מצידה, טוענת ש-IceWhiz מתנכל לה ומונע משנאה. ועדת הבוררות של ויקיפדיה פסקה לטובת הקבוצה, ועל IceWhiz נאסר לשתכב ערכים הקשורים בפולין ובשואה.
קישורים
הערך (המתוקן) בויקיפדיה
כתבתו של עומר בן יעקב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תקשורת"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  מה יהיה? • אריק • 2 תגובות בפתיל
  הויקיפדיה כקצה הקרחון • שוקי שמאל
תעשו את עצמיכם מופתעים 759776
נחשפו "בובות קש" של פורום קהלת שפעלו בסתר להטות את ויקיפדיה.

תעשו את עצמיכם מופתעים 759784
אני מקווה שיש מי שנערך לאפשרות (הכמעט ודאית‏1) שנחילים של בוטים מבוססי AI יפשטו על הדודה ויקי וימלאו את כרסה בבדותות, בעיקר בנושאים פוליטיים.
_____________
1- אם כי תחזית אחרת בעניין דומה התנפצה על סלעי המציאות

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים