חוקר מוח מציע הסבר חדש לטרנג'נדריות, וכיוון שונה לטיפול, ומעורר סערה 3980
כתב העת בתחום מדעי המוח eNeuro פרסם מאמר מאת פרופסור סטיבן גליסקה מאוניברסיטת מישיגן, שמציע הסבר חדש לתופעת הדיספוריה (טרנסג'נדריות) - אי התאמה בין המגדר שאדם מרגיש שהוא שייך אליו לבין הגוף שלו.

ההשערה המסורתית להסבר דיספוריה היתה שהסיבה לדיספוריה היא "מוח נשי" בגוף גברי או להיפך. אולם לדבי גליסקה סריקות מוח לא אישרו את ההנחה הזו. לעומת זאת, כשהוא בדק ממצאים ממחקרים כאלה הוא גילה הבדלים ספצפיים יותר בין טרנסג'נדרים לסיסג'נדרים, בשלוש רשתות עצביות. רשתות אלו קשורות לדימויי גוף, למצוקה נפשית כרונית ולהתנהגות מגדרית לא אופיינית.

גליסקה מציע כי המשך מחקרים בכיוון יוכל להוביל לטיפול נוירולוגי בבסיס הבעיה, ולא רק בתסמיניה. הוא מציע להתמקד בטיפולים באותם מנגנונים נוירולוגיים, ובפרט בהקלת המצוקה, ולא בניתוחים בלתי־הפיכים לשינוי אברי המין.

המאמר, ובעיקר ההמלצות הללו, חוללו סערה. רבים, בכללם חוקרי מוח, מאשימים את גליסקה בעידוד "טיפולי המרה" ובטרנספוביה. כתב העת הסיר מהמאמר את פרק ההמלצות הקליניות, אך סרב להתנער מהמאמר כולו, ובתגובה התפטר אחד מחברי המערכת, חוקר מוח מאוניברסיטת הר סיני. 
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  המאמר • צפריר כהן
  ראוי לציין את כל ההסתייגויות: • ארז לנדוור • 4 תגובות בפתיל
  בא לקלל ונמצא מברך? • תשע נשמות • 113 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • נדב • 37 תגובות בפתיל
של מי היד הזו? 758047
(עוד רגע של אקספיזם)

לפני כמה שנים היה לי פתיל לא נעים עם אביר הקרנפים בשאלת הלגיטימציה לניתוח שינוי מין. בגדול הטיעון שלו היה שניתוח כזה הוא הטלת מום ופגיעה גופנית, שבאה מדרישה שהיא בבסיסה מוטעית, ולכן לא מוסרי למלא את הדרישה הזו. אני מנגד טעניתי שגופו של אדם כבודו, "מום" ו"פגיעה" הם סובייקטיביים (הניתוח יכול מן הסתם אובייטקיבית לפגוע ביכולת להביא ילדים לעולם, אבל זכותו של אדם לוותר על היכולת הזו, היא לא מאוד מרכזית לאדם המודרני), ואם במבחן התוצאה המנותחים מאושרים יותר אחר כך, לא מוסרי למנוע מהם את זה.

בשלב מסוים זיהיתי טיעון חזק למדי עבורו שהוא מפספס; אילו זה היה מישהו נחמד יותר הייתי זורק לו את הטיפ הזה, אבל הוא לא היה נחמד ואני לא הייתי מספיק גדול נפש. עכשיו נזכרתי בזה (הודות לספר Being You מדיון אחר באייל) והקרנף לא כאן.

יש תופעה פסיכיאטרית נדירה אך מוכרת של "דיספוריית אברי גוף" (<Wikipedia: Body integrity dysphoria>, או קסנומליה). החולים (הוסף מרכאות לפי הטעם) חשים סוג של זרות ואף עוינות כלפי אבר מסוים שלהם, וחלקם אכן מבקשים מהמערכת הרפואית שיקטעו אותו. אני יודע, זה נשמע כמו משהו שמישהו המציא רק לצורך הטיעון בויכוח על ניתוחים לשינוי מין. אבל כנראה זה באמת קיים.

אני חושב שזו נחשבת לדילמה אתית רפואית פתוחה, האם צריך להיענות לבקשה כזו. אני נוטה לחשוב שאכן צריך להיענות לה (וכמובן לבדוק וללמוד האם זה באמת תורם לאושרם של המטופלים. וכן, לתמוך בהם אחר כך כנכים כשם שאנחנו תומכים במי שאיבד איבר בתאונה או מחלה, אבל זה קל כי המספרים אפסיים). כנראה אני מסיק כאן דווקא מזה שאני תומך בזכות לשינוי מין. אבל זה לא קל. האם יש מישהו שחושב אחרת ורוצה קצת להתווכח? (אסקפיזם, מה אכפת לכם?)
של מי היד הזו? 758068
אביר הקרנפים נגד הטלת מום?

מוזר. הוא כנראה שכח שברית מילה שייכת לקטגוריה.

אין לי דעה מגובשת. באופן אישי אני סולד מעגילים ומנזמים למיניהם.
של מי היד הזו? 758083
כשאני חושב על זה, אז לכאורה הויכוח בין "הטלת מום זה רע" לבין "להיות מאושר יותר" הוא בין בחירות ערכיות בסיסיות שלא ניתן לבסס על עיקרון רחב יותר, כך שסיימתם את הוויכוח היטב - כל צד הבהיר היטב את עמדתו ואת המסד הערכי עליו היא יושבת. במחשבה נוספת, אנשים כן משנים או מסייגים ערך שהם החשיבו לבסיסי בהינתן דוגמאות מרגשות מספיק.

בקשר לדיספוריה, אנו תמימי דעים, כאשר הדגש שלי הוא על "ללמוד האם זה באמת תורם לאושרם של המטופלים". יש על כך לא מעט דיונים בארה"ב, במיוחד בנושא שינוי מין בגיל ההתבגרות ואף קודם לכן. תרבות ה-woke וחברותיה מקשות מאוד על עריכת מחקרים בעלי ערך בתחום, ולעיתים יש לכך השלכות קשות. ילדים שהיו גדלים להיות הומואים ולסביות, עוברים טיפולים בלתי הפיכים שמונעים מהם את זה, כמו גם את האפשרות להוליד ילדים. אין כרגע תמונה ברורה או אפילו מטושטשת באשר לאיזון והקריטריונים הנדרשים כדי להבדיל בין האפשרות הזו לבין האפשרות להתבגר במין שאליו אתה מרגיש שייכות, שגם לזה יש כמובן תרומה משמעותית לאושר העתידי, מסיבות מורפולוגיות ומנטליות.
של מי היד הזו? 758087
אם מישהו לא שמע על שערוריית טאביסטוק, בבקשה.
איראן זה כאן 758341
גם בישראל המצב אינו מזהיר. הומואים ולסביות בגיל הנעורים מוסללים לשנות את מינם, תוך הסתמכות על מיתוסים במקום מחקרים, מבלי להכין אותם, ליידע אותם ולעקוב אחריהם - מאמר מפורט במיוחד מאת ד"ר טל קרויטרו.
איראן זה כאן 758365
אני נוטה להיזהר עם תוכן כזה שמגיע מערוץ 14 (שלא נוטה לברור יותר מדי את מה שתומך בעמדתו).

את המחברת מצאתי אצל טלי חרותי־סובר. השיטה שבה היא עוסקת היא שיטה די מפוקפקת, להבנתי: Eye movement desensitization and reprocessing [Wikipedia].
איראן זה כאן 758438
הניסיון שלי עם ''הארץ'' הוא טוב מאוד בחלק מן התחומים. אבל באלו שנוגעים באג'נדות מחנאיות (שהלכו והתרבו עם השנים) הוא מאוד בעייתי. הוא משמיט מידע קריטי שעשוי להפוך את התמונה, עושה שימוש יתר בדמוניזציה אישית ככלי פולמוסי, מתעמת עם אנשי קש במקום עם לב הטענות, מתבסס על אנקדוטות ומחקרים איכותניים גם לאחר שהופרכו סטטיסטית ועוד. זו אחת הסיבות העיקריות בשלהן הפסקתי לפני שנים רבות לקרוא אותו. עדיין, כדי לא לכלוא עצמי בצד השני, אני משתדל כן לקרוא שם מאמרים שאנשים שאני מעריך שולחים לי לפעמים, ומשתדל שלא לתת לזוטות כאלו למנוע ממני התייחסות רצינית לכל השאר. ואכן, לא פעם אני לומד שם משהו חדש ונכון שלא ידעתי. אני מאוד ממליץ על פרקטיקה כזו.
איראן זה כאן 758439
הכתבה של חרותי–סובר הופיעה שם הרבה לפני המאמר הנוכחי ובכלל לא קשורה אליו. כן, מדובר על עד הומינם מצידי, אבל מה לעשות. חרותי–סובר היא בוקית שאכפת לה מההליך הנכון ולא ממחנאות.
איראן זה כאן 758422
מסמך מצמרר: מגזין ערוץ 14 מפיץ בולשיט! - יוענה גונן לא מסתירה את דעתה בקשר למאמר.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים