החל משבוע זה: חברות המזון יחויבו לסמן מוצרים עתירי סוכר, נתרן, ושומן רווי 3983
מחרתיים (יום ד'), עם תחילת שנת 2020, תיכנס לתוקף רפורמת סימון מוצרי המזון. השינוי המשמעותי בתקנות הוא חובה לציין באופן בולט על גבי האריזה מוצרים המכילים כמויות גבוהות של סוכר, נתרן, או שומן רווי.

התקנות החדשות אושרו בכנסת לפני למעלה משנתיים, אך בלחץ חברות המזון, כניסתן לתוקף נדחתה לתחילת 2020. חברות המזון הצליחו למנוע את חובת הסימון החדש על מוצרי מזון באריזות קטנות, ועל מוצרי מזון הנמכרים ברשתות מזון מהיר ובבתי קפה.

על פי התקנות החדשות, מוצרי מזון המכילים סוכר, נתרן, או שומן רווי מעל שיעור סף מסוים, יהיו חייבים לציין זאת על אריזתם באמצעות כיתוב ואלמנט גרפי בצבע אדום. הסיפים יוחמרו שנה לאחר כניסת התקנות לתוקף; למשל, במהלך 2020 סף הסוכר המחייב ציון במזון מוצק הוא 13.5 גרם ל-‏100 גרם, ובתחילת 2021 הסף ירד ל-‏10 גרם ל-‏100 גרם. יצרנים שלא יעמדו בתקנות החדשות מסתכנים בקנסות, הורדת מוצריהם מהמדפים, ואף סגירה של מפעלים.


בנוסף, התקנות החדשות מחייבות להציג על אריזות המזון את פרטי הסימון התזונתי בסדר חדש ובאופן מפורט יותר, וכן לציין את מספר כפיות הסוכר שמכיל המוצר.

כמה מיצרני המזון הגדולים בארץ השקיעו בשנתיים האחרונות משאבים רבים בהתאמה לתקנות החדשות, ושינו את הרכב חלק ממוצריהם כך שלא יצריכו את סימון האזהרה. יבואני המזון צפויים להימצא בעמדת נחיתות מסוימת, משום שחברות המזון הזרות ככל הנראה לא יתאימו את מוצריהן רק עבור השוק הישראלי, ולכן מוצרים מיובאים רבים יחסית יסומנו בסימון האזהרה.

משרד הבריאות צופה כי רפורמת הסימון תמנע למעלה מ-‏22 אלף מקרי מוות ותחסוך למשק כ-‏6 מיליארד שקל בעשור, בעקבות השיפור הצפוי בתזונת הציבור.
קישורים
קוטג' מזיק, מילקי לא: כל ההפתעות ברפורמת סימון המוצרים שמתחילה השבוע - הארץ
תקציר תקנות ההגנה על בריאות הציבור (סימון תזונתי), התשע"ח - אתר משרד הבריאות
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • עומר • 5 תגובות בפתיל
  קוטג' ומילקי • רון בן-יעקב • 9 תגובות בפתיל
  מעניין לעניין באותו עניין • יובל נוב • 4 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים