הבורות, הטכנולוגיה, וההמון 40
אם שאלתם את עצמכם פעם מה גורם לכל-כך הרבה אנשים להשקיע בחברות אינטרנט נטולות רווחים, אתם לא לבד. התשובה המסתמנת, לצערנו, אינה מלבבת במיוחד, וגם לא ממש מחמיאה לנו.

*נכתב תחת השפעת ביקוש למניות של אתר אינטרנט ישראלי בעל יומרות להיות פורטל מוביל (כשיגדל..) בשווי של 70 מיליארד ש"ח...

שיגעון הנפקות מניות חברות האינטרנט מצליח מידי פעם להפעים גם את הציניים שבמשקיפים על שוק ההון. חברות שהצליחו להרוויח אפס עגול של רווחים, שלא לדבר על הפסדים מתמשכים, או חברות שהטכנולוגיה שלהן היא במקרה הטוב בדיחה (אתר אינטרנט, אתר לשידוכים דרך האינטרנט (גדול אה?), אתר עם כוכבנית ילדים זו או אחרת...), זוכות לביקושים היסטריים שמותירים את הצופה מהצד תחת הרושם שמשהו גדול מתרחש שם, ואת הפרשנים המקצועיים מנסים לדלות הסברים מלומדים לתופעה המוזרה, שמסתכמים בדרך־כלל בקביעה רבת המשמעות "הבורסה כנראה צופה טוב יותר את העתיד".

תחושת המשהו הגדול שקורה שם, מהווה דלק שמזין את ההיסטריה ההמונית ומביא לשיאים שנשברים מידי יום עם ביקושים למניות של חברות שלא הרוויחו, מרוויחות או ירוויחו לעולם, ושל חברות עם טכנולוגיה כה עמוקה עד ששני מתכנתים וחודש עבודה יספיקו כדי ליצור מוצר מתחרה (וחלום חדש...). מדד ברור לנוכחות ענן ההיסטריה הסמיך, הינה כניסתם למעגל המשקיעים של "כספי אלמנות ויתומים" כספי חסכונות של המשקיע הקטן (מאוד), המושקעים מתוך חלום ההתעשרות המהירה, וכי "משה אמר".

גלי היסטרית ההשקעות אינן דבר חדש. החל מבהלות זהב למיניהן (את זה עוד לא חווינו בארץ...), השקעות בחברות לחיפושי נפט (הלהיט של שנות ה-‏80 בישראל) ועוד.

להיסטריה הנוכחית יש אפילו את ההילה הנכונה: "זה משהו במחשבים...". העיקרון הבסיסי של כל חלומות ההתעשרות המהירה היה ונשאר זהה: חוסר הבנה מפעים של המשקיע במהות ההשקעה אותה הוא מבצע.

יאמר מייד, במאמר מוסגר, שלעיתים גם מזה אפשר להרוויח. עד שההמונים מבינים שלכסף הזה יש רק כיוון נסיעה אחד, והוא לא אליהם, יש מי שחוטף רווח בסיבוב מהיר אשר אין לו, חלילה, כל קשר לתוצאות העסקיות של החברה שהיא נשוא ההשקעה , אבל יש לו קשר לצפיות שמגשימות את עצמן (רק לטווח קצר, אין מה לדחוף, תודה)...

אבל לכל חברה, וגם, כמה מצער, לחברות אינטרנט, יש את יום הדין. או שהחברה הזאת מייצרת בסופו של דבר משהו שאפשר לתרגם למזומנים, או שהמשחק היה נחמד, היזמים מסודרים, תודה, המוני המשקיעים מלקקים את הפצעים, מי עמוק יותר ומי רק בשריטה קלה, וכולם נשבעים ש"לבורסה אני יותר לא נכנס" - עד הטירוף הבא. לטירוף הנוכחי יש, לפחות, צד מרנין: על בסיס הבורות הטכנולוגית של ההמון הגועש נקבל בסוף, לא עיירות כורים נטושות כאטרקציות לתיירים, אלא שכבה עבה יותר של בוגרי אוניברסיטאות בתחומי המחשבים, האלקטרוניקה, המתמטיקה והמדעים.

ושלא תגידו שהחברה לא משקיעה מספיק בחינוך לילדים.

פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  אז מה אתה אומר למעשה? • אסף נימרודי • 3 תגובות בפתיל
  במקום לצעוק המלך הוא ערום • בועז רימר • 3 תגובות בפתיל
  המציאות • גלעד בן-יוסף
  איך לדפוק את המתחרים בקליק אחד • אסף עמית
  נבואת הזעם שהתגשמה • האייל האלמוני

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים