הבחינות באוניברסיטת ת''א ינוסחו בלשון רבים במקום בלשון זכר 4008
הוועדה המרכזת באוניברסיטת תל אביב החליטה אתמול (ד') כי הבחינות בכל תחומי הלימוד בקמפוס ינוסחו בלשון רבים ("כתבו", "נמקו"), במקום בלשון זכר יחיד ("כתוב", "נמק").

ההחלטה התקבלה בעקבות פנייה של חברי האקדמיה הצעירה הישראלית, אשר התבססה על תוצאות מחקר (שטרם פורסם) של ד״ר תמי קריכלי־כץ מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב וד״ר טלי רגב מהמרכז הבינתחומי. במחקר פתרו כאלף נבדקים מבחן במתמטיקה, והתגלה כי פנייה בלשון רבים שיפרה את ציוני הנשים מבלי לפגוע בציוני הגברים. מבחן בהבנת הנקרא שנערך בקרב כאלף משתתפים אחרים העלה ממצאים דומים.

פרופ' ליעד מודריק מהאקדמיה הצעירה אמרה: "יש הסכמה רחבה על הצורך בשינוי לשון הבחינות, וכל אוניברסיטה בחרה ליישם זאת בדרכה. אנו מקווים שהדבר יהיה במסגרת שינוי רחב עוד יותר, שיכלול גם את משרד החינוך ובחינות הבגרות".
קישורים
אוניברסיטת ת"א הודיעה כי תנסח את כל הבחינות בלשון רבים - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

723400
לשמחתם של המעתיקים שיוכלו כעת לטעון שהם מילאו את ההוראות כלשונן.
לשון מעורבת 723408
כשאני למדתי לתואר ראשון באוניברסיטה העברית, היו מתרגלים שהשתמשו בשפה מעורבת: לפעמים זכר (פתור, מצא) ולפעמים נקבה (הוכיחי, הראי), בעיקר בקורסים של מתמטיקה.
לשון מעורבת 723469
אני חושב (אבל לא בטוח) שהיום נוטים להשתמש בלשון רבים במקום (זה מה שאני עושה). בכל מקרה, בעברית אולי לא היתה החלטה מחייבת, אבל היתה בקשה דומה של הרקטור לפני חודשיים (כנראה גם בעקבות אותו מחקר).
לשון מעורבת 723485
כשהייתי מתרגל בטכניון, עוד בזמן התואר הראשון אי אז באמצע שנות התשעים, העברתי מיוזמתי את ניסוח תרגילי הבית ללשון רבים, ושכנעתי את מרצה הקורס לעשות כך גם בניסוח הבחינות.
לשון מעורבת 723513
תירגלת עוד בזמן התואר הראשון?
לשון מעורבת 723515
כן.
לשון מעורבת 723535
מילא שקיבלו אותך לתרגל, אבל זה שגם היה לך זמן לעסוק בזה - זה כבר הישג.
לשון מעורבת 723538
חכה, כשיגדל הוא עוד יהיה פרופסור באוניברסיטה.
לשון מעורבת 723555
עדיף היה לו אם כך להמשיך בטכניון, שם היום יש אינפלציה של דרגות פרופסור כמו דרגות אלוף בצבא, שמתחילות בסגן אלוף; הטריק הוא שגם בתור פר"מ (פרופסור משנה) אתה יכול לקרוא לעצמך פרופסור, כמו בפיליטון ישן של קישון (שכ"ג בטח יודע על מה אני מדבר).
לשון מעורבת 723561
אני לתומי חשבתי שהמצב בארץ יותר קשה מאשר בחו''ל, שם כל מי שקיבל קביעות הוא פרפסור ואין את כל דרגות הביניים של מרצה בכיר כזה או אחר.
לשון מעורבת 723902
דווקא בגרמניה פיתחו דרגת ביניים בשם Junior Proffesor.
לשון מעורבת 723905
אבל הוא עדיין יכול להקדים פרופ' לשמו, שלא כמו בארץ.
לשון מעורבת 723707
אני פשוט השתדלתי להשתמש בשם פועל (יש לנתח את המקרה על בסיס... יש להניח כי... וכו') ובמקומות המתאימים, להתייחס לשאלה במקום לסטודנט.ית.
לשון מעורבת 723715
גם זה עלול להתגלות כבעייתי. למשל, יכול להיות שמחקר יגלה שהציונים של כולם יורדים כאשר משתמשים בשפה סבילה במקום לפנות אליהם ישירות.
לשון מעורבת 723716
בכל אופן, בספר שאני כותב (יחד עם שותף) זה מה שבחרנו לעשות.
לשון מעורבת 723720
כיוון שעד היום מבחנים ומטלות נוסחו בלי להסתמך על מחקר בנושא אני לא רואה סיבה להעדיף לשון זכר *שבוודאות* מדירה סטודנטיות על פני לשון סבילה *שעלולה* לפגוע. יתכבד חוקר שמוטרד בשאלה ויציג נתונים שאני פוגעת כך בסטודנטים שלי ואשקול שנית את עמדתי.
לשון מעורבת 723724
האינטואיציה שלי אומרת שלבטח לשון פאסיבית תהיה יותר טובה מלשון אגרסיבית - "פתרו! את הבעייה! יש לכן 40 דקות בדיוק!!".
במקרה שמישהו עוד לא נלחץ לפני המבחן, עכשיו כן.
לשון מעורבת 723727
אם המחקר מחזיק מיים, ולנואנסים כאלה בניסוח השאלות יש השפעה משמעותית על הציון - אז הדבר האחרון שצריך לעניין מישהו הוא הנושא המגדרי, פשוט כי המשמעות היא שכבר אי אפשר להאמין בכלל שלמבחנים באונ' יש תוקף.

כל מבנה דקדוקי וכל פרמטר של טון וניסוח צריך להיות בחזקת חשוד עד שתוכח חפותו. ומלבד האפשרות (שהופכת לממשית) לפיה ניסוחים בלשון ציווי פוגעים בציוניהם של סטודנטים מופנמים וכו', צריך גם לשקול את השפעת טון הדיבור של המשגיחים בחדר, צבע הווילונות, סוג הכיסאות וסוג התאורה.

ואני אמנם סרקסטי כאן, אבל אבהיר ביחס למה: "כולם יודעים" ששיטת הבחינות והציונים באונ' סובלת מפגמים רבים. אז כאשר כבר מתכנסת וועדה באונ' תל אביב ומשתכנעת ששיטות ההערכה שלה רגישות לבולשיט - אפשר היה לקוות למסקנות אופרטיביות קצת רציניות יותר.

אין לי שום התנגדות להחלטה שלהם (ולא הייתי מתנגד גם אם היא הייתה מתקבלת ללא שום נימוק) אבל ההצדקה שהם מצאו עבורה היא אבסורדית.

אורי - בהקשר של הספר שלך, אתה חושב שיש כאן עניין שהוא מעבר להחלטה סגנונית או הצהרתית?
לשון מעורבת 723734
להחלטה לגבי לשון הספר אין קשר למחקר (הספר בתהליכי כתיבה כבר שנתיים).
אני לא יודע אם יש במחקר ממש. הוא מן הסתם עומד בקריטריונים המקובלים במדעי החברה, אבל הייתי שמח אם היו עוד מחקרים שיאששו את התוצאה (אני מניח שיהיו), כי שתי סטיות תקן זה די גבולי לדעתי.
לא הייתי אומר שההצדקה אבסורדית, אבל לא ראוי שזו תהיה ההצדקה העיקרית. מענין מה היו עושים אם המחקר היה מראה שהפניה ברבים פוגעת בתוצאות הבנים ומשפרת את תוצאות הבנות.
דרך אגב, במכתב ששלח רקטור העברית לא מצוין שצריך לפנות ברבים, אלא רק להמנע מפניה בזכר יחיד.
לשון מעורבת 723733
אולי לא הייתי ברור, בספר אנחנו כותבים בלשון סבילה.
במבחנים אני כותב בלשון רבים, בגלל שכך חשבתי שמקובל. הרושם שלי הוא שהשימוש בלשון רבים בציווי הוא כל כך נפוץ (גם כשמדובר בקהל שכולו נשי) שאינו נתפס כפניה לגברים בלבד, בקרב הרוב הגדול של הסטודנטים.
השותף שלי לכתיבת הספר, דרך אגב, עבר לכתוב את המבחנים בלשון סבילה.
723448
רק שבעברית תקנית עדיין הפניות שונות בין המינים:
הראו שהניצב קטן מהיתר.
הראינה שהניצב קטן מהיתר.
723461
צורת הזכר תקנית למהדרין גם בפנייה לנקבות, עוד קצת רקע.
723474
לכאורה פותר, יש יגידו שזה רק יותר גרוע - האקדמיה אישרה לצורת הציווי לזכר להשתלט לחלוטין על הציווי כולו, כאילו כל השאר בטלות בשישים.
723478
מצד שני, דרך סבירה מאוד להתסכל על זה היא שזו לא צורת זכר, זו צורה נייטרלית; הצורה "צאנה וראינה" היא צורה מיוחדת לנקבה, שחלפה מן העולם, ואם זה טוב או רע זה תלוי איזה זרם פמיניסטי אתה מעדיף.
723484
צודק. ברוח האפליה המתקנת מן הראוי להפוך את ההחלטה ולהשתמש בלשון נקבה גם עבור זכרים. או זכרות.
ויפה שעה אחת קודם 723521
צודקת.
723467
א.בהנתן היחס "גדול מ", הראו שהיחס אינו רפלקסיבי כלומר לא קיים X שעבורו X > X.

ב. במשולש ישר זווית שלוש צלעות: שני ניצבים ויתר. הראו שהיתר גדול מהיתר.
723468
"אינו רפלקסיבי" != "אנטי-רפלקסיבי"
723472
הצדק בדבריך > הצדק בדברי.
תמיד הייתי חלש במערכות יחסים.
723483
;-)
הכל עניין של לשון. 723449
עד היום זה היה 'כל האמור בלשון זכר הכוונה גם ללשון לנקבה. מה השתנה?

אני זוכר שבזמנו הניסוח החדש הגיע בעקבות שינויי חקיקה ואז הכניסו את הסעיף הזה למכרזים הפנימים והחיצונים בשירות המדינה. יתכן שזה נועד כדי שלא תחשוב מישהי שאולי היא מנועה מלהתמודד במכרז כי רשום מנהל ולא מנהלת.

וזה סביר וסבבה שכן לפעמים הניסוח הזה שכאילו אוומר ' הלו גברת, מה עפת על עצמך? זה מנהל! לא מנהלת' יכול להרפות את הנשים מלהתמודד במכרזים ובכך להעמיק את האפליה המובנית על רקע מיני.

אבל הדיון כאן מן הסתם יהיה לא על הרקע המשפטי או הרקע החברתי , אלא על מגמות אחרות השלובות ממניעים לא עניינים, ונניח לקונספירציות לגווע.

יתכן והביטויים זכר/נקבה הזכירו לקובעי הכותרות, נקבים וזכריות מוחצנת שמעלה חשש לפורנו טקסטואלי אינטלקטואלי , או שבת זוגה של שליין כעס שהנקבה במשפט בסוף ולא הזכר, שכן גם אני הייתי כועסת אם היו רושמים' כל האמור בלשון נקבה הכוונה גם ללשון זכר'.

יתכן והpc לא משתלב עם השפה העברית שמתייחסת לזכר ונקבה במובן המיני שלהם, אבל השינוי הזה יכול לגרום אינפורמציה חלקית ושיבוש מהות השפה והדקדוק.

כך למשל, אם הבוחן/נת/ים יחליט על שאלה בנוסח ' כמה רקדניות... " לא נוכל לכתוב על קבוצת הרקדניות להם, אלא להן. הpc האקדמאי הצעיר החדש מבקש שהחל מהיום לא מעניין אותנו אם כולן שם במבחן הן רקדניות ממין נקבה, מבחינתנו יש גם זכר אחד ויהי מה ולכן כולם הם רקדניות, ואם זה בכל זאת מפריע לנו להבין זאת אז נדחוף בכח רקדן כדי שזה יהיה להם.

סביר להניח שמישהו יכתוב בתגובה: 'יאללה יאאלה, מה קרה? כולה ביקשו שיהיה רבים, מה הבעיה שלך יה פאנט וכו' ', ובנסיבות אלו - כולם על הפותות שלי.
מה נשתנה? 723486
מה שהשתנה, אם המחקר תקף, הוא שהתברר שהשיטה הזאת פוגעת באופון מעשי בחצי מהאוכלוסיה. לא מעליבה, לא מצערת, לא ''פוגעת'' לא מעלה-את-סעיף-מירב-מיכאלי אלא ממש פוגעת בצורה אובייקטיבית שניתנת למדידה.
מה נשתנה? 723501
טוב.
אישית - אין לי בעיה שנדבר בלשון רבים באופן כללי. אני תמיד מסתבך בין שלושה לשלוש. וזה יפתור את ההרגל המגונה שלי - אשר נובע מחוסר בורות - לרשום 3 במקום שלוש או שלושה.
מה נשתנה? 723506
נובע מ*חוסר* בורות? זה בסדר, ידוע שתמונת העולם שלך הפוכה.
מה נשתנה? 723519
איך ידוע , זה כבר התפרסם ?
מה נשתנה? 723534
אבל עוד לא עבר בקורת עמיתים.
מה נשתנה? 723522
זה מעלה את השאלה המסקרנת, האם כשאתה עונה על הדרישה לכתוב נח בשבע שגיאות בכתיבת נח בשש שגיאות, בעצם ביצעת את המשימה בשלמות?
מה נשתנה? 723626
יפה. ומכאן, מספיק לכתוב נוח בחמש שגיאות, כי בזה כבר השגת את השגיאה השישית. ידה ידה ידה, כתוב ''נח'' והשלמת את המשימה במלואה.
מה נשתנה? 723627
חשבתי על זה, אבל לא הייתי סגור ביני לבין עצמי שזה מצדיק עוד דרגות ברקורסיה.
מה נשתנה? 723645
זה קצת מזכיר את הסיפור על דני, שכשהמורה הבטיח בוחן פתע בשבוע הבא הוא הפעיל את ההגיון. המורה לא יכול לבחון אותנו ביום ששי כי אז כבר נדע שזה יום הבוחן וזה לא יפתיע. אם יום ששי פסול אז הוא גם לא יכול בחמישי, כי אז גם זה לא יפתיע - וכן הלאה. אז דני לא טרח ללמוד. הבעיה היתה שכשהמורה בחן את הכתה ביום רביעי הוא ציפה לידע ולא להגיון, ודני נכשל. א‍ִמרו, ילדים, איפה הפגם בלוגיקה של דני?
מה נשתנה? 723650
הסיפור מ-תגובה 63071 ? אני, אוהב אדם שכמותי, מעדיף את הנוסח עם ההוצאה להורג.
מה נשתנה? 723653
עובדה שדני אכן הופתע, הלא כן?
מה נשתנה? 723654
תשובת המורה הפדגוגית:
התלמיד הנבון ממילא לומד ומוכן לגבי החומר לפני כל שיעור בכל יום ביומו, ולכן לא משנה לו האם המבחן הוא פתע או לא פתע.
723482
עוד הערה: התוצאות של המחקר המדובר די מפתיעות אותי. אם הוא יפורסם ויאושש אשנה את עמדתי לגבי הנושא הזה בפרט ולגבי התבטאויות pc אחרות בכלל.
723523
לפני יותר מעשור התוודעתי למחקרים בנושא דומה, שהראו שישיבה במבחן במתימטיקה בכיתה מעורבת הורידה את ציוני הבנות יחסית לביצוע המבחן בכיתה של בנות בלבד.
723550
הנה מאמר קודם(?) שלהן:
723658
אני משער שזה המאמר המדובר. הידע שלי בסטטיסטיקה לא מספיק כדי לחוות דיעה מעבר לכך שמס' הנבדקות לא היה קטן (וזה כמובן טוב) כפי שחשדתי לרגע.

הרבה טבלאות יש שם, אבל בדיון המסקנה שהדגשתי להלן שהיא לוז העניין לטעמי, היא היחידה שלא ציינו עבורה את המובהקות, משום מה.

For math, we find that when addressed in the masculine, women receive grades that are
lower by 15 percentage points than the grades men receive (Model 1; p<0.01, N=759).
When addressed in the feminine, women's math grades are higher by 5 percentage points relative to when addressed in the masculine.

However, when addressed in the feminine, men's grade are lower by
7 percentage points than when addressed in the masculine (Model 1; p <0.1, N=759). In fact, when
both women and men are addressed in the feminine, the gender gap in math becomes statistically
insignificant. When women are addressed in the feminine and men in the masculine, women
receive, on average, grades that are lower only by 10 percentage points than men's (Model 1;
p<0.001, N=759)

מכל מקום, לו זה היה תלוי בי הייתי מדפיס שלושה עותקים מכל בחינה, עם פניה בלשון זכר, בלשון נקבה וברבים (אולי זה האופטימלי לאנשים עם בעיות בזהות המינית), ונותן לכל סטודנטית לבחור את הנוסח החביב עליה.
723659
רגע, אבל חשבתי שלשון פנייה באנגלית לא מבדילה בין זכר לנקבה?
מה הבעייה עם Please solve this equation?
723662
אה, רעיון מצויין, לערוך את כל הבחינות באנגלית וזהו. ייתכן שזה ייתר את הצורך בבחינות קבלה לאוניברסיטה.
723672
הופתעתי מאוד לקרוא שלא היה כך קודם.
אז בבית הספר 724269
משרד החינוך שוקל לעשות אותו דבר בבגרויות.

קצת משעשע טיעון נגד שנשמע מ"גורם" באגף הבחינות במשרד: ניסוחים כמו "כתבו את התשובה" ו"הביעו את עמדתכם" יעודדו העתקות, בגלל הפרשנות האפשרית שלהם ככתיבה משותפת ועמדה משותפת.
אז בבית הספר 724270
אה, רגע: הטענה שתלמידים יחשבו מהניסוח שמותר לשתף פעולה מגוחכת; אבל אפשר להעלות את ההיפותזה להשפעה לא-מודעת בכיוון זה. גם זה נראה מגוחך, אבל לאור הטענה שממנה מתחיל הדיון...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים