על החוסר בבתי שימוש למטיילים בישראל 4012
כתבה של משה גלעד עוסקת במצב השירותים באתרי התיירות והטיולים בישראל. "מצב השירותים הציבוריים בישראל נורא. אין די מתקנים ואלה שקיימים מעוררים במקרים רבים קבס. הקיץ, כאשר כולם מטיילים בישראל, דומה שהבעיה נסקה לממדים חסרי תקדים. יש רגעים, כאשר הולכים, למשל, לאורך נחל גלילי, או כאשר עולים מחוף הים לדיונה הסמוכה, בהם נדמה שישראל כולה עטופה בגליל נייר טואלט משומש, ארוך ואינסופי. בכל אתר, מאחורי כל שיח, משוכת צבר או גדר אבנים מתגוללים ניירות טואלט, מגבונים ופריטים שמקומם בתא השירותים. אלא שאין תא כזה."

גלעד גבאי מרשות הטבע והגנים מסכים שהבעיה קשה ודרוש לפעול בתחום, אך מדגיש ששירותים לא מתאימים או מאיכות ירודה רק יחמירו את הבעיה, ומוטב לא להקים שירותים אם אין יכולת להבטיח תחזוקה נאותה שלהם. הוא מציין כי בכמה אתרים באזור מכתש רמון הוצבו שירותי קומפוסט, ועובד מגיע פעם ביום לטפל בהם.

משה גלעד מציין כי לפני כמה שנים הופעלו בערים תיירותיות בישראל חמש יחידות שירותים בזכיינות של החברה ההולדנית 2theloo. השירותים של החברה מעוצבים במטרה להיות אופנתיים ומושכים, מעין אטרקציה בפני עצמה. הלקוחות משלמים על השימוש, ובאפשרותם גם לקנות מוצרי היגיינה. הזכיינית הישראלית הפסיקה את פעולתה מחוסר רווחיות כיום נותרה מהם יחידה אחת בעכו העתיקה, שמופעלת על־ידי העירייה.

מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי נחשב אובססיבי לעניין שירותים. הוא מציין כי הוא השקיע בשירותים באזור הכותל המערבי, אך שבמרבית האתרים בישראל הבעיה עדיין קשה.

לסיכום מזכיר גלעד לקוראיו כי עד שהרשויות יצליחו לשפר את המצב, שומה על כל אחד לזכור לקחת לכל טיול שקית כדי לקחת בה איתו את נייר הטואלט המשומש, גם אם זה מגעיל. 
קישורים
כתבתו של משה גלעד - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "אוכל ותיירות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

חוכמת הגויים 725951
בטיול לפני כמה שנים בשמורת דנלי באלסקה התרשמתי מהנקיון בשרותים. בתשובה לשאלתי אמר המדריך המקומי כי לפני כמה שנים תבעה תיירת מקומית (מה- lower 48) את מפעילת השמורה על חוסר נקיון בשרותים וזכתה בחצי מיליון דולאר.מאז השרותים מתוחזקים ונקיים. כנראה שבכל זאת יש משהוא טוב בשיטה האמריקאית של "תבע את כולם, תמיד, ועל כל נושא".
חוכמת הגויים 725954
זה סקרן אותי מספיק כדי לחפש עוד פרטים על המקרה, ולא מצאתי כלום, שזה די מפתיע. מישהו מצליח יותר ממני?
חוכמת הגויים 726189
מצטער שלא יכול להפנות למקור מדוייק, אבל זה מה שהמדריך סיפר. היינו שם לפני כ-‏5 שנים ואם המדריך סיפר על מקרה "מלפני כמה שנים" , אני מניח שיהיה קשה למצוא פרטים.
725955
גלעד לא הזכיר משהו שראיתי במקומות רבים באירופה, אמנם בערים (תחנות רכבת ואף קניונים צנועים): כל שעות הפעילות נמצאת במקום מנקה (אלו תמיד היו נשים, צר לי), יש לה קערת מטבעות, ואפשר להשאיר לה טיפ. זה כמובן יכול להיות גם תשלום מחייב.

במקומות ובזמנים שתנועת האנשים לא מספיק ערה להצדיק מנקה‏1 במקום כל הזמן, הנה רעיון בחינם: שלט "השירותים נעמו לך? השאר טיפ למנקה!" עם קוד QR לטיפ מקוון. לא ניסיתי לעשות את התחשיב, אבל יש לי הרגשה שזה יהפוך את השירות ללא מאוד הפסדי כלכלית, אם בכלל.

1 בסגול, כמובן.
:-) 725963
1 למה להגביל, שילבש איזה צבע שבא לו.
725973
בחלק מהמקומות החצי-ציבוריים באיסלנד (למשל הוטל על אם הדרך) יש ליד השרותים צנצנת בצרוף פתק שמסביר את התעריף. לא נתקלתי באכיפה.
725972
כמו ההוא שנסע באיילון נגד כיוון התנועה אני רוצה לטעון את התיזה ההפוכה: לא רק שלא חסרים שרותים ציבוריים בישראל, אלא שכל ישראל היא שרותים ציבוריים. אבל תמיד יהיו אלה שיתלוננו.
725998
נכון. בואו נתבע את האחראי בגין הלכלוך בשירותים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים