דו''ח תשדירים 402
נו, ראיתם את תשדירי הבחירות של שרון וברק? לא? לא נורא. דובי קננגיסר מביא לכם סיכום של עיקרי החוויה הטלוויזיונית היחודית ששמה "תשדירי התעמולה".

תשדירי הבחירות התחילו היום בקול ענות חלושה. קשה, קשה להנות מתשדירים כשאין מפלגות קטנות שיעשו קטעים. לפחות מפלגת העבודה עשו לנו טובה, וחסכו מאיתנו עוד ג'ינגל מעיק. יחסית לשני מועמדים - הגיוון בתשדירים היה מפתיע.

נכון, אבל...

הקמפיין של ברק היה רצף אחד ארוך של התנצלויות. הקו שלו מצטמצם לאמירה "נכון, אבל..." - נכון, טעיתי; נכון, לא התייעצתי; נכון, אכזבתי - אבל! האבל היה שרוי בערפל נעים לאורך רוב רצף התשדירים. ברק כמעט הצליח לעבור יום תשדירים שלם בלי להכניס לשרון. אילו היה מצליח בכך, היה נותן תשובה ניצחת לתשדיר האזהרה של הליכוד, שם הוזהר הציבור מפני ההלעזות הצפויות של ברק על שרון. אבל האצבעות דגדגו לפרסומאים, ותשדיר אחד שודר, לבסוף: אריאל שרון, בראיון משנת 98', מצהיר כי מלחמת לבנון הייתה "מהמוצדקות במלחמות ישראל". שרון חזר על הדברים פעמיים. יוצרי התשדיר השמיעו את הדברים כפול כמה וכמה. על רקע תמונתו של שרון, הוקרנו בסופר־אימפוזיציה תמונות של הרוגים במבצע של"ג ומלחמת לבנון. התוצאה הזכירה את סצינת המסוקים מתוך "אפוקליפסה עכשיו". משמעות ההרמז ברורה - שרון יביא מלחמה.

אך התשדיר הזה היה הצפוי ביותר (מיד אחרי התשדיר שהציג את פועלו של ברק, והתשדיר הממוחזר "לוחמים מדברים על ברק"). שני התשדירים המעניינים באמת בקמפיין של ברק היו תשדירי הראשים המדברים. בראשון, נשא אהוד ברק נאום לאומה. ברק, במה שאמור להתקבל כפניה כנה וכמעט אינטימית אל הציבור, סיפר על טעויותיו, התנצל, וביקש הזדמנות נוספת. שני דברים חשובים (יחסית לתשדירי בחירות, כמובן) נאמרו בתשדיר - האחד, המרצתו של ברק: שמו של יוסי שריד הוזכר בין אנשים החשובים איתם מבטיח ברק להתייעץ בכהונתו הבאה. פנייה ברורה אל המאוכזבים המאיימים להצביע בפתק לבן. הדבר החשוב השני שנאמר הוא התנערותו הסופית של ברק מש"ס. אם לא היה מדובר בש"ס, הייתי מעז לטעון כי ברק שרף את כל הגשרים אל המפלגה הזו, תוך שהוא מתנצל בפני מצביעיו על הנסיון לצרפם לממשלתו. האמירה הזו מנסה לגרוף חזרה את מצביעי המרכז ושינוי, שהתאכזבו ממדיניות הפנים של ברק לא פחות מאשר ממדיניות החוץ. השאלה הנשאלת היא האם אין בצעד שכזה כדי לגרום יותר נזק מתועלת - אם היה קיים סיכוי שש"ס לא תטריח את עצמה ואת מצביעיה מרבצם (והציניקנים יוסיפו: מקברם), הרי שכעת עלול הדב הישן הזה להתעורר ולנהום - ונהמת ש"ס נשמעת היטב בקלפי. בכל אופן, ברק מנסה לרפד עצמו מכל הכיוונים - אל תצביעו בשבילי, הוא אומר - תצביעו בשבילם! ומצביע על ראשי המפלגות שסביבו. חבל שהם לא מתמודדים.

התשדיר המעניין השני (מבחינה אנתרופולוגית, אולי, אבל בכל זאת מעניין) הוא התשדיר בו פונה פרס אל הקהל. גם כאן המשיך הקו האפולוגטי, ואף התגבר. פרס אמר באופן מפורש כי לא עכשיו הזמן להצבעת מחאה. בכך, הוא מיצב את ההצבעה למען אהוד ברק כפשרה זמנית, הצבעה מתוך חוסר ברירה. הוא לא מבקש שהמצביעים יצאו לכיכרות עבורו - הוא יתספק בכך שיצאו לקלפי. עוד המשיך פרס ובדמעות בזוויות עיניו (דמעות כאב?) סיפר בשבחו של אייהוד ברק, דיבר על אומץ ליבו ונועזותו, ונראה, בסופו של דבר, כאילו הוא לא ממש הצליח לשכנע את עצמו, לא כל שכן את הצופים בבית.

אגב, לאחר שגם ברק וגם שרון סיפרו לנו כיצד כל חייהם הוקדשו למדינה, גם פרס החליט להצטרף לחגיגה, וסיפר לנו שגם הוא - כן, כן - הקדיש את כל חייו למדינה. האם יכול להיות שחינו של ביבי נתניהו נעוץ בכך שהוא הקדיש גם כמה שנים סתם בשביל להיות בן־אדם מן השורה? טוב, דוגמא רעה.

מי צילם את זה לעזאזל?

בתשדירים של הליכוד לא חסכו מאיתנו את כל הקלישאות הכואבות ביותר של מערכות בחירות. שרון מניף את נכדתו. תומכות שרון מניפות דגל על רקע ירושלים. תומך שרון עם ראסטות. תומכת שרון מחזיקה בזרועותיה תינוקת. דוגמנית נאה מציירת במברשת את מה שכנראה מהווה את הלוגו של הקמפיין - קו אדום מתחת למילה "מנהיג" (אוי, אוי, אם רק היה לי כוח להתחיל להשתעשע במשחקים על השילוב של "מנהיג", "קו אדום" ושרון...). והג'ינגל! הוי, אלוהים! הג'ינגל! הלא סבלנו מספיק? האם אין מספיקות 2000 שנות גלות? האם מגיע לו לעם היושב בציון לסבול התעמרות שכזו? רק בשביל זה שווה להצביע ברק - "אסור לחזור לימי הג'ינגלים - אהוד ברק". הרי לכם סטיקר שאני אהיה מוכן להדביק על השמשה האחורית של הסיטרואן.

אבל אם נתעלם מהג'ינגל, יש עובדה אחת טורדנית עד מאוד בקמפיין של שרון. הוא מזכיר לי משהו. אני לא בטוח מה. אה, כן! את הקמפיין של נתניהו, לפני שנה וחצי. אני מוכן להתערב שהפוזה בה מצולם שרון לצד סיסמת הבחירות שלו (הסנטר נשען על כף היד) היא אותה הפוזה בה צולם נתניהו. מצד שני, יכול להיות שאני טועה. עוד דמיון ניתן היה למצוא בתשדיר הכתובית. התשדיר נפתח בסמל המוכר "אסור לצפייה לילדים", ולאחריו כתובית אזהרה המתריעה בפני הציבור על ההשמצות שקמפיין ברק הולך להטיח בשרון.

בסופו של דבר, רמת ההשמצות בפני הצדדים הייתה זהה. התשדירים המוכרים לנו מבחירות קודמות על מאוכזבי השלטון לא נעלמו גם במערכת הנוכחית. מצביעי מרצ(!) הודיעו כי הם התאכזבו מברק, והם מתכוונים להצביע לשרון. את הלוגיקה לא ממש הבנתי, אבל הז'אנר מוכר וחבל להתעכב עליו.

שלושה ראשים מדברים היו לשרון - האחד, אהוד אולמרט, מפצה על הסניגוריה שלימד על אהוד ברק בבחירות הקודמות, הודיע כי "ברק מחלק את ירושלים" (הדז'ה־וו! תפסיקו עם זה!). מאיר שיטרית פנה אל ברק וביקש ממנו להפסיק את הויתורים ולמנוע מפרס לנהל שיחות עם עראפת תחת אש פלסטינאית. ושרון עצמו פנה אל העם וסיפר לנו כמה שהוא אוהב שלום.

עכשיו, בואו לא נעסוק שניה במסרים, בואו נדבר על איך שרון נראה בתשדיר הזה, ותבינו שאני אומר את הכל מתוך רצון טוב ולא מתוך איזושהי רשעות. צריך להכיר בעובדות. שרון הוא אדם כבד גוף. כשמצלמים אדם כבד גוף, בדרך־כלל רוצים להושיב אותו בכיסא רחב. שרון, עד כמה שאנחנו יודעים, ישב על שרפרף. הוא נראה כמרחף באוויר. אילו היו מצלמים אותו (כמו פחות או יותר כל אדם אחר בתשדירים הללו) בצילום חזה וראש (מה שמכונה "תקריב בינוני"), ניחא. אבל הצלם התעקש להראות את שרון מהברכיים ומעלה, כולל ידיו המונחות בחיקו ולא ממש יודעות מה לעשות עם עצמן. חבר'ה, עצה לעתיד: זה נראה רע. כל התשדיר התקשיתי להקשיב לדבריו של שרון (היה שם הרבה "שלום", אבל אין לי מושג מה עוד), כי עיני היו מרוכזות לחלוטין בידיו הפכורות.

אל תתנו להם ילדים!

בחדשות ערוץ 2 דיווחו כי השופט חשין, המאשר את התשדירים, הביע מורת רוח משילובם של תמונות חיילים וילדים בתשדירי הבחירות. כפי שמיקי חיימוביץ' העירה - בלי צבא וילדים, מה בדיוק ישאר מהתשדירים האלו?
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תקשורת"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

פספוס של מטה שרון? 14495
נדמה לי שהתשדיר של שטרית כוון כנגד תשדיר מסויים של ברק - בו ברק מציג את תכניתו. אלא שתשדיר כזה לא שודר הערב. בליכוד היו מי שהתרברבו כי יש להם חפרפרת במטה ברק, והערב הם יפתיעו בתשובה מוחצת. נראה שהם יצאו המופתעים.

''החפרפרת'' האמיתית, אגב, תעלה ב''קשת'' שבוע אחרי הבחירות.
פספוס של מטה שרון? 14517
כן, גם אני שמתי לב לכך. דוקא שעשע אותי מאוד כל העניין הזה.

ורגע, ה"חפרפרת" הזו שדובר עליה, מאין לך שהיא תעלה לשידור בהמשך? האם זה עוד גימיק תקשורתי?
פספוס של מטה שרון? 14522
מדובר ב-reality show של "קשת", בניצוחו של איתי אנגל. גירסא ישראלית לפורמט אירופאי.
ברק והתשדירים 14497
יצא לי היום "הזכות" והעונג לצפות בתשדירי הבחירות יחד עם אהוד ברק באולפן של התוכנית פולטיקה בערוץ הראשון.
הוא היה כנראה השתעשע יותר מדובי מלצפות בתשדירים. כמה שהוא התענג לראות את דמותו. ממש נצצו לו העיניים שדמותו הייתה על המסך.
שמישהו יקליט תתשדירים ויביא לו. שיהיה לו מה לעשות אחרי שיפסיד את הבחירות.ד.
בתשדירי הבחירות של הליכוד ברק' לא ממש התעניין, אלא העדיף לנהל דיון מרתק עם הרב נחום פורמן למה הוא לומד פרשת שבוע באמצע האולפן. רק ברגע אחד שהוא התסכל בדיוק למסך, ומאיר שטרית אמר "אהוד, תפסיק" צחק ברק והניף את ידו בתנועת ביטול.
ואם כבר ברק, שמתם לב שאי אפשר להבדיל כמעט בינו לבין המאבטחים? הם הולכים בדיוק באותה צורה ואותו לבוש.
ואם כבר מאבטחים. הם כאלה כוסונים!
ועד הערה. באולפן ישב סימיקו, דמות ימנית "מסורתית" הידועה בירושלים. גועל נפש של בנאדם. לפני השידור הוא לא הפסיק לקלל את הקהל השמאלן בעידדו של הפוליטקאים הימניים, ובמהלך השידור לא היסס סימיקו לעשות שימוש באצבע השלישית שלו לכעברה של ידידה שלי ולהפיק מגרונו קולות שלא משאירים מקום לדמיון בגלל שהיא העיזה לצחקק כנראה יותר מדי לטעמו של מר סימיקו.
הבנתי מאנשים שמרבים להגיע לאולפן לשידור שזה קורה כל שידור של פוליטיקה. מישהו ברשות השידור צריך לשים לזה סוף.

זהו להיום.

לוינסון
הוי התמימות 14504
דובי, אילולי ניחנת בהרבה יותר מקורטוב של תמימות יכולת להיות עיתונאי למופת.

''אילולי היה מדובר בש''ס''
אני חושב שמשפט נכון בהרבה הוא אילולי מדובר באהוד (לא אחלק את ירושלים) ברק, אילולי היה מדובר באהוד (בקעת הירדן ישראלית) ברק, אילולי היה מדובר באהוד (גיוס לכוווולם) ברק, אילולי.... ואילולי ואילולי ואילולי.
אני רוצה להזכיר לך שהאלטרנטיבה שהעלתה הממשלה רק לפני חודש וחצי לבחירות זה ממשלה צרה עם ש''ס, ומכיוון שלמיטב ידיעתי יחסי הכוחות בכנסת לא ישתנו אחרי הבחירות זה בדיוק מה שהם מתכוונים אליו גם עכשיו. צריך להיות ממש, אבל ממש, אידיוט כדי להאמין לברק שנראה שכנראה משתמש באוטוסוגסטיה לפני כל ראיון עיתונאי כדי להשתכנע באוסף השטויות שאנשי השיווק שלו רואים לנכון שיאמר.
הוי התמימות 14510
כשאמרתי ''אם לא היה מדובר בש''ס'', לא התייחסתי רק לכמיהתה של ש''ס אל הקואליציה, אלא גם לכמיהתו של ברק לש''ס. תמים, אבל לא עד כדי כך.
תיקון קל 14520
הביטוי המדוייק הוא ''שקרים'', לא ''אוטוסוגסטיה''.
אוי! 14511
כשראיתי את התשדיר של העבודה על שרון ולבנון, תפסתי את הראש בידיים. מה עשו האידיוטים האלה? השמיעו שוב ושוב את המילים של שרון: "מלחמת שלום הגליל...מלחמה מוצדקת". שיטה קלאסית של פרסומות. ומה הם עשו בפועל? מי שישמע את הביטוי "מלחמת שלום הגליל" יקבל מיד קישור אסוציאטיבי ל"מלחמה צודקת." מבריק.

ועכשיו, יסביר נא ערן את הגאוניות שבצעד הזה. אלא אם, כמובן, פרסומאים, שלא כפוליטיקאים, יכולים לשגות. אבל אז ניאלץ להזכיר שהפרסומאים נמצאים תחת פיקוח של פוליטיקאים...
אוי! 14512
למעשה, בעבודה שגו במסר שהם ניסו להעביר לצופים - צדקת מלחמת לבנון.
להזכירכם, הסיבות לכניסתנו ללבנון היו מוצדקות דיין. היה זה הניהול הכושל של הכוחות המבצעיים בלבנון שהובילו לביקורת הבין-לאומית כנגד שרון. על זה צריכים הפרסומאים של העבודה להתמקד, לא על האם היינו צריכים להכנס לשם או לא.

ובאותה נשימה, גם מהליכוד לא ראיתי תגובה נאותה להצגת היציאה מלבנון כ''הצלחה'' של ברק. הליכוד צריך להזכיר לציבור טוב טוב איך בדיוק התבצעה ה''הצלחה'' הזו - בבריחה מבוהלת, כושלת ולא-מאורגנת, שלא לדבר מבישה. שרון נכנס ללבנון ושגה שם, אבל ברק עשה בדיוק אותו הדבר - כשיצא משם.
כשלון וארגון 14513
על "מבוהלת" אפשר להתווכח. אבל "כושלת"? "לא מאורגנת"?

על מה אתה מדבר? ראשית, היא לא כושלת. העובדה היא כי הנסיגה בוצעה, ומטרתה - קרי, הוצאת כל החיילים הישראלים מלבנון - הושגה במלואה.

שנית, אולי אתה חושב שאפשר להסיג כוחות בסדר גודל כזה בין-לילה ללא ארגון. אני חושב שאתה טועה. מכאן אני מסיק, מבלי לעיין בתכניות המטכ"ל, שהנסיגה היתה מאורגנת. אני אפילו מרשה לעצמי להניח שהיה מודיעין לא רע שנתן חיווי מסוים על התזמון המוצלח אשר ימזער את הסיכון, בהתחשב בעובדה שלא היו נפגעים כלל.

אנא, הסבר את דבריך.
אוי! 14514
אסף ברטוב כבר הגיב לנושא "הבריחה המבוהלת, כושלת ולא-מאורגנת" (כלשונך) של צה"ל מלבנון, תיאור שלדעתי מראה כאלף עדים שלא משנה מה יעשה ברק ו/או כל ממשלת שמאל שהיא, הימין כבר ימצא איך להטיל בזה דופי.

אני, לעומת זאת, מתעניין לשמוע ממך מהן הסיבות ה"מוצדקות דיין" שבגינן מצאת לנכון להצדיק באופן נחרץ כל כך את כניסת צה"ל ללבנון בשנת 1982, ואת הישארותו שם בהמשך.
ושוב: 14515
א. מדוע אתה חושב שניהול כושל של כוחות צה"ל היה גורם לביקורת בינלאומית על אריאל שרון?

ב. הפלישה הישראלית ללבנון גונתה על ידי עולם ומלואו, שכן לא הייתה לא כל הצדקה וכל מהותה הייתה הנהגת סדר חדש בלבנון, שיכלול את הכתרת בשיר ג'ומייל לנשיא לבנון. ישראל נהנתה באותו זמן מהפסקת אש שחתמה עם כוחות אש"ף, ולא הייתה לה כל עילה למתקפה.

ג. לפני שתתחיל בפזמון הידוע של הימין, "המלחמה הייתה מצליחה אלמלא השמאל הבוגדני", אבקשך לסור אל ארכיוני העיתונים ולברר כמה הפגנות ביצע השמאל הציוני (היינו, מפלגות מימין לחד"ש) בעת חודש יוני. אחסוך לך את הטרחה: התשובה היא אפס. העיתונות התגייסה מיד לטובת השלטון, והתעוררה רק אחרי הפסקת האש, כשהסתבר שיש לנו שר בטחון שקרן, שדיבר על ארבעים קילומטר אבל ביצע נחיתה ליד ביירות כבר ביום הראשון של המלחמה.

ד. אהוד ברק לא יוצא כל כך נקי מהמלחמה הזו. בטרם התחילה, הוא המליץ לשרון - ברק היה אז אלוף צעיר - להרחיב את המלחמה גם לסוריה, תוך הטעיית הממשלה והציבור. זו הסיבה שתשדירי העבודה מעודנים כל כך, ולא מזכירים את הבעיה העיקרית בנושא שרון ולבנון: השקרים לממשלה ולציבור הישראלי.
ושוב: 14516
הרשה לי להסביר את עצמי, בפניך ובפני שאר המגיבים:
הכניסה הישראלית ללבנון בוצעה מחוסר ברירה וחוסר אונים של כוחות הביטחון הישראלים אל מול המצב שנוצר בדרום לבנון, שבו פעלה הלכה למעשה ה'פתח לנד' כמדינה בתוך מדינת לבנון.
לנוכח אוזלת היד של ממשלת לבנון באותה תקופה למנוע את פעולות המחבלים, הוחלט להיכנס ללבנון ולטפל בעניינים בעצמנו. עד כמה שאני יודע, צה"ל דוקא ביצע עבודה מעולה ופיזר את אנשיו של ערפאת לכל רוחות השמים.

מטרת הכניסה, כפי שאמרתי, הייתה חיסול מעוזי המפגעים, ולא הנהגת סדר חדש או הכתרתו של ג'ומייל. ללא שום קשר, בשיר ג'ומייל אכן הוכתר וידוע כיום שהמשך כהונתו היה מוביל כנראה להסכם שלום עם לבנון, אלמלא הסורים היו מתנקשים בחייו.

בקשר לניהול הכושל והביקורת על שרון, לא אני צריך ללמד אותך את הפרק הזה בהסטוריה, יוסי - אריק שרון היה זה שאפשר את הטבח במחנות הפליטים, טעות שעד היום נושפת בעורפו.
ואולי תתפלא, אבל אינני אפילו חושב להשמיע בפניך את "הפזמון הידוע של הימין", מכיוון שאני לא מצדיק את 18 שנות המצאותנו בדרום לבנון. כל מה שאני טוען הוא שהכניסה הייתה מוצדקת, לצערי לא היה בישראל אדם חכם מספיק שיוכל לצאת משם בזמן.
ד"א - אמנם זכרונו של הישראלי הממוצע קצר הוא, אבל האם שכחנו מה היה בגבול הצפון לפני שנכנסנו לשם? מישהו שאל פעם את עצמו האם לא מנענו דברים גרועים הרבה יותר בכך שנכנסנו? סתם תהיה.
מי שרוצה זוכר 14519
תיכנון מלחמת לבנון החל מיד לאחר בחירות 81 שבהן שרון תיחמן עצמו למשרד הבטחון לאחר התפטרותו של וייצמן, למרות היסוסו של בגין, הסתייגותו של לוי ואזהרתו הצפורשת של ארליך (יקיף את הכנסת בטנקים)

כחודש לפני המלחמה תקף חיל האוויר מטרות סוריות בלבנון, הפיל 90 מיגים. העילה המיידית לכניסה ללבנון הייתה ההתנקשות שגריר נחמיה ארגוב אך התוכניות היו מוכנות לפי תפיסת שרון שרצה לכונן סידור חדש במזרח התיכון ,להמליך שליט שטופח על ידי המוסד ולגרום לתהליך שיהפוך את ירדן לפלסטין.

ההצגה של שרון את מלחמת לבנון בתחיתלה כמעין מבצע ליטני מספר 2 (כניסה של כוחות מוגבלים לשטח מוגבל לכמה ימים כמו שביצע מוטה גור
ב 1978) הייתה אחיזת עייניים מודעת. ראה ספרו של זאב שיף מלחמת שולל. כמו כן ראה עדותו של בני בגין כנגד שרון במשפט (שבו הוא הפסיד) נגד הארץ ועוזי בנזימן.

מן הימין הקיצוני ועד השמאל תמכו בימי הלחימה הראשונים, למעט יוסי שריד ואורי אבנרי .רבין שימש כיועץ לשרון.

גבול הלבנון היה שקט בשנים שלפני המלחמה!

הזכרון הישראלי קצר, כמו זכרון אזרחים במדינות אחרות שנתון תחת מתקפה נלתי פוסקת של דיס-אינפורמציה וספין.

אך זכרונם של המתענינים ארוך ומתועד.
מי שרוצה זוכר עוד יותר 14546
וכיוון שהעלת את הנושא והוא רלוונטי במיוחד היום הרי כמה עובדות נוספות (עיון קצר ב"מלחמת שולל" יערי/שיף יוסיף עובדות מרובות נוספות כמובן):

למלחמת לבנון היו 3 תוכניות: אורנים קטן (פלישה מוגבלת) אורנים גדול (40 ק"מ) ופרי הדר (כיבוש המפקדות בביירות). אריאל שרון במשך השנה שקדמה ליציאה למלחמה הסתובב בעולם (אצל שר ההגנה האמריקאי הייג למשל) והשיג את הסכמת כל הצדדים המעורבים (ארה"ב, רוסיה, אירופה ואפילו סוריה) למבצע. אולם, באופן מפתיע, המלחמה החלה כאשר הוא לא היה בארץ (איפה הוא כן היה? חפשו "קרפטים" במנגנון החיפוש של האייל). בגין החליט על היציאה למבצע כאשר שר הביטחון שלו לא בארץ, בתגובה על ההתנקשות בשגריר ארגוב בלונדון. מה, לא יכלו לחכות יום-יומים כדי לצאת ל"מלחמת ברירה"?
גם מהלך המלחמה היה מוזר מאוד, הסורים עוסקים ב"נסיגות טקטיות" ומשאירים את ההגנה בידי "אחיהם האמיצים". אצלנו עוד היו יוצאים בהפגנות "אחים לא מפקירים...". גם אלי גבע הוא סוגייה מעניינת. עד ביירות הוא לחץ בקשר כדי שייתנו לו להתקדם ופתאום מול שדה התעופה הוא נזכר לשאול "בעצם למה אני פה?".

המאבק האמיתי שהתנהל בממשלה היה על יעדי המלחמה. בעוד בגין פועל באופן מעשי כדי לחזק את ערפאת ומאפשר לו לעזוב את ביירות כמנצח (זוכרים את ה-V?) עם הנשק, לאחר שבתקופה שקדמה למלחמה ערפאת ואש"פ היו בשפל חסר תקדים, פעל שרון כדי לשלוח את ערפאת בלי הנשק דרך כביש ביירות דמשק (שנכבש לצורך מטרה זו) לזרועותיו החמות של אסד, שם היה מנוטרל כמו כל חזית הסירוב. פעולה כזו הייתה מאפשרת יצירת מנהיגות מקומית פלשתינית כתחליף לאש"פ מתוך חוגים פרו-ירדניים כבר בשנת 83 ומונעת את הצורך באינתפדה כדי להגיע לאותה מטרה. התרגיל חזר על עצמו בשנת 93 עת אותה מנהיגות מקומית (המשלחת הפלשתינית לשיחות בוושינגטון) ניהלה שיחות פרודוקטיביות עם המשלחת הישראלית בראשות אלייקים רובינשטיין בעוד ערפאת שוב בשפל חסר תקדים עקב מלחמת המפרץ. כאן נחלץ פרס לעזרתו ונשלף יש-מאין הסכם אוסלו שחיסל מעשית את האפשרות השניה.

אבל רק תיקון קטן, כ-‏90 מטוסים סוריים הופלו במהלך המלחמה, לא לפניה.
מי שרוצה זוכר עוד יותר 14552
צודק.

באפריל 82 הממשלה אישרה לתקוף את הסורים למרות אזהרות
מודיעין, וכך הופלו בלבנון 2 הליקופטרים נושאי גייסות סוריים דבר שגרם לסורים לקדם לבקעא טילי קרקע אוויר שניטרלו את השליטת
בשמי לבנון שגרמו לבגין להשבע להשמיד את הטילים שגרמו לרייגן לשלוח באופן בהול שליח לישראל (פיליפ חביב?) דזבין אבא בתרי וזי...

ושוב אנחנו שומעים היום ששרון נשאר בתוך הבועה שלו והליכוד
ממשיך לשחק קלפים עם עצמו.

42% מהגדה לפלסטינאים, היום כשכבר ברור לכל בר בי רב שפמטזיה שכזו מתה מזמן.

ישוב חלוצה בנסיון לטרפד אלמנט די הגיוני של הסכם עתידי, מיחזור
תוכנית הכוכבים בגדה שמאכיל אותנו כל כך הרבה מרורים.
ומי ייושב בחלוצה? עולים חדשים מארצות ערב כתכנית מפאיניקית
משנות ה 50 לישוב הספר וכך לבנות את ירוחם ושדרות של שנת 2050?

יישוב חצי מליון יהודים בגליל - ייהוד הגליל ששרון הגה לפני 20 שנה כאילו מדובר בשטח אויב ריק מאזרחים המשוועים לפיתוח.
מי שרוצה זוכר עוד יותר 14634
המממ..
מאז ילדותי העשוקה זכורה במוחי תמונה של שרון עומד עכוזו העצום למצלמה והוא מנופף לשלום לטנקים העושים דרכם לתוך לבנון.
אתה אומר שהתמונה הזו לא צולמה בראשית המלחמה כי שרון היה בחו"ל?
אם כן, מתי צולמה התמונה?
מי שרוצה זוכר עוד יותר 14654
לא יודע, אבל לא אז. אני יכול לשוב ולהפנות אותך ל''מלחמת שולל'' של יערי ושיף ותיווכח בעצמך ששרון לא היה שותף להחלטה ליציאה למלחמה -- הוא היה ''בשליחות בחו''ל''. הציטוט אפילו נמצא אי-שם באחת התגובות שלי באייל.
מי שרוצה זוכר עוד יותר 14660
בדקתי שוב.
התמונה של שרון מנופך לשלום לנגמ"ש מתאורכת מהשישי ליוני. בוקר פריצת המלחמה.
שרון גפ מוצלם למחרת על הבופור הכבוש יחד עם מנחם בגין.
מתי לפי יערי ושיף שרון היה בחו"ל?
אולי הוא לא היה שותף להחלטה לצאת למלחמה, אבל הוא היה שם שהמלחמה החלה.

לוינסון
מי שרוצה זוכר עוד יותר 14837
אכן, אתה צודק. שבתי ובדקתי בשיף/יערי. שרון חזר לארץ רק בערבו של היום החמישי לחודש יוני (במקרה אני זוכר את אותו יום – חזרנו מטיול לצפון וראינו את כל מובילי הטנקים נוסעים צפונה בכביש 4 – פקק רציני). אולם שרון לא היה שותף לישיבה המכרעת בה הוחלט לצאת למלחמה ("אבו-נידאל אבו שמידאל, צריך לתקוף את אש"ף", "כולם אש"ף") ולכן משתמע מכך שלא היה שותף להחלטה על העיתוי. כאשר כבר חזר התחיל במאמציו לכוון את המלחמה למטרות שהוא הציב, כלומר כיבוש המפקדות, ולא לכיוון של בגין, כלומר 40 ק"מ, תוך "הלקאה עצמית" מתמדת ו"הזמנת" התנגדות מבית. שתוביל לנסיגה ולהשארת תשתית אש"ף בלבנון. אחרי הכל, מי קורא למלחמה "מבצע *שלום* הגליל"? עולה על הבופור ושואל "היו להם מכונות יריה?" ובכלל יוצר רושם של "אני לא מבין כלום, גוררים אותי, עושים לי" וכל זה אחרי ששנה לפני כן איים "אסד היזהר, יאנוש ורפול מוכנים!".
אשר לוויכוח המתמיד בקשר להונאת רה"מ. סביר להניח ששרון פעל מאחורי גבו של בגין – אחרי הכל היו להם מטרות שונות, ו"במלחמה ואהבה הכל מותר".

לסיכום אני יכול לשוב ולהמליץ על "מלחמת שולל – שיף/יערי" כמקור למידע בנושא מעורבות ישראל בלבנון מאז אמצע שנות השבעים ועד למלחמה ואחריה. להשיג בסיפריות ובחנויות המובחרות.
או במיתוס:
(לא יודע איך לשים לינק שגם תורם כסף לאייל, אז תגידו שדובי שלח אתכם)
אויש, אני זריז 14838
נסו את זה:
מי שרוצה זוכר עוד יותר 14852
המממ...
אם שרון לא היה בישיבה שהחליטה על תחילת המלחחמה, אז מתי שרון הטעה את המממשלה?
הרי בגין חשב ששרון מדבר על ארבעים קילומטר בלבד.
מתי הוא אמר לו את זה אם לא באותה ישיבה?
מי שרוצה זוכר עוד יותר 14862
ובכן, לפי שיף/יערי התקיימה ישיבה בחמישי ליוני בערב, בה הוצגו תוכניות המלחמה (לאחר שיום או יומיים קודם לכן נערכה הישיבה בה הוחלט לצאת למלחמה). אני רק מעריך שבגין ואחרים (ציפורי ובורג האב למשל) הבינו ששרון לא מתכוון לפעול לפי התוכניות שהביא לאישור בממשלה אלא להפעיל את התוכנית הנרחבת יותר ואחד מהם אף דרש מנגנוני פיקוח כדי לדאוג שאכן ידבקו בתוכנית המקורית.
ושוב: 14545
סלח לי על שאני קצת אטי, אך לא הבנתי - האם אתה חוזר בך מהאמירה "בריחה מבוהלת, כושלת, ולא-מאורגנת" ?
מלחמת ש ב-ש 14547
האחראי האמיתי לטבח בסברה ושתילה הוא דווקא מרדכי ציפורי שהתקשר לשר החוץ (שמיר) ולא לשר ביטחון (שרון) כדי להודיע לו על כניסת הפלנגות למחנות. העניין עלה מחדש לפני כשנה וחצי בראיון אצל דן שילון בתוכנית קצרת המועד ''שבע בערב''.

אשר לעיתוי ולמטרות -- ראו תגובתי למטה.
אופס, היא למעלה. 14550
אוי! 14530
כיוון ששורבבתי לדיון על ידך, הרשה לי לחלוק עליך במסקנה הפירסומאית. כיוון שהראיה ולא השמיעה הוא החוש הדומיננטי בקליטת מידע (אני זוכר את המספרים %73 ו-%21, אבל תקנו אותי אם אני טועה) אזי השילוב של המסר החזותי והשמיעתי הוא הדומיננטי כאן ולכן להבנתי אין פגם באופן הניסיון להעביר את המסר המנסה לקשר בין שרון, מלחמת לבנון, והרוגים (מתוך הנחה שזהו המסר שהפירסומאים רצו להעביר)
אוי! 14539
ערן

ממך הייתי מצפה לתשובה בסגנון הזה:

צריך לנסח את השאלה בצורה הפוכה - אם הפרסומאים של ברק גורמים להעברת המסר שמלחמת של"ג צודקת, מדוע ברק מתיר זאת? מדוע הוא מוביל לכך?
אוי! 14544
בוא נוציא ציפיות ושאר כלי מיטה מהעסק.

וברצינות, שני המועמדים היו שותפים לביצוע מלחמת לבנון ושניהם העדיפו את תוכנית ''פרי הדר'' על תוכנית ''אורנים גדול'', כך שאכן לא הייתי פוסל על הסף את האפשרות שהעלת, למרות שהיא לא כל-כך סבירה בהקשר הספציפי (מערכת בחירות) וביכולת הציבור לעכל את מטרותיה של מלחמת לבנון.
יש לומר 14527
הערה קטנה (ואולי שולית): בניגוד לסיפורו המרגש של מר פרס, על אהוד ברק הנועז ויפה התואר שפורץ ללשכתו בשמחה ומניח על שולחנו של פרס תכנית מפורטת למבצע אנטבה, נועזת ויפת תואר לא פחות ממנו, הרי מי שתכנן את המבצע עצמו היה דן שומרון.
איכססססס............. 14648
איני נוהג להאזין לתשדירי ההבל, אך אמש לפני שהספקתי לשלוח את ידי לשלט ולהעביר ערוץ, שמעתי את ראש ממשלתנו אומר את המשפט הבא: "בראשית כהונתי פניתי לש"ס. זאת הייתה טעות."

כל כך מגוחך. כל כך מטופש. כותרת מאמרי האחרון (המקורית) הייתה: "עם אולי לא נבל, אבל לבטח לא חכם.", כלומר נתתי ציון די גרוע לציבור, אך קשה לי להאמין שהציבור מטומטם עד כדי כך שיתייחס לדברים כאלה ברצינות. מי קונה את זה ? אני כבר יכול לחשוב על המשפט הבא שיצא מפי ראש הממשלה אם הנסיבות התועלתיות תשתנינה מעט:
"בתשדיר הבחירות האחרונות אמרתי שזאת הייתה טעות לפנות לש"ס. אני מבקש סליחה מאנשי ש"ס. הייתה זאת טעות לומר שהפנייה לש"ס הייתה טעות. . ."
איכססססס............. 14652
אם הברירה היא בין אהוד ברק שמודה שטעה בכמה נושאים ומבטיח להשתפר לבין אריאל שרון שעד עכשיו טוען בלהט שמלחמת לבנון היתה "מהמוצדקות שבמלחמות ישראל" (לעומת איזו מלחמה, למשל?) ודווקא הנסיגה מלבנון היא הטעות, הבחירה שלי, לפחות, היא די קלה.
איכססססס............. 14655
בתיאבון, אבל הנושא הוא התשדירים, וכדי שתהיה מבסוט אגיד שהג'ינגל של הליכוד ''רק שרון יביא שלום'', שמוחדר לאוזניי כל הזמן למרות רצוני, גורם לי הרגשת בחילה לא יותר קטנה.
איכססססס............. 14656
שלחתי את תגובתי, הלכתי לעשות פיפי, ופתאום הבזיקה במוחי העובדה שהיה סילוף מסויים בדבריך. שרון לא היה נגד הנסיגה מלבנון. הגירסה שלו היא שהוא היה מהראשונים שהמליצו לעשות זאת. הביקורת שלו הייתה על אופן הביצוע, הבריחה, נטישת הציוד, הבגידה בצד''ל וכו'.
איכססססס............. 14658
באמת? אתה מקבל בחילה מהרעיון ששרון יביא שלום? כמה מפתיע ולא אופייני.

ובנימה זו, אין לי גם ספק שהסלוגן הכה-שנון של מרצ "מלחמה ושרון" שנועד במקור להוסיף קולות לברק, מעודד אנשים מסוימים להצביע דווקא לשרון - ומאותה סיבה ממש.
איכססססס............. 14662
אני מקבל בחילה מהג'ינגל, ולא מהרעיון. אני חוזר שוב. הנושא הוא תשדירי הבחירות.
לעניין הסכוי של גישות שונות להביא שלום, לו עקבת אחר דבריי זמן יותר רב היית יודע את דעתי.
אמרתי תמיד שהסכמי אוסלו אינם מקרבים שלום אלא להפך ומכאן שדעתי היא שאנשי "מחנה השלום" רק מרחיקים אותו.
לכן, הרעיון ששרון יביא שלום אינו כה מופרך, אבל אני חושב שבזמנים אלה אסור לרמות את הציבור ולהשלותו. בדיוק כמו שהיה אסור לעשות זאת בראשית "תהליך השלום" כשדברו על מזרח תיכון בצורת גן עדן.
"שלום עכשיו" הוא רעיון מטעה, כמו ש "שלום בזמננו", סיסמת תומכי צ'מברליין היה רעיון מטעה. לזמננו, הסיסמה הנכונה היא סיסמת צ'רצ'יל: "דם יזע ודמעות".
זו, הסיבה, אולי שאני סולד מהג'ינגל הזה של הליכוד.
איכססססס............. 14664
אבל איזו מין סיסמה מחורבנת זו "דם, יזע ודמעות"? גם אם נתעלם לרגע מחילוקי הדיעות התהומיים בינינו הן לגבי הטקטיקה והן לגבי האסטרטגיה שעלינו לנקוט בדרך לשלום, כיצד אתה מצפה ממישהו לחיות כאן כשכל מה שמובטח לו הוא עוד דם ועוד מלחמות וחוזר חלילה?

נדמה לי שכבר כתבו לך את זה בעבר, אבל לדעתי אתה מתייחס להסכם שלום כאל דבר בעל עדיפות שולית בחיינו. נחמד אם יהיה, לא נורא אם לא. יכול להיות שגם האדישות היא חלק מאותה טקטיקה לפיה את הכל יש לנהל כמו משא-ומתן עסקי בין שתי חברות, אבל אתה חייב להבין שגם לאדישות ולמשיכת הזמן כמדיניות יש מחיר. לא היה אכפת לי לחיות קצת על סיסמאות של דם, יזע ודמעות, בתנאי שתראו לי, אתה וחבריך, גם את האור שבקצה המנהרה שלכם. בינתיים אני רואה את המדינה שלי מסתאבת, מתבהמת ומאבדת צלם אנוש, וכל מה שיש לימין הישראלי להבטיח לי הוא שבעתיד יהיה רע יותר. אלמלא השנאה לברק ולשמאל לא הייתם מגרדים אפילו חצי מנדט עם המצע הזה.
איכססססס............. 14668
אני חושב שאם אדם מותקף, נניח, באבנים והוא רץ עקלתונית כדי להתחמק מהם תוך כדי קריאות: "שלום. שלום. שלום", הוא לא ישיג שום דבר. אבל אם רודפיו ידעו שיש לו יכולת להזיק להם,וגם נכונות לעשות זאת, הסכוי לשלום ביניהם יהיה הרבה יותר גדול.
האם אתה חושב שהסיסמא: "דם, יזע ודמעות." של צ'רצ'יל הייתה לא נכונה לזמנה ?
האם הוא היה צריך להציע אז לבריטים מערב אירופה חדש, ולצייר את העתיד בצבעים ורודים ?
השיטות שלכם: היום עזה, מחר שכם, מחרתיים רמאללה, אחר כך חברון הבקעה וחצי ירושלים, ואחר כך שלום הם שיטות מטופשות. לפחות תודו בכך עכשיו. בכל השלבים תצליחו חוץ משלב השלום.
זה כמו האיש שאימן את סוסו להתקיים ללא מזון. ההצלחה היא רק בשלבים ההתחלתיים.
איכססססס............. 14673
מתי תבין כבר שלשיטתנו היציאה מעזה, משכם, מרמאללה ומשאר השטחים הכבושים היא אינטרס ישראלי ראשון במעלה ולא איזו טובה שאנחנו עושים לערפאת? אני מאד מקווה שנצליח לצאת מכל שאר השטחים שבהם לא היה לנו מה לחפש מלכתחילה, ואפילו אם יתברר לי שלעולם לא יהיה שלום עם שכנינו הפלסטינאים, אני אמשיך להאמין שעלינו לצאת מהשטחים באופן חד-צדדי ולהפסיק לנסות לשלוט בכוח על עם אחר, פשוט כי עצם הישיבה שם הורסת אותנו מבפנים הרבה יותר מפיגוע חבלני הגורם נזק נקודתי כזה או אחר.
איכססססס............. 14835
אהלן,

אפילו לשיטתך שרון צודק שמלחמת לבנון היא מהמוצדקות במלחמות ישראל. אולי לא הכי מוצדקת, אבל בטוח שמהמוצדקות.

מלחמת 48 נכפתה על ישראל, פחות או יותר, לכן אין לדבר על הצדקה. אבל היא בטוח שלא היתה מוצדקת מוסרית, שלא לדבר על הכיבוש והגירוש שהיו בה והושתקו עד לאחרונה.

מלחמת 56 היא המלחמה הכי לא מוצדקת שישראל יצאה אליה. המלחמה היתה יוזמה של צרפת ובריטניה, ישראל שימשה כלגיונרית שקיבלה תשלום, ושעוד תשלם עליו ביוקר. לא מזמן דובר על טבח שבוצע בחיילים מצרים שבויים במיתלה, ומשפחות הנטבחים ודעת הקהל המצרית עוד יפוצצו את זה במשפט פיצויים גדול. אבל גם בלי הפרשה הזו אין ספק שלישראל לא היתה שום הצדקה למלחמה.

מלחמת 67 היא עוד מלחמה ביוזמת ישראל. המלחמה הזו הביאה את ישראל לשליטה על עם אחר, כיבוש שטחים, התנחלויות שפיצלו את החברה לדתיים-לאומיים מול חילוניים-ציוניים, פיצול שלפני המלחמה לא היה אפשרי ולא היתה לו הצדקה משום שמטרות החברה היו זהות. המלחמה הזו היא קו השבר של החברה הישראלית וקירב את קיצה, מה שחילק אותה למעשה לציוניים ולא ציוניים, ליהודיים ולא יהודיים (אמירת נתניהו שהשמאלאנים שכחו מה זה להיות יהודיים). המלחמה הזו גם הביאה את הולדתם המעשית של ארגוני הטרור, הטרור של שנות השבעים ובסיכום כולל הביאה ועדיין מביאה לאלפי הרוגים (אתמול עוד שניים).

איפה זה ואיפה שש מאות ומשהו ההרוגים של לבנון.

מלחמות ההתשה-יום כיפור היו א' מלחמות כפויות, ו-ב' גם הן תוצאה של ההשפלה שעברו מדינות ערב במלחמת ששת הימים. אפשר בקלות להוסיף אותם למניין נזקי מלחמת ששת הימים.

ואז באה מלחמת לבנון (ולפני כן היו מבצע ליטני ועוד כמה קפיצות קטנות ללבנון), שנועדה לעשות סדר מדיני חדש באזור. שרון רצה לחסל את ארגוני הטרור, להעביר אותם לירדן, ולהקים שם מדינה פלסטינית תוך המלכת גומ'אייל לנשיא אוהד לישראל וכו'.

מתמטית, בלי לערב אלמנטים רגשיים, המשפט שאומר ש"מלחמת לבנון היא מהמוצדקות במלחמות ישראל" - הוא נכון. עובדה, תבדוק בעצמך, מבין כל המלחמות שישראל יזמה, איזו מלחמה היתה מוצדקת יותר.

מה אני אגיד לך, הפירסומאים של ברק גדולים. שלוש פעמים ראיתי את התשדירים, והם הצליחו לשכנע אותי. תן להם עוד יומיים ואני מתגייס לגולני ועולה חזרה להרי השוף.

שלא לדבר על הדובדבנים שאכלנו שם... :-(
איכססססס............. 14836
מה בעצם הופך מלחמה ל"מוצדקת" או ל-"לא מוצדקת"? מדוע ה"ליגיונר" לשיטתך ראוי לגינוי?
איכססססס............. 14866
המלצה חמה:
ספרו של מייקל וולצר
"Just and Unjust Wars : A Moral Argument With Historical Illustrations"

לינק לאמאזון:
איכססססס............. 14847
בחרת הכינוי שגוי, לא S&M אלא איפכא מסתברא קיש קיש קריא
(וסליחה על עירבוב המטפורות).

להפוך את העובדות על ראשן זה קל מאד, במיוחד אם לשיטתך
מלחמת לבנון מוצדקת יותר מיום כיפור או ששת הימים.

על סמך מה אתה קובע שב 67 ישראל יזמה ?נכון
שמכת הפתיחה היתה שלנו אך ההיתדרדרות החלה הרבה לפני.
מקסימום אפשר לאמר שממשלת ישראל ניצלה סיטואציה. (כיבוש
רמת הגולן כן היה יזום)
איכססססס............. 15083
מצטער על האיחור בתגובה. שוב הייתי בחו"ל כמה ימים.

לעניין, אפילו לשיטתך אני לא מוצא ולו בדל של הצדקה לכניסתנו ללבנון. אתה יודע היטב שעל מלחמת ששת-הימים ישנם ויכוחים שלא יסתיימו לעולם לגבי מה-היה-קורה-אילו (ישראל לא היתה מתקיפה ראשונה). גם אם נסכים (ואני מסכים) שנזקיה היו גדולים מאלה של מלחמת לבנון, וגם אם נסכים (לצורך הדיון) ששתי המלחמות היו מיותרות ומזיקות מתחילתן ועד סופן, עדיין לא הסברת לי כיצד זה הופך את מלחמת לבנון לאחת מהמלחמות המוצדקות ביותר - המוצדקות ביותר! - בתולדות המדינה. אם לא היה בה שום דבר מוצדק, אז היא לא היתה מוצדקת ואין טעם לנסות להוכיח שגם חלק משאר המלחמות יכלו להתנהל אחרת או שיכולנו אולי להימנע גם מהן.

ודובדבנים יש בשפע גם באירופה.
טעות, טועים, טעינו.... 14665
נדמה לי שמה שברק מנסה להגיד הוא ''אני מבטיח לא לחזור על הטעויות שעשיתי'', כלומר בקדנציה הבאה הוא יעשה רק טעויות אחרות. נותר לתהות אם עוד נותרו כאלה...
טעות, טועים, טעינו.... 14669
אתה יכול לסמוך על ברק. הוא בחור מוכשר. הוא ימצא. הוא כמו אותו סוס ששבר רגל ושבעליו אמר אחר כך: סוס זה עוור בשתי עיניו. אבל את החור מצא.
טעות, טועים, טעינו.... 14676
מה יש לך מסוסים, תגיד לי?
טעות, טועים, טעינו.... 14681
בעל חיים יפהפה. מוסיף לאסטטיקה של הפורום.
טעות, טועים, טעינו.... 14670
זאת חוכמה קטנה מאד לרדת על אדם שמודה בטעות. השאלה היא שוב, האם אתה מעדיף מנהיג שמכיר בטעויותיו ומודה בהן, או אחד שכנראה עד סוף ימיו ימשיך לטעון שמעולם לא טעה ושהאסון הלאומי שהמיט על המדינה היה ''מהמוצדקות שבמלחמות ישראל''.
טעות, טועים, טעינו.... 14678
אני חושש שברק פשוט העתיק מביבי את הטריק של הודאה בטעות (ביבי אמר פעם שאנשים אוהבים את זה, ולכן הוא חוזר על ההודאות הללו). אני לא חושב שברק באמת חושב שהוא טעה. הוא לא אמין.
טעות, טועים, טעינו.... 14682
אני רק רוצה להוסיף ולהסביר את דבריי בהודעתי הראשונה ואת דברי יוסי גורביץ' בתשובתו לך.
איך זה שאתה מצליח לפספס את התמונה הנכונה ?
בבחירות האלה המועמדים ויועציהם מביטים בסקרים ומטרת הניתוח שלהם היא לבדוק עד כמה אמירה מסויימת מוסיפה להם קולות בבחירות.
זה הכל. איזה טעות ואיזה נעליים. לכן גם כתבתי שמחר אם יהיה שינוי במצב הסקרים יודה ברק בטעות על כך שאמר שזו טעות.
אגב, בחדשות ערב שבת סיפר אמנון אברמוביץ' שברק אמר בקשר למוטיב השלום בתשדיריו, שכמעט הוא התחיל להאמין בכך. לפחות יש לו הומור.
הטעות הפעם היא שלי 14683
הסיפור בשתי השורות האחרונות הוא כמובן על שרון.
טעות, טועים, טעינו.... 14689
זאת חכמה קטנה מאד לרדת על פוליטיקאים בכלל. מה שאני ניסיתי לעשות, להבדיל, הוא להאיר את ההודאה-בטעות כאסטרטגיית-הסברה, כזו שכבר שימשה מתמודדים-לקדנציה-שנייה בעבר, ואם היה צורך לנקוב בשמות - יוסי גורביץ עשה זאת.

אגב, את הטענה לגבי מלחמת לבנון אריק שרון יטען עד סוף ימיו רק בתשדיריו של אהוד ברק, אני חושב. בתשדיריו-שלו אין לה זכר. מעניין מדוע.
די לתשדירים!! יחי הפתק הלבן!! 14680
בתשדירים צפיתי יומיים שלושה. תמיד זה כך - כמו הזכוכיות של הליכוד ב96 ומטוס הסבונים ההוא של ברק ב99, אחרי הפעם השניה כבר בא לך לרסק להם את הצורה דרך הטלויזיה - ובלבד שיביאו כבר משהו חדש.
וכמו, ש"שיני" של מפלגת שינוי אמר ב"הארץ" של יום ששי - שרון שכנע להצביע ברק, וברק שכנע להצביע שרון. ובכן, אותי רק חזקו התשדירים בהחלטתי - הנחושה ממילא - ללכת במיוחד לקלפי ביום הבחירות על-מנת להטיל פתק לבן (או צהוב - מבטא היטב את רגשותי אליהם, אשר אינם ממין הרגשות הנאצלים דווקא) - פליז!!! רק שלום יביא שרון (או להיפך - אשרי המאמין) וברק מודה, בתמצית, "נכון, אני כשלון מהלך - בבקשה, תנו לי להכשל שוב" - בחייכם. לפחות, בכל בחירות נורמליות יש קרוב לשלושים מפלגות, אפשר להריע לתשדירי הירוקים, עלה ירוק וחד"ש, להביע סימפטיה לגימלאים או לנגב, להתפוצץ מצחוק למראה בא-גד או רע"ש - וכאן? שממה. מדבר ציה. מפגעון טלויזיוני ולא מעבר לכך...
הצביעו פתק לבן, חברים. כי רק מבול של פתקים לבנים עכשיו - ממנו אף פוליטיקאי לא יוכל להתעלם (רק דמיינו - יותר פתקים לבנים מפתקי "ברק" או "שרון"... זה באמת ירסק את גועל-הנפש!!) - יוכל להביא כאן את השינוי. ויפה תיכף ומייד קודם!! ;-))

שלכם,
דני האדום
די לתשדירים!! יחי הפתק הלבן!! 14691
למה לעזאזל ללכת עד הקלפי רק בשביל לשים בו פתק פסול? תישאר בבית ותשיג את אותו האפקט בדיוק.
די לתשדירים!! יחי הפתק הלבן!! 14694
מכיוון שאקט ההצבעה בפתק לבן הוא סימבולי לחלוטין, כלומר אין לו שום השפעה ממשית על תוצאות הבחירות והוא מחאתי בעיקרו, ישנה חשיבות לעצם ההליכה המעשית וההשתתפות בהליך הבחירות.
השארות בבית כמוה כעדות עצמית על אדישות מוחלטת להליך הדמוקרטי או על חוסר אמון בו.

אגב, ישנה חובה לפירסום מספר הפתקים הפסולים בכל קלפי - כך שישנו אינדיקטור (לא מדויק) למספר האנשים שישימו פתק לבן.
די לתשדירים!! יחי הפתק הלבן!! 14696
נראה לי שהסיבה היחידה להצבעה בפתק לבן (או צהוב, או ירוק, או מנומר) היא אי-הבנת השיטה. מי שמבין ומפנים שאת הפתק הלבן (או החום, או השחור, או זה שכתוב עליו בית"ר ירושלים לשלטון) שלו אף אחד לא מתכוון לספור בתור הצבעת מחאה, לא יוכיח לעצמו שום דבר ע"י כך שילך לקלפי, יעמוד בתור, ובסוף רק ישים שם איזה פתק זהוב-ארגמני. אותו אזרח ראוי שיגיד לעצמו בראש מורם שאת חובתו האזרחית הוא ממלא הפעם באמצעות הרגליים, ושיישאר בבית. כך אף יתרום האזרח המתחשב תרומה צנועה אך חשובה למערכת הדמוקרטית בכך שיקצר בכמה שניות את תהליך ספירת הקולות ואת התור בקלפי שבו *אני* אעמוד.
די לתשדירים!! יחי הפתק הלבן!! 14699
איך הגעת למסקנה הזו?
אני מבין את השיטה ובוחר להביע את שאט-נפשי משני המתמודדים ומשיטת הבחירות בכך שאינני נותן את קולי למי מהם.
ברור שאין רובריקת "פתקי מחאה" בתוצאות הבחירות - השפעת הפתק הלבן מכוונת לדעת הקהל ומנהיגיו לטווח בינוני-ארוך מתוך ידיעה והכרה שבטווח הקצר אין להצבעה שכזו שום השפעה שהיא על תוצאות הבחירות הרשמיות.

אתה מסכים איתי שאם תוצאות האמת יהיו :

אהוד ברק - X קולות.
אריאל שרון - Y קולות.
פתקים פסולים - Z קולות.
אך מתקיים - Z>X+Y

תהיה לכך השפעה מרחיקת לכת בדעת הקהל בנוגע ללגיטימיות השלטונית של אותו המנצח? (כמובן שלא מבחינה משפטית, יהיה לו מנדט שלם כמו לכל ראש ממשלה נבחר אחר)
די לתשדירים!! יחי הפתק הלבן!! 14720
נכון מבחינה משפטית יהיה לו מנדט אבל הוא לא יוכל (כלל לא משנה מי) לומר כי קיבל מנדט מהעם.
מכסימום יוכל לומר כי מבין אילו שהגיעו והשפיעו ורצו באחד משני המועמדים היה לו רוב.

הדבר בעיקר עלול להזיק לברק שבמידה ויבחר לא יוכל לחזור על הטיעון ''איך חברי הכנסת יכולים להצביע נגד הבוחרים שלהם שבחרו אותי''

הטענה של חברי הכנסת תהיה הם לא בחרו אותך אלא נבחרת על ידי רב שאינו רוב העם.
די לתשדירים!! יחי הפתק הלבן!! 14744
אך לאור ההיסטוריה הדמוקרטית של ישראל, גם אם נגלה פתאום שאחוזי ההצבעה ירדו אל אזור ה-‏30%, נראה בכך מחאה אדירה של הציבור, הלא כן?

אגב, יש להניח שאי אילו עיתונאים ירצו לעיין בפתקים הלבנים לפני שזורקים אותם לזבל (לראות כמה אנשים כתבו "קלינטון" או "ביבי"). מי רוצה לעזור לי להגיש בקשה ולעבור על הפתקים! סוף סוף לאייל יהיה משהו בלעדי!
די לתשדירים!! יחי הפתק הלבן!! 14751
אם כבר, אז לביוקאנן, לא?
די לתשדירים!! יחי הפתק הלבן!! 14802
או למאי הקטנה.
די לתשדירים!! יחי הפתק הלבן!! 14760
מחאה אדירה או שמא עצלנות-יתר?
בפתק לבן אין שאלה כזו.

אני מוכן להתנדב לעזרה במשימה כזו - אבל צריך כוח אדם די גדול, אם הכמות תהיה משמעותית...

אגב, אני ממליץ לשרבט משהו על הפתק הלבן - זאת משום שעל גבי פתק ריק ניתן לכתוב משהו מאוחר יותר.
זה יהיה משעשע 14795
אם על הפתק הלבן ישורבט איזשהו שם שלישי שישיג רוב...

אבל מכיוון שאין כאן אדם כזה, אני בספק אם זה יקרה בכלל.
Oh well.
זמן לחלום...
זה יהיה משעשע 14807
לצערנו המשותף, נדמה לי שפתק לבן שרשום עליו שם של מתמודד שאיננו משתתף בבחירות נחשב כפסול - אחרת היה נמנה במניין הקולות והיה בעל השפעה על תוצאות הבחירות.
זה יהיה משעשע 14815
אתה מפספס את המטרה. הרעיון הוא מחאה. לארגן ציבור גדול כך שיצביע עבור ''דג מלוח'', למשל, ובכך להראות (בעזרתם האדיבה של עיתונאים שיבדקו את העניין) שיש ציבור גדול שהביע מחאה אקטיבית (ולא סתם הצביע ברגליים) כנגד ה''בחירה'' המוצעת לנו בבחירות הנוכחיות.
זה יהיה משעשע 14818
דג מלוח, אתה אומר?
חשבתי שיש לך אינטרס דווקא לקדם את הידוע בכינויו "דג אדום"...

טוב, כל אחד והעדפותיו הגסטרונומיות.
הקמפיין שלי נפתח 14849
הצביעו "מיץ פטל" לראשות הממשלה!
ישראל צריכה ראש ממשלה מתוק! (נא להלחין ולשיר)

וכמובן, אני עדיין עומד מאחורי הצעתי הקודמת - אם רוב הקולות יהיו פתקים צהובים, לא יהיה לישראל ראש ממשלה עד הבחירות הבאות.
Nobody מוחה 14851
לפני כמה שנים היה משהו שרץ בבחירות לקונגרס האמריקאי
ממדינת וושינגטון ,זה היה מסע מחאה כנגד הנתק בין הנבחרים
לבוחרים ונסיון לעורר את הבוחרים.

לצורך זה הוא שינה רשמית את שמו ל Nobody כך שסיסמאות
הבחירות שלו היו בנוסח
Nobody for Congress, Nobody is your representative.

די לתשדירים!! יחי הפתק הלבן!! 14878
לא בדיוק, דובי - אז יגידו, פשוט, "אה, טוב, פעם ראשונה שאף מפלגה אינה מתמודדת, אלא רק אישים - הציבור אדיש". מבול סוחף של פתקים לבנים יהיה משהו אחר! נכון, זה קול פסול - אבל, אם במרבית ועדות הקלפי במדינה תשמע הספירה: "ברק - פסול - פסול - שרון - פסול - פסול..." (או במקום "פסול" כתוב "לבן"...) - דבר זה בהכרח יעורר הדים!
אישית, אגב, אני בהחלט הולך לכתוב משהו על הפתק... אבל משהו חריף, חריף מדי לקיבותיהם של רוב החבר'ה כאן, חוששני. ולסיום: אשמח לסייע לך לעבור עליהם... צור איתי קשר אם רעיונך רציני.
08-935-7453
או. קיי? :-) ביי.

שלכם,
דניאל קלטי.
התשדירים מבחינה קולנועית 14771
הסתכלתי פעם אחת על התשדירים (נראה לי שזה היה באזור סוף השבוע הראשון לשידורם), והתשדיר של ברק היה ממש קטסטרופה ויזואלית - היו בו 3 דקות רצופות שברק מדבר ורואים רק את הפרצוף שלו, זה טלויזיה ולא רדיו.
זה אמור להיות דבר שלומדים בשנה הראשונה לקולנוע, במיוחד שברק יכול להצטלם במשרד ראש-הממשלה, שכידוע (וכפי שביבי הראה כבר) זה יוצר מומנט מצויין.
מסקנתי היתה - או שבדיוק באותו יום היתה בעיה מקצועית רצינית (למשל פסלו את התשדיר שהם תכננו, והם היו צריכים ליצור תשדיר חדש ברגע האחרון) או שפוליטיקאי שלא מבין בקולנוע וטלויזיה - הכריח את אנשי המקצוע ליצור משהו גרוע.
אגב - זה נראה הגיוני שברק הכריח אותם, כי זה כל התשדיר גבל בנקסיזם של ברק.
נ.ב. אני מקווה שמי שקורא את התגובה שלי יבין שאני מדבר מבחינה טכנית מקצועית ולא מתייחס לקטע הפוליטי (מי שמכיר אותי יכול להיות בטוח בזה).
התשדירים מבחינה קולנועית 14776
ברק מנסה ליצור אווירה ניחוחה ואמינה של שיחה אינטימית בינו לבין הצופים. לכן המצלמה סטטית, וחוץ ממעברים קלים ממדיום לקלוז-אפ כדי שלא להרוג את העין משעמום, כמעט אין תנועה - כאילו הצופים ממש נמצאים שם איתו. שילוב של אנימציה או קטעי וידאו במהלך ה"שיחה" היו הורסים את האווירה שאהוד ברק מנסה ליצור בתשדירים הללו, ולדעתי בצדק. התשדיר לא יכול להיות נרקסיסטי, משום שהוא כול כולו עסוק בהתנצלות של ברק - זו הסיבה לסטטיות: יצירת אמינות והזדהות עם הדובר. יצירת אינטימיות מבלי ליצור דחייה. מבחינה הזו, התשדיר דווקא עשוי היטב, לדעתי.
התשדירים מבחינה קולנועית 14777
לדעתי הקטעים היותר טובים הם הקטעים בהם נראה ברק כשהוא מדבר *לא* ישירות לצופים, אלא למישהו שנצא כנראה מולו, כאילו הוא עונה למראיין (המלל זכור לי רק במעומעם, והוא כולל התייחסות לחללים ולמשפחותיהם כמי שברק מחוייב בראש ובראשונה להם). ברק גם אינו מאופר-מדי בקטעים אלה, שיש להם החדות האופיינית ל-ENG, ולא רכות סטרילית של ה"שיחה אינטימית"-לכאורה אליה התייחסתם. הסגנון של פנייה ישירה הוא משהו שפשוט לא מתחבר לברק. כשנתניהו עושה את זה, עוד אפשר להאמין שיש אנשים שזה עובד עליהם. כשברק עושה את זה - קודם כל הצופים נזכרים בנתניהו. אחר כך הם רואים שלפחות *בזה* - ברק עוד גרוע ממנו.
בלי שום קשר לדיון 15104
מישהו יודע מה שם השיר המתנגן ברקע לתשדיר של ברק, זה עם התאריכים (בשביעי לפברואר אריק נהיה רה"מ ב 12 לפברואר כובשים את עזה ויריחו וכו').
15577
מישהו ירצה אולי להתייחס לשאלה אם ברק בכלל רוצה לנצח? אולי הוא מעדיף להיות מס' 2 של שרון, לפחות לכמה חדשים?

יש לי את הרושם שהקמפיין שלו לא רציני במיוחד.
בתפקיד ערן בילינסקי... 15579
כשברק התפטר וויתר על פיזור הכנסת הוא ידע שאין כל סיכוי שינצח. אם חשב שינצח, היה חפץ בבחירות לכנסת - בחירות שיאפשרו לו להמשיך לכהן גם אחרי הניצחון. דבר שאינו אפשרי בכנסת העוינת הנוכחית.

ברק ידע שיפסיד, אך לא רצה שכל גוש השמאל יפסיד יחד איתו.
הוא חפץ ששרון או נתניהו יתעמתו עם הכנסת המפוצלת. יפשלו, כי אי אפשר אחרת בכנסת הזו, ויגרמו לכך שלפי תנועת המטולטלת המפורסמת, הוא יחזור בבחירות 2002.

נתניהו היה חכם יותר מברק - לא קנה את הבלוף - ב-‏2002 הוא יישאר סחורה מבטיחה ויגבור בקלות על אהוד האנליטי.
אני מתחיל להאמין בזה... המשך... 15580
הפסד של פרס ישרת את מטרותיו של ברק, ועל כן - רק אם הסקרים יראו שפרס מפסיד לשרון - יפרוש ברק לטובת פרס (ממש הפוך על הפוך).
ברק יעמוד בראשות העבודה אחרי הפסד פרס ויישאר בעמדה נוחה לקראת 2002.

אם הסקרים לא יראו ששרון מנצח בוודאות גם את פרס, ברק לא יוכל לפרוש. בדיוק משום שאינו מתאבד שיעי.
הרי ניצחון של פרס יגרום נזק עצום לברק. אם כך יהיה, בחירות לכנסת יערכו בתוך חודשים. הליכוד עם נתניהו ינצח וישיג רוב גדול בכנסת שיאפשר לו תפקוד נוח למשך ארבע שנים.
בתפקיד ערן בילינסקי... 15598
כן, זה נחמד להיות כותרת של תגובה, אבל ברצינות. "שמאל"? "ימין"? קריאה קצת יותר מעמיקה של מה שאני כותב תראה שהדיכוטומיות הנ"ל חסרות משמעות מבחינתי. שלא לדבר על התוכן. יתר על כן, קריאה מעמיקה אפילו פחות של דברי הייתה מובילה למסקנה שלדעתי שרון וברק מנסים להגיע לממשלת אחדות. אבל תמשיך אם אתה נהנה, אל תתן לי לעצור אותך...

ואגב, באופן רשמי הבחירות הבאות אמורות להערך בשנת 2003. ועוד חזון למועד.

ואגב נוסף, חנן קריסטל שהופיע הערב בטכניון טוען כי היה ברור לברק שעם אינתפדת אל-אקצא הוא לא מנצח, כי פשוט אי-אפשר לנצח כאשר אנשים נהרגים מדי שבוע ויש מהומות שכאלו. אני חושב שהדרך מכאן למה שLG אומר לא רחוקה. וזה אפילו לא אני – זה חנן קריסטל.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים