מה אפשר ללמוד מציידים-לקטים על אורח חיים בריא? 4028
מאמר ב"הארץ" סוקר את מחקריו של האנתרופולוג דניאל ליברמן. ליברמן חקר את שבט הציידים־לקטים הדזה בטנזניה, וחלק ממסקנותיו מנוגדות לדעות מקובלות במערב בנוגע לאורח חיים בריא.

דעה מקובלת אחת היא ששנת לילה ארוכה, כ-‏8 שעות, חשובה לבריאות, שרוב תושבי המערב אינם ישנים מספיק, ושסיבה מרכזית לכך היא תאורה מלאכותית ומסכים. אך ליברמן, כמו גם חוקר אחר שהוא מצטט שבחן קבוצות אחרות של ציידים־לקטים, שאינם משתמשים בתאורה מלאכותית ובמסכים, מצא כי הם ישנים עד שבע שעות בממוצע בחורף, ובקיץ פחות משש שעות בממוצע. יתרה מכך, הם ישנים לעתים קרובות לאור מדורה ובתנאי רעש, וכמובן על משטחים קשים בהשוואה למזרונים שעליהם ישנים אנשים בחברות טכנולוגיות יותר. ליברמן טוען כי הדבר מעמיד בספק את האמונה השגורה שתנאי לשינה טובה הוא חושך, שקט ומצע נוח.

שתי דעות אחרות שליברמן חולק עליהן היא החשיבות של פעילות גופנית רבה, והנזק שבישיבה. גם כאן, מקובל לחשוב כי ישיבה מרובה ופעילות מועטה הם תוצאה של הטכנולוגיה ואורח החיים בחברה טכנולוגית. ליברמן מצא כי אנשי שבט ההדזה (כפי שגם ידוע בנוגע לקופי אדם) פעילים שעות מעטות ביום באופן אינטנסיבי, ואת שאר הזמן מבלים דווקא במנוחה מוחלטת, בישיבה.

עם זאת, מסקנותיו של ליברמן אינן כה רדיקליות: גם אם הוא אומר כי אין נזק בשעות ארוכות של ישיבה ביום, הוא כן מסכים עם החשיבות של קימה מדי כמה דקות; וכן הוא מציין כי הישיבה של אנשי ההדזה היא ללא משענות, בניגוד לישיבה של רוב עובדי המשרדים במערב, וישיבה ללא משענת מפעילה את שרירי הגו. כמו כן, מצוין כי תזונתם של אנשי השבט שונה לחלוטין, ומן הסתם בריאה יותר, מתזונה מערבית טיפוסית.    
קישורים
מאמר ב"הארץ"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  מה למדת מיובל נח הררי היום? • הפונז • 102 תגובות בפתיל
  אבולוציה של ציידים • איתן • 15 תגובות בפתיל
  MeatEater • kozmo5449@gmail.com

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים