רוב החיילים עולי מרוקו במלחמת העצמאות רצו לחזור למרוקו 4058
כך עולה ממחקר שבחן קטעים ממכתבים ששלחו חיילים למשפחותיהם במרוקו.
ההיסטוריון ד"ר שי חזקני חשף במחקר חדש, שחלקים ממנו מופיעים בכתב ב"הארץ", מכתבים שמצא בדו"חות של הצנזורה הצבאית מתקופת מלחמת העצמאות. הצנזורים עברו על מכתבי חיילים, והעתיקו חלקים מהם כי לדווח למפקדי הצבא על הלכי רוח בקרב החיילים.

מתוך אלפי מכתבים שכתבו עולי מרוקו למשפחותיהם במרוקו, סיכם הצבא כי כ-‏70% מהם רוצים לחזור למרוקו, ו-‏76% מהם ממליצים למשפחותיהם לא לעלות.

הסיבה העיקרית לכך היתה תחושותיהם הקשות כי האשכנזים מתייחסים אליהם בגזענות. אחד החיילים כותב כי ""היהודים האירופאים, שסבלו באופן נורא מהנאצים, רואים עצמם כגזע עליון ומתייחסים לספרדים כמי ששייכים לגזע נחות... במקום להודות לנו, הם מתייחסים אלינו כמו פראים או יסודות בלתי־רצויים. כשאני רואה חברים מצפון אפריקה ברחובות, אחד בלי יד, שני בלי רגל, כאלה ששפכו את דמם במלחמה, אני שואל עצמי, האם זה שווה את זה?"

אחר כתב: ""אני לא יכול לסבול את המדינה הזאת, שגרועה מכלא. האשכנזים מנצלים אותנו בכל דבר ונותנים את הג'ובים הכי טובים וקלים לפולנים. המשכורות נמוכות. עבור העבודה הקלה הפולני מקבל 2.5 לירות, בשעה שהמקסימום שאנחנו המרוקאים יכולים להרוויח על העבודה המאומצת שלנו — 1.5".

מחקרים אחרים הראו כי הידיעות אכן הגיעו ליהודי מרוקו, וציננו שם את ההתלהבות לעלות לישראל. חזקני מצא גם ציטוטים ממכתבים של חיילים עולי אירופה וארה"ב, שהתלוננו למשפחותיהם בעיקר על תרבות הפרוטקציות בישראל, כמו גם על חוצפה וחוסר חינוך. 55% מהם הביעו דעה שלילית על המדינה.

לפי הלמ"ס, 6% מעולי מרוקו בשנים 1948-53 חזרו למרוקו. זאת לעומת כ-‏3% מקרב עולי אירופה וארה"ב. 
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  האמנם רוב? • easy • 5 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • הפונז
  לסגור את האורווה • שוקי שמאל
  מלחמת העצמאות • kozmo5449@gmail.com

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים