הצעת רפורמה ברגולציה בחוק ההסדרים 4071
בחוק ההסדרים שעובר בימים אלו מהממשלה לכנסת, אחד הסעיפים הוא רפורמה ברגולציה, שבמסגרתה תוקם רשות רגולציה חדשה. רשות זו תהיה אחראית לפקח על רגולציות חדשות שייזמו משרדי הממשלה. כל רגולציה כזו תהיה מחויבת בתהליך Regulatory Impact Analysis (RIA) שייבחן השפעותיה, עלותה, חוקים דומים שמיושמים ברחבי העולם ואת כל החלופות האפשריות. אם העלות עולה על מאה מיליון שקלים, ודו"ח ה-RIA שלה לא מספק, מוסמכת הועדה להעביר את הדיון לועדת שרים לרגולציה, שיכולה להחליט להמשיך ברגולציה או לעצור אותה.

גם אם הועדה מחליטה לעצור את הרגולציה, השר הממונה יכול עדיין לקדם אותה, אך עליו להאריך את תוקפה מדי חצי שנה. כמו כן, רגולציות דחופות יכולות להיות פטורות מ-RIA, אך רק למשך שנה.

מאיה כהן סוקרת ב"שקוף" כמה התנגדויות ליוזמה מצד עמית ברכה מ"אדם, טבע ודין", וטיעוני הגנה לרפורמה מצד אריאל שם־טוב מעמותת "רווח נקי" שמטרתה ייעול הרגולציה והחקיקה.

קישורים
RIA - אתר הרגולציה הממשלתי
שקוף
רווח נקי
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מה יועילו 742723
כשאני קורא את אבי בר אלי בדה מרקר אני שואל את עצמי אם רגולציה על הרגולציה זה מה שיעזור.
מה יועילו 742724
לא וזה יוליד במהרה משרד או רשות עם מנכל וסמנכל של משרד הרגולטור הראשי .אני מניח שראש הרגולטור יהיה ליברמן וזה בהחלט משתלב היטב עם רוח השינוי בגוש השינוי.
מה יועילו 742995
מי שומר על השומרים?
מה יועילו 743001
אז בינתיים הצליחו להעיף את זה מחוק התקציב, וכן הצליחו להכניס לשם את העלאת גיל הפרישה לנשים (על כך כל הכבוד לקואליציה הנוכחית).
רגולציה בשקיפות 743465
מציע לכולם לדרוש מהמועצות/עיריות שלהן לפרסם דוחות כאלו כשגרה ולא לאחר תחנונים.

קצת שפיות.
743970
"שקוף" מעדכן.

* על פי הנוסח שנכנס לחוק ההסדרים, לדרישת ח"כים ממרץ והעבודה, הרשות החדשה לא תוכל להשהות רגולציה שעברה חקיקה, אפילו חקיקה גרועה, אלא רק לייעץ לממשלה לתקן אותה. הדיון על סמכויות ההשהייה יתקיים בנפרד מהתקציב וחוק ההסדרים.

* על פי ההצעה הנוכחית, הרשות החדשה תבדוק רגולציה על פי השפעתה על המשק והחברה. ח"כ מוסי רז דרש בכנסת כי תיבחן גם ההשפעה הסביבתית והבריאותית; ובהתאם לכך, להרכיב את הועדה לא רק מנציגי משרד האוצר והמשפטים, כפי שמוצע, אלא גם ממשרדים נוספים.

* הלובי הציבורי "לובי 99" דורש החלת שקיפות על דיוני הועדה, כולל המסמכים שמובאים לעיונה, ואם אילו לוביסטים היא נפגשת. זאת עקב החשש שועדת-העל תהיה כתובת ללוביסטים.

* בנוסח הנוכחי, פטורים מבקרת הרשות גופי רגולציה פיננסיים: רשות ניירות ערך, בנק ישראל ואגף שוק ההון. לפי ח"כ רז הסיבה היא שאנשי משרד האוצר היו דומיננטיים בניסוח ההצעה.

בנוגע לנקודה האחרונה, גיא רולניק מוציא את קצפו על אנשי האוצר. בחוק ההסדרים החדש קיימת הצעה לעגן הטבות מס לקרנות השקעה זרות - הטבות כאלו ניתנו בעבר אך זכו לביקורת קשה, בכלל זה מצד מבקר המדינה. רולניק משווה זאת לצעד המושמץ של הממשלה לעגן בחוק את הסדרי הפנסיה הנדיבים של אנשי הקבע בצה"ל. רולניק אומר כי בעוד אנשי האוצר מצפים מכל יתר משרדי הממשלה להראות נתונים ועבודה מסודרת על השפעות החלטותיהם, הם פוטרים את עצמם מכך, ומביאים את ההחלטות המשפיעות ביותר בתוך חוק ההסדרים, ללא נתונים ונימוקים רציניים.
748406
ובינתיים, רשות הרגולציה מתקשה לקום. TheMarker. הסיבה היא, בערך, רגולציה על מינוי החברים בה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים