ממשלת ישראל משקיעה בפלסטינים בירושלים, בדחיפת אנשי ימין 4074
כתבה של ניר חסון ב"הארץ" סוקרת תהליך ארוך של שיפור ביחסים בין ממשלת ישראל לתושבי מזרח ירושלים בשנים האחרונות, והשקעות גדולות שם. בין השאר, נסלל כביש מהיר ("האמריקאי") בדרום העיר שמשרת בעיקר פלסטינים. לעיסאוויה הוכנה תוכנית מתאר חדשה. נבנו בתי ספר חדשים וגינות משחקים, הוקם פארק ליד מוזיאון רוקפלר, מצב התברואה השתפר (בפרט, נעלמו המזבלות הפרטיות), ויותר סטודנטים פלסטינים לומדים באוניברסיטה העברית. מתבצע רישום קרקעות בטאבו, שלא נעשה מאז 1967 (ובכלל זה ליהודים, בשייח ג'ראח).

העימותים בין ערבים ליהודים במאי האחרון החלו במזרח ירושלים. אך לאחר שנרגעו, התהליך הארוך ממשיך.

לפי מחקר של ד"ר אמנון רמון, היסטוריון ממכון ירושלים למחקרי מדיניות, תחילת התהליך בניסיון לתת מענה להתגברות יידוי אבנים על יהודים באזור הר הזיתים ב-‏2014. צוות בראשות אביחי מנדלבליט כלל נציגי משטרה, שב"כ ופרקליטות. הצוות הגיע למסקנה ששיפור המצב החברתי והכלכלי הוא המפתח לביטחון. תוקצבה תוכנית של 300 מיליון ש"ח, שליש מהתקציב לצורכי ביטחון ושני שלישים לצרכים אזרחיים. 

עוד ב-‏2013 התמנה את דביר כהנא, לשעבר מנכ"ל אלעד, למנכ"ל המשרד לענייני ירושלים (על־ידי נפתלי בנט, שהיה אז השר). השניים מינו את עופר אור, לשעבר בכיר בשב"כ, להקים את "היחידה לפיתוח ויזמות בירושלים". מאז 2014 היו כהנא ואור בולטים במעין קואליציה של מספר פקידים, יוצאי מערכת הביטחון, עמותות מתנחלים ופוליטיקאים מהימין, שדחפו להשקיע בתושבים הפלסטינים של ירושלים. היוזמה התחזקה ב-‏2015 עם מינויו של זאב אלקין לשר לענייני ירושלים. אלקין שכנע את משרד האוצר להקצות תקציבים משמעותיים לקידום מזרח ירושלים, ושכנע שרים אחרים בממשלה לוותר על חלקים מתקציביהם לשכם כך. ב-‏2018 הוכרזה תוכנית חומש, ותוקצבה ב-‏2 מיליארד שקלים.

המאמר של ניר חסון מציג גם בעיות בתוכנית, ובעיות שהיא אינה מתיימרת לפתור. הפלסטינים במזרח ירושלים אינם אזרחי המדינה, מה שמקשה גם על השתלבות כלכלית. אין בתוכנית טיפול במצוקת הדיור הקשה, ונמשכת הריסת בתים. כ-‏1/3 מהפלסטינים בעיר גרים בשכונות שממזרח לגדר ההפרדה, ואלו הפכו לאזורים של אנרכיה ופשע. עמותות מתנחלים עדיין פועלות לייהד את השכונות, מה שלא תורם לאמון הפלסטינים. בעוד שחלקם מברכים חלקית על השיפור, אחרים טוענים שהתוכנית מונחתת עליהם מלמעלה ואין בה שינוי עומק.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • kozmo5449@gmail.com • 18 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • kozmo5449@gmail.com
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי • 4 תגובות בפתיל
  כלוב של זהב, ושל נחושת ושל אור • איתן • 9 תגובות בפתיל
  סיפורי העוגה השלמה • kozmo5449@gmail.com • 88 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים