יחסי ישראל והגז לאן? 4081
גורמים שונים משפיעים כעת בכיוונים מנוגדים על ההחלטות העומדות לפתחה של ישראל בנוגע למדיניות הגז. אבי בראלי דן בכך ב-TheMarker.

ארה"ב מעוניינת שישראל תמכור גז ללבנון. כבר כיום ישראל מוכרת גז למצרים ולירדן (במקרה של האחרונה, דרך חברת קש אמריקאית). ארה"ב נתנה חסות לוועידה דיפלומטית שהחליטה לקדם שיווק גז ממצרים דרך ירדן וסוריה ללבנון; לפי בראלי, מקור הגז חייב להיות מהמאגרים הישראליים. החברה המפיקה היא ממילא אמריקאית בעיקרה, שברון. האינטרס של ארה"ב הוא חיזוק ציר נגדי לציר של איראן, טורקיה ורוסיה, ואולי גם סיוע לשברון. 

משרד האנרגיה תומך בהגדלת היצוא, בין השאר מנימוקים סביבתיים לכאורה: יעדי האנרגיה המתחדשת של ישראל יקטינו את הביקוש המקומי לגז, ולא נותר אלא לייצא אותו (להבדיל מגישות שקראו להקטין את הייצוא כדי להגדיל את העתודות לטווח רחוק לשוק המקומי).

ארגוני סביבה שונים, מצידם, קוראים לא להגדיל את השימוש המקומי ולא את הייצוא, אלא "להשאיר את הגז בים", ולהסתמך ככל האפשר (ובמהירות האפשרית) על אנרגיה שאינה תורמת לאפקט החממה.

בראלי טוען כי הגישה הזו לא בת־קיימא: בישראל האנרגיה המתחדשת היחידה המעשית היא מהשמש, וזו אינה זמינה במשך זמנים ארוכים בשנה; טכנולוגיות אגירה כיום יכולות לשמש לארבע שעות לכל היותר. לכן התבססות על אנרגיה סולרית דווקא תצריך שימוש בגז לכיסוי הפערים.

גם עבור מי שתומך בהמשך שאיבת הגז, פחות ברור האם יש מקום לקידוחים חדשים – וכאלו מתוכננים. בראלי מציין כי עצם תחזוקת המאגרים הקיימים דורשת קידוחים נוספים בהם. אך כעת מקודמות תוכניות לחיפוש מאגרים חדשים.

בינתיים מחיר הנפט והגז בעולם זינק, בעקבות ירידה בתפוקה ובכושר וההובלה, ותחזית לעלייה בביקוש עקב החורף באירופה והיציאה ממשבר הקורונה. רוסיה, יצואנית הנפט והגז הגדולה לאירופה, מרוויחה מכך. נשמעת הטענה כי הריצה לאנרגיות מתחדשות גרמה לאירופה להזניח את שרשרת האספקה והייצור של חשמל מנפט, גז ופחם. עליית המחיר מחזקת מן הסתם את הקוראים להגדלת יצוא הגז מישראל.
קישורים
TheMarker - האם לחפש עוד גז?
מחיר הנפט והגז בעולם זינק - TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

הכותרת מלחיצה 743588
יחסים עם גז לא תמיד הצליחו.
הכותרת מלחיצה 743624
גם לי הכותרת עשתה צמרמורת ברגע הראשון.
הכותרת מלחיצה 743629
מי כאן האחראי על הכותרות ?
הכותרת מלחיצה 743832
בסדרה הדוקומנטרית על ההומור בישראל הייתה הערה סרקסטית של מודי בראון - פעם הבדיחות היו מתחילות ב"שני יהודים עולים לרכבת" ואז פרצה מלחה"ע ה2 וזה הפסיק להיות מצחיק
הכותרת מלחיצה 743862
טסתי פעם לגרמניה לכנס מקצועי, ובשדה התעופה שם עמדתי בקופה כדי לקנות כרטיסים לרכבת (המהירה) לעיר הרלוונטית. אחרי שאמרתי לאן אני נוסע, הקופאי המליץ לי לקנות כרטיס הלוך-חזור, אם אני חוזר לשדה התעופה כעבור כמה ימים (כפי שהיה).
התגובה הראשונה שעלתה לי בראש היא "אה, אז עכשיו יש גם כרטיס חזור?".
צחקתי בלב וסתמתי את הפה, כמובן.
בסוף כל משפט 743921
עמיתה שחזרה מכנס בגרמניה סיפרה שהאולם היה סגור, בלי חלונות, והיה מחניק נורא. היה ברור שהיא לא קולטת את הקונוטציה, וקיוויתי שרוב השומעים כן ויודעים להעריך את זה בליבם. לאכזבתי מישהי אחרת שיתפה במפורש בקונוטציה.
הכותרת מלחיצה 743870
מנהרת שלזינגר!

(הנה, זה חזר להיות מצחיק)
לאן שלא צריך 751367
אלהרר טורקת את הטלפון.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים