גבר שנורה למוות בחיפה הוא הנרצח הערבי ה-‏100 מתחילת השנה 4082
מהראן מוגרבי, תושב חיפה בן 42, מת מפצעיו אתמול (שישי) בבית החולים, לאחר שנורה בעיר. לפי ynet, מוגרבי הוא הנרצח ה-‏100 בחברה הערבית מתחילת שנת 2021.

מספר הנרצחים הערביים עלה מכ-‏50-60 בשנה בתחילת העשור הקודם, ל-‏100 או יותר בכל אחת מהשנתיים האחרונות. שיעור מקרי הרצח של ערבים מתוך כלל מקרי הרצח במדינה עלה בתקופה זו מכ-‏50% לכ-‏80%.

בקיץ האחרון הקימה המשטרה את "האגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית", שבראשו עומד ניצב ג'מאל חכרוש. לדברי המשטרה, "מתחילת ינואר נעצרו ברחבי הארץ 4,732 חשודים בגין עבירות אמל"ח וירי, כ-‏92% מהחשודים שנעצרו הם מהחברה הערבית. כמו כן בתקופה זו נתפסו אלפי אמצעי לחימה, נשקים, חומרי חבלה, תחמושת, רימונים וכיו"ב ביישובי החברה הערבית בישראל". מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, אמר: "דרשתי חוק מינימום של שנה בבית סוהר ו-‏60 אלף שקל קנס לכל מי שמחזיק אמצעי לחימה לא חוקי, ואנחנו בכיוון הנכון בנושא החקיקה".

לאחר אירועי אתמול בחיפה אמר עו"ד חמודי מסרי, יו״ר שכונת ואדי ניסנאס: "אנחנו נמצאים בבור ללא תחתית, ממש בדרך לתהום. נראה שלמשטרה אין מודיעין בכלל. זו תעודת עניות למשטרת ישראל. הרצח הזה התרחש לא רחוק מתחנת חיפה, וזה לא בפעם הראשונה שאירוע חמור של רצח או ניסיון רצח מתרחש ממש מתחת לאפה של משטרת ישראל. כולנו מקווים שיפיקו לקחים ושהמשטרה תפעיל מודיעין טוב ושהאיום על ילדינו יוסר".
קישורים
הנרצח ה-‏100 בחברה הערבית: גבר נורה למוות בחיפה - ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

743639
יש בסביבה מישהו שמכיר את הנושא, ויכול להסביר היכן הקושי בצמצום התפוצה של אמל"ח תיקני המוחזק ללא-רישיון לאפס? מהסלון הממוזג שלי זה נשמע קל מאד.
743640
ושאלה אחת אחורה: מה מקורו של רוב הנשק? גניבות מצה"ל? מכוחות ביטחון אחרים? הברחות? (מאיפה? מה כיוון זרימת הנשק בין ישראל-נטו ליו"ש? לעזה?) עלי אקספרס?
743649
יש התייחסות בדו"ח של מבקר המדינה גם לגניבות וגם להברחות וייצור עצמי, נראה שהרוב זה גניבות מצה"ל
747685
דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מספק קצת נתונים מספריים (וגם מספק הצהרות רישמיות על כך שאין לאף אחד נתונים מספריים).
747706
תודה. תמצית התשובה לשאלתי: כנראה מיעוט מכלי הנשק הם גניבות מצה"ל (ועוד הרבה פחות מזה מכוחות ביטחון אחרים ומאזרחים שהחזיקו ברישיון). הרוב מוברח מירדן, מלבנון, ומיו"ש. ביו"ש מתקיים ייצור עצמי.
747708
שמעתי שיש תעשיה קטנה של הפיכת רובי אייר סופט (רובי צעצוע, העתקים של נשק סטנדרטי שבנויים לירות משהו לא מסוכן) לרובה שמושי.
743650
זה קל למדי בחברה היהודית, אם תשמע על שכן שיש לו נשק בלתי חוקי אתה ככל הנראה תדווח למשטרה והנשק ימצא ויוחרם
גם במבצעי איסוף נשק בחברה היהודית יש היענות די גדולה.

זה קשה בחברה הערבית שבה לאנשים אין אמון ברשויות, המשטרה לא יכולה סתם כך לעבור מבית לבית ולחפש נשק, גם כאשר נפתחים תיקים בנושא הם לרוב נסגרים ללא כתב אישום בגלל חוסר בשיתוף פעולה של אזרחים.
מבצעי איסוף נשק בחברה הערבית נכשלים בגלל אותה הסיבה.

743677
תודה. זה אולי מסביר למה קשה להחזיר את הסוסים לאורווה (עדיין יש לי שאלות נודניקיות שאדחיק בינתיים), אבל עדיין לא ברור לי איך הם ברחו מלכתחילה. במיוחד אם רוב הנשק מגיע מגניבות מצה''ל. לא רק שהייתי מצפה שיהיה אפשר, יחסית בקלות, להוריד את הגניבות לכמעט אפס - גם הייתי מצפה שפענוח הגניבות שבכל זאת מתרחשות והשבת הנשק יהיה עניין פשוט. בברור חסרים לי הרבה פרטים על איך הדברים נראים באמת.
743909
מסתבר שזרעי הפורענות היו עימנו לפחות משנת 1986 ואם היו מטפלים בהם בזמן ניתן היה אולי למנוע את ההתפרצות האחרונה.

אה, לא, אני לא מתכוון לבעיית האלימות בקרב ערביי ישראל אלא לנושא חמור בהרבה עליו כתבתי פעם.
743911
תשמע, זה כמעט ברמה של התעלול המתגלגל הזה.
743912
נפלתי :)
מעניין כמה ממיליארד הצפיות שיש לסרטון הזה הן מכוונות.
743913
בזכותך אני לא נפלתי (הפעם). תודה.
743916
אני, פתי שכמותי, נפול נפלתי, ובשעתי נפלתי גם בזה.
743929
נפלת? חשבתי שהפלת, לא?
743932
נפלתי בקונטרה של הפונז.
743914
ממש בשבוע האחרון בנותי גילו את השיר הנ"ל‏1, והוא מאד מצא חן בעיניהם (כולל הרקדנים בקליפ), אז כמה מאות מהצפיות בלופ הן מכוונות לבטח :).

1 מה שמן הסתם העלה אותו מעלה לראש סולם האסוציאציות שלי.
Skankhunt42 743917
התעלול הזה לדעתי מתגלגל הרבה בזכות התעלול הזה.
סדרי עדיפויות 743651
קודם שהשוטרים יגנו על עצמם מהמילציות השוודיות בישראל , ואז יתפנו לתת מכות לילדים דוסים ואם יהיה להם עוד קצת כח אולי הם יטפלו בפשיעה הערבית על ידי מתן דוחות תנועה בטייבה.
סדרי עדיפויות 743652
מי זאת מליצית 'אל-חיראסה' (الحراسه), שפוצצה במכות את השוטרים האומללים של משטרת ישראל ? ובכן, מעניין לדעת שלתנועה האסלאמית בישראל -להלן : רע"מ, יש צבא.

מפלגה שמהווה לשון מאזנים בממשלת השינוי עם מליציה אלימה? מה אנחנו במינכן ?

אז מה הפלא שח"כ וליד טאהא [ויקיפדיה] מרעמ ,יושב ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת עם קורות חיים שכאלו ;

בשנת 2012, ביקר את יו"ר הפרלמנט של חמאס, לאחר שחרורו ממאסר. בראיון לרשת ב' לא הכחיש שאינו תומך בחמאס, וסירב לגנות את הארגון ולהכיר בו כארגון טרור.

בשנת 2013 השתתף במשלחת שביקרה את משפחת המחבלים מפיגוע ליל הקלשונים, בו נרצחו שלושה חיילי צה"ל.

בשנת 2018 פרסם פוסט תמיכה בסוריה, בו כתב: "אחי תרים את הדגל הסורי מעל הבית שלל כל השנה, תניף את הדגל ביום הזיכרון לכיבוש הגולן על מנת להזכיר לו שיש אדמה סורית כבושה".

באותה שנה, השתתף בהפגנת תמיכה בצעדות החמאס על גדר המערכת.

בשנת 2019 פרסם פוסט בו כתב: "מאז שהתנועה הציונית השיקה את הפרויקט הגזעני האכזרי שלה לפני יותר ממאה שנה, רצח, גירוש, הריסה, אפליה, גזענות והתעללות הברברית בזכויות של בעלי האדמה היו ההתנהגות הבולטת ביותר של פרויקט השנאה הזה".

באותה שנה השתתף בתהלוכת תמיכה בפרעות הערבים הישראלים מאוקטובר 2000.

על ההרג בשוגג של הצעיר איאד אל-חלאק שלוקה בנפשו על ידי המשטרה, אמר: "הפלסטינים בניגוד ליהודים הם בעלי הארץ הזאת ולא הגיעו אליה מרוסיה ואוקראינה. הקללה של איאד תרדוף אותם עד ליום הדין, ותגרש את הכיבוש. העם הפלסטיני יזכה לחירות וביטחון בארצו, הרוצח של איאד הוא פחדן והוא יורה על אנשים כי הוא לא שייך לפה ונוכחותו כאן לא חוקית ולכן פעל מתוך טירוף. פעולות הוצאה להורג שאנשי משטרת הכיבוש מבצעים בשטח מעידה על המוסר המלוכלך שלהם"
זו בעיקר בעיה תרבותית 744005
דן שיפטן כתב: את גילויי האלימות, הקיצוניות הפוליטית והסרבנות בקרב הפלשתינים ובקרב ערביי ישראל, נהוג להסביר בעיקר כתוצאה של נישול, עוני, קיפוח והזנחה. אלא שמדובר בעיקר בתרבות פוליטית כושלת. החברה הערבית בארץ היתה אלימה, שבטית, פטריארכלית ומדכאת גם לפני בוא הציונות. החברה הערבית באום אל־פחם אלימה ודכאנית כלפי בנותיה שלה וכלפי חריגיה, כמו בבגדד, בחאלב, בג'נין, בביירות, בטריפולי, במאלמו שבשבדיה ובפריז. ההסברים עדיין מכורים לגישה מוטעית, למרות מאה שנים של כישלונה הסדרתי והמוכח: השר לביטחון הפנים הסביר את האלימות בחברה הערבית ב"עשרות שנים של הזנחה, התעלמות ופחד להיכנס בעובי הקורה של בעיות המגזר", והמפכ"ל ב"אי־שוויון מתרחב וגידול בשסעים בחברה". - ישראל היום

איני יודע כיצד לפתור בעיית משילות זו, כל עוד ציבור זה אינו עושה יותר מן המינימום למען עצמו, כל עוד ערך חיי אדם בקרב כל אוכלוסיה ערבית במזה"ת ומחוצה לו כה נמוך, דבר שבא לידי ביטוי גם בנהיגה, בשיעורי ההתחסנות, שיעורי העישון ועוד.
אם יש שם רוב שאיכפת לו מעצמו, אפשר היה לראות מספר סביר של הפגנות הפונות פנימה, ואחרות הפונות לממשלה בבקשה להקים עוד תחנות משטרה, קריאה להתגייסות לשורותיה ואלמנטים נוספים שמצביעים על כאב וחרדה מפני אובדן החיים המיותר, במקום המינוף המסורתי של האשמת גורם חיצוני במה שהם עושים לעצמם.
זו בעיקר בעיה תרבותית 744009
(נראה לי שרוב החברות בעולם היו אלימות, פטריארכליות ומדכאות גם לפני בוא הציונות)
זו בעיקר בעיה תרבותית 744015
בדיוק. מה יודע אפופידס על היחס לנשים וחריגים באום אל פחם, בגדד, חאלב, ביירות או מאלמה? אבל מה זה משנה אם, העיקר שיש עוד הזדמנות לםשפש לאומה הערבית בתחתונים. לו אני אפופידס, הייתי טורח טוב טוב לברר לעצמי את הקו שבו חוצים את גבול האנטישמיות.
אני לא מחזיק מעצמי חובב ערבים גדול. נהפוך הוא. אבל גם אני מסוגל לגייס אמפטיה לרוב האוכלוסיה הערבית הנתונה לאיומיהם של עבריינים, כאשר צדקנים כמו אפופידס מייעצים להם לשים את מבטחם במשטרת ישראל, כאשר כל ישראלי שעבר את גיל 8 יודע שמשטרת ישראל היא הגורם האחרון במדינה שבו ניתן לבטוח. המצב של ערביי ישראל אינו פשוט ומי שאינו מסוגל להבחין בכך, כדאי שלא ימנה עצמו מבקר חשבונות של מי שאינו מעורר בו אפילו את המידה המינימלית של אמפטיה. אני לא רואה אותו קופץ בכל פעם שמתנחלים תוקפים חיילים ושוטרים ישראליים הנמצאים שם כדי להגן עליהם.
זו בעיקר בעיה תרבותית 744018
אין לי מושג מה קורה בבגדד, חאלב, בירות, טריפולי (יוון?) או מאלמו, אבל לגבי ג’נין (למה לא רמאללה?): שיעורי הרצח בחברה הערבית בישראל גבוהים בהרבה מאלו שבגדה המערבית. הם טיפסו בהדרגה בעשרים השנים האחרונות, מאז שנת 2000.
זו בעיקר בעיה תרבותית 746010
מבסס את חלקם של הדברים ואולי מחליש אחרים נדב שנרב:
האם מספרם של מעשי הרצח גבוה במיוחד במדינות מוסלמיות או ערביות? לדעתי התשובה שלילית. במרוקו, אלג'יריה וערב הסעודית המספר הוא באזור 1.5, במצרים, באירן ובטורקיה 2.5 וכן הלאה. כל זמן שקיים בהן ממשל מרכזי יציב, אין איזו קטסטרופה של מלחמת הכל בכל. גם עוני לא נראה כמו פקטור מי יודע מה חשוב. הציון של הודו הוא 3, של פקיסטן 4, ושל אינדונזיה (גם עניה וגם מוסלמית) 0.43 - הרבה יותר נמוך מזה של רוסיה (8) או הפיליפינים (6.5).

בישראל התרחשו ב 2018 מאה ותשעה עשר מעשי רצח, מה שנותן לה (הנחתי אוכלוסייה של תשעה מיליון) ציון לא רע בכלל (1.3). עם זאת, הערבים המהווים 21 אחוז מהאוכלוסיה זקפו לזכותם 81 מאירועי הרצח האלו. זה אומר שהערבי הממוצע בארץ חי עם שיעור רצח של כ 4.5 (כמו בצ'ילה או בליטא) ואילו היהודי הממוצע חי עם 0.5 - כמו בנורבגיה או בסלובניה. בשנת 2021 עלה כבר מספר הנרצחים בחברה הערבית ל 121 (עליה של חמשים אחוז תוך שלש שנים) – מה שמתחיל לדגדג את הרמות הדרום אמריקניות.

בשנת 2020 אירעו בארצות הברית כ 18000 מקרי רצח על אוכלוסיה של 330 מליון (ציון 5.4) אבל כעשרת אלפים מתוך הרציחות האלו היו של שחורים, המהווים רק 12% מהאוכלוסיה! השחור הממוצע בארה"ב חי (או מת) עם ציון של 25, כמו זה של קולומביה [מכאן ששאר האוכלוסיה זוכה לציון של 2.8 - אפו'].
היתה עליה משמעותית במקרי רצח בקהילה השחורה מאז תחילת פעילות ה BLM, ועליה חדה מאד מאז מקרה ג'ורג' פלויד. נתון זה תומך, פחות או יותר, בהשערה שהצגתי קודם: המשטרה החליטה שלא שווה לה להתעסק עם שחורים, והדבר גרם לעליה במספרן ובגדלן של כנופיות פשע שהמלחמות ההדדיות ביניהן הן אלו שיוצרות את שיעור הרצח הגבוה.
זו אינה אלימות שמיוצאת החוצה, אלא אלימות שפוגעת בראש ובראשונה באותה קהילה אליה המשטרה מנסה להתייחס ברכות.

האשמים הראשיים בהדרדרות הם מן הסתם אותם פרופסורים לפסיכולוגיה או קרימינולוגיה או סוציולוגיה המטיפים את הזבל המרקסיסטי שלהם בדבר כוח, פריבילגיות ודיכוי, ואותם קציני משטרה הקונים את התאוריות הללו, אם מתוך שאיפה לתקינות פוליטית ואם סתם מתוך עצלנות.
זו בעיקר בעיה תרבותית 746014
לפני כמה שנים ראיתי גרף של מעשי הרצח השנתיים בחברה הערבים בישראל ובגדה. מספר האנשים שם די דומה ולכן כמות מעשי הרצח ניתנת להשוואה. הגרף החל בשנת 2000 לערך ואז הייתה רמה דומה. מאז הייתה ירידה בגדה ועליה בישראל.
זו בעיקר בעיה תרבותית 746030
זה מזכיר לי תהיה ישנה שלי באשר לשיעורי הרצח במדינות ערביות. לפחות לפי הנתונים הרשמיים, כאשר השלטון יציב, גרוע ככל שהוא, שיעורי הרצח במדינות ערביות נמוכים באופן מפתיע.
כמובן שלא ניתן לסמוך על המספרים כמו במדינות מערביות, ויש הטוענים שרבים ממקרי הרצח נסגרים ברמת המשפחה, או השבט וכד', אבל מן במעט שקראתי לא מצאתי סימוכין לכך שהמספרים האמיתיים גבוהים בהרבה.
גם ההסברים ששמעתי למצב זה - האזרחים עצמם מונעים פשעים, פחד מן החוקים הדרקוניים - דורשים ביסוס.
זו בעיקר בעיה תרבותית 746086
הפסקה האחרונה נראית לי לא הוגנת. אני לא חושב שרבים מציעים הפחתת שיטור וזהו.
זו בעיקר בעיה תרבותית 746090
הציעו גם הציעו להפחית את מימון המשטרה. אבל עדיין מדובר ב-BS גזעני. יש בשנים האחרונות גל פשיעה בארה"ב. אבל אם מסתכלים למשל על רצח, יחס הרוצחים לאוכלוסיה דוקא אצל השחורים ירד בכ-‏40% מאז 1980. כנראה שצריך להאשים ב"הדרדרות" הזאת את ה-BLM והפרופסורים המרקסיסטיים. זה לא שאין פרופיל גזעי למעשי הרצח בארה"ב. אלא שהפרופיל הזה אינו חדש והניסיון לתלות אותו על צווארם של פעילים רדיקליים כאלו או אחרים, הוא סתם תעמולה.
זו בעיקר בעיה תרבותית 746116
אני חושב שרוב מי שמציע להפחית את מימון המשטרה מוסיף מיד "ולהעביר את התקציב ל..." (שימוש אחר שישפר רווחה באוכלוסיות המצוקה ו/או יפחית אלימות).
זו בעיקר בעיה תרבותית 746121
עובדתית אתה צודק. באופן רשמי ואקדמי תנועת ה-Defund The Police מדברת על הקצאה מחדש של המשאבים. פחות שיטור מסורתי ויותר עו"ס, סוציולוגים, פסיכולוגים, תוכניות ורפורמות חברתיות. מכון ברוקינגס DPT
הבעיה היא שהאג'נדה הזו נכבשה ע"י פרופיילינג גזעני והרוח הנופחת במפרשיה היא רוח כוזבת מובהקת. הסיסמה הזו נישאת בעיקר ע"י שחורים ומלחכי הפנכה שלהם. הטענה הכוזבת שלהם היא שהבעיה המרכזית של קהילתם היא האלימות המשטרתית. אם יש פרופיילינג ברור מאד של הפושעים וקורבנותיהם, מה לא תקין בכך שיש פרופיילינג מקביל בין קרבנות המשטרה?
עליי להודות כי מי שירצו לשכנע אותי שסוציולוגים ופסיכולוגים הם אפקטיביים יותר משוטרי מקוף יצטרך לעבוד מאד קשה. יתכן שזו האמת אבל חוסר האיזון הבולט ביכולת המילולית והאקדמית של הקבוצות האלו לפרסם את שרותיהן דורש עמדה של אפלייה מתקנת.
זו בעיקר בעיה תרבותית 746152
מציעים הן האגודה לזכויות האזרח והן מבקר המדינה, שנפל גם הוא בפח הזה: "שיעור תיקי החקירה של יוצאי אתיופיה בשנת 2019 גדול במידה ניכרת משיעורם באוכלוסייה (1.7%): פי 3.8 בקרב קטינים ופי 1.9 בקרב בגירים...הנתונים מעידים על שיטור יתר כלפי אוכלוסייה זו"
ועל הפשע הפרשנותי הלז מוסיף הדו"ח חטא סטטיסטי: "בנוסף נמצא כי שיעור התלונות שהגישו יוצאי אתיופיה למח"ש גדול ביותר מפי שניים משיעורם של יוצאי אתיופיה בקרב כלל האוכלוסייה [למען הדיוק פי 2.6 - אפו']"

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים