בדיקה לגילוי ''סם אונס'' בשיער - אפשרית, אך תועלתה מוגבלת 4087
בשלוש השנים האחרונות הגישו 53 נשים בקשות לגילוי "סם האונס" GHB בשערן. בשלוש השנים שלפני כן רק עשר נשים ביקשו זאת. ברוב המקרים הבקשה מוגשת במסגרת הליכים פליליים. גברים שגורמים לנשים לצרוך את הסם במטרה לאנוס אותן עלולים להיות מואשמים בשלילת כושר התנגדות - עד כה הואשמו שמונה אנשים בעבירה זו, מאז 2018.

מומחים מציינים כי בבחינה פלילית־משפטית, עקבות הסם בשיער הן לרוב ראייה חלשה בתיקים מסוג זה. זאת מכיוון שתוצאה חיובית אומרת רק כי הנבדקת קיבלה את הסם בזמן כלשהו בחצי השנה האחרונה, וקשה מאוד לקשר זאת לאירוע ספציפי. כמו כן, מרבית השימוש בסם הוא כ"סם מסיבות", ורבים נוטלים אותו מרצונם. עד כה בישראל רק במקרה אחד קיבל בית המשפט בדיקה חיובית כזו כראייה (נגד שמואל בן אבו), וההרשעה התבססה על מארג ראיות חזקות יותר. בן אבו עומד לערער לבית המשפט העליון.

נוכחות הסם בבדיקת דם או שתן יכולה להיות ראייה חזקה בהרבה, כי העקבות שלו שם מתפוגגות אחרי שמונה עד עשר שעות. אך בדיוק מסיבה זו קשה יותר לקבל תוצאות חיוביות. בדיקות כאלו נשלחות מבתי חולים לפי נוהל במקרים של חשד. השנה היתה עליה גם באלו - 90 מקרים, לעומת 29 ב-‏2020 ו-‏41 ב-‏2019. אך באף אחת מהבדיקות לא נמצא הסם.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

האם באמת יש “סם אונס” 744063
קראתי באיזה מקום (לא זוכר איפה) טענה שאין באמת סם אונס, או לכל הפחות השימוש בו מאוד נדיר. לפי מה שהיה כתוב שם לחומרים שנטען שמשמשים כסם אונס טעם מר חזק ולא סביר שהוא נשתה בלי להרגיש בכך. בנוסף, אפילו שלא ניתן לגלות אותו בבדיקת דם או שתן אחרי 8 עד 10 שעות, היו מספיק מקרים שקורבנות אונס נבדקו זמן קצר אחרי הארוע, אבל אף פעם לא נמצאו שרידים של הסם. לעומת זאת כמעט בכל המקרים היתה מעורבת בבירור צריכה של אלכוהול והטענה היא שלמעשה מדובר בשתייה מוגזמת של אלכוהול ולא בסם אונס. כמובן שמבחינה מוסרית או משפטית זה לא משנה, אבל אולי צריך להיות פחות בהיסטריה שמישהו יחדיר משהו למשקה ויותר לשים לב לכמה ומה שותים.
האם באמת יש “סם אונס” 744065
השימוש בו אכן פחות נפוץ - אבל מספיק נפוץ בשביל להכניס חלק מסוגי הסמים האלו לפקודת הסמים המסוכנים בישראל.

מויקיפדיה
=======

יש כמה סוגים של סמי אונס:

אלכוהול הוא סם האונס הנפוץ ביותר.‏2 שתיית משקה חריף יכולה להביא לשכרון, עייפות, פגיעה ביכולת לקבל החלטות ואף לעילפון. חרף השפעה זו, בשפת הדיוטות אין האלכוהול נכלל במושג "סם אונס".

GHB (גמא-הידרוקסי-בוטיראט או gamma-hydroxybutyrate). סם זה הוא ממשפחת הסמים המרגיעים, מרדימים, שפועל לדיכוי פעולתה של מערכת העצבים המרכזית. GHB נמצא באופן טבעי בגוף האדם בכמויות מזעריות, והוא חסר צבע וחסר טעם. בסוף שנת 2003 הוכנס GHB לפקודת הסמים המסוכנים בישראל.

GBL (גאמה ביוטרולקטון- gamma-Butyrolactone) (אנ'), חומר בשימוש בתעשיות הפלסטיק, הגורם לערפול חושים.

קטמין (Ketamine Hydrochloride), סם זה יוצר לראשונה כחומר הרדמה שאינו גורם לדיכוי מערכות גוף חיוניות. הסם גורם להזיות, תחושת בלבול וחלומות בהקיץ, ולכן נעשה בו שימוש לא-רפואי. מוכר כסם אונס לפי פרסומי הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול בישראל.

פלוניטרזפם (Flunitrazepam)(אנ'), חומר ממשפחת הבנזודיאזפינים, שהשמות המסחריים שלו הם "היפנודורם" ו"רוהיפנול". סם זה מדכא את מערכת העצבים המרכזית. בעבר היה נטול צבע או ריח, אך בשל התלונות בדבר השימוש בו כסם אונס החלו חלק מן היצרנים להוסיף לו צבע כחול המתפרק בתוך משקאות, כדי לסייע בזיהויו
האם באמת יש “סם אונס” 744066
העובדה שסם נכלל בפקודת הסמים המסוכנים לא אומרת שהוא בהכרח משמש לאונס, במקרה של GHB וקטמין ידוע שהם משמשים בעיקר כסמי מסיבות ונראה לי שזה מספיק כדי להכריז עליהם כלא חוקיים.
האם באמת יש “סם אונס” 744072
צודק.. זה לא אומר.
אבל לפחות לגבי חלק מהחומרים כתוב שהם:
1. מוכרים כסם אונס, או יש תלונות עליהם כסם אונס
2. חסרי טעם וצבע
האם באמת יש “סם אונס” 744073
ואגב בהקשר הזה, אני ממליץ (מילה מוזרה כאן) על צפיה בסדרה על אלון קסטיאל. יש עדויות ממקור ראשון על שימוש במשהו, שכפי הנראה, איננו אלכוהול.
במחסומים לא צריך סם אונס 744082
בית הדין התיר לפרסום: קצין במינהל האזרחי הורשע ב-‏2016 באונס פלסטינית
מעדותה של האישה, מ', עולה כי הקצין ניצל את הצורך שלה בהיתר כניסה לישראל כדי לאלצה לקיים יחסי מין. הקצין הורשע בנוסף בקבלת שוחד מיני מפלסטינית אחרת תמורת היתר כניסה לישראל

... לפי הפרטים שהותרו לפרסום, הקצין הורשע בשני מקרי אונס של פלסטינית שביקשה ממנו היתר לכניסה ועבודה בישראל ... הקצין "איים עליה לבל תספר על שאירע, אחרת ייקח ממנה את ההיתר" ... "מעת לעת נהג להתקשר אליה, ביקש ממנה בקשות בעלות גוון מיני וכן הציע לה הצעות מיניות שונות", ו"כן ביקש כי תביא אליו את בתה" ... הרשעת הקצין מתייחסת גם לעבירות שבוצעו באישה אחרת, פ', עליהן הורשע בלקיחת שוחד. בהכרעת הדין נכתב אז כי הקצין קיים עם פ' יחסי מין שלוש פעמים תמורת אישור היתרים.

במחסומים לא צריך סם אונס 744083
בכל תפקיד‏1,האנס לא חייב להשתמש בסם אונס אם הוא יכול לקבל את מבוקשו בלי הסם.

1לרבות תפקידי נשיאות בישראל או ארה"ב
במחסומים לא צריך סם אונס 744085
המרחם על אכזרים וכו'? זה.
במחסומים לא צריך סם אונס 744088
אשת יפת תואר? זה
במחסומים לא צריך סם אונס 744089
לא.
במחסומים לא צריך סם אונס 744090
כזה
במחסומים לא צריך סם אונס 744092
סוף סוף קצין בעל עמוד שידרה שאינו "מכפיף את רצונותיו האישיים למען הקולקטיב".

מ̲ט̲ר̲ה̲:̲ לבחון ולהסביר את התופעה של אונס צבאי, בהקשר של הסיכסוך הישראלי-פלשתינאי.
ש̲י̲ט̲ה̲ ̲ו̲כ̲ל̲י̲ ̲מ̲ח̲ק̲ר̲:̲ מחקר איכותני שהתבסס על ראיונות עומק שנערכו עם הנבדקים.
מ̲ן̲ ̲ה̲מ̲מ̲צ̲א̲י̲ם̲:̲ אונס צבאי הינו תופעה שכיחה בהיסטוריה האנושית, ואף על פי כן התופעה נדירה בסכסוך הישראלי פלסטינאי. המחקר עומד על התופעה המפתיעה, ומציע לו הסבר. טיעוניו המרכזיים הם כי אונס צבאי ,או העדרו, משרתים את אותם מטרות פוליטיות של כיבוש ואבחנה ברורה בין לאומים, כמו כן, העובדה כי חיילים ישראלים לא עוסקים באונס נשים פלשתינאיות, היא משום שהפרט מכפיף את רצונותיו האישיים למען הקולקטיב.

ובשולי הדברים:

1. ללקק את השפתיים: "אונס צבאי ,או העדרו, משרתים א̶ת̶ אותם̶ן מטרות פוליטיות של כיבוש ואבחנה ברורה בין לאומים". אז קודם כל מחבר התקציר עצמו חוטא באונס, אמנם של השפה העברית‏1 ולא של פלשתינאיות (יחד עם "המחקר עומד על התופעה המפתיעה, ומציע לו̶ה הסבר" שלא ציטטתי למעלה), ושנית על טענה מחקרית חזקה כזאת המציאו את הביטוי damned if you do and damned if you don't (בטח יש משהו מקביל בעברית אבל אני לא מצליח להזכר). אני מבין שאין כאן סתירה לוגית ואפילו לא אמירה ריקה מכל תוכן, אבל אם בשני הקצוות אנחנו יוצאים רע יחסית ל"מקובל" אצל צבאות, הייתי מצפה מצה"ל לעודד את מעשי האונס כדי לקרב אותנו לשם. בעצם אולי זאת הסיבה שהשאירו את הקצין ההוא בצבא.

2. לא מצאתי את העבודה בשלמותה ברשת. היא התפרסמה כנראה כספר כך שאולי מדובר בזכויות יוצרים, אם כי הייתי רוצה לקוות שמישהו התעשת והבין שכדאי להחביא את הבושה מאחרי חומת תשלום (מכון סאלד מוכן לספק הצצה תמורת 20 ש"ח. לא, תודה).
_____________
1 - לפי כמות השגיאות והעילגוּת בפרסומים של האונ. העברית נראה שהם לא טורחים בהגהה. פעמיים הערתי להם על עניינים יותר מהותיים מהשגיאות האלה (הם כביכול מעוניינים במשוב ויש בצמוד לפרסומים כפתור שמיועד לזה), אבל לא זכיתי אפילו לאישור שמישהו שם קרא את מה שכתבתי.
חוקרים אילצו אישה להודות שבדתה אונס. שלוש שנים אחר כך החשוד אנס 744225
חוקרים אילצו אישה להודות שבדתה אונס. שלוש שנים אחר כך החשוד אנס אישה אחרת

"בית משפט צבאי מתח ביקורת חריפה על חוקרי משטרת מחוז ש"י, שאיימו על אישה פלסטינית שהתלוננה על אונס, האשימו אותה בבדיה וחקרו אותה בחשד למסירת תלונת שווא - עד שחזרה בה. שלוש שנים לאחר מכן אנס אותו גבר אישה נוספת. בחודש שעבר הוא הורשע בשני מעשי האונס, והתביעה מבקשת לגזור עליו 25 עד 30 שנות מאסר. נגד החוקרים לא ננקטו כל צעדים."

"השופטים בבית המשפט הצבאי ביהודה, שצפו בתיעוד חקירתה של האישה, הזדעזעו מהתנהלות החוקרים וקבעו כי מדובר ב"מעשה שלא ייעשה"."

"טל [החוקרת מירי טל] ושמוליק פיאמנטה, חוקר נוסף שהיה מעורב בתיק, פרשו בינתיים מהשירות. חיים נסים, שעמד אז בראש היחידה החוקרת, ימ"ר ש"י - קודם לדרגת תת-ניצב ועומד היום בראש היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות ופשיעה חמורה בלהב 433."

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים