אורנה ברביבאי מקדמת: פטור מסימון מחירים על-גבי המוצרים 4090
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, יחד עם הרשות להגנת הצרכן, מקדמת תיקון לחוק שיאפשר למרכולים להפסיק לסמן מחירים במדבקות על המוצרים, ובמקום זאת להציג את המחירים בצגים אלקטרוניים על המדף או מעליו.

בעבר הביעו רבים חשש שללא מדבקת מחיר, יקשה על צרכנים להשוות מחירים, וכמו כן חנויות ישנו מחירים באמצע היום לפי זמני ביקוש, וכך ישיגו מחיר ממוצע נמוך לצורך מערכות שמפרסמות השוואות מחירים מבלי להוריד מחירים באופן אפקטיבי (רשת "ויקטורי" כבר "נתפסה" בכך, וטענה שכך עושים כולם).

ההצעה החדשה מנסה להתמודד עם חששות אלו במספר דרכים: אחת היא איסור על שינוי מחיר באמצע היום. השנייה היא טכנולוגית: חנויות מעל שטח 120 מ"ר יהיו חייבות לאפשר טכנולוגיה של סריקת המוצר, למשל באמצעות טלפון נייד, והצגת מחירו וסכום הקנייה הכולל. חנויות בשטח מעל 300 מ"ר יחויבו בנוסף להציב סורקים נייחים שמפיקים מדבקת מחיר.

חשש שעדיין קיים הוא ששליטה דיגיטלית על המחיר תאפשר לרשתות להגיב במהירות ובאופן אוטומטי לשינויי מחיר אצל המתחרות, וכך לאפשר קרטליזציה.
קישורים
TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

744210
אפשר לתקן ששינוי מחיר לטובת הצרכן במהלך היום מותרת
מישהו אוכף את החוק הקיים? 744214
בסופר שבו אני נוהג לעשות קניות, על הרוב הגדול של המוצרים אין מדבקת מחיר, וגם אם יש, הרבה פעמים על המדף יש מחיר אחר (כמעט תמיד נמוך יותר) ובקופה לפעמים המחיר שונה משניהם (טרי מהיום, גלידת בן אנד ג’ריז: על הגלידה מודבק 19.90, על המקרר כתוב 17.90, בקופה 2x17.90-1.80 בעקבות מבצע 2 ב-‏34 שלא רשום בשום מקום).
מישהו אוכף את החוק הקיים? 744223
"רמי לוי" נתבע בתביעה ייצוגית על כך שהמחיר בקופה היה נמוך מהמחיר על המדף.
טפשות פופוליסטית 744216
מה שאנשים לא מבינים זה שהמערכת הקיימת מקטינה ואף מונעת אינפלציה לא (רק) בגלל שאנשים יכולים להשוות מחירים, לא (רק) בגלל שקשה יותר לרמות, אלא משום שיש עלות לעצם שינוי המחיר. וזה משמעותי מאוד לבעלי חנויות. כולם חושבים על סופרמרקטים, שם אפשר להעלות את מחיר היוגורט בקלות יחסית כי מחר-מחרתיים כל מלאי היוגורט יתחלף, אבל יש חנויות שבהם מוצרים נמצאים על המדף זמן רב בהרבה. אם כל עדכון מחיר עולה כסף (זמן עובדים), החנות לא ממהרת להעלות מחירים. וזה עוזר להקטין אינפלציה.

לגבי השאלה שנשאלה כאן, כן, החוק הקיים נאכף. לא בצורה מושלמת כמובן, אבל דיברתי עם בעל חנות שחטף קנסות באלפי שקלים בגלל שלא הספיק לתייג במחיר מוצרים (להגנתו - מוצרי בית-ספר שקיבל בסוף אוגוסט והציג למכירה במהירות, העובדים לא הספיקו לסמן את כל המחירים).

אם תהיה התפרצות אינפלציונית, השרה היקרה תואשם בכך גם אם זה לחלוטין לא תהיה אשמתה. מהלך לא חכם.
טפשות פופוליסטית 744217
ברשותך, כמה תהיות:
1. האם שינוי מחיר הוא רמאות‏1?
2. האין המערכת הקיימת, ומהסיבות שהזכרת, מונעת גם הורדת מחירים?
3. בהנחה שמותר לשים שלט ״מבצע״ המציין מחיר נמוך יותר, האין זה מעודד את החנוונים לבחור מראש מחיר ״גבוה מדי‏2״ בידיעה שקל להוזיל, אבל קשה לייקר?

____

1. מבחינת דיני חוזים, למיטב הבנתי המוגבלת, המרכול נוהג להציע את מרכולתו במחיר מסויים והקונה בוחר אם לקבל את הצעתו (offeree - offeror relationship). אנחנו חיים במדינה חפשית, ברוך השם (עד רמת המוצרים שבפיקוח. אבל זה כבר שייך לסיפור אחר).
2. מחיר ״גבוה מדי״ הוא מחיר בו החנווני מסתכן בכך שהרווח העודף לא יפצה אותו על הירידה במכירות. היכולת גם לייקר, ולא רק להוזיל, תאפשר לו לקבוע מראש מחיר סביר יותר (לטעמו) בידיעה שיוכל לתקן גם אם יגלה שטעה כלפי מטה.
טפשות פופוליסטית 744222
לא מי ששאלת, אבל תשובות:
1. בתנאים מסוימים, כן. לא סתם ההצעה כוללת גם איסור על סופר לבצע עדכון מחירים במהלך היום‏1. דרכים נוספות לרמות: שלט שלא ברור לאיזה מדף הוא מתייחס, מוצרים שנמצאים במדף לא נכון, מוצרים דומים במדף אחד עם מחירים שונים וכו'. וזה מבלי לדבר על טעויות בסינכרון בין המחיר בקופה למחיר על השלט (ש-אני מוכן להתערב-כמעט תמיד יהיו לטובת הקמעונאי) והטרחה הנדרשת לתיקון הטעות (כי עכשיו לא יהיה מספיק להגיע לקופה הראשית עם המוצר והחשבונית, אלא יהיה צריך לגרור את הקופאית למדף). החוק שמחייב תווית מחיר על כל פריט עבר ב-‏98', והוא חוקק בדיוק בגלל שטיקים כאלה.
2. כן, רק שמחירים נוטים לעלות ולא לרדת (אניפלציה...)
3א. עד כמה שאני זוכר, החוק לא מאפשר להחזיק מוצרים ב"מבצע תמידי" (פרט למבצעי כמות).
3ב. עליות מחירים לרוב מתרחשות ב-increments של אחוזים בודדים. מה המוכר יעשה? יחזיק מוצר במחיר מבצע של 50% ואז יקטין את המבצע ל-‏49%, אז ל-‏48% וכו'?
3ג. בהינתן "מבצע תמידי", הצרכנים בורחים אפילו אם מבטלים את ה"מבצע" ומורידים את מחיר הבסיס כך שהמחיר בפועל נותר ללא שינוי‏2. ביטול "מבצע תמידי" עם עליה בפועל של המחיר יתקבל יותר גרוע מאשר עליית מחירים, מה שכנראה יקזז על כל חיסכון שנוצר לחנות כי היא לא תצטרך להדביק תוויות חדשות.
3ד. כנראה שלא כי עובדה שזה לא מה שקורה כיום.

________

1 מבחינת דיני החוזים, קבלת ההצעה מתרחשת כשהמוצר עבר לסל הקניות, אבל לקונה יש זכות לצאת מהעסקה כל עוד המוצר לא עבר בקופה (כל עוד ניתן להחזיר את המוצר למדף).
2 https://www.priceintelligently.com/blog/bid/152018/le... בקצרה: חנות כלבו גדולה בארה"ב החליטה להפסיק עם מבצעים ועידכנה את כל מחירי הבסיס שלה למחיר האמיתי. זה גרר ירידה של 20% במכירות.
טפשות פופוליסטית 744221
בנוסף, יש פוטנציאל לסינרגיה עם רפורמת שקיפות המחירים שעברה לפני כשנתיים.
במסגרת הרפורמה, כל קמעוני מזון גדול מחויב לפרסם קובץ מתעדכן עם מחיר של כל מוצר ומוצר שנמכר אצלו. כמובן שההסבר מיותר, כי כולנו הרי מכירים את הרפורמה לעומק ומשתמשים בקבצים על מנת לבצע השוואת מחירים ולבחור את הסופר עם סל הקניות המשתלם ביותר (במיוחד שהם מפורסמים בפורמט GZ, הניתן לקריאה באמצעות שלל תוכנות פופולריות שגם ככה מותקנות כמעט בכל מחשב).
אבל מה שפחות ידוע הוא שגם הקמעונאים הגדולים עושים שימוש בקבצים האלה כדי לבצע השוואת מחירים מהירה של כל המלאי שלהם. אם תהיה להם מערכת שיכולה לעדכן מחיר בזמן אמת, הדרך קצרה לתיאום מחירים מלא.
מיומנו של סרדינאי 744281
כקונה בסופר, אני רוצה להגיע לאזור שבו נמצאות, נניח, קופסאות הסרדינים, ואז לבצע במהירות השוואה ביניהן: משקל נטו, מחיר, מליחות (אחוזי נתרן). כאשר כל המידע נמצא על האריזה, אני פשוט לוקח מן המדף דוגמא אחת מכל סוג, משווה ובוחר.

לפעמים המחיר מוצג רק על המדף. הבעיה היא שהמרחק בין המחיר למוצר יכול להיות עד מטר, ועל המדפים בסביבה מוצגות עשרות תוויות מחיר שהדרך היחידה לשייך אותן למוצר ספציפי היא ע"י השוואת ברקודים - שורה ארוכה של ספרות בדפוס קטן. בקיצור, פעולה מייגעת וממושכת שוודאי אינה מעודדת צרכנות נבונה.

לו היתה קיימת אפליקציה פשוטה שמאפשרת לצלם מוצר ולקבל את כל המידע עליו, מבלי לחלוק מידע אישי שלי עם הקמעונאי - זה היה הפתרון הנוח ביותר עבורי.
פטור בלא כלום אפשר 744307
אני מתבייש להישמע כמו חסיד שוטה של שוק חופשי, אבל שוק מוצרי המרכולים הוא סופר תחרותי (גיחי); הנאמנות של רוב האנשים למותג מרכולי היא, נדמה לי, בערבון מאוד מוגבל. למה בכלל צריך רגולציה על סימון מחירים?
תאמרו, ללא רגולצייה כזו הוא לא יהיה סופר תחרותי. אני לא קונה את זה (גיחי). אם חשוב לרוב האנשים לדעת שהם קונים מוצר במחיר תחרותי, הם יעדיפו מרכול שמאפשר להם לדעת את זה, לא? אם זה לא מספיק חשוב לרוב האנשים, למה זה חשוב למדינה?

(לשם השוואה: אני לא מתנגד לפנסיית חובה, למשל. פנסיית חובה מנסה להתגבר על כשל פסיכולוגי ידוע של רוב האנשים, שמונע מהם לעשות מה שטוב להם אפילו לפי סולם הערכים שלהם, כך אומרים התומכים ואני נוטה להסכים; וכמו כן, אנחנו לא מוכנים לתת להם לשלם את מלוא המחיר על הטעות (אם ידרדרו לעוני, ניתן להם סעד ציבורי). האם במקרה של המחירים במרכולים יש כשל כזה, או מחיר כזה על הטעות-לכאורה?)
פטור בלא כלום אפשר 744336
מה עמדתך בעניין איסור העישון במסעדות? גם שם כוחות השוק אמורים לפתור את הבעיה.
פטור בלא כלום אפשר 744346
קודם אענה בקינטור על קינטור, ואז אנסה לעשות סדר.

בהנחה שאתה בעד איסור העישון במסעדות, מה דעתך על חוק לאיסור דיבור בקול רם במסעדות? כמו עישון, גם דיבור בקול רם הוא משהו שמיעוט מהלקוחות מעוניין בו, ולרוב הלקוחות הוא מפריע.
בהנחה שאתה נגד החוק השני, מה ההבדל?

אני חושב שתנאי הכרחי להיותו של איסור העישון מוצדק הוא שהמדינה החליטה במוצהר שעישון זה רע - מספיק רע כדי שתהיה הצדקה למדינה להקשות על אנשים לעשן. יש עוד כמה חוקים ורגולציות למטרה זו. ברור לי שבאיסור על עישון במסעדות יש עוד שלל היבטים, אבל אפשר בתור התחלה להסתפק בזה. האם יש אנלוגיה להיבט הזה בנוגע לסימון מחירים?
פטור בלא כלום אפשר 744358
ההנחה אינה נכונה, או לפחות לא לגמרי נכונה - בגלל המלצרים המצב פחות חד וחלק בעיני.

המדינה החליטה במוצהר שהקטנת יוקר המחיה היא דבר רצוי - מספיק רצוי כדי שתהיה הצדקה למדינה להקל על אנשים לדעת מה מחיר המוצר על המדף ולהשוות מחירים בקלות. יש עוד כמה חוקים ורגולציות למטרה זו. ברור לי שב̶לחיוב הדפסת מחיר יש עוד שלל היבטים, אבל אפשר בתור התחלה להסתפק בזה. האם יש אנלוגיה להיבט הזה בנוגע לעישון במסעדות?
פטור בלא כלום אפשר 744382
"המדינה החליטה במוצהר שהקטנת יוקר המחיה היא דבר רצוי" - או, קיויתי שמישהו יבלע את הפיתיון. האם המדינה החליטה את זה? למה?

הבחנה חשובה: עניין אחד שבו קל יותר להצדיק התערבות של המדינה הוא כשלציבורים משמעותיים אין אפשרות למחירים זולים, נניח בגלל חסם תחרות, ויש למדינה דרך רגולטורית לגרום לזה לקרות. אבל צריך להתמקד כאן ב*אפשרות* למחירים זולים, לא בכפייה של מחירים זולים, וגם לא בממוצע זול.

לפעמים נראה לי שאכן המדינה שואפת שהמחירים הממוצעים יהיו זולים, אבל השאיפה הזו מתרחשת במעין תת מודע שלטוני, וללא החלטה מפורשת שזו השאיפה. איזו הצדקה יש להחלטה כזו? כמעט כל האנשים רוצים מחירים זולים, אבל רבים יקחו בחשבון גם שיקולים אחרים שהם בטרייד אוף עם מחירים זולים?.בניגוד למקרה העישון, אין כאן מקרה שבו רצונם (או נכונותם) של אזרחים מסוימים לקנות ביוקר פוגע ביכולתם של השאר לקנות בזול. לפחות לא ברור לי שזה המקרה. (במידה מסוימת זה כנראה כן המקרה, אבל באופן שרחוק מלהיות בינארי, ושקשה לראות בו חוסר הגינות של הקבוצה הראשונה כלפי השנייה.)
פטור בלא כלום אפשר 744384
הנחת היסוד של שוק חפשי היא שתחרות משפרת את מצבם של כל המשתתפים, לפחות בטווח הבינוני. לכן מנסים להפחית את החיכוך בשוק, כלומר למזער את הגורמים המונעים תחרות, וביניהם גם את הא-סימטריה באינפורמציה בין קונה ומוכר.

ההנחה היא, לרוב, שהמוכר מכיר את הסחורה טוב יותר מהקונה. בהקשר הסרדינאי, למשל, הוא יודע איזו קופסת שימורים היא הזולה היותר, מבחינת היחס בין המחיר למשקל המוצר נטו. זו אינפורמציה שהלקוח יכול לחשב, בעקרון, אבל לא תמיד יש לו זמן, או מיומנות, לבצע את ההשוואה. קיומם של תנאים להשוואה פשוטה מסוג כזה, שמקלה על מימוש העדפת הצרכן על הציר שבין מחיר ואיכות, מפחיתה את החיכוך בשוק הקמעונאי ולכן תורמת לרווחת הצרכנים. למשל, הכסף שהם חוסכים בקניה נבונה משרת אותם לקניית מוצרים ושירותים נוספים, המגדילים את רווחתם ומפרנסים קמעונאים ונותני שירותים.

מצד שני, יש לשקלל גם את רווחת המוכרים, המתבטאת בעלויות (זמן וכסף) לצורך סימון המחירים. הבעיה אינה ברשתות הגדולות, שלהן ממילא עובדים רבים, אלא במינימרקטים ובחנויות קטנות. עליהן אפשר, אולי, להקל כדי שלא לפגוע בתחרות ביניהן לבין הרשתות. ובכל זאת, עדיין ייתכן שעול הסימון המוטל על בעל החנות פוגע בתחרות פחות מאשר הפגיעה ביעילות השוק עקב העדר סימון מחירים ברור.
פטור בלא כלום אפשר 744388
אני לא טוען שהאנלוגיה מושלמת, ולפחות מבחינת ההשפעה של קבוצה אחת על אחרת ברור שעישון וסימון מחירים שונים מאד זה מזה, אם כי גם בעניין המחיר כאשר הרוב אינו מתייחס אליו המיעוט שעבורו זה קריטי משלם על כך.

אני לא חושב שיש ספק בקשר לכך שהמדינה מעוניינת בהורדת המחירים, בעיקר מחיר המזון, במשק. לדעתי זה אחד התפקידים העיקריים של משרד הכלכלה (זוכר את אלי כהן שחייב בתי מרקחת להציג גם את המחיר בחו"ל של כמה מוצרים?), וסיבת קיומה של הרשות להגבלים עסקיים. נראה לי שגם מבקר המדינה לוקח כמובן מאליו שזה המצב, אחרת מה איכפת לו ריכוזיות שמיכוזיות? "תהיו כחלון" אמר נתניהו לשריו, בהתייחסו למה שנעשה בשוק הסלולארי, ואם אתה מבקש גם החלטות פורמליות אני בטוח שלא קשה למצוא כאלה, למשל החלטת ממשלה 1854 שעניינה "הורדת יוקר מחיה בתחום מוצרי הצריכה" שמוזכרות בה גם החלטות קודמות כך שאתה מוזמן לערוך מחקר קטן.

כל זה טריוויאלי במידה מספקת כדי שאחשוד ששוב נגסתי בפתיון מוסווה (לשיטתך), ואני מחכה לראות את הפאנץ'. אגב, מה הרעיון לטמון פתיונות כאלה מלבד במקרים חריגים בהם רוצים להדגיש את מופרכות הדיעה הנגדית, כמו כאן או כאן1? סתם כשעשוע? אם זה נעשה כתרגיל לשיפור היכולת הרטורית דומני שעבורך זה מיותר.
____________
1- כן, בהחלט פעח"ב, ואני חייב להודות שאני די נהנה לקרוא תגובות ישנות שלי, מה שבטח נופל בקטגוריה של אוננות פסאודו אינטלקטואלית.
פטור בלא כלום אפשר 744392
נראה לי שהשאלה היא למה כוחות השוק לא גורמים להצגת מחירים. ז"א, לא כל כך קשה להכנס לשוק הזה (אולי קשה לפתוח רשת חדשה, אבל לא לפתוח מכולת חדשה), אם לא היה חוק מה היה מונע מרמי לוי (למשל, כמי שנכנס לשוק אחרי החוק) להחליט שהוא מציג מחירים על כל המוצרים ולהשתמש בזה כתרגיל שיווקי? האם במדינות בהן אין חובה כזאת יש רשתות שכן מפרסמות מחירים?

ושאלה אחרת, האם מחירים זולים בסופרים הם באמת מטרה ראויה? ז"א, המחירים הגבוהים הם לא כסף מבוזבז, הם הולכים לעובדים ולבעלים של הסופרים, ז"א כשהממשלה מחליטה להוריד מחירים בסופרים היא מחליטה לקחת כסף מאזרח אחד ולתת אותו לאזרח אחר. ואם זאת מטרה ראויה, אי אפשר היה לעשות את זה ישירות (למשל, להגדיל את מס החברות של המרכולים ולחלק את הכסף לכל האזרחים או להקטין את המע"ם על מה שנמבר במרכולים)? האם במדינות בהן אין חובת הצגת תשלום המחירים גבוהים יותר (נגיד, יחסית למשכורת החציונית)?
פטור בלא כלום אפשר 744393
זאת שאלה טובה, שבגללה אני מתנגד לחוקי הצגת מחירים. ממילא בחלק גדול מהחנויות שבעיר מגורי, לאו דווקא חנויות מזון, מתעלמים מהם, ואני, כהרגלי המגוחך, משתדל להחרים את החנויות האלה ומעניש בכך בעיקר את עצמי. בכל מקרה, במערכת השיקולים הכללית של הצרכנים הצגת מחירים היא רק פרמטר אחד שכנראה לא חשוב יותר מדי.

גם שוד בנק רק מעביר כסף מכיס אחד לכיס אחר. מה זה "כסף מבוזבז" לשיטתך? מלבד שריפה פיזית של שטרות הכל הרי מסתכם לאפס. רווחי רשתות השיווק לאחר כל ההוצאות כולל התשלום לעובדים גבוהים מאד, על חשבונך, חשבוני וחשבונה של מסעודה משדרות. בשיטה הקיימת אפילו רכישת מניות של הרשתות לא מעבירה את החלק *הראוי* של הרווחים לבעלי המניות הקטנים, אחרת אפשר היה להתייחס לרשתות כאל קואופרטיבים ושאלת המחיר היתה פחות חשובה כי הוא היה יוצא מכיס אחד וחוזר לכיס אחר של אותו אדם. משכורות עתק של ההנהלה לא היו משנות הרבהבגלל המחזור העצום, ואם המנהלים היו ממש מגזימים בעלי מניות הקטנים היו מתערבים. נניח.

על השאלות לגבי חו"ל נחכה לראות אם מישהו יענה, לי אין מושג.
פטור בלא כלום אפשר 744399
כן, לא הייתי רוצה שהממשלה תתמוך בשוד בנקים.

אני לא יודע אם יש דבר כזה "כסף מבוזבז" (יש עבודה מבוזבזת, אולי כשמשלמים כסף למי שעובד עבודה מבוזבזת זה כסף מבוזבז? כנראה רק בעולם בו הביקוש לעבודה גדול מההצע באופן משמעותי).

אני לא בטוח שהרווח של רשתות השיווק הוא כל כך גבוה (לא בישראל ולא בעולם). אם הוא היה כל כך גבוה היו נכנסים עוד שחקנים לשוק.
פטור בלא כלום אפשר 744421
בהנחה שרשת מהדרין של שופרסל לא עבדה במחירי הפסד, לפחות שופרסל נהנית ממתח רווחים גדול על המחזור העצום שלה.
פטור בלא כלום אפשר 744455
הסיפור עם רשת המהדרין של שופרסל לא ברור לי. וכל המאמרים שקראתי מניחים שהוא מובן מעליו. הם פעלו ממניעים כלכליים (אם כן, איזה?) ממניעים פוליטיים (אם כן, איזה?) ממניעים הומניטריים?

בכל מקרה, בהנחה שהנתונים נכונים (ז"א מדובר באותם מוצרים ובאותם גדלים) אני לא בטוח שהם לא פעלו במחירי הפסד (מה שמסביר למה זה היה "אתר סודי", אבל לא איך זה שהם עדיין מצליחים להתחרות בציבור הכללי עם המתחרים שלהם).
פטור בלא כלום אפשר 744458
בד״כ יש ליצרן הוצאות קבועות והוצאות שוליות. ההוצאות השוליות הן (לצורך הדוגמא) מחיר המוצר, אחסונו, ושינועו. ואילו ההוצאות הקבועות (שוב, הפשטה לצורך הדוגמא) הן הנהלה, כלליות, והוצאות חוזיות מול הספקים. בתנאים האלו בהחלט יתכן שיש רווח שולי - שהוא רווח לכל דבר - על המוצרים ברשת המהדרין אך שופרסל לא יכולה לספק מחירים כאלה לכלל הציבור.

זה לא משהו חדש, והרבה חברות מנסות לפתור את הדילמה הזאת באמצעות אפליית מחירים. אז כצרכן, אפשר פשוט לחפש את ה- Happy hour, השני בחצי מחיר, נופש מוזל לוועדי עובדים, קופונים, וכיו״ב. אך כישראלי חילוני קשה לא להתרעם על כך ששוב לוהקת לתפקיד החמור של המשיח.
פטור בלא כלום אפשר 744459
תודה.

ז"א, אם אני מבין נכון, יכול להיות ששופרסל הרוויחה מרשת המהדרין של שופרסל אבל הגדלה של הרשת היתה מורידה את הרווחים? לא עדיף היה להם לקחת את אותו מחיר מהחרדים (ולהגדיל את הרווחים שלהם)? או, לפחות לייצר משהו כמו קוסטקו בארה"ב?
פטור בלא כלום אפשר 744463
אילו הרשת הייתה מאמינה שהחרדים יסכימו לקנות את אותו סל מוצרים מחיר גבוה יותר, אפשר להניח שהיא היתה מעלה את המחיר ברשת המהדרין בלי שום קשר למחיר בסניפים אחרים.
פטור בלא כלום אפשר 744466
אני מניח שלא מדובר במותרות, ולכן נראה לי סביר להניח שהחרדים יקנו את המוצרים האלה איפשהו בכל מקרה. אם, למשל, ברשת הרגילה המחיר לכיכר לחם הוא 10 שקל, וברשת המהדרין המחיר היה 5 שקל, ואם אתה אומר שב-‏10 שקל לא כדאי לחרדים לקנות ברשת הרגילה, סימן שיש רשת אחרת שמוכרת את אותו כיכר במחיר שגבוה מ-‏5 שקל ונמוך מ-‏10 שקל. אם כך, למה מי שאינם חרדים מוכנים לשלם 10 שקל במקום ללכת לרשת האחרת?
פטור בלא כלום אפשר 744469
למיטב הבנתי המוגבלת, האבחנה שלך על מחיר הלחם מאוד מדוייקת.

סיבות אפשריות להבדלי מחירים של מוצרים זהים הם חוסר אינפורמציה, חווית קניה, דימוי עצמי, חסכון בזמן (בעצם אנחנו משלמים על מוצרים בשתי מטבעות - כסף וזמן).
לפי מה שראיתי בטוקבקים על המקרה הספציפי הזה (גרגירי המלח מתבקשים) - אפשר גם להוסיף את סירוב רשת המהדרין לשלוח את הקניה לכתובות שאינם טיפוסיות לחרדים.
פטור בלא כלום אפשר 744465
מה אם בודקים הוצאות והכנסות ברמת הסניף? הייתכן שמה שהחרדים מקבלים הוא מעין הנחת כמות, שהיא עניין מקובל?
פטור בלא כלום אפשר 744468
לטוב ולרע, אין לי שום מידע פנימי על שופרסל :)

אבל נראה לי סביר להניח שהנחת הכמות מתבטאת (בהקשר הזה) במשלוח חינם או הטבות אחרות על קניה מעל מחיר מסויים. בשביל זה לא צריך להסתכן ולהשקיע בהקמת אתר נפרד.
אם מישהו מצליח לשכנע את הרשת שאלמלא יוקם אתר המהדרין אף אחד מהחרדים לא יקנה שם, זה יכול לעבוד.

___

ואולי תתעניין גם בפרק משובח למדי של הפודקאסט ״אחד ביום״ על הרשת הסלולארית ה״חרדית״
פטור בלא כלום אפשר 744472
סליחה, פספתי את זה שמדובר במרכול אינטרנט. חשבתי שמדובר בסניפים פיזיים.
פטור בלא כלום אפשר 744470
מה פתאום. הם דוקא קיבלו הנחות רשת. ההנחות היו על משלוחים. ה''טריק'' היה שאזורי ההפצה היו רק יישובים חרדיים ולא היה שום פרסום ולכן ההצטרפות היתה בשיטת חבר שומע מחבר.
מבחינת המחירים הזולים אין בזה שום דבר מיוחד. זוהי אחת הדוגמאות הראשונות בספר הכלכלן הסמוי המסביר את עיקרי השו''ח הדוגמה עוסקת בהבדלי המחירים בין חנויות סטארבקס הנמצאות באזורי מגורים לבין דוכני סטארבקס בתחנות הרכבת, שה''ת וכיוב'.
המחיר נקבע לפי היצע וביקוש. שופרסל הרויחה גם במחירות המוזלות לחרדים. אלמלא ההוזלה, ככל הנראה, היא היתה מאבדת חלק מלקוחותיה החרדים.
אין לי ספק, שחלק מן התכנית היה לתת ללקוחות החרדים מעט ''מים גנובים ימתקו'' ואולי שמץ של שמחת ''לדפוק את החילונים''. יתכן שמרוב התלהבות אפילו נפל פגם מבחינת החוק או התקנות במבצעים האלו. אבל, גם אם שמירת החוק והתקנות היתה נר לרגלי הרשת, היא יכלה לארגן מבצעים חוקיים כאלו (מועדוני חבר וקלאבים למיניהם).
פטור בלא כלום אפשר 744471
קצת היסטוריה :
שופרסל רכשה בשנת 2008 את רשת אלף ‏1 בסכום של 100M שח ‏2 ובהמשך אף מימשו את האופציות הנותרות. מה עשו החבר'ה ב100M? שיחקו בקזינו ? לא. פתחו את אושר עד ומאז הם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה.

לעצם העניין - אם שופרסל מכריזה על שיוויון במחירים יבואו אחרים מחסידות גורנישט ויפתחו את רשת בית, ימכרו במחירי כסאח ובתוך שנה ימכרו את רשת בית שוב פעם לשופרסל וחוזר חלילה. לא הייתי מתנגד להיות זבוב לחצי שעה בחדר הישיבות של הנהלת שופר סל.

אצל רמי לוי לעומת זאת אני חושב שהוא מראש הולך על רווחי תיווך באשראי לקוחות או שיש לו פטנט שטרם הכרנו.
------------------
1 השחקנים : אברהם משה מרגלית, אריה בוים ויהודה לניאדו. מרגלית ובויים חרדים חסידי גור ומר יהודה לניאדו החילוני[ זרם ביהדות אליבא ההיסטוריון וחוקר הדתות הנודע ד"ר י.לפיד]
2 נוסדו ב2006 ונמכרו ב2008 . אקזיט לא רע
פטור בלא כלום אפשר 744394
ראשית, ה"פתיון" שלי לא היה תרגיל רטורי. (אולי לקרוא לו בדיעבד "פתיון" זה כן תרגיל רטורי, ומיותר). זה משהו שבאמת חשבתי, וחשבתי שהוא נקודה מעניינת ששווה להתווכח עליה, אבל לא חשבתי עליה עד הסוף ולא רציתי לחפור בה בתגובה הראשונה. קיוויתי שמישהו "ינגוס בפתיון" במובן של להתווכח על הנקודה הזו ולהכריח גם אותי להעמיק בה.

הנקודות היותר מוסכמות שבהן המדינה מתערבת להוזלת מחירים הם, לדעתי, אלו שכדי להוציא אותם מהדיון כתבתי "קל יותר להצדיק התערבות של המדינה הוא כשלציבורים משמעותיים אין אפשרות למחירים זולים, נניח בגלל חסם תחרות, ויש למדינה דרך רגולטורית לגרום לזה לקרות. אבל צריך להתמקד כאן ב*אפשרות* למחירים זולים, לא בכפייה של מחירים זולים, וגם לא בממוצע זול.". לכן הגבלים עסקיים, חוק נגד ריכוזיות, וסלולר. אלו מקרים שבהם מבנה השוק באמת לא *מאפשר* מחירים זולים (או לפחות זו היתה הטענה, והיא נראית לי סבירה).
פטור בלא כלום אפשר 744397
הסלולר והשאר הובאו רק כדי לסייע לטענה שהמחירה מעוניינת ביוקר מחיה נמוך, כי נראה היה שהעלית ספק בקשר לזה. בבך הכל נראה לי שעמדותינו קרובות מאד, וכאמור אני אפילו קיצוני יותר ממך בעניין ומתנגד גם לחוק איסור עישון בבתי קפה ומסעדות (למרות שאני נהנה ממנו) כך שהשאלה שהעליתי ב תגובה 744336 הגיעה דווקא מהכיוון ההפוך. מכל מכרי הבלתי מעשנים (צחוק צחוק, כבר לא נשארו הרבה אחרים) אני היחיד שמתנגד לחוק הזה.
פטור בלא כלום אפשר 744398
ממשלה, לא מחירה.
פטור בלא כלום אפשר 744361
כמעט כמו כל דבר בעולם המודרני יש כאן שקלול תמורות בין יתרונות לחסרונות.
החסרונות ברורים
א. בזבוז משאבים (נייר, עבודה)
ב. עלות שבד''כ מגולגלת למחיר לצרכן.
ג. פגיעה והקשחה של השוק שמונעת תחרות והוזלת מחירים.
היתרונות הם קצת יותר סמויים לעין
ד. בהתאם לסיבת הקיום, אכן מקלה על השוואת מחירים. הצגת המחיר על המדף ליד או לא ליד המוצר, אינה זהה להטבעתו על המוצר.
ה. כמו בכל פעם שפוגעים ברווחת הצרכן, מיד ישלחו אותו לעולם האפליקציות והדיגיטליזציה. בכך פוגעים פגיעה קשה בפלח שוק שאינו נמצא בעולם הזה. אני גם לא בטוח שאפילו חברים דיגיטליים כמו כותבי האייל הקורא מעוניינים להגיע לאינטרנט בכל פעם שהם קונים משחת שיניים ואני מטיל ספק גם באפליקטיביות של השוואת מחירים באינטרנט. בכלל, רצוי להמנע מדיגיטליזציה עודפת.
ו. נכון שהטבעת המחיר אינה מונעת שינוי המחיר בקופה. כפי שאפשר לתת הוזלות אפשר גם ל''ייקר'' את המוצר בקופה. טביעת המחיר מאפשרת לצרכן פיקוח קל על המחיר שנגבה ממנו, גם במינימרקטים וחנויות קטנות להבדיל מרשתות השיווק הגדולות. ההכרח של טביעת המחירים שבודאי מרגיזה חנוונים חמדנים, בסה''כ מסייעת למגזר של חנויות קטנות. ביטול ההוראה רק יסייע לרשתות השיווק הגדולות לרמוס את המתחרים הקטנים ובודאי לא יסייע לתחרות בשוק.
פטור בלא כלום אפשר 744362
ה. לא מדובר על כניסה הלאינטרנט אלא על מכשיר ייעודי לצורך זה שיוצב בסמוך למדפים ויידע לקרוא את הברקוד ולהציג את המחיר. לו הייתי ברביבאי‏1 הייתי מתנה את השינוי בדרישה שהמכשיר יראה במקביל גם את מחירי המוצרים המתחרים בזה שנבחר, באותם מקרים בהם המוצרים זהים, או למצער את המחיר ליחידת משקל. בכך אפשר אולי להפוך החסרונות של אבדן המדבקה ליתרון צרכני.

(אני מודע לכך שהעמדה שלי אינה לגמרי עקבית, אבל בגלל הריכוזיות הגדולה של רשתות השיווק לא נורא בעיני להעמיד בפניהם דרישות מסויימות גם במקרים בהם כוחות השוק יכולים, לפחות תיאורטית, לעבוד. על השאלה מה כן ומה לא אני לא תמיד יודע לענות).
___________
1- הבובה הבריטית
פטור בלא כלום אפשר 744380
"ביטול ההוראה רק יסייע לרשתות השיווק הגדולות לרמוס את המתחרים הקטנים"
זאת נקודה חשובה בעיני. למה אתה חושב?

לי נראה שלקטנים יהיה קשה יותר לעבור לדיגיטלי וקל יותר להמשיך לסמן מחירים (או לעבור לשיטה שבה מחירים לא מסומנים בכלל והלקוחות צועקים למכולתניק "כמה זה?"). ואילו לגדולים יהיה משתלם יותר להתדגטל. זה ייצור בידול נוסף שיכול למשוך קהל נוסף לקטנים (אני מנחש שקהל יותר גדול מאשר ההפך, אנשים שממש יאהבו את הדיגיטל ובגללו יעברו מהקטנים לגדולים.
פטור בלא כלום אפשר 744383
אני מופתע בכל פעם מחדש, כמה אני מצליח להיות בלתי מובן.
ניסיתי להסביר מדוע ללא מחיר על המוצר, יותר לקוחות יעדיפו את הרשתות הגדולות. אני מניח שרוב החנויות הקטנות יחסכו לעצמן את סימון המחיר על המוצר ואז יהיה קשה יותר לבדוק את המחיר שנגבה בקופה (לך תזכור מה היה כתוב על המדף). אני באופן אישי מעדיף לשלם מחיר נקוב גבוה מאשר מחיר ''מופקע'' ממחיר נקוב נמוך.
אני רוצה להאמין שהסיכוי שהקופאית השכירה ברשת השיווק ''תפקיע'' מחירים באופן פרטיזני, הרבה יותר קטן.
לסיכום, אני מניח שהקונים ירגישו יותר מוגנים מהפקעת מחירים ברשתות השיווק ופלח השוק של החנויות הקטנות יקטן עוד יותר.
פטור בלא כלום אפשר 744386
עכשיו הבנתי אותך. אבל אם המכולתניקים מודעים לכך שיש להם בעיית אמון מול הלקוחות, זה לגמרי בידיים שלהם להתמודד עם הבעייה הזו. למשל, באמצעות המשך סימון מחירים... או, שימוש ביתרון היחסי האמיתי שלהם על הגדולים, תקשורת אנושית. וכשלא מצליחים (ואני מסכים שלא תמיד יצליחו)? אז אני נאלץ, עם כל חיבתי לעסקים קטנים ואיבתי לענקיים, לקבל את זה: ככל שיש לענקיים יתרון על פני הקטנים בתחום אמון הלקוחות, הוגן ומוצדק בעיניי שהם יהנו ממנו.
פטור בלא כלום אפשר 744401
נדמה לי שמדובר כאן בדוגמה של הצורך לאכוף בחקיקה התנהגות המשרתת את טובת הכלל. המטרה היא לשמור על קיומו של מגזר קמעונאי ולצורך זה החוק מחזק את ביטחון הלקוחות בהגינות החנוונים.
אם חושבים על כך, למנהלי פעוטונים אין סיבה רציונלית להתעלל בפעוטים ובכל זאת המקרים הללו קורים.
פטור בלא כלום אפשר 744402
אילו היתה להורים דרך לדעת מה קורה בפעוטונים באותה רמת רזולוציה וודאות שבה אנשים יכולים לדעת כמה הם משלמים במרכול ועל מה (גם בלי רגולציית סימון מחירים, עד כמה שאני יכול לדמיין), ואם המעבר מפעוטון לפעוטון היה קל כמו החלפת המרכול שקונים בו, לא היתה בעיה של התעללות בפעוטים.
פטור בלא כלום אפשר 744406
בדיוק. וחוק האוכף הטבעת מחירים על המוצר מסייע לצרכנים לפקח על הגינות החנוונים. אפילו במקרה של חברה שבה אכיפת החוק היא חלקית ביותר (אם להתבטא בעדינות) חוק כזה מקל על הצרכנים לזהות את החנוונים, שאצלם יכולתם לפקח על מהימנות המחיר, מוגבלת.
פטור בלא כלום אפשר 744413
שוב, צרכנים שזה מטריד אותם יכולים די בקלות לשפר את מצבם באמצעות העדפת חנוונים הגונים יותר, ולחנוונים הגונים יש, במידה רבה, אפשרות לשכנע את הלקוחות בהגינותם. אני חוזר ומזכיר שאף אחד לא מציע חוק שאוסר סימון מחירים על המוצר.
פטור בלא כלום אפשר 744416
אנשים שיש להם מכולת קבועה, מן הסתם כבר עשו את ההחלטה שלהם. צריך לחשוב על קונים מזדמנים, צרכנים שקונים ביותר ממקום אחד וצרכנים שאינם קונים בתכיפות ו\\או בסכומים גדולים.
אני חושב שסימון מחירים הוא יותר משמעותי בחנויות פרטיות. זה עשוי להצריך העסקת עובד נוסף וזה עוד קושי נוסף העומד בפני העסקים הקטנים להתמודד עם המחירים של הרשתות. אני חושב שרוב החנוונים יוותרו על סימון המחירים, גם אלו שאינם מתכוונים לרמות.
נראה לי שזה מקרה מייצג של מחדל ברגולציה הישראלית ביחס לעסקים עצמאיים זעירים. המדינה שלנו, כנראה בגלל שמצב אכיפת החוק אצלנו רעוע, נמנעת מחקיקה ורגולציה על העסקים הזעירים בפרט במקרים בהם העוסקים הזעירים לא מתלהבים מן החקיקה. מה שמשלים את המחדל הזה הוא שהעוסקים הזעירים מאד לא מאורגנים.
אני חושב על ביטוח האבטלה של העצמאיים. הממשלה רצתה לחוקק כזה. מסיבות נכונות האוצר רצה שהעצמאים החזקים יסבסדו את החלשים במקום שקופת המדינה תצטרך לשאת בעלות. ארגוני העצמאיים הקיימים בארץ מייצגים בעיקר את העצמאים החזקים והתנגדו לכך בתוקף. הממשלה לא ראתה לנכון לכפות על העצמאים רגולציה שנועדה בעצם לטובתם. כך יצא שבזמן הקורונה אבטלת העצמאים מומנה מקופת המדינה אני מניח.
פטור בלא כלום אפשר 744403
יש המון דברים שהשלטון כופה, ושלאנשים פרטיים יש לכאורה אינטרס לעשות בעצמם: משטרה (מה מונע מכל אזרח החש מאוים לקנות נשק ולהתאמן בו, או לקנות שירותי שמירה); תברואה - מסעדה שהמטבח שלה מלוכלך תמצא את עצמה - לכאורה - ללא לקוחות גם בהעדר פיקוח תברואתי; שוק המניות (בורסה בה נוהגת הרצת מניות תמצא את עצמה ללא לקוחות, כיון שכולם יעברו לבורסה מתחרה שבה תונהג רגולציה מחמירה יותר), וכו'.

הדיון על מידת הרגולציה בשוק נוגע (לדוגמה) בכמה נקודות, כאשר תנאי היסוד לויכוח, בעיני תומכי ומתנגדי הרגולציה כאחד, הוא קודם כל הגדרת המטרה - נניח, רווחת האזרחים במדינה, טובת האנושות, וכו', ומכאן נגזר דיון על האמצעים (למשל, מעורבות של ממשלה, עיריה, שוק, עמותה) שמתאימים להשגתה.

בדיון על סימון המחירים קצת חסרה לי הגדרה של מטרה כזו. מה, בעצם, אנחנו רוצים למקסם, או לפחות לשפר? וכאשר ננסה מדיניות מסוימת - למשל, סימון מחירים על המדף, כיצד נמדוד את השפעתה?
פטור בלא כלום אפשר 744405
לפי טענתי, המטרה היא שמירה על מגזר החנויות הקטנות להבדיל מן הרשתות הגדולות וכך גם לשמור על התחרות בשוק.
לדעתי, גם תומכי שו"ח לא פונדמנטליסטים יסכימו שזהו פתרון טוב לאין שיעור מפיקוח על המחירים וכיוב'. יש כאן דוגמה לחוק/רגולציה המסייעים לפעולת השו"ח ולא מגבילים אותו.
פטור בלא כלום אפשר 744412
אני בספק אם מישהו טורח לנסח מטרות-על לרגולציות או לשינויין, ואני אפילו בספק אם זה מועיל. כמעט כל צעד כזה פוגע במטרות מסוימות שכולם מסכימים שהן טובות, ומועיל למטרות אחרות שכולם מסכימים שהן טובות, ואז השאלות הן של מידתיות, ולפעמים גם לבירור מדויק יותר של המטרות. אני חושב שזה מושג באמעות דיון על חסרונות ויתרונות משוערים, וזה מה שעשינו בפתיל הזה.
פטור בלא כלום אפשר 744420
לדעתי, יש כמה נתונים חסרים שיכולים לסייע לדיון:

א. איזה אחוז מהוצאות הצרכנים נחסך כתוצאה מהחוק הקיים

ב. בכמה עלו הוצאות המוכרים כתוצאה ממנו

בשני המקרים, אפשר לחלק לתת-סוגים: למשל, את הקונים - לפי גיל והשכלה ואת המוכרים - לפי ענף וגודל העסק

ג.בשקלול התועלת או הנזק למשק כולו, האם השוק הקמעונאי הפך ליעיל יותר בעקבות סימון המחירים? כלומר, האם ניתן להעריך את השפעת החוק על המחירים ועל איכות המוצרים?

ההערכה שלי היא שהחוק חסך לצרכנים, בעיקר לפחות אנליטיים ולחסרי היוזמה מביניהם, סכומים שגדולים בסדרי גודל מהנזק שנגרם למוכרים.
פטור בלא כלום אפשר 744433
מצאתי סקירה מקיפה על סימון מחירים, שהוכנה ב- 2008 וכוללת גם השוואה בינלאומית. בין היתר, עולה ממנה כי:
א. בכל המדינות המפותחות מחויבים קמעונאים על פי חוק בהצגת מחיר באופן נגיש והוגן, אך בדרך כלל לא על המוצר עצמו.
ב. עלויות סימון המחירים על כל אריזה ואריזה אינן זניחות עבור הקמעונאי.
ג. כיון ששוק קמעונאות המזון בארץ אינו נחשב תחרותי, אין לדעת אם הירידה בהוצאות הקמעונאים עקב המעבר להצגת מחיר על המדף תגולגל להוזלת מחיר לצרכנים.
ד. יש חשיבות רבה לפיקוח ואכיפה של הצגת מחיר מדויק, בעיקר במדינות בהן אין תרבות צרכנית מפותחת (כלומר, לא ברור אם "הלקוח תמיד צודק").

פטור בלא כלום אפשר 744442
תודה.

מאז 2008 האמצעים להצגת מחירים השתכללו והוזלו במידה לא מבוטלת. אני מתפלא שהמדפים עצמם בסופרים הגדולים אינם כוללים תצוגה שקל לשלוט עליה מרחוק.
פטור בלא כלום אפשר 744387
"שוק מוצרי המרכולים הוא סופר תחרותי"
על בסיס מה המשפט הזה נאמר?
שוק המזון הוא אחת הדוגמאות הקלאסיות כמשדברים על מגזרים לא תחרותיים בישראל. אפשר לראות את זה בכל פרמטר אפשרי - רמת ריכוזיות גבוהה, פערי מחירים גבוהים ביחס לחו"ל ורווחיות גבוהה.
פטור בלא כלום אפשר 744396
אני חושב שהרווחיות של הקמעונאים לא גבוהה, ושפערי המחירים מול חו"ל נגרמים מסיבות אחרות. (מגזרים משיקים שהרווחיות וכוח השוק שלהם ידועים כגבוהים: תאגידי מזון מקומיים חזקים, יבואנים מסוימים.)

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים