ישראל מנסה לפגוע בציבור האיראני כאמצעי ללחוץ על המשטר 4092
במערכת הביטחון גוברת התפיסה שניתן ללחוץ על המשטר האיראני בנושא הגרעין באמצעות שיבוש החיים של תושביה, בתקווה שאלו יפעילו לחץ על המשטר. כך כותב יונתן ליס ב"הארץ". ייתכן, לדבריו, כי המתקפה הדיגיטלית על תחנות הדלק שנעשתה שם לפני שבוע נעשתה על־ידי ישראל, כחלק ממערכה זו.

ליס מצטט גורם מדיני שאומר כי הציבור הבורגני והצעירים באיראן הם "בטן רכה",אינם מגויסים אידיאולוגית, מוכנים למחות נגד המשטר ויכולים ללחוץ עליו. בנאומו של בנט באו"ם לפני כחודש הוא הבחין במפורש בין "העם האיראני הפשוט" לבין ממשלתו, וטען כי הממשלה נכשלת במתן שירותים בסיסיים לאזרחים.

במתקפה על תחנות הדלק הושבתו המשאבות ברחבי המדינה למשך מספר שעות. על הצגים הדיגיטליים הופיעה הודעה להתקשר למספר טלפון. מספר זה נמצא בלשכתו של חמינאי. למעשה מה שהושבת הוא מערכת שמאפשרת לבעלי קריטריונים מסוימים לקנות דלק מסובסד במיוחד, בעוד שקנייה במחיר הרגיל (גם הוא בעצם מסובסד על־ידי הממשלה) התאפשרה.

צבי בראל טוען מנגד כי לא סביר שהאסטרטגיה של לחץ על המשטר דרך הציבור תעבוד. לדבריו הציבור באיראן ממילא נעדר אמון בממשלה, ויצא בשנים האחרונות להפגנות על רקע כלכלי; המשטר השכיל בינתיים לעמוד בפרץ, בשילוב של דיכוי אלים של המחאה עם מענה לחלק מהדרישות.
קישורים
יונתן ליס ב"הארץ"
צבי בראל טוען מנגד
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

744224
לי נראה סביר שהמשטר פגיע ללחצים מצד הציבור שנוגעים לכלכלה ולהתנהלות הממשלה. מצד שני, אם המשטר יכול לייחס פגיעה בציבור לישראל באופן אמין, (ואכן, הממשלה הצהירה כי ישראל וארה"ב עומדות מאחורי המתקפה על מערכת הדלק) הוא מרוויח בכך נקודות בציבור, לא?
744227
אני איתך. המשטר אכן לא רוצה להראות incompetent - אבל מתקפת סייבר למעשה נותנת לו תירוץ: "זה לא שאנחנו לא יכולים לפתור את הבעיות, זה שגורם חיצוני גרם להן מלכתחילה!". אדרבה, הרי ראינו פה בישראל כמה המשטר אוהב להאשים מישהו אחר (בתי המשפט, המשטרה, האופוזציה, התקשורת, מדינות אירופה) בצרות שנגרמות. מתקפת סייבר היא התערבות חיצונית ברורה לחלוטין, ואפילו לא צריך לטרוח לשכנע את הציבור בתיאוריית קונספירציה ערטילאית שנגרמה ע"י אויב דמיוני.
נשמע לי מוזר 744230
להבנתי (המוגבלת בעניין) כאשר אתה משתמש באיזשהי פרצת אבטחה, אתה שורף אותה לשימוש עתידי. אם זה המצב, אז נשמע לא סביר לשרוף את הפרצה הזו לצורך כל כך שולי - להביך מישהו במשטר האיראני.

מטרה כזו יותר מתאימה להאקר(ים/יות) פרטי. לא למדינה. זה אפשרי שישראל או ארה"ב עומדות מאחורי המתקפה, אבל אם כן, אז המטרה שלה היתה אחרת.
נשמע לי מוזר 744236
למיטב הבנתי (שגם היא מוגבלת), אני לגמרי מסכים איתך.
האם יתכן שיונתן ליס כותב מרחשי ליבו? האם יש דרך חוקית לחקור אם עיתונאי מצטט מקור או ממציא אותו?
נשמע לי מוזר 744247
אפשר לקרוא את הכתבה שלו..
נשמע לי מוזר 744266
אכן, לא קראתי.
החלק הפתוח של הכתבה הוא:
״גם אם מתקפת הסייבר שפגעה אתמול (שלישי) ברבבות נהגים איראנים תמימים לאורך היום לא נעשתה על ידי ישראל, המהלך מתכתב עם התפיסה העדכנית של מערכת הביטחון במאבק בגרעין האיראני. בישראל סימנו לאחרונה את הציבור באיראן, או לפחות את הציבור העירוני המשכיל, כבטן רכה במיוחד. המטרה היא שציבור זה, שמתקשה להתמודד עם פגיעה באיכות חייו, יפעיל לחץ משמעותי על השלטון במצב כזה.״

האם ההאשמה המעורפלת אך הגורפת הזאת מייצגת את הכתבה או שהיא סתם משפט פתיחה לא מוצלח?
נשמע לי מוזר 744304
אם פרצת האבטחה ספציפית לכרטיס החכם שמאפשר תדלוק מסובסד, למה אתה כבר יכול לשמור אותה?
נשמע לי מוזר 744315
למה אתה חושב שהיא ספציפית אך ורק לדבר הזה?
אם הפרצה השפיעה על הרבה תחנות דלק, סביר להניח שהיא באיזשהו שרת מרכזי.

אם הייתי האקר, בתור התחלה היית משתמש בה בשביל לאסוף מידע שימושי אחר (סיסמאות, שמות משתמש וכו)
ואלס עם חמינאי 744256
נו, למה לא, הרי בפעם הקודמת שישראל התערבה בפוליטיקה פנימית של מדינה מזרח תיכונית זה הסתיים בהצלחה מהדהדת.
ואלס עם חמינאי 744305
לא מזמן איזה חכמולוג בטחוניסט לשעבר כתב מאמר ב"הארץ" והציע דרך אפקטיבית מאוד לפגוע באיראן: לחמש, למממן ולאמן מיליציות אנטי-משהו במדינות השכנות לאיראן.

אכן, עוד שיטה שאף אחד לא חשב עליה מעולם, ותמיד הצליחה הצלחה מסחררת.
ואלס עם חמינאי 744312
ממש לתפארת המיליציה.
ואלס עם חמינאי 744323
יש גם את גרסת זקני ציון, מהדורת המאה ה- 21*: לתמוך בקיצוניים ביותר, כך שכשהם בשלטון תקום קואליציה בינלאומית ללא התערבות היהודים שתפיל אותם מהשלטון, והיהודים בתורם יוכלו להמשיך לטבוח בערבים ללא נקיפות מצפון.

*דעות שכאלו ניתן לראות בקלות ברשת, כנראה בלי החלק של זקני ציון. את ה"אמת" אין לצנזר ומשקפת דעה לגיטימית לכל דבר על מדינה, ולא חס וחלילה אנטישמיות.
ואלס עם חמינאי 744324
לאיראן זה דווקא הולך לא רע.
ואלס עם חמינאי 744328
נכון. ואני די בטוח שיש סיבה שלאיראן זה מצליח יותר מלישראל ולארה"ב, ואני גם די בטוח מה הסיבה הזו (רמז: אידיאולוגיה.)
ואלס עם חמינאי 744329
האם התכוונת לאידיאולוגיה הדומה של חיזבאללה והמשטר באיראן? אולי יש לה השפעה, אבל לעכבות המוסריות והחוקיות הרופפות יותר באיראן יש לדעתי השפעה משמעותית יותר. לפעמים יעיל להיות רשע.
ואלס עם חמינאי 744330
(ובכל מקרה כתבתי עם לשון בלחי. האנגליזם הזה הוא מטאפורה טבעית, נכון? תגובה 484150)
ואלס עם חמינאי 744332
אני שואל את עצמי למה צד"ל התמוטט, והאם חולשתו היחסית נבעה מעכבות מוסריות וחוקיות כלשהן בישראל. אני לא רואה איך, אולי אני מפספס? אני מנחש שדבר דומה תופס עבור ארה"ב ודרום-וייטנאם או מי שהם תמכו בו לאחרונה באפגינסטן.

אני מתכוון לא בדיוק לאידיאולוגיה דומה של חיזבאללה והמשטר באיראן, אלא למשהו שקודם בכלל לחיזבאללה: האידיאולוגיה של איסלאם חזק, ונגד ציונות, אימפריאליזם אמריקאי ועושר סעודי מושחת היא, אידיאולוגיה שקל להניע באמצעותה רבים בלבנון, עזה ותימן. כנגד זה, אם מה שיש לישראל להציע זה כסף - כסף הוא מניע חזק לדברים מסוימים, אבל כשזה מגיע ללהניע אנשים לסכן את חייהם, אידיאולוגיה היא יעילה בהרבה.

זה גם תלוי איזו אידיאולוגיה. בוודאי רבים בציבור האיראני מתנגדים למשטר שם כי הם רוצים חיים טובים יותר וחופשיים יותר. זו אידיאולוגיה, אבל חלשה ביכולתה להניע לתפוס נשק ולהרוג ולהיהרג, כי היא שואפת בדיוק להפך.

אפילו אם אתה מוצא אנשים שמתנגדים למשטר באיראן באופן אידיאולוגי-לוחמני - נניח מיעוט אתני או דתי שמדוכא באיראן - אבל הם מוסלמים ולכן אינסטינקטיבית מוטים נגד ישראל - אתה בנחיתות. יכול להיות שהם יסכימו לקבל סיוע מישראל, בבחינת הרע הקטן יותר, אבל הם יהיו בדיסוננס מסוים, וזה ישפיע - החיילים שלהם והמלש"בים שלהם יהיו פגיעים אידיאולוגית ללעג "תראו על איזה חזירים אתם נשענים, בושה".
ואלס עם חמינאי 744340
יש כנראה איזשהו דיסוננס בקשר לידיעות על המתרחש באיראן. לא רבים שולטים בשפה הפרסית ועוד פחות מסוגלים לעקוב אחרי הלכי הרוח הציבוריים שם. יתכן שחלק גדול מאותם מעטים מועסקים ע"י מערכת התעמולה האנטי האיראנית של ישראל. ככל שהכינוי הזה נשמע מופרז, אני מניח שיש ביכולת המערכת הזו להעסיק את האנשים הרלאבנטיים. לאנשים אלו יש הטייה להראות עד כמה עבודתם אפקטיבית ועד כמה יש קשב באיראן אליהם.
אין ספק שיש חוגים רחבים באיראן שמתנגדים למשטר האיסלמי שם. האבידות הכבדות במלחמת איראן-עירק (שלא איראן פתחה בה) אומרות שכנראה לא מדובר רק בשכבה דקה של המעמד הבינוני הגבוה. יחד עם זאת תוצאות הבחירות שם מלמדות שמשהו בין 50 ל-‏70% מן האיראנים תומכים במשטר שם או לפחות מקבלים אותו בבחינת הרע במיעוטו. למעשה אין שום ארגון פוליטי רציני המתנגד למשטר שם והאירגונים האנטי-איראניים הגלויים הם ארגונים של מהגרים איראניים שהשאיפה לחזור לאיראן אינה בוערת בהם.
אני חושב שאין דרך אחרת להסביר, איך השלטון שם, על גווניו ופלגיו השונים, מצליח להיות יציב כל כך הרבה שנים.
נ.ב. השלטון שם דכאני ללא ספק והוא יותר תאוקרטיה מאשר דמוקרטיה, אבל איראן אינה מדינת משטרה.
ואלס עם חמינאי 744341
ההפגנות שהיו שם לפני שנה היו הפגנות של המעמד הנמוך בעיקרן.
ואלס עם חמינאי 744345
יש כנראה באיראן קואליציה גדולה מאד של מסורתיים, כפריים ואליטות חדשות, שהשלטון האיסלמי עשה הרבה למענם והם תומכים בו.
להפגנות ספורדיות (שכנראה מנופחות מאד בתקשורת) של פרולטריון עירוני אין יותר משקל מלהפגנות של סטונדטים רדיקליים או סוכני ביטוח.
ואלס עם חמינאי 744342
כן, אבל גם איראן משלמת לשכירי חרב כדי להילחם את המלחמות שלה. ה„איראנים״ שנהרגים בסוריה הם כמעט כולם פליטים שאיראן משלמת להם להילחם בשבילה בארץ זרה. באיראן יש בהחלט התנגדות לכך שהכסף היקר שלהם מושקע בפלסטין, תימן ולבנון בעוד שלהם אין מה לאכול.
ואלס עם חמינאי 744347
ברור. אז בצד אחד של המשוואה (איראן) יש אידיאולוגיה + כסף, ובצד השני (ישראל, ארה"ב) רק כסף. אני מניח שישראל וארה"ב יכולות לשלם יותר כסף מאיראן, ומשער שזה רחוק מלפצות על חיסרון האידיאולוגיה.
ואלס עם חמינאי 744343
יכול להיות שלא הבנתי את כוונתך, אבל נראה לי שלאירן זה הולך רע מאד. לא רק שהם (עדיין?) לא הצליחו לפורר את מדינת ישראל, ו/או לעזור לפלשתינאים אלא שכל נסיון שלהם רק מקטין את הסיכוי שזה יקרה...
ואלס עם חמינאי 744348
למטרה של לפורר את ישראל זה לא אפקטיבי. למטרה של הרתעת ישראל מצעדים כמו הפצצת תשתיות הגרעין באיראן יש מצב שזה כן אפקטיבי. לרוב כשדנים באפשרויות כאלו, גורם חשוב במשוואת הסיכונים הוא מטר טילים כואב מאוד על ישראל מצד חיזבאללה וחמאס.
ואלס עם חמינאי 744350
ומכאן - זה יכול לעזור להרתיע את איראן מ(1)לתקוף את ישראל ישירות, אבל יפריע ב(2)הפלת המשטר האיראני או אפילו בהפיכתו ליותר ידידותי למערב? אם הבחירה היא בין משטר איראני שלא תוקף את ישראל מפחד לבין משטר איראני שלא תוקף את ישראל בגלל שהוא דמוקרטיה ידידותית לשכונותיה, לא עדיף השני?
ואלס עם חמינאי 744352
לא הבנתי, אתה מנסה לשכנע אותי שזה לא רעיון טוב לישראל לתמוך במיליציה אנטי-איראנית בסביבות איראן? כדי להבהיר, את תגובה 744305 כתבתי באירוניה. עבור ישראל, הרעיון הזה ייכשל אפילו למטרה הטקטית של להרתיע את איראן מפני... כל דבר שהוא.
ואלס עם חמינאי 744371
אני מנסה לשכנע אותך שגם לאירן זה לא ממש עובד (בינתיים?)
ואלס עם חמינאי 744385
אז אני לא מבין את תגובה 744350. האם היא נכתבה כמראה לצרכים רטוריים, וכדי להבין אותה כפשוטה אני צריך להחליף בין איראן לישראל?
ואלס עם חמינאי 744391
כן, יכול להיות שהיא לא היתה מנוסחת בצורה טובה במיוחד. הנקודה שלי היא שזה לא עובד לאיראן. ובכלל, נראה לי שזה עבד בהצלחה מעט פעמים בהיסטוריה, וגם כשנראה שזה עובד בסוף זה לא באמת עזר למי שניסה לעשות את זה.
ואלס עם חמינאי 744414
בוא נניח שהמטרות החשובות לשליטי איראן הן (1) שימור וחיזוק זהותה האיסלמית-רדיקלית, (2) שימור וחיזוק כוח ומנופי לחץ מול מתחרות ויריבות פוטנצאליות (ישראל, ארה"ב, טורקיה, סעודיה), (3) המשך פיתוח נשק גרעיני, כאמצעי למטרות הקודמות; ומטרה פחות חשובה היא שגשוג כלכלי; ומטרה עוד פחות חשובה ואולי אף שלילית היא יחסים שלווים עם אותן יריבות פוטנציאליות (אפילו אם הן יקבלו את המשטר כפי שהוא). קטונתי מלנתח באופן כולל האם התמיכה במיליציות מועילה, אבל נראה שלכל הפחות היא משיגה משהו, ולא ברור לי שבמבט כולל היא לא מועילה.
ואלס עם חמינאי 744417
באותו אופן, זה יכול לעזור אם המנטרה של ישראל היא לשמור ולחזק את זהותה הימנית-קיצונית... (לא יפתיע אותי לגלות שכל המטרה של הסכסוך בין ישראל לאירן הוא פוליטיקה פנימית בישראל ואיראן)
ואלס עם חמינאי 744418
אם אפשר להוסיף בעניין הפוליטיקה הפנימית: ישראל ואיראן חולקים אויב/אוהב משותף ששמו העולם המוסלמי סוני.איראן וגם ישראל הם מיעוט שעלול להכחד אם לא יהיה לו את נשק יום הדין.
ואלס עם חמינאי 744425
בדיוק פורסם ב'הארץ' מאמר עם כיוון מאד דומה - אבל לגבי הצד הישראלי - שטוען שבעצם מטרתו ארוכת השנים של נתניהו היתה להעצים את הסכסוך הגרעיני מול איראן, ולא להקטין את סיכויי העימות.
ואלס עם חמינאי 744462
יכול להיות. הנקודה שלי היא שגם אם שמים בצד את הממד האסטרטגי (שבו אתה דן), במממד הטקטי איראן מצליחה עם מיליציות בגבול ישראל הרבה יותר משישראל יכולה להצליח עם מיליציות בגבול איראן, ולדעתי הסיבה העיקרית ליתרון האיראני הזה היא אידיאולגית.
ואלס עם חמינאי 744351
חוששני שמה שמרתיע את ישראל אינו מטר טילים כואב מאד מצד חזבאללה, חמאס או איראן עצמה. אילו זה היה המחיר, ישראל היתה צריכה לתקוף באיראן מזמן ולשאת במחיר. (בסה''כ התקיפות הבלתי פוסקות בסוריה יכולות לשמש כאמתלא למתקפת טילים על ישראל באותה מידה).
מתקפה ישראלית על איראן תהיה מעין מלחמת לבנון בה ישראל הגדירה לעצמה יעדים שכלל אינם ניתנים להשגה. כדי למנוע מאיראן המשך פיתוח נשק גרעיני, נדרש כיבוש קרקעי של איראן וסריקה שיטתית והשמדה של כל המתקנים הגרעיניים באיראן. ישראל נמנעת מלעשות פעולה כזאת ברצועת עזה. היא ודאי לא תעשה זאת באיראן. למעשה, אין לישראל שום אופציה מלבד לעשות כל מה שביכולתה כדי להכשיל את המשטר האירני ולהתפלל שהוא ייפול בעצמו.
מתקפה אוירית בלבד, אפילו בסיוע כוחות קרקע קטנים ומובחרים, תהיה הימור מטורף בעיקר בגלל שהסיכוי להשיג עיכוב ארוך טווח של תכנית הגרעין האיראני אינה גדולה.
אמת או שקר 744378
אחדד את מה ששאלתי קודם - האם למדינת ישראל יש מדיניות של פגיעה באזרחים איראנים אקראיים למטרת דמורליזציה בלבד‏1, או שכותרת המאמר הזה היא שקר (שלא לומר עלילה)?

___

1. להבדיל, לדוגמא, מתגובה שמטרתה הרתעה. כמו שנעשה, על פי השמועה, בניסיון לפגוע בישראלים על ידי העלאת אחוז הכלור במים ושיבוש תנועת האוניות בנמל האיראני שבא בעקבותיו. (אם זה נכון, הרי שהתגובה היא עדינה מאוד מאוד ביחס לשטניות של ניסיון הרעלת ההמונים) .
אמת או שקר 744430
ניסיון ההתנקשות בראש ממשלת עיראק, באמצעות כטב"מים, שנעשה ללא כל ספק בהנחיית המשטר האיראני, מעורר בי את המחשבה הבאה: בעצם, האיראנים העלו את החופש בשימוש בשיטת ה"סיכול הממוקד" במלחמותיהם לדרגה, אולי, הגבוהה ביותר: מדינה מתנקשת במנהיגים פוליטיים של מדינה יריבה. בתולדות הסכסוך שלנו עם ה"פלשתינים" חזרתי תמיד וטענתי שהשלמה עם היווצרות כללי משחק לפיהם מה שמותר לצד אחד אסור לצד השני, הוא טעות שהיה אסור לעשותה כשהחלה. היום נורים טילים מעזה לעבר אזרחינו, כשמקובל על הכול שלא ייעלה על הדעת שנחזיר להם באותו מטבע, כלומר נירה באופן ישיר על אזרחים שלהם. אחרי שנים של השלמה עם מצב כזה קשה להעלות על הדעת חזרה לאחור ויצירת כללי משחק שיוויוניים. אבל לו פעלנו מיד לאחר הנסיגות האלה לאי השלמה עם כללי משחק כאלה, לא היינו מגיעים למצב הלא פשוט הזה היום.
ונחזור לאיראן. מעשה ההתנקשות שלנו בפחריזאדה מוכיח שאפשר להגיע לכל אחד באיראן, כולל המנהיגים. במקרה הזה של ההתנקשות בראש ממשלת עיראק לא מדובר בנו כצד אלא אלא באחרים. אני חושב שהמענה הנכון של המשטר העיראקי שנתמך היום בידי ארצות הברית הוא לענות באותו מטבע. כלומר, לדעתי העיראקים צריכים באמצעות עזרה אמריקאית לפגוע ישירות במנהיגי איראן. אם ינהגו כך אפשר יהיה לפתור את "הבעיה האיראנית" באופן מהיר ואלגנטי. וההתנקשות הזאת נתנה בידיהם לגיטימציה מוסרית לעשות זאת.
אמת או שקר 744432
איראן אינה דיקטטורה. יש לה מוסדות מאורגנים. צריכים להתנקש שם בהרבה אנשים כדי לגרום שם לחוסר תפקוד.
אמת או שקר 744434
אינה דיקטטורה? העם יכול להדיח את "המנהיג העליון"? אז מה היא?
אמת או שקר 744436
אינה דיקטטורה במובן שאם תרצח את המנהיג העליון ועוד חמישה אנשי מפתח ישתרר שם אמנם הלם לטווח קצר, אבל המדינה תמשיך לתפקד ותבחר (לא בדרך דמוקרטית, אבל תבחר) להם מחליפים. אין כאן דיקטטור אחד שמספיק לרצוח אותו והכל יתפרק.
אמת או שקר 744438
איני חושב שמספיק להתנקש בו והכול יתפרק, אבל אם יתמידו בשיטה הזאת ספק אם יימצאו מועמדים חילופיים שיקבלו עליהם תקופת שלטון קצרה עם אירוע טרגי מבחינתם בסופה.
אמת או שקר 744444
זה נכון גם לגבי ישראל. אבל לאחר מספר התנקשויות, מעלים את רמת הכוננות.
אמת או שקר 744449
בישראל העובדה שאויבנו הקרובים, החמס והפת''ח לא התנקשו בראשי ממשלה היא לא בגלל שבחרו לא לעשות כך אלא בגלל שאינם יכולים. הם מעולם לא בחלו גם במעשים חמורים בהרבה.
אמת או שקר 744452
ההשפעה היותר סבירה תהיה "ציפוף השורות" של החברה האיראנית והקצנה של המשטר שיתחזק כתוצאה מכך, ויהיה לו אינטרס של ממש להראות לתוקפים שלא זאת הדרך. אמנם למדנו מחסמב"ה שהערבים הם טיפשים ופחדנים, אבל הפרסים אינם ערבים.

כתרגיל מחשבתי תאר לעצמך שהפלשתינאים היו מסוגלים לתקוף מנהיגים ישראליים והיו עושים זאת, ותאר לעצמך גם שמסיבות כלשהו לא היה ניתן לכבוש את השטחים ולהראות להם שזאת היתה שגיאה גדולה. האם לדעתך הציבור היה זז ימינה או שמאלה במקרה זה?
אמת או שקר 744457
השאלה שלך בהחלט מעניינת, אך קשה לקרוא לה תרגיל מחשבתי.
האם ההתנקשות ברחבעם זאבי גרמה לך לזוז:
1. ימינה
2. שמאלה
3. מרכזה
4. אני לא חוזר למלון הזה
אמת או שקר 744460
הציבור הישראלי בשנים שלאחר ההתנקשות בזאבי הפך הרבה יותר ימני (או פחות שמאלני, שה אותו דבר) יחסית לשנים לפניו.
כמובן שהיו עוד אירועים מסביב שעזרו לו.
אמת או שקר 744467
נכון, אבל כפי שציינת - קשה לדעת איך האירוע הבודד הזה תרם לכך. ולכן השאלה היא אישית: איך, למיטב זכרונך ויכולתך לנפות הטיות, השפיעה ההתנקשות בזאבי על (ונחדד גם כאן) רמת ה״פטריוטיות״ שלך ותמיכתך בממשלה.

וההקשר הוא ההנחה שיש מנהיגים איראנים שרמת הקונצזיוס שלהם בציבור האיראני כיום דומה לזה של גנדי בציבור קוראי האייל ביום ההתנקשות.
אמת או שקר 744497
מאחר ולמיטב זכרוני ההתנקדות הזו קרתה בתוך ים של אוטובוסים מתפוצצים ברמה השבועית, קשה לי לומר שהיא שינתה משהו.
מצד שני גנדי לא נחשב בעיני כדמות בכירה בממשלה ובפוליטיקה הישראלית, ודומני שהיה די רחוק מהקונצנזוס, לכן אפילו לא ברור לי שזו אנלוגיה רלבנטית.
אמת או שקר 744473
אני מניח שאצלנו הציבור היה אולי זז ימינה, כפי שלדעתי אכן זז בעקבות האלימות הרצחנית הפלשתינית שבאה בעקבות הסכמי אוסלו שהתירו את הרסן, ושאפשרו להם לנהוג כפי שהם אוהבים לנהוג. התנקשות במנהיגינו הייתה אולי מכעיסה את הציבור שלנו, אבל מה שהם עשו בפועל היו מעשים פחות מוסריים ומכעיסים יותר.
אבל אני חושב שככל שמדובר באיראן, זה לא בהכרח יפעל כך. זה משום שהמשטר לא נבחר על ידי הציבור ואני מעריך שרוב הציבור שם סולד ממנו.
אמת או שקר 744439
גם תיאוקרטיה היא סוג של דיקטטורה.
אמת או שקר 744443
המילה דיקטטורה״ לא משמעותית למה שרציתי להגיד ואם היא מבלבלת, אפשר להסתדר בלעדיה. התכוונתי ל־Bus factor [Wikipedia] (כי אם אנחנו מתעסקים עם מערכת הדלק, למה לא להשתלט מרחוק על אוטובוסים?)
אמת או שקר 744456
גם אותי זה בלבל, אני חשבתי שגם רוסיה הקומוניסטית היתה סוג של דיקטטורה, וחילופי מנהיגים לא פגעו במשטר שם.
אמת או שקר 744464
מה, לדעתך, מונע מעיראק לעשות זאת? "שמאלנות?" אולי גם לארה"ב זה לא קל, במיוחד לא אם זה צריך להיראות כמו פעולה עיראקית? אולי ארה"ב לא (מספיק) רוצה‏1? אולי כבר מתוכננת תגובה כזו?

1 אגב, יש לה היסטוריה ארוכה ובעיני רבים לא מפוארת בכלל של ניסיונות ולפעמים גם הצלחות (ולפעמים כשלונות צורבים) בהתנקשויות והחלפות משטר במדינות אחרות.
אמת או שקר 744474
מה שמונע מהעירקים לעשות זאת הוא אי יכולת לעשות זאת בעצמם, ואי רצון של האמריקאים, במיוחד כשהוא מובל על ידי המשטר הנוכחי, לסייע להם, עקב ראייה לא נכונה של המציאות במזרח התיכון.
אמת או שקר 744475
(אגב, ''שמאלנות'' היה בסרקאזם והשאר לא. אני באמת לא יודע.)
אמת או שקר 744512
==> אם ינהגו כך אפשר יהיה לפתור את "הבעיה האירנית" באופן מהיר ואלגנטי

אני לא מבין את המשפט הזה. מה בעיניך ייחשב כ"פתרון" לבעיה האירנית? ואיך התנקשות כזו (מצד עיראק) תייצר פתרון כזה באופן מהיר?
אמת או שקר 744513
אני מאמין שהדבר יביא לאי יציבות של השלטון, והוא לא יוכל לתפקד כלל. במצב כזה יקל על כוחות נאורים יותר שלדעתי הם מרביתו של הציבור האיראני להחליף את המשטר.
אמת או שקר 744514
בפעם הקודמת שהייתה באיראן מהפכה, הכוחות הנאורים קיבלו את השלטון. ואז התברר שהיחידים שיש להם תשתית זה חסידי חומייני שהיו להם תומכים בכל מסגד.

האופוזיציה האיראנית היא אוסף של המון גורמים שונים שלא יכולים להסכים על כלום.
אמת או שקר 744515
זה אוסף של הנחות שהסיכוי שכולן יתממש יחד, ובאופן מהיר - הוא נמוך מאד.

בכלל לא בטוח שהשלטון יהיה בלתי יציב, הרי המנהיג באיראן התחלף כבר כמה פעמים בצורה שקטה. ועדיין המשטר בגדול נשאר דומה.

ואם השלטון יהיה בלתי יציב, עדיין יש לו כח צבאי נאמן מקביל לצבא (משמרות המהפכה) והוא יהיה מוכן להקריב חיילים ואזרחים כדי לשמור על השלטון. רוב האזרחים, גם אם הם נאורים כמו שאתה חושב, פחות יהיו מוכנים להקריב את החיים שלהם.. ראה מה שקרה בסוריה.

וגם אם זה יקל על כוחות נאורים, זה יקל באותה מידה על כוחות חשוכים. כמו שקרה עם דאעש בסוריה.

בקיצור, זה נשמע הימור פרוע.
אמת או שקר 744516
מאז עלייתו של חומייני השלטון התחלף רק פעם אחת. עם מותו, קם מנהיג בשם חמינאי, שאפילו שמו נשמע אותו דבר. ההתחלפות הבאה תהיה כאשר ימות חמינאי, שכבר זמן רב אומרים שהוא חולה בסרטן.
אמת או שקר 744517
המנהיג העליון של אריאן התחלף פעם אחת.
נשיא איראן התחלף מספר פעמים.
לשניהם יש כח.
זה רק מחזק את הנקודה שלי.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים