המדינה לבג''צ: המשרד להגנת הסביבה יוכל להקפיא דה-פקטו את ההסכם של קצא''א 4103
לפני כשנה חתמה חברת קצא"א - בעבר, "קו צינור אילת־אשקלון" וכיום "קו צינור אסיה־אירופה" - על הסכם לשינוע נפט מהאמירויות לים התיכון ומשם לאירופה. הסכם זה היה אמור להגדיל את כמות הנפט שהיא מזרימה משני מיליון טון בשנה לעשרות מיליונים, ואת מספר המיכליות משש ל-‏30.

פרט לתועלת הכלכלית שבכך, הסכם כזה נחשב למועיל אסטרטגית, בהיותו חיזוק לבריתות מדיניות. קצא"א נהנית ממידה גדולה יותר של חשאיות וחופש בקבלת החלטות לעומת חברות ממשלתיות אחרות, ומקובל כי משרד האוצר רואה בעין יפה את הגדלת הפעילות שלה.

ההסכם עורר ביקורת ציבורית עזה, בגלל החשש לתאונות. תאונה של מיכלית באילת עלולה לגרום נזק אדיר לשוניות האלמוגים הנדירות שבה. תאונה דומה באשקלון עלולה להשבית מתקני התפלה; ודליפה מהצינור עלולה לגרום לנזק כבד ביבשה, כפי שקרה ב-‏2014 בעברונה וב-‏2011 בנחל צין. יש לציין כי הצינור עובר באתרים רגישים מאוד מבחינה סביבתית ונופית, כמו מכתש רמון.

הארגונים "צלול", "אדם טבע ודין" והחברה להגנת הטבע עתרו לבג"צ בדרישה מהמדינה לבטל את ההסכם. תשובת המדינה הוגשה שלשום. לפיה, המדינה אינה מתכוונת לסגת מן ההסכם. מאידך, המדינה מדגישה את סמכויות המשרד להגנת הסביבה להגביל את קצא"א. המדיניות הנוכחית של המשרד היא "אפס סיכון נוסף", כלומר איסור להגדיל את הכמות המועברת כעת, ולפי המדינה סמכות זו נשארת גם לנוכח ההסכם. הארגונים העותרים טענו כי ההסכם כובל את ידי הממשלה, אך לפי תשובת המדינה אין זה כך.

צפריר רינת כותב ב"הארץ" כי עמדה זו מעוררת תקווה, ומשבח את השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, כמו גם את קודמתה גילה גמליאל, על התנגדותן הנחושה להסכם. הוא צופה התכתשות משפטית ורגולטורית נמשכת בין קצא"א למשרד. החשש שלו הוא מה יקרה כאשר תתחלף הממשלה, והשרה בפרט. גם במקרה זה לא צפוי שינוי, כי לשר אסור לסתור את עמדת גורמי המקצוע במשרדו, אך כמובן יש לו השפעה גדולה על התנהלותם.

קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

745121
"גם במקרה זה לא צפוי שינוי, כי לשר אסור לסתור את עמדת גורמי המקצוע במשרדו".
מי צריך את השר?
מדיניות איכות 745125
צפריר כתב:
„במקרה הזה נקבע עיקרון של תוספת אפס סיכון למפרץ אילת. המשמעות של יישום העיקרון הזה היא שלא ניתן להוסיף עוד טיפת נפט לכמות שמותר לקצא"א לשנע כיום בנמלי אילת ואשקלון. [...]

עם זאת, שר לא יכול להורות לאנשי המקצוע לשנות את עמדתם בנוגע להיתר רעלים או לתנאים אחרים שמוצבים לפעילות שעלולה לסכן את הסביבה.״

מי קבע את העיקרון? האם זוהי מדיניות של השר או עמדה של אנשי המקצוע?
זרע הפורענות 745127
"המדיניות הנוכחית של המשרד היא...".

כל עוד ההסכם שריר וקיים ורק הפעלתו מתעכבת, החרב עדיין תלויה מעל ראשינו. מחר במקום זנדברג נקבל איזה תואם שטייניץ, והמחאה הציבורית תיענה ב"מה אתם רוצים, זאת בכלל החלטה של ממשלה קודמת".
''תואם שטייניץ'' עשוי להפתיע אותך 745140
ראיתי פעם מאמר של שטייניץ (נדמה לי ב"מקור ראשון"), שבו הוא מביע את דעתו כנגד ההסכם עם האמירויות להעברת הנפט. המאמר הזה גרם לי לשנות את דעתי בנושא הזה, אולי בעיקר בגלל שאם אפילו שטייניץ נגד וכו'. והיה במאמר גם איזה נימוק שהיה אולי הקש ששבר את גב הגמל בקשר לשינוי עמדתי. הוא כתב שם שכאשר הוקם הצינור (לצורך העברת נפט איראני), מדינת ישראל הייתה מדינה מאד ענייה שצמאה למטבע זר, אבל היום היא מדינה עם כלכלה חזקה ולכן צריך לשקול אחרת את הרווח הכלכלי לעומת הסיכון הסביבתי.
אז בעניין הזה אני, למרבה הפליאה, מוצא את עצמי באותה עמדה כמו זנדברג. ההבדל הוא, אולי, שאיני מתנגד קיצוני שאולי יצא להפגנות בעניין הזה, אלא חושב (בזהירות) שבמערכת השיקולים בעד ונגד, הכף נוטה הפעם לנגד.
קו צינור 745136
מן האנגליזמים המוזרים.
קו צינור 745138
קו זה שם כללי לצינור שמעביר דברים לדוגמא:
קו ביוב
קו גז
קו תקשורת
קו אוטובוס

וכו'
אולי שם יותר מוצלח הוא: קו נפט אילת אשקלון, או קנאא.
745141
למי שמעוניין - פרק פודקאסט מצויין של ״אחד ביום״ על הנושא.
אם זה נכון, נראה שחופש הפעולה שקצא״א קבלה (או לקחה) מוגזם למדי.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים