הרפורמה בחקלאות: החקלאים ואנשי משרד החקלאות נגד האוצר ושר החקלאות 4105
משרד האוצר יוזם רפורמה בחקלאות, שעיקרה פתיחת יבוא של פירות וירקות, ופיצוי החקלאים בדמות תמיכה כספית ישירה. הרפורמה זוכה לתמיכה של שר החקלאות עודד פורר, ממפלגתו של שר האוצר ליברמן, אך להתנגדות מצד בכירים במשרד, לפי TheMarker. הכתבה טוענת כי השר והמנכ"לית שמינה, נעמה קאופמן־פס, מונעים מאנשי המשרד להביע את דעתם בפורומים שונים הדנים ברפורמה, ובפרט לא בפגישות עם חקלאים. 

בעוד האוצר טוען כי הרפורמה תחסוך 840 ש"ח לשנה למשפחה בישראל, במשרד החקלאות סבורים כי היא תפגע בחקלאות ותצמצם אותה בכ-‏40%, מבלי להוביל להוזלה משמעותית. הרפורמה כבר אושרה בתקציב המדינה, אך יישומה מתעכב בגלל התנגדות, הן של חקלאים והן של חברי כנסת רבים מהקואליציה.

הירקות והפירות כמעט הכפילו את מחירם בעשרים השנים האחרונות, לעומת 30% עלייה במדד המחירים הכללי. האוצר טוען שהסיבה היא חקלאות מיושנת, ואילו החקלאים מאשימים את מחירי התשומות - בעיקר עבודה ומים - וכן שינויי אקלים ופערי שיווק. משרד האוצר מציג נתונים לפיהם המחירים בארץ גבוהים בהרבה מממוצע ה-OECD, ואילו משרד החקלאות מציג נתונים הפוכים.

התמיכה הישירה המוצעת ברפורמה היא 100 שקל לדונם לשנה. לפי האוצר, זוהי התמיכה הממוצעת באירופה; לפי משרד החקלאות, באירופה ישנם בנוסף מנגנוני תמיכה עקיפים שגובהם לפחות כגובה התמיכה הישירה. המשרד טוען גם כי המחירים לצרכן של הבקר והתה, למשל, לא ירדו למרות ביטול המכס והגדלת היבוא.

חילוקי דעות יש גם סביב "השירות להגנת הצומח", שבמקרים רבים מונע יבוא בגלל חשש לחדירת מזיקים. חוק ההסדרים הציע מנגנון להחלשת כוחו של השירות; במשרד החקלאות מזהירים מחדירה מסיבית של מזיקים. 
קישורים
TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

נורא ואיום! 745211
קודם כל, ברור שזה הרס החקלאות בישראל. כאשר השוק יוצף בתוצרת מיובאת זולה, לחקלאים לא יהיו קונים ולא יהיה כדאי להמשיך לגדל תוצרת חקלאית. האדמות שלהם ממילא שוות יותר בתור נדל''ן למגורים, והם עצמם בדרך-כלל בקושי חיים מעמלם.
לעומת זאת, לחדש חקלאות, אם בעתיד יהיה צורך או תשתנה המדיניות, לוקח הרבה יותר זמן. להכשיר אדמות, לרכוש מחדש את הידע החקלאי, לגייס עובדים.
ברוב המדינות חקלאות הוא עניין של מסורת של מאות שנים, לפחות. בישראל המדינה נבנתה מלכתחילה - מאז העליה הראשונה - על חקלאות, ושיכללה אותה באמצעות נסיון ומחקר עד כדי כך שהפכה ליצואנית לא רק של תוצרת חקלאית אלא גם של ידע חקלאי (הפקולטה לחקלאות ברחובות, מכון וולקני, וכו').
כעת כל אלה ירדו לטמיון.
נכון שבישראל, כמו ברוב הארצות, המקום היחסי של החקלאות ירד לטובת תיעוש, טכנולוגיה, פיננסים ושירותים, אבל חיסול מהיר ומוחלט כמו בארץ הוא נדיר.
זה ניצחון של אידיאולוגיה של ההפרטה, אידיאולוגיה של ראיה קצרת טווח של הורדת מחירים, על חשבון ראיה ארוכת טווח של החקלאות, הן כביטוי של מסורת, הקשר של העם לאדמתו, והן כבסיס לביטחון תזונתי ארוך טווח.
מה עוד שלא בטוח שהמחירים לצרכן באמת ירדו. יש סיכוי הרבה יותר גדול שמי שירוויח מהתעריפים הזולים יחסית של היבוא יהיו היבואנים ורשתות השיווק. הצרכן הסופי יהנה מהם רק במעט, אם בכלל.
נורא ואיום! 745217
מסכים. החקלאות היא ערך שווה לצבא.
נורא ואיום! 745219
איך חקלאות בפתח תקווה שוות ערך לצבא? זה לא שאנחנו מממנים רק את מי שמגדל בגבולות
נורא ואיום! 745228
יודע חקלאי פיקח,והוא הנחיל זאת לצבא?
נורא ואיום! 745227
יתרון יחסי [ויקיפדיה]
נורא ואיום! 745251
יש ירקות ופירות שישראל מייצאת. בענפים האלה ברור שהורדת מכסים לא תפגע בחקלאים.
יש ירקות ופירות שלא מחזיקים טוב בהובלה.
ויש כאלה שהם זולים מכדי שיהיה משתלם לייבא.
ואני עדיין מעדיף את טעמן של העגבניות המקומיות על פני המיובאות מטורקיה.

בכל מקרה ימשיכו להיות חסמים לייבוא מצד משרד החקלאות, כמו האננס המיובא שחייב להיות קטום כתר מחשש להעברת מזיקים או מחלות, מה שמקצר לו מאוד את חיי המדף.
745218
רפורמה נחוצה והכרחית. מחירי הירקות כאן בין הגבוהים בעולם. תמיד האמנו שהפירות והירקות בישראל הם זולים ואיכותיים. אבל זה כבר מזמן לא נכון. העגבניות יקרות וללא טעם וכך גם הענבים על רפורמה נחוצה והכרחית. מחירי הירקות כאן בין הגבוהים בעולם. תמיד האמנו שהפירות והירקות בישראל הם זולים ואיכותיים. אבל זה כבר מזמן לא נכון. העגבניות יקרות וללא טעם וכך גם הענבים.
כל מי שנוסע לאירופה נדהם כמה הם רות והירקות זולים יותר ובאיכות טובה יותר.

נמאס לממן את כל החתולים ששומרים על השמנת.
בכל פעם שמזיזים את הגבינה יש מי שנפגע. אז מה, אף פעם לא נשנה?
ככה אמרו כשסגרו את את"א, ואת שטיחי כרמל,ואת פניציה ואלף מפעלים מיושנים אחרים.ומזל גדול שסגרו אותם ופינו כספים ואנרגיה לדברים טובין יותר.

הענף הכלכלי היחידי בישראל ששווה משהו הוא ההי טק. ולמה? כי לא עושים לו הנחות והוא חייב להתחרות שווה בשווה על יתר העולם. וזה רק עשה לו טוב.
745220
האמת היא שיש ענפים חלקאיים תחרותיים (כמו שום), הרפורמה פשוט תגרום לחקלאים לעבור לגדל בעיקר את אלו...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים