האם הגיע הזמן לבנות מחדש את משטרת ישראל? 4111
במאמר דעה ב"הארץ", מציע העיתונאי עקיבא נוביק לחולל רפורמה יסודית במבנה משטרת ישראל ובדרך פעולתה, לאור השימוש הנרחב שעושה המשטרה בתוכנת "פגסוס", שנחשף בתחקיר "כלכליסט".

כדוגמא למהלך דומה, מספר נוביק על משטרת העיר קמדן בניו ג'רזי, אשר בשנת 2012 פוזרה לגמרי ונבנתה מחדש, במטרה לשרש את השחיתות וחוסר היעילות מהם סבלה. הפשיעה בעיר צנחה בעשרות אחוזים לאחר המהלך.

לדברי נוביק, "אין טעם לצפות שהמשטרה תתקן את עצמה. אין זה מטבעם של ארגונים כאלה". הוא מציע כי "בתור התחלה, אפשר לחלק את עבודת המשטרה לשני תחומים — מלחמה בפשיעה ושמירה על הסדר. עבירות תנועה קלות בתוך הערים, סכסוכי שכנים, סמים קלים — כל עבירה שעונשה קנס אינה חייבת להיאכף על ידי שוטרים. במקביל, יחידות ייעודיות יטפלו בפשיעה המינית. ... באותו אופן, היחידות שיוקצו למאבק בארגוני הפשיעה יתמחו בתחום, על־פי מודלים צבאיים. כל זה יהיה מלווה בהסכמי פרישה מוקדמת, בסגירת מח"ש, בהעלאת שכר התחלתי ועוד."

בהקשר של האזנות ומעקבים, נוביק כותב כי החוקים הקיימים "הם מאובנים ומיושנים. בשנים האחרונות אין כמעט חקיקה בכנסת שמנסה להקדים את הטכנולוגיה, או לפחות להדביק אותה."

נוביק כותב כי הרעיונות שהוא מציע "נלקחו ממודלים שמיושמים בעולם. … בבסיס המודלים של המשטרות החדשות עומד עיקרון הנקרא Defund the police — הקטנת תקציב המשטרה והעברת ההפרשים לשירותים חברתיים. משטרה שתטפל רק בעבריינים כבדים אולי תתבלבל פחות ביניהם לבין עבריינים מדומים. … כך מול כל אזרח במדינה — עד שישוקם אמון הציבור במשטרת ישראל, שכרגע הוא במצב של צלילה חופשית ללא מצנח."
קישורים
לפרק את המשטרה — המודל של קמדן ניו ג'רזי - הארץ
חברת NSO בשירות משטרת ישראל: פריצות לטלפון של אזרחים ללא פיקוח או בקרה - כלכליסט
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

משטרה אלימה 745851
בעוד הידיעות על השימוש בחופשי בתוכנת 'פגסוס' מקוממות את כולנו, הרי הן רק שורה אחרונה בהסטוריה הבעייתית של משטרת ישראל, שעיקרן: משטרה אלימה, שאין עליה ביקורת חיצונית, שעושה מה שבא לה ואיך שבא לה, עם מעט מאד התחשבות בצרכים ובזכויות של האזרחים.

אינני בטוח שההצעות בכתבה של נוביק הן נכונות, אבל רביזיה יסודית אמנם דרושה.
עוד פרשה 745867
"ניצב במשטרה תועד מתעלם מזירת רצח"
עוד פרשה 745878
הוא פשוט רגיל להגיע לזירת רצח מאוחר יותר, הציור עם הגיר עוד אף פעם לא שם לו רגל.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים