רצעות עזה - מעצמת חשמל סולארי 4133
הגיאוגרף פרופסור איתי פישהנדלר ותלמידיו מהאוניברסיטה העברית חקרו ב-‏2020 את פרישת הפאנלים הסולאריים ברצועת עזה באמצעים של חישה מרחוק, ומצא כי יש פאנלים בכמות שיכולה להספיק לרבע מצריכת החשמל ברצועה. להערכתו המספרים גדלו מאז במהירות, והוא מעריך שהיום כמעט מחצית מהחשמל שם מגיע מאנרגיה סולארית. ישראל מאפשרת הכנסת לוחות סולאריים ומערכות נלוות דרך המעברים, וגם החמאס מצידו מניח לתחום להתפתח ללא התערבות.

בינתיים מדובר בעיקר ביוזמות קטנות - הפאנלים מוקמים על בתים פרטיים, מוסדות ציבור וחממות. התמריץ החזק להקמתם הוא יכולתה המוגבלת של תחנת הכוח המקומית, התלויה בסולר יקר. בשנה האחרונה פעלה התחנה בממוצע 12-13 שעות ביממה. כמובן, הנהנים מהחשמל הסולארי הם העשירים־יחסית, שיש ברשותם גג וכמה עשרות אלפי שקלים. 

התפתחות זו גוררת דווקא בעייה סביבתית: כדי לנצל טוב יותר את השמש, התושבים רוכשים סוללות, אך אלו נוטות להיות באיכות נמוכה, להתקלקל מהר, ואז הן מושלכות למזבלות לא מסודרות, או מגיעות לסדנאות שמפיקות מהן מתכות בעלות ערך אך מזהמות את הקרקע בחומרים מסוכנים. 

לאחרונה מתעוררות גם יוזמות בקנה מידה גדול יותר. מכון טיהור שפכים שהקים מכון המחקר "ערבה" שבקטורה פועל על אנרגיה סולארית. על גג בית חולים בחאן יונס הוקמה מערכת גדולה על־ידי ארגון הבריאות העולמי וממשלת יפאן, ובקרוב תבנה אוניברסיטת ברמינגהאם מתקן על מרכז רפואי בג'בליה. הרשות הפלסטינית חתמה על הסכם עם ממשלת גרמניה  על הקמת שתי חוות סולאריות; ועם הבנק העולמי על שיפור רשת החשמל ברצועה (כמו גם בגדה המערבית) כדי שתוכל לקלוט יותר אנרגיה סולארית.

קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "סביבה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אנרגיות ירוקות 748260
האנרגיה הירוקה תתן לארגון הירוק בעזה חסינות מכיבוי השאלטר של האויב הציוני וזאת בנוסף למזוודות עם הירוקים.

תחשוב ירוק,יהיה ירוק.
אנרגיות ירוקות 748266
‏״הארגון״ ירוק האנרגיה ירוקה גם המזוודות רק הגרזנים והדם אדומים.
אנרגיות ירוקות 748271
ירוק בחוץ אדום בפנים.
ורק ליהודים יש צבע דגל לזכר חלזון.
אנרגיות ירוקות 748268
רגע רגע, המזוודות זה פופטיץ!
אנרגיות ירוקות 748272
הם עדיין מעבירים כסף?
אנרגיות ירוקות 748276
לא יודע מי זה ''הם''.
''הוא'' העביר, כיום עד כמה שידוע לי לא מעבירים.
אנרגיות ירוקות 748281
אוקי. אני פשוט לא מתעניין, כי התחושה שבלאוו הכי דוקטרינת נתניהו - בניגוד מוחלט לספריו - מול החמאס, היא לתדלק אותם מול הפת''ח כדי למנוע את הרצף בין עזה ליו''ש.

משכך-מה שהיה הוא שיהיה. בסך הכל במקום ביבי גדול בא ביבי קטן והבעיות רק הולכות ומתעצמות.
אנרגיות ירוקות 748289
הכסף כבר לא עובר במזוודות, הוא מגיע למצרים שמספקת לחמאס דלק , חמאס מוכר את הדלק ומממן את המשכורות של הפקידים
הכסף לנזקקים מגיע בשוברים למשפחות.
במובנים מסויימים זה אפילו יותר גרוע ממזוודות, כי כעת החמאס יודע שגם אם הוא יתחיל לירות הכסף ימשיך לזרום
אנרגיות ירוקות 748290
מעניין, מאיפה הוא מגיע למצרים?
אנרגיות ירוקות 748300
בדיוק מאותו מקום שממנו הגיעו המזוודות, מקטאר
אנרגיות ירוקות 748313
אבל מה שאתה מתאר זה ערוץ שלא קשור לממשלת ישראל והחלטותיה. לחמאס יש גבול עם מצרים, ומצרים יכולה לעשות שם מה שהיא רוצה. ודוקא נראה שהערוץ הזה גם שולט על איזה שימוש נעשה עם הכסף (מאחר והוא מעביר מוצרי צריכה מסוימים, לא כסף מזומן).
אנרגיות ירוקות 748292
לעזה מגיע גם כסף מתשלומים לפועלים. כשמתחילים הטפטופים מעזה, הם לפעמים מצטננים, חוטפים נזלת ונשארים בבית. וגם הכסף לא זורם.
748293
זה נהדר שהתשתיות בגדה ממומנים על־ידי ארגון הבריאות העולמי, ממשלת יפאן, אוניברסיטת ברמינגהאם, ממשלת גרמניה, הבנק העולמי, ומי יודע מי עודֿ - ככה תקציב הרשות נשאר פנוי לדברים החשובים באמת‏1.

___
1. אין צורך אפילו לקשר. ההתממות של הגורמים האלה שמממנים רצח יהודים במסווה של נאורות הומניטרית מחליאה אותי.
אנרגיה 748294
זה אינטרס של הרבה גופים שכמה שיותר מהאנרגיה בעולם תהיה לא פחמנית.
אנרגיה 748296
נראה לי שאם התמריץ היה איכות סביבה או הקטנת פליטות הפחמן היו הגופים מעדיפים לסבסד תשתיות באיזורים המתועשים של סין או תאילנד (למשל). הבחירה שלהם היא מאוד פוליטית, ומחליאה למדי.
אנרגיה 748301
לסין ותאילנד יש מספיק כסף משל עצמן. השוואה רלוונטית יותר היא לאזורים עניים אחרים בעולם.
אנרגיה 748358
אני קצת מבולבל - טענת למעלה שהמוטיבציה של התורמים הי הקטנת פליטת הפחמן, ועכשיו אתה טוען שמדובר בעזרה למדינות עניות?

אם כך, אז
1. יש בעולם מדינות ואיזורים שהם הרבה יותר עניים וגם זקוקים לחשמל מהרשות. גם הם לא זוכים לשבריר מה״תרומה לנפש״ שאני רואים אצל שכנינו.
2. כל זמן שיש לרשות הפלסטינאית כסף פנוי לקצבאות רוצחי יהודים, היא עשירה
.
אנרגיה 748362
נניח שאני תורם עם עודף כסף והחלטתי שחשוב לי להקטין את צריכת הפחמן באמצעות עידוד השימוש באנרגיה סולרית.

ברור שאני לא הולך לממן מיזמים בישראל: יש כאן כבר מספיק כסף וצוואר הבקבוק העיקרי הוא רשת החשמל. היכולת שלי להשפיע כאן מאוד נמוכה בלי לשפוך המון כספים. יש שימושים יותר יעילים לכסף שלי.

מה צריכים בעזה? חסר שם מימון. כמוכן חסר גם פיתוח טכנולוגי לפתור כל מיני בעיות קטנות שהמקבילות להן בישראל כבר כנראה נפתרו בעיקרן. לעומת זאת, בגלל צירוף הנסיבות, יש פחות התנגדות להכנסת אנרגיה סולרית: הרשת הקיימת גם כך לא אמינה במיוחד ולא חייבים לספק רמת אמינות גבוהה, והם ישמחו לקבל את מה שיש.

יש לי הרגשה שמדינות עשירות אחרות יהיו יותר דומות לישראל וחל מהמדינות העניות יהיו יותר דומות לעזה. לכן לתורמים שמעוניינים בתחום יהיה עדיף להשקיע שם.

וזה לא שתורמים מחו״ל לא עוזרים לנו בארץ: בתי ספר, בתי חולים, ועוד מקוששים תרומות נדיבות מחו״ל.
748302
ספציפית, אילו לא היה מימון בינלאומי לאנרגיה סולרית בעזה, אתה חושב שחמאס היה מקצה לזה תקציב? לפחות לפי התדמית של אופי השלטון שלו, נראה לי שלא.
748359
אלף בית של תורת המשחקים - שכנע את היריב שאינך רציונאלי.
748428
אני לא כל כך מבין. רוב התרומות לפרויקטים הומניטריים נעשים במדינות עניות. ברוב המדינות העניות השלטון מושחת, ועושה דברים רעים. אני חושב שמקובל שהתורמים מסתפקים בזה שהתרומה משרתת ישירות את המטרה ההומינטרית, ולא דורשים שלטון זך וטהור. מה מיוחד לרעה בגדה?
יש להם הרבה כל כל 748454
מעניין שלמרות ההון שהעולם הנאור משקיע ברווחת הפלשתינים בעזה והשמאל בישראל, עדיין נשאר להם מספיק כסף לקיים רמת חיים גבוהה כל כך.
יש להם הרבה כל כל 748507
הבנתי שזה בסרקאזם, אבל לא הבנתי את הפואנטה.
יש להם הרבה כל כל 748515
אחת הפונקציות של סארקאזם היא לחסוך ממך את הצורך לומר דברים חריפים מאד (וגם ארוכים מאד) כנגד הצד השני.
בכל זאת אנסה לשמור את לשוני וגם לקצר. בתנאים מסויימים יש טעם לנהל דיון על המוסריות ועל ההשלכות של הזרמת כספים צנועים ככל שיהיו, לחברות המטפחות בתוכן טרור חסר אבחנה כנגד אזרחים. אולי לא תופתע לשמוע שגם אני איני רווה נחת מהטפות המוסר והנזיפות מצד מדינות מפותחות כאשר די ברור שהן אינן מבינות לעומק את העניין בו הן מתערבות.
יחד עם זאת, העובדה העיקרית בדיון זה כלל אינה צריכה להיות שנוייה במחלוקת: גם אם אפילו אגורה אחת מכספי האיחוד האירופי לא היתה מגיעה לפלשתינאים, הטרור שלהם כלפי יהודים היה נשאר בעינו ומן הסתם גם מתגבר.
748513
מה שמייחד את הגדה הוא שחלק נכבד מתקציב הרשות %הענייה והנזקקת% מוקדש ל-pay for slay. אני לא מכיר תקדים למצב אבסורדי שכזה.
(וזה בנוסף לשחיתות, לא במקום)
748777
כן, אבל במה pay for slay יותר גרוע מכל מיני דברים ששלטונות באפריקה עושים עם הכסף, כמו התחמשות במטרה לדכא אזרחים ולהילחם במיליציות?
(ולהזכיר שגם ממשלת ישראל מקיימת קשרים, כלכליים ובטחוניים, עם הרשות הפלסטינית?)
748778
הפוליטיקאים שלנו לא אוהבים להודות בזה (מימין ומשמאל) אבל ישראל מקיימת קשרים, כלכליים ובטחוניים, גם עם החמאס (ולא רק עם הרשות).
מחזור סוללות 751228
בקריאה שניה: מעניין מה שכותבים כאן על אי מחזור סוללות. הייתי מצפה שבתנאי המחסור ברצועה היו מנסים להשתמש כמה שיותר בסוללות ישנות, גם כאשר יכולת הטעינה שלהן די חלקית.
מחזור סוללות 751313
מי אמר שלא? מתישהו גם יכולת טעינה חלקית נגמרת.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים