מסעות התלמידים לפולין בקיץ הקרוב בוטלו 4142
בגין חילוקי דעות בין ממשלת ישראל לפולין על התכנים וההדרכה
לפני כמה ימים הודיע משרד החינוך כי מסעות התלמידים לפולין שתוכננו בקיץ הקרוב יבוטלו. המסעות הופסקו בגלל מגיפת הקורונה, ותוכננו להתחדש הקיץ. תחילה נמסר כי הבעיה היא חילוקי דעות עם פולין על דרישות האבטחה. אולם כעת אמר שר החוץ יאיר לפיד כי הסיבה היא דרישת ממשלת פולין להתערב בתכני ההדרכה. תגובת משרד החוץ הפולני מאשרת זאת. לדברי לפיד, ההחלטה היתה של שרת החינוך שאשא־ביטון ובתמיכתו.

ממשלת פולין שואפת בשנים האחרונות לקדם את הנראטיב לפיו הפולנים היו קורבנות במלחמת העולם השניה ובפרט בשואה, ולגמד כל אזכור להשתתפות של פולנים בהשמדה. המדינה אף חוקקה חוק המטיל עונש מאסר על מי שטוען כי פולנים היו מעורבים במעשי הנאצים. עד כה כנראה הוחרגו המשלחות מישראל מתחולת החוק, אך כעת מבקשת ממשלת פולין להחיל את החוק גם עליהן.

דובר משרד החוץ הפולני אמר, בתגובה לדברי לפיד, כי "על סמך הניסיון עד כה, אנו מתרשמים כי בני נוער ישראלים חוזרים מטיולים אלו עם רגשות שליליים כלפי פולין ופולנים. הצעירים הישראלים מביטים על פולין רק דרך הפריזמה של מחנות הריכוז ולא מכירים מספיק את מכלול יחסי פולין־יהודים במהלך יותר מאלף שנים". לדבריו, פולין מבקשת לשלב מדריכים פולנים בסיורים, וכן להפגיש בין בני הנוער לבין פולנים, במקום "בועה" ישראלית כנהוג היום. כמו כן, הוא הביע הסתייגות מהליווי של מאבטחים ישראלים חמושים, שגורמים לתחושה לא מוצדקת לדבריו של מקום מסוכן, ולעתים מתנהגים לא כיאות למבקרים אחרים באתרים. 

בחודשיים האחרונים התנהל משא ומתן בין הממשלות. ישראל הסכימה לחלק מהדרישות, כמו ביקור באתרים המנציחים את סבל העם הפולני, וכן מפגשים עם בני נוער פולנים; אך סירבה להתערבות בתכנים הנוגעים להשתתפות פולנים בהשמדה, ולחלקו של הצבא האדום בניצחון על הנאצים.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  שכתוב ההיסטוריה בפולין • אורי
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 8 תגובות בפתיל
  יש בזה משהו • אני
  נוסיף עוד קיסם למדורה • הפונז • 6 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים