סמכויות הפקחים הורחבו, אך האכיפה נגד דו-גלגליים קלושה 4145
לפני שבועיים אישרה הכנסת צו שהרחיב את סמכויותיהם של פקחים עירוניים לפעול נגד עבירות של אופניים וקורקינטים ממונעים לא רק כשאלו נוסעים על המדרכה אלא גם בשבילי אופניים. עם זאת, להערכת רוב המרואיינים בכתבה ב-TheMarker, אין לפקחים כלים של ממש והאכיפה קלושה מאוד.

בין 2018 ל-‏2020 נהרגו 55 רוכבי אופניים וקורקינטים ממונעים, ו-‏3100 רוכבים והלכי רכב נפצעו. 

הבעיה שנחשבת לקשה ביותר היא שבעוד שמהירותם של הכלים האלו מוגבלת בחוק ל-‏25 קמ"ש, בעלי כלים פרטיים לעתים קרובות מבטלים את המגבלה ונוסעים אף במהירות של 90 קמ"ש. גם המשטרה וגם העיריות טוענים כי לשוטרים ולפקחים אין ידע לזהות כלים כאלו, ואין כלים מנהלתיים להרתיע עבריינים גם אם אלו נתפסים.

דווקא בקרב החברות השיתופיות המצב טוב יותר מבחינה זו, הם מצייתות לרגולציה של הגבלת מהירות הנסיעה (לעתים אף עד 15 קמ"ש, לבקשת העירייה). מצד שני, הרשויות ואזרחים מתלוננים על כך שהשארת הכלים במרחב הציבורי יוצרת מטרד. בלונדון הותר לכלים שיתופיים ולא לפרטיים לנסוע בנתיבי אופניים; בתל אביב אין כוונה כזו.

כל הצדדים מבקשים שמשרד התחבורה יקדם מנגנון של מספרי רישוי לכלים הממונעים. חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה הציע הצעת חוק כזו, אך עד כה משרד התחבורה לא מקדם אותה.
קישורים
TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מילת הקסם ''אכיפה'' 750414
אכיפה היא לא הפתרון לכל בעיות העולם. יש רצח נשים בחברה הערבית? אין אכיפה. גננות מתעללות בילדים קטנים? אין אכיפה. פרוטקשן חקלאי? אין אכיפה. וכו' וכו' וכו'. אי אפשר להציב מיליארדי מצלמות ומיליוני אוכפים ברחובות, זה לא סין וזה גם לא ברט מד"ב דיסטופי. גם אין הצדקה כלכלית.

מספר רישוי יפתור רק חלק מהבעיות, כפי שאנחנו רואים היטב מאופנועים ממונעים (הנושאים מספר רישוי) שנוסעים על מדרכות ומקצרים דרך מעברי חציה.

גופים נעים במשקל 50-100 ק"ג על הכביש (משקל הרוכב+הכלי) במהירויות של 20-50 קמ"ש פשוט לא מתאימים למצב התחבורה בישראל. ברחובות רחבים עם מסלולי אופניים מסודרים זה רעיון נפלא, אבל בכל מקום אחר זה רעיון רע.

הפתרון היחיד שהייתי מציע בשלב זה הוא התייחסות לעבירות דו-גלגליות כאילו היו עבירות רכב לכל דבר ועניין. נסיעה על המדרכה תהיה כמו נסיעה של רכב על המדרכה, נסיעה נגד כיוון התנועה (נפוץ מאוד) תהיה נקודות וקנס גבוה, ונסיעה בניגוד לתנאי הרישיון (למשל, 2 חברים על אותו כלי) תגרור שלילת רישיון *רכב* למספר שנים.

הפתרון בטווח הארוך הוא מבחינתי לאסור נסיעה בדרכים שאינן שבילי אופניים, אבל לצערי יש הרבה כלים דו גלגליים ומעט מאוד שבילי אופניים, כך שבנקודה הזו זה כבר לא אפשרי.
מילת הקסם ''אכיפה'' 750415
לא צריך רישיון רכב על מנת לרכב או לקנות קורקינט. מה נעשה עם אלו שאין להם רישיון? בנוסף, איך שלילת רישיון נהיגה תשפיע על היכולת שלהם לרכב על קורקינט?
מילת הקסם ''אכיפה'' 750416
כתוצאה מעצימת עיניים ממושכת של משרד התחבורה והמשטרה, האופניים החשמליים והקורקינטים הפכו להיות בעיה גדולה.

לדעתי אם יש עוד איזושהי תקווה לשינוי, היא מחייבת שינוי החוק שיקבע חילוט מיידי של כלי הרכב של העבריין לתקופה של כמה ימים או שבועות, כשהוצאות הגרירה והאיפסון מוטלות על הבעלים (כך יימנע הצורך בביורוקרטיה משפטית ארוכת נגן. אם הבעלים יעדיף לא לשלם את ההוצאות, כלי הרכב יועמד למכירה פומבית כשההכנסות משמשות כתקציב ייעודי לשיפור התנאים הסביבתיים של העובדים במוסד שביצע את האכיפה, שהיינו העיריה או המשטרה. קצת מוטיבציה לעובדים בעבודה הלא נעימה הזאת לא תזיק).

על פניו זה נראה לא הגיוני לנקוט בצעדים נוקשים יותר נגד קורקינט מאשר נגד משאית 16 טון, אבל לפעמים בעיות קשות דורשות פתרונות קשים, ומה שנראה אבסורדי קצת פחות מציק כשלוקחים בחשבון שהנזק לבעלים קטן הרבה יותר כשמשביתים קורקינט או אופניים לכמה ימים לעומת השבתת משאית.

מנסיוני חלק גדול מעברייני התנועה הנוהגים בכלי רכב קטנים הם שליחים, וחברות השליחים הן אלה שיאכפו בפועל את ההקפדה על מילוי הוראות החוק כי כל רכב מחולט כשהוא בדרך ל"עוד לקוח מרוצה" פירושו משלוח שמתעכב לזמן ארוך, כך שבנוסף להוצאות שהוזכרו קודם צריך להתמודד גם עם לקוחות מתוסכלים. בניגוד למצב כעת, בו מופעל לחץ על השליחים למהר ככל יכולתם, הלחץ ישנה כיוון. אולי.
מילת הקסם ''אכיפה'' 750420
מי שאין להם רישיון, לא יסעו במהירות של מעל 25 קמ״ש.
מילת הקסם ''אכיפה'' 750426
צודק לחלוטין, לגמרי פספסתי את זה בניתוח, משום מה זה היה היכנשהו בתא אחורי.
רכיבה על כלים ממונעים (קורקינט ואופניים) היא רק מגיל 16 ומעלה.
חברות ההשכרה אוכפות זאת על ידי צילום ת.ז ודברים בסגנון. יש דרכים די פשוטות לעקוף זאת.
אין שום בעיה מבחינתי להוסיף קטגוריה ברשיון הנהיגה של רכב קל-ממונע (אופניים וקורקינט, אחד מתחת לאופנוע 50 סמ"ק) ושזו תחייב תיאוריה מסוג כלשהו.
זה יגרור עימו *מספר רישיון* לרוכב. כך תוכל לקנוס לפי *מספר רישיון*, יצברו נקודות, ובמידה ויש לו גם רישיון רכב - תוכל להשפיע על היכולת הזו שלו.

לא מספר רישוי לכלי עצמו, מספר רישוי לאדם שמעוניין. תיאוריה אונליין, מבחינתי, אפילו, ילדים אוהבים לעשות את זה. כך גם אפשר לודא את גיל הרוכב, למדינה יש כמובן מאגר.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים