המודל הסקנדינבי - סולידריות וכלכלת שוק 4147
עידן ארץ מציג הבדלים מרכזיים בין המדינות הסוציאל-דמוקרטיות הנורדיות לבין ישראל, ובינן לבין עצמן
בסירטון שפירסם העיתונאי עידן ארץ, הוא סוקר את המדיניות החברתית־כלכלית במדינות סקנדינביה. הוא מחריג מן הרשימה את נורווגיה, שמשופעת במשאבי טבע ומתרכז בפינלנד, שוודיה ודנמרק.

מדיניות מיסוי: שיעורי המס במדינות אלה גבוה משמעותית מאלו הנהוגים בישראל, אך גם שטוחים יותר, דבר העשוי לפגוע בבעלי ההכנסות הנמוכות. בשוודיה למשל, מוטל על בעלי הכנסה בגובה 167% מן השכר הממוצע מס בשיעור 50% (34% בישראל), בעוד שהכנסותיהם של מי שמרוויחים 67% מן השכר הממוצע ממוסות ב-‏40% (17% בישראל). שיעור המע"מ, השטוח מעצם הגדרתו, עומד במדינות אלו על 24-25% (17% בישראל).

חופש כלכלי: מדינות סקנדינביה עומדות בצמרת הדירוגים העוסקים בקלות הפתיחה של עסקים חדשים, בקוטנו של מס החברות, בתחרותיות במשק, ובמיעוט הרגולציה המוטלת על עסקים ומוצרים מיובאים, כאשר ההעדפה שם היא להסתפק בתקנים האירופיים במקום להוסיף עליהם דרישות מקומיות.

יחסי העבודה בסקנדינביה שונים מן המצב שבמדינות רבות. אין שם שכר מינימום, ובדנמרק מחוייבים מעסיקים לפטר באופן מיידי את השובתים. איגודי העובדים בסקנדינביה הם על־פי מקצוע ולא לפי מקום עבודה. האיגודים מתחרים בינהם על אותם העובדים, פרקטיקה האסורה בישראל, מה שמביא את האיגודים להציע לחברים בהם הכשרה מקצועית, ביטוחים ודמי אבטלה משלהם ועוד. שיעור ההתאגדות במדינות סקנדינביה יותר מכפול מאשר זה שבישראל.

רשת הביטחון הסוציאלי בסקנדינביה, שהפכה למשאת נפש בארץ ובעולם, כוללת דמי אבטלה נדיבים, חופשות לידה ארוכות, מערכות מפותחות של בריאות וחינוך ציבורי, וכן סיוע למשפחות נזקקות. ארץ מדגיש שאלו מושתתים על סולידריות הניזונה מהומוגניות תרבותית, כזו שלא מקובל בה לחיות על חשבון המדינה. בהתאם לכך, גבוה שיעור השתתפות של האוכלוסיה בשוק העבודה מזה הישראלי. גם שיעור ילדים של 16% מכלל האוכלוסיה במדינות אלו (28% בישראל) מצמצם מאוד את עלותן הכוללת של ההטבות המשפחתיות המפליגות הניתנות בהן.
קישורים
בסירטון שפירסם
שיעור ילדים
מדברים כלכלה - חסמי היבוא בישראל ביחס ל-OECD
התקן היחודי לתיקי גב - עידן ארץ
התקן היחודי לכבל מזגן - כלכליסט
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  הבדלי מיסוי • easy • 6 תגובות בפתיל
  המסגרת משוודיה • אריק
  חופש כלכלי • אפופידס

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים