החברה להגנת הטבע נגד רכבת לאילת 4150
החברה להגנת הטבע פרסמה גילוי דעת שמתנגד נחרצות ליוזמה להקים מסילת רכבת לאילת. ההתנגדות עשויה להפתיע, שכן החברה, כמו רוב הארגונים הירוקים, ככלל תומכת בתחבורה ציבורית ורכבת בפרט, כעדיפה על תחבורת כביש. עם זאת, במקרה של המסילה לאילת, טוענת החברה כי פרט למחיר כלכלי אדיר וחסר כדאיות, הרכבת תשית מחיר סביבתי כבד ביותר.

בנוגע להיבט הכלכלי, גילוי הדעת מציין כי לפי ההערכות, ביצוע הקו יעלה כ-‏40 מיליארד שקל. עד כה הוצאו כבר 100 מיליון שקל רק על תכנון, וכעת מבקשים להוציא 30 מיליון נוספים על המשך התכנון (בין השאר, ראש עיריית אילת לוחץ לקדם את הקו).

תכנון הרכבת מדבר על קו לנוסעים ומטענים כאחד. בתוכניות מוזכרים חמישה מיליון נוסעים לשנה, אך גילוי הדעת טוען כי זה מספר מופרז מאוד, כאשר לשם השוואה בקו פריז־לונדון נוסעים עשרה מיליון אנשים בשנה. 

בנוגע למטענים, יש שלוש חלופות ששלושתן לא טובות. הראשונה היא שהמסילה תגיע עד הנמל הנוכחי - אך זה אינו בתכנון כי המסילה תחצה את אילת ותפגע באופיה. השנייה היא העברת המטענים במכולות מהנמל הנוכחי למסוף הרכבת שיהיה צפוני לאילת. אבל הצורך לפרוק משא מאוניות למשאיות ואז ממשאיות לרכבות יסרבל מאוד את התהליך ויהפוך אותו ללא־אטרקטיבי, בהשוואה לשיט דרך תעלת סואץ לנמלי חיפה ואשדוד. החלופה השלישית היא לבנות נמל נוסף, על תעלה שתיחצב מהים אל תוך היבשה עד צפונית לאילת - עניין יקר מאוד כלשעצמו (שאינו נכלל בהערכת 40 מיליארד השקלים), וגם (וכאן אנו מגיעים למחיר הסביביתי) יסכן מאוד את שוניות האלמוגים באילת. יש לציין כי כל גידול בתנועת אוניות משא במפרץ אילת מגדיל את הסיכון לשונית. השונית נחשבת כיום לנכס עולמי, כי האלמוגים בה פיתחו עמידות יותר מבכל שונית אחרת בעולם להתחממות המים באוקיינוסים.

גילוי הדעת מציין מחיר נופי כבד - המסילה על כל תשתיותיה הנלוות, בפרט סוללת העפר ועמודי החשמל, תהיה נוכחת מאוד בנוף המדבר. כמו כן, הצורך להגן על המסילה מפני שטפונות יחייב גשרים רבים, מה שיוסיף עוד על המחיר, או - כפי שמקדמות התוכניות הנוכחיות - סכרים בנחלים הגדולים, שישנו מאוד את משטר המים באזור ויפגעו פגיעה אנושה בחי ובצומח.

קישורים
גילוי דעת של החברה להגנת הטבע
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "סביבה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

751053
נראה שהשונית הולכת פייפן בלאו הכי.
751054
'יש שלוש חלופות ששלושתן לא טובות. הראשונה היא שהמסילה תגיע עד הנמל הנוכחי - אך זה אינו בתכנון כי המסילה תחצה את אילת ותפגע באופיה.'

לא הבנתי מה הבעיה בחלופה זאת ומהו 'האופי המיוחד' של אילת שיכול להפגע אם רכבת תחצה אותה.

שאלה נוספת הקשורה לסביבה המדינית, האם הרכבת לא מאיימת כלכלית על תעלת סואץ? ואם כן - מה הסבירות שישראל תסכים להתעמת עם מצרים בנושא הזה.
751056
סמוך על רכבת ישראל שהתפוקה שלה לא תהווה איום רציני על התעלה.
751057
סמוך על סול
751058
ואגב סמוך על סול - מה נסגר עם השחור לבן? מתחרים ברשימת שינדלר?
751172
התקציר הערוך באייל השמיט שתי מילים שנותנות את הכיוון: "האופי המיוחד של העיר התיירותית המובילה בישראל". מכאן אני יכול לנחש: אילת היא רצועה בין הים ונחל הערבה לבין ההרים, שנעה בין די צרה לבין רוחב כמעט אפס. איפה תעביר שם מסילה? מה יעשה הרעש וחסימת הנוף לאטרקטביות התיירותית? קצת מזכיר את בעיית מסילת החוף בחיפה, אבל אולי עוד יותר קריטי. גם באילת כמו בחיפה, אפשר לדמיין פיתרון בדמות מסילה משוקעת באדמה, אבל שוב המחיר הכספי.
גיבוב של מלים 751088
למרות שעל הדו"ח (מ 2013) חתומים אנשי מקצוע בעלי שם, הקריאה בו העלתה בי תחושות מוזרות. ההנחות שבו התגלו שגויות עד אחת. בנוסף המדינה אצלו נגמרת בתל אביב.
גיבוב של מלים 751103
במלים אחרות- לא אתפלא אם משפחת לבנת היתה תורמת גדולה למוסדות שבהם כיהנו הכותבים.
גיבוב של מלים 751170
זו קריאה ארוכה; האם אתה יכול להשוות את הדו"ח ההוא לגילוי הדעת החדש? האם אתה יכול להצביע על שגיאות בגילוי הדעת החדש?
גיבוב של מלים 751226
זו כנראה לא שגיאה, אבל זה מאד משונה:

> מכולה שהגיעה באונייה מים סוף, תעבור תחילה למשאית, שתיסע למסוף הרכבת. שם יהיה צריך להניף את המכולה אל הרכבת. זהו תהליך ארוך ומסורבל: 12 תחנות בדרך בסך הכל לעומת מעבר רצוף, חלק ונוח של אוניות גדולות יותר בתעלת סואץ. זה ייקח כמעט חודשיים של מסע לעומת 21 יום דרך מצרים.

נניח ש"כמעט חודשיים" זה עיגול למעלה של 45 ימים. עדיין, מה קורה בכל הזמן הזה?
גיבוב של מלים 751229
ואני לא הבנתי מהן ה-‏12 תחנות שבדרך.
גיבוב של מלים 751235
יש שם תחשיב מפורט שערך מישהו בעל שם בתחום הספנות, לגבי הזמן והעלות של העברת מכולה בגשר היבשתי (מהנמל הקיים לתחנת רכבת צפונית, ומשם לאשדוד). יצא לו זמנים ומחירים מופרזים לעומת המעבר בסואץ. אני חושב שיותר פשוט למצוא גשר יבשתי שקיים בעולם ולראות כמה זה שם.
גיבוב של מלים 751237
גילוי הדעת החדש משתמש בדו"ח ההוא כרפרנס ולא ראיתי שמעלה נקודות חדשות.
הדו"ח ההוא נכתב לפני שבנו את נמה"ת רמון, ולא התייחס במלה ל 100 אלף המכוניות המיובאות שעולות במשאיות מדי שנה מאילת.
הוא לא התייחס לתושבי חיפה והצפון, עבורם זמן הנסיעה לאילת גדול יותר.

אציג זאת בדרך הכי פשוטה- בשנה האחרונה טסתי 4 פעמים לחו"ל מנתב"ג ובכל פעם בחרתי להגיע ולחזור ברכבת. עד כדי כך שהשתדלתי ככל יכולתי לא לחזור ביום ששי בו מעשה שטן הרכבות לנתב"ג לא פועלות. אתמול בבוקר המאוחר נסעתי ברכבת לתל אביב וכמעט מחצית מהנוסעים היו עם טרולי (רמז).
ואני עוד מאלה שאוהבים לנהוג.
גיבוב של מלים 751315
יכול להיות שהחברה להגנת הטבע לא לגמרי ישרה והגונה כשהיא דנה באספקט הכלכלי, ומנסה לגייס אותו לצידה כשמה שבאמת מעניין אותה הוא (וכך צריך להיות) האספקט הסביבתי.

בנוגע לאספקט הסביבתי, אחד הטיעונים שלהם שלדעתי מצריך עיון נוסף הוא זה שהמסילה תדרוש סכרים על נחלי הערבה. הם אומרים שזה ייקח מים מהמערכות האקולוגיות הקיימות. זה נכון, אבל המים האלה לא ילכו לאיבוד, הם ייאגרו. יש לזה תקדים, מתוצרת מקורות: ליד עין יהב יש מאגר שנוצר כתוצאה מסכר של מקורות. הייתי שם, והוא פנינה של טבע עם צמחייה ייחודית וציפורי מים לאורך חודשים ארוכים בשנה. בעלי החיים, בוודאי הגדולים, יכולים פשוט לזוז קצת ולשתות ממקום אחר. עכשיו, סביר שהפנינה הזו באה על חשבון נחל הערבה; ויש מקום לטענה שכל התערבות, גם אם היא לכאורה רק מזיזה את המשאב ממקום אחד לאחר, יש בה פוטנציאל הרס יותר מאשר פוטנציאל תועלת, ואנחנו לא יכולים לדעת מראש. אבל אני חושב שזה דורש לפחות את ההתייחסות הזו, ולימוד לקח אם אפשר מעין יהב.
גיבוב של מלים 751316
רק לציין את הנקודה הסביבתית שבה אני נוטה (עד שיוכח לי אחרת) להסכים לחלוטין עם החברה, ומבחינתי זה show stopper לכל הרחבה של הפעילות בנמל: שונית האלמוגים ורגישותה. אם היא תיכחד ממילא (ר' הקישור העגום של שכ"ג) אז אפשר לדבר, אבל כל עוד יש לה תקווה, יש לנו אחריות כלפי העולם לאתרג אותה.
מורשת אברמוביץ' 751331
יכול להיות שבטווח הארוך החותם העמוק ביותר שלו יהיה צורת הפועל של המילה אתרוג?
מורשת אברמוביץ' 751383
נכון (-:
גיבוב של מלים 751341
אנחנו באמת לא יודעים
גיבוב של מלים 751391
דברתי עם חכמי חלם, הם ממליצים להעביר את תל אביב לאילת.
כלי התחבורה הכי טוב לנסוע איתו לאילת 751123
הוא הגמל.
כלי התחבורה הכי טוב לנסוע איתו לאילת 751124
והשיבוטה להמשך.
ירוק עולה 752176
בסופו של חשבון רכבת זו התחבורה הירוקה ביותר בנמצא‏1.
לפיכך הירוקים צריכים להיות בעד כמה שיותר רכבות.

_______
1 עד שיוגשם החזון שלי לצפלינים סולאריים.
ירוק עולה 752211
ברור שזה לא נכון באופן מוחלט - מסילה ורכבת לכל כפר בישראל יהיו אסון סביבתי. רכבת היא הירוקה ביותר בפרמטרים מסוימים. האם הם מתקיימים לאילת, זו השאלה. (והחברה להגנת הטבע אכן מתחילים ב''כללית אנחנו כמובן בעד רכבת, אבל'').
ירוק עולה 752213
נו, רכבת לא נועדה לשרת כפר פה וקיבוץ שם. בשביל זה יש אוטובוסים. זה בדיוק המקרה שבו האוטובוס הוא הפידר של הרכבת.
אני מזכיר לך שמתקיימות מעל עשרת אלפים נסיעות משאיות מאילת למרכז בשנה רק כדי להוביל את המכוניות שמגיעות לנמל אילת (ולחזור ריקות).
המרחק מגוש דן לאילת הוא מרחק אופטימלי לרכבת. גם רכבת של 160 קמ"ש עם ארבע תחנות בדרך תגיע מהר ונוח בהרבה מאוטובוס ורכב פרטי, ותכלס באותו זמן כמו בטיסה רק בלי הווג'אראס.
ירוק עולה 752218
נו, ואם תהיה רכבת ותחבורה ציבורית יעילה, לא יהיו עשרת אלפים משאיות שיובילו מכוניות שהיא תוכל להחליף ושוב לא תהיה לה הצדקה. לכן ברור שלא צריך לבנות רכבת.
ירוק עולה 752225
טושה!
אם זה לא היה הילד שלי וגו'.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים