נוף הגליל חריגה בין הערים המעורבות: הערבים במצב טוב יותר מהיהודים 4152
דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר משווה את מצב היהודים לערבים בערים המעורבות. הדו"ח נכתב בעקבות האלימות שפרצה בערים אלו בזמן מבצע "שומר החומות". 

באופן כללי, מצא הדו"ח כי כמעט בכל הערים מצב השכונות הערביות קשה יותר: התשתיות מוזנחות וההשקעה בניקיון ותחזוקה קטנה יותר. בחלק מהשכונות הערביות אין תחבורה ציבורית. בעכו ובחיפה, מצא הדו"ח, המצב טוב יותר מבלוד וברמלה. גם שיעור גביית הארנונה בחיפה ועכו זהה בין שכונות יהודיות וערביות, בעוד שבלוד ורמלה שיעור הגבייה בשכונות הערביות נמוך פי כ-‏2.5.

הדו"ח ערך סקר עד כמה לדעת התושבים השירותים הניתנים מצד העירייה שוויוניים. 61% מהיהודים סברו שכן, לעומת 31% מהערבים. פערים לרעת הערבים נמצאו בכל הערים שנבדקו בהשקעה פר תלמיד במערכת החינוך, בכלל זה בהשקעה המיועדת ספציפית לאוכלוסיות במצוקה.

שיעור ההשתלבות בשוק העבודה אצל ערביי הערים המעורבות הוא 50% בקרב נשים ו-‏70% בקרב גברים. הוא נמוך בהרבה מאשר בקרב היהודים, אך גבוה בהרבה מזה של כלל ערביי המדינה (26% ו-‏53%). השכר הממוצע של יהודים גבוה ב35% עד 50% משל ערבים ברוב הערים המעורבות.

נוף הגליל חריגה במדדים רבים. קרוב לשליש מתושבי העיר הם ערבים. השכר הממוצע של הערבים בה גבוה משל היהודים, ב-‏22% (גברים) ו-‏17% (נשים). שיעור הזכאות לבגרות גבוה יותר אצל הערבים. בניגוד לערים המעורבות האחרות, העירייה כמעט לא מתייחסת לאוכלוסיה הערבית: השילוט, כמו גם אתר העירייה, הוא בעברית בלבד, בתי הקברות יהודיים בלבד. בעיר אין שכונות ערביות: כל השכונות מעורבות. ההסבר לתופעה זו הוא שרוב ערביי נוף הגליל היגרו אליה מישובים ערביים בסביבה, בעיקר נצרת, ומי שעשו זאת היו מלכתחילה בעלי מעמד סוציו־אקונומי גבוה, שאיפשר להם לשדרג את איכות חייהם.
קישורים
TheMarker - סקירת הדו"ח
נוף הגליל - TheMarker
דו"ח מבקר המדינה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

751125
אחמד 19:48 27.07.2022

'הערבים בנוף הגליל רוצים שהיא תישאר יהודית לכן עברנו עליה מלכתחילה'
כינרת שלי ? 751611
בוקרה פיל סוסמום.
כינרת שלי ? 751615
במושבה כינרת אין ועדת קבלה. מה שין שם זה חלקות יקרות יחסית אבל אפשרות לבנות בית צמוד קרקע שם נוף לאגם.

לא מפתיע שחוץ מפרס, נתניהו‏1 ועשירים ישראלים אחרים, מגיעים לשם גם כל מיני עשירים מערביי הסביבה.

1 הכתבה מסתיימת במשפט „שמשום, פרס ונתניהו לא הסכימו להתראיין לכתבה, בטענה שאינם מעוניינים לדבר על חייהם הפרטיים.״ שמשום הוא בעל הבית שמוצג בתמונה. פרס ונתניהו הם עידו וחמי, בהתאמה.
כינרת שלי ? 751671
1. אם מטרת הכתבה הייתה להציף את הנושא יהודי/ערבי אצל גזעני ישראל - הם הצליחו.
2. גם ביישובים אחרים,מוסלמים עשירים מצליחים לעבור איך שהוא את רדאר הפחד הקאמי הישראלי, ולכן לא הבנתי את מבוכתה של כנרת היפה. אולי המחשבה שיש 20 אחמדים שצמודים לנעמי, גורמת לאנשים מסוימים - גזעניים כמוני למשל - תחושה אי נעימה שזמננו בגליל ובנגב באמת קצוב.
כינרת שלי ? 751707
(בהתאמה כיאסטית.)
אפליית יהודים בגליל 755807
ב־15 השנים האחרונות חל שינוי דמוגרפי, והיהודים, שהיוו 25% מתושבי האזור, מהווים כיום רק 14%.
בעוד המדינה משווקת קרקעות בעלות של 1.15 מיליון שקלים ביישוב גילון ו־1.1 מיליון שקלים בקורנית, השכנים בשעב נדרשים לשלם רק 50 אלף שקלים לחצי דונם קרקע של מינהל מקרקעי ישראל. בשפרעם שווקה קרקע דומה ב־74 אלף שקלים.
ראש מועצת משגב:"תנו לנו להמשיך לגדול. הערבים קיבלו בשנים האחרונות 70 אלף דונם. אני רוצה 7,000 דונם, אבל לא נותנים לי כלום. עד שהשרים לא יתערבו, גופי התכנון לא ייתנו לנו כלום"
ישראל היום

קשה, לקבוע דעה מבלי שהובאה במאמר עמדת גופי התכנון.
אפליית יהודים בגליל 755810
האם יהודי לא יכול לקנות אדמות בשעב או בשפרעם?
אפליית יהודים בגליל 755847
מתברר שישנם מקרים:
אפליית יהודים בגליל 755849
אם אני מבין נכון מדובר כמעט תמיד ביהודים ששוכרים דירה, בית או יחידת דיור בישוב ערבי או דרוזי. לא מדובר בקניית נדל”ן.
אפליית יהודים בגליל 767363
זה השכרות ! לא רכישה ! התושבים ירצחו את מי שיעז למכור . וכמובן שהרשויות כולל בית המשפט לא יתנו .
אפליית יהודים בגליל 755853
הערבים קיבלו שם בשנים האחרונות 70,000 דונם אחרי שהרבה שנים לא קיבלו שם כלום.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים