צלם / אנוש 452
התקשורת מתכנתת אותנו להפנים ערכים, וחשוב מכך - היא דואגת שלא נבחין בכך.

במוצאי שבת האחרונה צפיתי בחדשות ה-CNN. לקראת סיום המהדורה, שעסקה ברובה בחאג' המוסלמי, שודרו שתי כתבות. אחת קצרה (כדקה) על השטפונות במוזמביק (ילד כושי מבוסס בבוץ, בתי־כפר שקועים במים חומים, הליקופטר, סגן־אלוף בצבא מתראיין טלפונית: "אנחנו עושים את מיטב יכולתנו"). הכתבה השניה ארוכה (מעל חמש דקות) על אנשי הטאליבאן, ההורסים את התרבות הבודהיסטית של ארצם.

במסגרת הכתבה השניה הראו את הבודהא הגדול, שאני בטוח שכולכם יכולים לתאר אותו מתוך שינה, מכל זוית וכיוון. הראו אנשי טאליבאן (מצנפת, שערות על הפנים) יורים, לא ברור לאן ולמה ומה הקשר. ראיינו מומחים אמריקאים, הודים ופקיסטנים, כולם חנוטי־מקטורנים, שאמרו באנגלית שזה נורא ולא־תרבותי וברברי. הראו מנהיג טאליבאן לא־מגולח עם גלביה מהוהה שאמר משהו בערבית בטלויזיה של ארצו. כמו־כן ציינו כי מוזיאון הודי גדול (בניין הודי־קולוניאליסטי יפה עם קשתות) גייס כמה מיליוני דולרים להעתקת הפסלים מאפגניסטן להודו, בסגנון הצלת אתר "אבו־סימבל" במצרים.

אמרתי לאשתי "ממש נורא, ההרס הברברי הזה של תרבות כל־כך עתיקה". אשתי הסתכלה עלי ואמרה: "אבל מה עם הילדים במוזמביק?".

נפלתי. נפלתי בקלות רבה במלכודת התרבותית־גלובלית שחובקת אותנו.

התרבות הבודהיסטית היא אצילית. ההודים והטיבטים הם אבות־אבותיו של הגזע הארי. הם רגועים ויפים ומדברים אנגלית. הם אקזוטיים אבל לא מאיימים. הם מספקים כוח עבודה זול לתעשיות ענק.

הכושים באפריקה נידונו למוות; זהו תפקידם בהצגה המתרחשת על־גבי הגלובוס. אפשר לחוש אליהם חמלה, רצוי לצקצק בלשון למראם. אבל מה אנחנו אשמים?
Thank God it's them instead of you, אומר שיר הנושא של ה-Live Aid (כל ההכנסות קודש להצלת אפריקה).

המוסלמים משחקים תפקיד כפול ומרתק. הם פראיים ואציליים, יש להם קסם אפל וזר. הם מושכים ודוחים כאחת. הכתבות על החאג' הציגו תרבות חוצנית כמעט. אזוטרית. היה שמץ יראה כלפי המנהגים והתנהלות הטקס. הכתבים התענגו של גינוני המלכות והתארים של הנסיכים והווזירים. הטאליבאן המחישו את הצד האפל המזוקק של האיסלאם - פראים, המציגים התעלמות מסוכנת מתרבות המערב, שאינם מבינים, ואינם רוצים להבין, את קודיה ומנהגיה.

זמן־המסך קובע ומקבע סדרי עדיפויות ותדמיות. אם נחשוב ש"אין מה לעשות" ו"אף אחד לא אשם", נמשיך לא לדרוש שום דין וחשבון על הנעשה באפריקה. הרס פסלים וחיסול תרבות הוא חטא. האם הוא חטא גדול יותר מחטאם של קברניטי מוזמביק ושותפיהם המערביים שעשקו את הארץ בלי להותיר בה תשתית לחיים סבירים?

רצוי שנהיה ערים להיותנו מתוכנתים על־ידי התקשורת לראות ולהפנים ערכים (נוצריים־מערביים־קפיטליסטים). אינני חושב שיש "ארגון גג" קונספירטיבי. אך עדיין, תזונה ממקור אחד בלבד עלולה לשבש את כושר השיפוט. לו לפחות נהיה ערים תמיד לאינטרסים של מוסרי המידע ה"אובייקטיבי" ממנו אנו ניזונים.
קישורים
CNN
אנשי הטאליבאן הורסים את התרבות הבודהיסטית של ארצם
שטפונות במוזמביק
שיר הנושא של Live Aid
חאג' - העליה לרגל המוסלמית
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תקשורת"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ובמצעד הזועה המנצח הוא: טליבאן • יובל רבינוביץ • 24 תגובות בפתיל
  מה חדש? • IMHO • 3 תגובות בפתיל
  סדר החשיבות של ערכים • דב אנשלוביץ
  פורפוציות • אישה
  הפוליטיקה של התקשורת • LG

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים