מת יורם ברונובסקי 480
יורם ברונובסקי, מסאי, מתרגם, מבקר ועיתונאי, מת אמש (שני) בבית החולים איכילוב בתל אביב משטף דם במוח בגיל 52. ברונובסקי תירגם שירה ופרוזה בעשר שפות, היה עורך המוסף הספרותי של "הארץ", וכתב אלפי מאמרים ורשימות.



קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אחד אחד ובאין רואה 20751
במותו ללא עת של יורם ברונובסקי היפסדנו עוד איש אשכולות, בדומה
למותו המוקדם של מיכאל אוהד. שניהם, שתמיד גדרמו לי להרגיש כזה
קטן כקראתי את הכתבות שלהם, במיוחד מול הידע הספרותי הנרחב של ברונובסקי.

ההמאמרים והתרגומים שלו היפנו אותי ליוצרים ויצירות עלומות עבורי - קוואפיס, הרברט, בורחאס וגם לחזור ולקרא את הקלסיקה היוונית בעיניים חדשות לאחר ההרג שהרג בהם בית הספר.

מוזר שמותו בא בדיוק באותו סוף שבוע בו השיב על הישתלחותו בו של מנחם בן.

אני חושב שהמאמרים שלו ותרגומיו יחסרו להרבה מאיתנו, קוראיו הנאמנים.
אחד אחד ובאין רואה 20753
אכן מוות בטרם עת. בנוסף למחברים שהזכרת, רון, גילה לי ברונובסקי בתרגומיו את ההיסטוריון הספרדי חוזה אורטגה אי גאסט. הוא תרגם שניים מספריו: "מרד ההמונים" ו"מסות על אהבה" (ספר מומלץ לרווקים ולנשואים כאחד).
אחד אחד ובאין רואה 320600
סליחה על ההצתה ה*קצת* מאוחרת - אבל אתה זוכר על מה השתלח בו מנחם בן?
הספד פרטי 20752
יורם ברונובסקי הרבה לעסוק מעל דפי עיתון 'הארץ' בסוגיות פילוסופיות-הגותיות שונות, תוך שימת דגש וניואנס בדבר תופעות תרבותיות שונות, אשר כללו השוואה וניתוח ביקורתי מעמיק.

אישית אודה ואתוודה, כי התרשמתי עמוקות מדחייתו המדודה אך העקבית את רעיון ה'רב תרבותיות', כפי שמופיע ומשתקף רעיון זה בתרבות השמאל האירופאי, ממש כפי שהקפיד לדחות רעיונות סרק פוסט-מודרניסטים שונים.

אף בדבר רעיון איחוד אירופה הביע ברונובסקי לא אחת פיקפוק, וזאת תוך שימת דגש מיוחד על ניגודי פסיפס ומרקם התרבויות הפולקלוריסטיות השונות ברחבי יבשת הפכפכה זו, אשר לשיטתו כל נסיון לחברם ולאחותם בקומפוזיצית 'כלכלת שוק' נדון לכשלון מוחלט - רעיון והיגד אשר עליו לא נותר לי אלא סובייקטיבית להסכים.

מעל כל נותרה אהדתו וחיבתו של איש זה לרעיון ולבשורה הטמונים במבנה ובשיטת מדינת היבשת האמריקאית המתקראת ארה''ב.
בשורה של מאסות מבריקות שב הוא והקפיד להוכיח ששינאת ארה''ב של אמריקה אינה אלא סימפטום אירופאי חולני, הנזון מכוון מחשבה כללי המצוי לו בשפע הרסני באירופה של השמאל והימין כאחד.

איש זה אף הרבה להתעסק ולמצא בהצלחה מרובה סוגיות עיקריות וחשובות שונות מתחום תרבות פולין, צרפת ובריטניה הגדולה - אך מעניין להבחין כי בבואו לדון ולתאר תמונה פנים-גרמנית עכשווית נחל הוא כישלון לא קטן, ועל כך תעיד התכתבות פרטית מסויימת אשר התנהלה ביני לבינו באשר לסוגייה אחת או שתיים בנדון.

לזכותו של ברונובסקי ייאמר כי ללא כל התנשאות ורגשות מעורבים הכיר הוא מיידית בטעויותיו השונות, הגם שהביע תרעומת מסויימת כלפי עקביותי ודייקנותי הצדקנית-משהו לטעמו.

אכן, אבידה גדולה לעולם התרבות והספרות הישראלי, מעבר לטרגדיה האישית של מוות בגיל כה (יחסית) צעיר ומבטיח.

א. מאן

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים